Lestadiolaislapsista...
Olen nuoruudessa ollut muutaman kk ajan eräässä lestisperheessä lapsia hoitamassa ja siellä jo huomasin tämän asian...eli lestislapset ovat hirveitä kiusanhenkiä ja varsinkin kadun muita "tavislapsia" kohtaan. Nyt mulla ollut "onni" saada taas lestisperhe asumaan naapuriin ja alvariinsa niiden mukulat ja etenkin kyläilemään tulevat sukulaismukulat kiusaavat tossa muita kadun lapsia...onko joku muu huomannut samaa vai onko mun kohdalle vaan sattunu nää ikävät tapaukset? Tarvinneeko muuten ees mainita että mukulat 2-12v ovat pitkin päviää sukulaislapsineen ulkona eikä aikuiset valvo yhtään niiden tekemisiä...
Kommentit (26)
joka ei ole yhtään viikon reissua tehnyt ilman lapsia, ja viikonloppujakaan ei vuosien varrella ole ollut kuin yksi (haaveissa toki toinenkin). Eikö yhden lapsen vanhemmat jätä lastaan hoitoon kun "tarvitsevat omaa aikaa"? Kyllä vaan jättävät - sekä lestat että muut, jos ihmistyyppi osuu oikein.
Itse olen ison perheen vanhin, ja saimme juosta paljon ulkona keskenämme. Kadulla asui paljon muitakin lapsia (ei lest.) ja usein kävi niin, että muutkin kerääntyivät meidän pihaan kun oli aina kavereita ja tekemistä. Jos meille tuli serkkuja tms (lest.) kylään, niin tottakai oltiin silloin ennemmin heidän kanssaan - ehkä joku naapurin äiti voisi kokea tämän syrjinnäksi? Vaikka noinhan normaalistikin toimitaan: jos tulee vieraita kylään niin silloin leikitään heidän kanssaan. Lisäksi valitettavasti joskus joukossa tyhmyys tiivistyy, ja niitä kiusaamis-/syrjimistapauksia tulee aina - päiväkodissa, koulussa välitunneilla, koulumatkoilla, vapaa-aikana... Tottakai niitä selvitellään tarpeen mukaan, mutta ei niitä kokonaan voi poistaakaan. Ja nyt en tarkoita lestadiolaisia lapsia, vaan lapsia yleensä. Uskon kyllä, että lestadiolaisvaltaisilla alueilla voi käydä niin, että muuta lapset jäävät syrjään, mutta itse olen kasvanut alueella jossa lestadiolaisia oli vähän.
Minä en myöskään ole uskaltanut päästää vielä yksin ulos 4v lastani, vaikka ikkunasta näkisinkin. Naapurin 10v tytön (ei lest.) kanssa kyllä pieneksi aikaa.
lestoissa tuo tuollainen. Alle eskari-ikäiset lapset keskenään pihalla, siis ihan parivuotiaAtkin! He jättävät tosi pieniä myös yökylään kun vanhemmat tarvii yhteistä aikaa; vuoden ikäiset viikoksi, kun vanhemmat lähtee kahdestaan lomalle... Kovin moni ei lesta ei noin toimisi
t.lestadiolainen
kans yks lestaäiti ja pakko kommentoida sen verran että en tykkää yhtään taas tästä että ajatellaan että kaikki lestat on tällasia ja tyyliin että ei lestojen lapset on sitte niitä enkeleitä. Hah. En usko että mistään uskosta on tässä kyse, vaan jos jostain ni vain ja ainoastaan vanhemmista. Kai ne lapset kiusaa jos niitä ei kasvata, ja lestatko ei kasvata? Ja muutko kasvattaa?
Luulen kyllä että näitä tapauksia löytyy molemmista joukoista ihan yhtä paljo. Hyviä kasvattajia on lestoissa ja ei lestoissa. Ja samoten toisinpäin.
Ei lestalapsille opeteta että joo kiusatkaa vaan. Voin sanoa että jos mulle tullaan kertomaan että mun lapsi jotain kiusaa ni siitä kyllä tulis loppu samantien. Hävettäs suunnattomasti omistaa lapsi joka kiusaa muita, ketä tahansa.
tällaisen tapauksen kiusaamisiin:
1. Liian iso perhekoko, ei jakseta kunnolla antaa huomiota ja kasvatusta lapsille. Lasten paha olo purkautuu kiusaamisena.
2. Opetus siitä, että muut ovat helvetin omia ja siitä seuraava ylimielisyys. Kuka tahansa tulee ylpeäksi, jos ajattelee, että vain minä(me) olen oikeassa..
Huomaa ettet tiedä mistä puhut. Säälittävää...
1. Liian iso perhekoko, ei jakseta kunnolla antaa huomiota ja kasvatusta lapsille. Lasten paha olo purkautuu kiusaamisena.
