Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laitanko karitsanpaistin pilalle, jos maustan sen vaan suolalla ja pippurilla pinnasta?

Vierailija
22.04.2011 |

Valkosipuli ja kahvi kuuluu ohjeiden mukaan lampaan/karitsan mausteiksi, mutta onko ne pakollisia?

Haluaisin lihalle maistuvan paistin tälläkertaa, en mausteille.

Onko kotikokkeja paikalla? Parhaimmat ohjeet kehiin!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkosipuli kyllä tukee ja täydentää lampaanlihan omaa makua, niinkuin vaikka kaneli omenaa. Mutta valinta on sinun, tee niinkuin omaan suuhun sopii.

Vierailija
2/4 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvää on ollut, mutta kuitenkin se valkosipuli ja kahvi on aika kontrolloiva makuyhdistelmä ollut. Haluaisin kokeilla muuta, mutta kaikissa ohjeissa on juuri nämä mausteet, enkä viitsisi paistia pilallekaan pistää..

t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mitään kahvia, yök.

Vierailija
4/4 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lammaspaisti Heikki Kinnusen tapaan

Heikki oli kerran televisiossa tekemässä tämän paistin ja hän kertoi syyt miksi hän tekee sen juuri näin, minä olen sen jälkeen aina tehnyt lammaspaistin pääsiäiseksi Heikin tapaan ja kyllä se on mielestäni paras ohje lammaspaistiin minkä tiedän ja olen valmistanut sen hieman mukaellen.

Luullinen, huoneenlämpöinen lammaspaisti esivalmistellaan seuraavasti:

Pinta rikotaa oikein reilusti haarukalla - niin että se on paistuttuaan hyvin rapeaa

(sillä yleensä pinta on jotenkin sitkeää jne..)

Lammaspaistiin tehdään pieniä valkosipulinkynnen mentävioä viiltoja/ reikiä /aukkoja

johon tungetaan kokonainen valkosipulin kysnsi ( viiltoja saa olla oikein tiuhaan ja ainakin kaksi valkosipulia täytyy niihin viiltoihin tunkea, että on riittävästi)

Kun ne valkosipulit on tungettu viiltoihin, sitten paisti hierotaan karkealla suolalla ja ihan reilusti sitä suolaa saa ollakin ( oikein että sen huomaa, että pintaan on hierottu karkeaa merisuolaa)

Sen jälkeen tehdään notkea voiseos; siihen puristetaan joukkoon runsaasti valkosipulia, minä olen mukaellut Heikin ohjetta ja itse lisään hienonnettua persiljaa ja puristan joukkoon sitruunanmehua.

Sitten se ronskisti esikäsitelty lampaanpaisti peitetään näkyvästi tuolla voiseoksella

sitä täytyy olla vähintään puolen sentin paksuisesti siinä päällä kun paisti laitetaan uunipellille ja uuniin.

Uuni saa olla 180 asteinen.

Paistia valellaan usein voista ja paistista tulleella nesteellä - paistia ei saa jättää paistumaan yksin vaan sitä siis valellaan uunipellille tulleella nesteellä taajaan.

Pinta ruskistuu paistuessaa ja siitä tulee rapea ja maukas, kun se on esikäsitelty siis haarukalla raapimalla.

Paistoaikaa en oikein osaa sanoa - sillä uunit ovat niin erilaisia - mutta kyllä sen jokainen paistaja havaitsee, milloin paisti näyttää kypsältä ja ei auta kuin leikata paistista siivu ja tarkistaa onko se riittävän kypsä itselle. Minä jätän paistin hieman ihan aavistuksen verran punertavaksi.

Kokeilkaa ja ihastukaa lammaspaistiin, kuten minä . Olis kiva kuulla joskus, että miten paistinne onnistuivat.

Vastaa viestiin