mä olen sitä mieltä, että jos tulee teininä raskaaksi
siis vaikka yli 17 -vuotiaana, se lapsi kannattaa pitää, koska elämää ei voi aina suunnitella. Myöhemmin ei ehkä tarjoudukaan mahdollisuutta tulla äidiksi. Koskee siis elämänsä kanssa suht tasapainossa olevia teinejä, joilla olisi edes pienet mahdollisuudet kasvaa vanhemmaksi.
Kommentit (93)
että sinunkin olisi pitänyt tehdä abortti?
Kauheaa, jos lapsesi lukee vastauksesi! Kun kuitenkin väität selvinneene ja eläneesi onnistunutta elämää.
En tiedä olisiko se ollut parempaa vai pahempaa, jossittelu lienee turhaa tässäkin tapauksessa.
Mutta niinkuin sanoin, olen nähnyt enemmän niitä toisenlaisia kohtaloita. Siksi kannatan aborttia. Mulla kävi tuuri.
Ja kyllä me ollaan lapsen kanssa keskusteltu asioista. Herranen aika, fiksu lapsi, osasi laskea jo aika varhain, että äiti on ollut melko nuori. Kuten tuolla aiemmin sanoin, ollaan selvitty lapsesta huolimatta tai juuri hänen takiaan.
-14-
tässä ketjussa teinit peittoavat katkeruudessa rypevät vanhemmat av-mamulit ihan yksi nolla...
Ohis 32-v, ei teiniäiti
t.äiti vm79
onneksi ihmiset ovat erilaisia, maailma olisi aika helvetin tylsä paikka jos olisi täynnä av mammoja :D relatkaa nyt... :D
kesken koska olen opiskellut jo tarjoilijaksi aikaisemmin... halusin mennä nyt lukioon, koska en vain jaksanut maata kotona tekemättä mitään.. :)
oletko ikinä kuullut siitä että ihmisellä voi olla monta ammatttia ym.?? JA meillä tuolla iltalukiossa on ihmisiä jotka ovat yli 60-vuotiaitakin, että onko nekin sitten tyhmiä kun ovat vieläkin lukiossa.??
Ihmetyttää tollainen asenne, kun ei tiedetä kaikkea toisen elämästä, mutta heti pitää olla tuomitsemassa...
Pahahan se on teinin arvioida tulevaa.
Enhän tiedä yhtään millainen persoona lapseni tulee olemaan. Mutta perusasiat on kyllä ainakin tällä teiniäidillä hallinnassa joten en näe yhtikäs mitään syytä miksi EN pärjäisi lapseni kanssa. Äitiys on kuitenkin maailman luonnollisin asia ja naisiin rakennettu juttu.
Terv. olikohan 11? No, jokatapauksessa tuo joka kirjoitti pitkästi.
Ja minä myös voin sanoa, että en suosittele kenellekään äitiyttä noin nuorena. Vaikka miten tekisi mieli omaa perhettä ja kotia ja sitä kaikkea niin kannatan ehdottomati maailmaan tutustumista!
Minulla kaikki on sujunut hyvin enkä suinkaan väitä, etteikö teineissäkin olisi hyviä äitejä, mutta kannattaa antaa itselleen aikaa nähdä ja kokea.
Isoin asia jota kadun teiniäitiydessä on se, etten ehtinyt opiskella.
se ole aikuisenkin yhtä vaikea arvioida tulevaa.. tääkin palsta on täynnä surkeita ihmiskohtaloita. vanhemmuus on kaukana kuvitelmista, mies on sika, ystävät pettää, töistä tulee potkut, mummo kuolee, iskee masennus, syödään unilääkkeitä,... yhtäkkiä asiat ympärillä on alkaneet sortumaan, ja sitten ei olekaan enää mitään jäljellä.
mutta silti en saanut elää villiä ja vapaata nuoruutta
oli paljon muita ongelmia
turha sanoa että vauvan takia et saa nuoruuttasi elättyä. voi se nuoruus muidenkin asioiden takia jäädä elättyä
elämä määräävät, minkälaisia meistä tulee!
Ei minusta olisi ollut teiniäidiksi, vahva epäily oli vuonna -90 (olin 15) ja aborttipapereita jo täytettiin.
Menkat tulivat, mutta olivat todella runsaat. Luultavasti keskenmeno. Olisin sen abortin tehnyt joka tapauksessa.
Sulla on vasta vatsassa se lapsi, et ole yhtään mitään kokenut.
Mulla ei ole yhtään positiivista teiniäitikokemusta lähielämässäni. Ja työssänikin olen aikapaljon tuota surullista puolta nähnyt...
Sulla on vasta vatsassa se lapsi, et ole yhtään mitään kokenut.
Mulla ei ole yhtään positiivista teiniäitikokemusta lähielämässäni. Ja työssänikin olen aikapaljon tuota surullista puolta nähnyt...
Mistä tiedät mitä olen kokenut? Kokemusta pienistä vauvoista kyllä on, jos sitä tarkoitit.
Muu kokemus onkin sitten asia erikseen. Veikkaisin, että nuoresta iästä huolimatta olen kokenut aika paljon enemmän kuin moni muu..
No, itsehän mä tiedän mitä olen tekemässä ja tiedän myös sen, että tulen pärjäämään paremmin kuin hyvin.