2. Opetus siitä, että muut ovat helvetin omia ja siitä seuraava ylimielisyys. Kuka tahansa tulee ylpeäksi, jos ajattelee, että vain minä(me) olen oikeassa..
Tiedän tai en.. Omaan mutuuni perustan väitteeni, olenhan tuossa paljon parjatussa yhteisössä kasvanut ja tunnen lestan jos toisenkin.
terv.9
Suuriosa tuntemistani ei kuitenkaan ole. Oulunsalossa Oulun eteläpuolella on paljon tuollaista toimintaa, mutta kyllä yleensä vanhempien asenteet vaikuttaa. Jos perheessä on rennot ja mukavat vanhemmat on yleensä lapsetkin ok.
Jos taas perheen vanhemmat on ylimielisiä niin luultavasti lapsetkin ovat..Nää perheet on onnettomia kulissiensa takana.
Tuollaiset ilkeät lestalapset kiusaavat kyllä myös muita lestojakin! Et varmaan samalla tavalla riiviökakaroita lestoissa kuin normaaleissakin, luulisin.
tässä asuu lukuisia lapsiperheitä. ylivoimaisesti pahimpia kiusaajia ovat tuon yhden perheen jäsenet ja etenkin heidän vieraansa...itse asiassa mitään muuta kiusaamista ei tässä ole ollut. Ihmetyttää vaan että mistä tuollainen johtuu kun luulis että etenkin uskovaisissa perheissä ne lapset pyrittäis kasvattamaan "herran nuhteeseen" mut aika vapaasti noi saa huseerata tossa...viime kesänä otin niiden vanhemman pojan kans kunnolla yhteen kun uhkaili mun 8v tyttöni turpaan vetämisellä koulumatkalla jne...poika 12v. AP
Lestat pahimpia kiusaajia, mutta myös parhaita silmänpalvojia, eli koskaan ei mihinkään opettajat puuttuneet.
juttelemaan jos tuolta tuntuu. en usko ,että mikään uskonto tekee lapsesta erinlaisia. Eiköhän se ole luonne ja kasvatus
osaavat ne lestojen lapsetki kiusata! Kasvavat isossa perheessä joten joutuvat taisteleen huomiosta ja myös puolustautuun. Niin eri kasvatuskulttuurikin. Itse olen kasvanu lestalapsena ja olen kokenut kiusaamista uskon takia! Ehkä siinä suurin syy miksi moni lapsi on mieluummin kiusaaja kuin kiusattu...
enkä usko että muutkaan tämän kadun lapset ovat panneet merkille asiaa joten uskosta kiusaamisen piikkiin ei tätä kiusaamista kyl voi laittaa...mä itse veikkaan että saavat vaan liian vapaata kasvatusta eivät saa kaipaamaansa huomiotakaan...viime kesänä jo vanhempien kans asiat puitiin enkä jaksais taas. ap
esim koulussa, muihin lapsiin; kiusaamalla itse pienempiä.
Toki poikkeuksiakin löytyy, mutta en tekisi tuollaisia yleistyksiä. Pääsääntöisesti ovat tavallisia lapsia.
Olen asunut itsekin pitkään lestadiolaisten naapurissa ja se ylimielisyys oli jotain ylitsepursuavaa...
olevansa mitenkään erilaisia,kun muut naapurin lapset uskon takia. En oo ikinä lapsille mistään helvettiin menosta puhunut,eikä varmasti moni muukaan.
t,yks lesta
naapurin lapset ja heidän lestissukulaisensa ovat aina niitä kiusaajia...
miten itse reagoisit jos joku tulis sun lapsista kertomaan että ovat aina kiusaamassa? Mä ihmettelen kun viime kesänä en meinannu millään saada sitä loppumaan vaikka vanhempien kanssa monesti asiasta puhuttiin. aina oli reaktio jollain tavalla "hällä väliä" ja oli kuin olisin seinille puhunut. Kiusaaminen jatkui vaan eikä ollu meidän mukulat ainoita jotka joutuivat kohteeksi. Nyt hermostuttaa että taasko tää alkaa kun mukulat alkaa oleilla enemmän tossa ulkona...tuntuu kuin päätä seinää löis!
No tuskin se on ihan sattumaakaan että apn naapurin lapset ja heidän lestissukulaisensa ovat aina niitä kiusaajia...
lestoissa tuo tuollainen. Alle eskari-ikäiset lapset keskenään pihalla, siis ihan parivuotiaAtkin! He jättävät tosi pieniä myös yökylään kun vanhemmat tarvii yhteistä aikaa; vuoden ikäiset viikoksi, kun vanhemmat lähtee kahdestaan lomalle... Kovin moni ei lesta ei noin toimisi
t.lestadiolainen