Lestadiolaislapsista...
Olen nuoruudessa ollut muutaman kk ajan eräässä lestisperheessä lapsia hoitamassa ja siellä jo huomasin tämän asian...eli lestislapset ovat hirveitä kiusanhenkiä ja varsinkin kadun muita "tavislapsia" kohtaan. Nyt mulla ollut "onni" saada taas lestisperhe asumaan naapuriin ja alvariinsa niiden mukulat ja etenkin kyläilemään tulevat sukulaismukulat kiusaavat tossa muita kadun lapsia...onko joku muu huomannut samaa vai onko mun kohdalle vaan sattunu nää ikävät tapaukset? Tarvinneeko muuten ees mainita että mukulat 2-12v ovat pitkin päviää sukulaislapsineen ulkona eikä aikuiset valvo yhtään niiden tekemisiä...
Kommentit (26)
uskonnollisen opin lisäävän kiusaamista. Sillonhan uskonnottomat lapset eivät kiusaisi lainkaan.
ja kiltimpiä kuin lapset yleisesti ottaen.
t Muslimi
kokemusta useammasta lestaperheestä ja valitettavasti juuri tuon kaltaista on lasten käyttäytyminen, takana kiusataan ja edessä enkeleitä. Vapaasti juoksevat pienenstä pitäen ja vanhemmat kehuu kuinka heidän lapset katsoo toistensa perään, voi kumpa kuulisivat miten ne tenavat katsoo ja mitä puhuvat !!! Ja auta armias jos menet sanomaan vanhemmille, eivät usko mitään ja tenavat valehtelevat vanhemmilleen olleensa aivan kilttejä. En ole toisenlaisia lestoja tavannut..niitä joiden lapset eivät saa vapaasti valvomatta kulkea.
miten itse reagoisit jos joku tulis sun lapsista kertomaan että ovat aina kiusaamassa? Mä ihmettelen kun viime kesänä en meinannu millään saada sitä loppumaan vaikka vanhempien kanssa monesti asiasta puhuttiin. aina oli reaktio jollain tavalla "hällä väliä" ja oli kuin olisin seinille puhunut. Kiusaaminen jatkui vaan eikä ollu meidän mukulat ainoita jotka joutuivat kohteeksi. Nyt hermostuttaa että taasko tää alkaa kun mukulat alkaa oleilla enemmän tossa ulkona...tuntuu kuin päätä seinää löis!
Jos ja kun (lapseni on joskus riidellyt naapurin lapsen kanssa) on tullut tällaisia tilanteita jotka vaatii selvitystä ja on loukattu, niin aina olen ottanut todesta ja selvittänyt asiat. Lisäksi mulle on hirmu tärkeätä opettaa lapsillenikin kuinka tärkeätä on pyytää anteeksi tekemiään vääryyksiä, eli sen jälkeen kun riita/kiusaaminen on selvitetty pitää ehdottomasti muistaa pyytää anteeksi, ja luvata lopettaa vastaava käytös tulevaisuudessa.
Tiedän ton ihmistyypin minkä naapuriksi ap on joutunut ja en voi muuta sanoa kuin että tuskin tulee meno muuttumaan, valitettavasti. Tuollaisia tyyppejä on meissä lestoissakin jonku verran ja en ole ikinä huomannut et sellaiset ois muuttunu. Joskus olen itsekin yrittänyt ap:n kuvailemien kaltaisten lestaperheiden kanssa selvittää riitoja, mutta ei tule selvityksistä mitään kun ollaan asenteella "ei meidän lapset" ja katsotaan kuin gotleria muita..
Sun ei varmaan ap auta muu kuin sanoa lapsillesi, että pysyä kaukana tuon perheen lapsista ja jos jotain kiusaamista tulee käyt aina sanomassa suoraan lapsille jos vanhemmat ei välitä.
Itse näin lestadiolaisena vaikka yhteisö pääosin ihana asia onkin niin en I K I N Ä muuttaisi alueelle jossa asuu monta lestaperhettä lähekkäin.
joka koskettaa lestadiolaisia. Voishan sitä jossain naapurustossa alkaa miettiä jos jonku perheen lapset kiusaa et ne on nuo sdp:läisten/akavalaisten/ortodoksien lapset tuommosia...