Osaatko uida, entä miehesi?
Minä osaan, mies ei. Ihmettelen hänen vanhempiaan, jotka ei ole opettaneet hänelle uimataitoa, tai heidät tuntien, ei mikään ihme. Meidän lapset kaikki osaavat uida, mun mielestä se on elintärkeää, että osaavat.
Kommentit (34)
Ja lapsilleni uimataidon opetan, muttei se hukkumiskuolemalta välttymistä takaa. Lapsen eikä aikuisen kohdalla.
Kyllä hävettäis jos ei osais. Samanlainen itsestäänselvyys kuin lukeminen tai kengän nauhojen solmiminen tai pyörällä ajo. Tosin mun mies väittää ettei osaa luistella takaperin... yhtä käsittämätöntä.
mies kuulemma myös osaa. Ei ole koskaan käynyt uimassa minun nähteni kun ei pidä "kylmästä" vedestä. Appeni sen sijaan ei osaa mikä on mielestäni järkyttävää!!! Eikä suostu edes opettelemaan, toisaalta on sen verran fiksu että ei astu jalallaan ollenkaan laitureille eikä veneisiin ja pysyttelee kaukana vedestä.
1.5 vuotias kuopus.
Lapsena ollaan miehen kanssa molemmat opittu ja omat isommat lapsemme ovat osanneet ennen eskari-ikää uida.
Minusta on käsittämätöntä, ettei aikuinen ihminen osaa uida. Ihan vähän aikaa sitten tuli ystäväperheen kanssa puhetta asiasta ja perheen mies kertoi, ettei osaa.
Olin ihan hämmentynyt, koska olin jotenkin pitänyt itsestään selvyytenä, että kaikki osaavat uida. Minusta uimataito on verrattavissa lukutaitoon tai esim. kengännauhojen sitomiseen.
Minusta outoa, jos aikuinen Suomessa syntynyt ei osaa uida.
Meillä kolmevuotias pysyy pinnalla ja pystyy uimaan 5m matkan, sen jälkeen alkaa hänellä voimat uupumaan.
Täytyy sanoa, että aiemmalla kirjoittajalla, jolla 3-vuotiaana lapset pystyivät uimaan 200m on poikkeuksellisen vahvat lapset. 200m on pitkä matka uiden, se on 8x25m altaan mitta ja kestää normi aikuiseltakin hetken. Nuorimmat lapset meidän uimahallissa jotka pystyvät uimaan usean altaan mitan on jo kouluikäisiä. En itseasiassa ole koskaan nähnyt muita edes lähelle kolmevuotiaita aikuisten ratojen puolella, kuin meidän pojan, eikä hän jaksa 25m ottamatta reunasta kiinni.
lapset osaavat kaikkein parhaiten .
Meillä uimakoulussa sanottiin, että nuo alle 5-vuotiaat harvoin edes voivat oppia, koska raajat on virlä jotenkin epäsuhtaisia tms...
Meillä mukulat olle 2 vuotiaita kun on saavuttaneet tuon 200m matkan. Tosin naama vedessä uiden ja vain välillä happea haukaten. Siinä 3½v kieppeillä ovat osanneet kunnolla uida.
Kyllähän tuon ikäiset sukeltelee mutta ei ne yhtäjaksoisesti mene kuin muutaman metrin, fyysinen mahdottomuus vetää 8 altaan mittaa yhtäjaksoisesti tuossa iässä.
Minusta outoa, jos aikuinen Suomessa syntynyt ei osaa uida.
Meillä kolmevuotias pysyy pinnalla ja pystyy uimaan 5m matkan, sen jälkeen alkaa hänellä voimat uupumaan.
Täytyy sanoa, että aiemmalla kirjoittajalla, jolla 3-vuotiaana lapset pystyivät uimaan 200m on poikkeuksellisen vahvat lapset. 200m on pitkä matka uiden, se on 8x25m altaan mitta ja kestää normi aikuiseltakin hetken. Nuorimmat lapset meidän uimahallissa jotka pystyvät uimaan usean altaan mitan on jo kouluikäisiä. En itseasiassa ole koskaan nähnyt muita edes lähelle kolmevuotiaita aikuisten ratojen puolella, kuin meidän pojan, eikä hän jaksa 25m ottamatta reunasta kiinni.
Mies ui hyvin, minä taas hitaammin. Kun olin lapsi, oli lähimpään uimapaikkaan todella pitkä matka.Vanhempani eivät osaa uida. Koulussa opin uimaan (jonkin verran), kun mentiin bussilla uimalaan muutaman kerran.
Välillä on ollut vuosia, että en ole uinut kertaakaan. Lähimmän 10 vuoden aikana olen uinut ehkä 5 kertaa, ja nekin suurimmaksi osaksi vain nopeita "talviturkin poistamisia" (heinäkuussa) tai pulikoimisia lastenaltaassa. Töiden tyky-päivänä sain kokeiltua että todellakin osaan edelleen uida.
Nykyisessäkään asuinkunnassamme ei ole uimalaa, eikä oikein mitään hyvää rantaa. Kylpylähotellissa ollaan lasten kanssa pari kertaa käyty.
Räpiköin kyllä ehkä 20 metriä, sitten uppoan. Ja olen viettänyt koko lapsuuteni kaikki kesät enimmäkseen vedessä, ja minua on opetettu uimaan. En silti osaa. Enkä ymmärrä mikä pakko olisi osata. Veneessä pidän pelastusliivejä aina jos olen, ja harvoin olen, "uimassa" rannalla en mene kauas rannasta joten jos olisin hukkumassa voisin kävellä rantaan.
meidän 4v tyttö uskaltautui vasta viime kesänä edes yrittää mennä mahalleen veteen. on aina ollut kovin arka veden kanssa. tykkää kyllä olla vedessä mutta on rauhallinen eikä häsellä tai mene syvälle.
Juuri 2v täyttäneen pojan kanssa taas saadaan olla kyllä todella varovaisia koska ryntää veteen ihan suin päin. kokeiltu on uimahallissa tänä talvena ja koko ajan sai pitää kadestä kiinni ettei vedä vettä henkeensä. viime kesänä oli vielä niin pieni että vain istuskeli mökin rannassa. arvelisin että poika oppii jopa nopeammin uimaan kuin siskonsa :)
Mieskin osaa uida, mutta hunosti. Mutta se on onkin saarelta kotoisin:-)
minäkin pidän ihan täysin outona sitä ettei joku suomalainen voisi osata uida. tätini mies ei osaa eikä hänen vanhempansakaan. Heidän lapsistaan ei tietoa että osaavatko kun en ole koskaan nähnyt.
Tätini on asunut järven rannalla ja osaa hvin uida.
Kyllä hävettäis jos ei osais.
Samanlainen itsestäänselvyys kuin lukeminen tai kengän nauhojen solmiminen tai pyörällä ajo.
Tosin mun mies väittää ettei osaa luistella takaperin... yhtä käsittämätöntä.