Sitä vain jaksan ihmetellä, että miten esim. sinä ja moni muu av-mamma jaksaa jauhaa ja arvostella toisten äitiyttä ilman mitään kunnon perusteita, ja sellaisista henkilöistä/ryhmistä joiden asiat eivät teidän elämää millään muotoa liikuta??
Oman elämän puutos tai joku?:)
hahaha jumalauta yleensähän nää sossunelätit ovat näitä 40vuotiaita vauvatehtailijoita jotka pullauttavat joka vuosi uuden vauvan maailmaan koska 'olen niiiin lapsirakas'. Ja niitähän näkee nykyään todellatodella paljon! Ja mihin ne kaikki (lapsien avulla saadut!) tuet menevät pakollisen vuokranmaksun jälkeen? Yleensä siihen viinaan jota on pakko juoda viikonloppuisin (ja 'vähäisen' arkena) että jaksaa yli kymmenen mukulankaa kotona olla !!!
Yleistystäkö? hieman ehkä, mutta niin tekin yleistätte täällä kuinka teini ei voi olla hyvä äiti. Huomatkaa että mm. 19vuotias ei ole enään lapsi!
moni 19vuotias on helvetin hyvä äiti, joka jaksaa sen mukulansa kanssa paljon paremmin kuin ne jotka hankkivat lapsensa myöhemmin! moni 19vuotias voi olla jo ammatin itselleen lukenut ja silti monen vuoden työkokemus opiskelun ohella! moni 19vuotias on ehtinyt ryypätä ja rällästää elämässään ihan tarpeeksi ja moni on voinut matkustellakin todella monessa eri maassa! Miksi 19vuotias ei osaisi ottaa vastuuta pienestä lapsesta?
Sulla on vasta vatsassa se lapsi, et ole yhtään mitään kokenut. Mulla ei ole yhtään positiivista teiniäitikokemusta lähielämässäni. Ja työssänikin olen aikapaljon tuota surullista puolta nähnyt...
Mistä tiedät mitä olen kokenut? Kokemusta pienistä vauvoista kyllä on, jos sitä tarkoitit. Muu kokemus onkin sitten asia erikseen. Veikkaisin, että nuoresta iästä huolimatta olen kokenut aika paljon enemmän kuin moni muu.. No, itsehän mä tiedän mitä olen tekemässä ja tiedän myös sen, että tulen pärjäämään paremmin kuin hyvin. Sitä vain jaksan ihmetellä, että miten esim. sinä ja moni muu av-mamma jaksaa jauhaa ja arvostella toisten äitiyttä ilman mitään kunnon perusteita, ja sellaisista henkilöistä/ryhmistä joiden asiat eivät teidän elämää millään muotoa liikuta?? Oman elämän puutos tai joku?:)
elämästä vielä täysin eksyksissä!!
Jos minä melkein nelikymppisenä voin sulle kertoa, että elämä sinun iässäsi on vahvasti lapsellisuuden ja ruusunpunaisten unelmien sävyttämä.
Jo oma kirjoituksesi kielii täysin kokemattomuudesta. Yhteiskunta on kuules muuttunut raaemmaksi. Kaikki on raskasta ja pinnallista. Sulle se vatsassa kasvava vauva on ruusunpunaista unta...
Näin pari viikkoa sitten bussipysäkillä kaksi teiniä: toisella oli vauva vaunuissa. Vetivät röökiä oikein urakassa ja vauva makasi siellä tupakansavun keskellä. "Vittu, kun sekään ei vittu sitä ja vittu tätä" Vauva itki ja mitään kontaktia se äiskä ei siihen lapseensa ottanut.
Yksi tuttu teini meneee ensikotiin sairaalasta päästyään. Sai vahinkovauvan ja on psyykkisesti sairas. En tiedä, miten tulee sujumaan. Kukaan ei tiedä.
Sulla on vasta vatsassa se lapsi, et ole yhtään mitään kokenut. Mulla ei ole yhtään positiivista teiniäitikokemusta lähielämässäni. Ja työssänikin olen aikapaljon tuota surullista puolta nähnyt...
Mistä tiedät mitä olen kokenut? Kokemusta pienistä vauvoista kyllä on, jos sitä tarkoitit. Muu kokemus onkin sitten asia erikseen. Veikkaisin, että nuoresta iästä huolimatta olen kokenut aika paljon enemmän kuin moni muu.. No, itsehän mä tiedän mitä olen tekemässä ja tiedän myös sen, että tulen pärjäämään paremmin kuin hyvin. Sitä vain jaksan ihmetellä, että miten esim. sinä ja moni muu av-mamma jaksaa jauhaa ja arvostella toisten äitiyttä ilman mitään kunnon perusteita, ja sellaisista henkilöistä/ryhmistä joiden asiat eivät teidän elämää millään muotoa liikuta?? Oman elämän puutos tai joku?:)
elämästä vielä täysin eksyksissä!!Jos minä melkein nelikymppisenä voin sulle kertoa, että elämä sinun iässäsi on vahvasti lapsellisuuden ja ruusunpunaisten unelmien sävyttämä.
Jo oma kirjoituksesi kielii täysin kokemattomuudesta. Yhteiskunta on kuules muuttunut raaemmaksi. Kaikki on raskasta ja pinnallista. Sulle se vatsassa kasvava vauva on ruusunpunaista unta...
Näin pari viikkoa sitten bussipysäkillä kaksi teiniä: toisella oli vauva vaunuissa. Vetivät röökiä oikein urakassa ja vauva makasi siellä tupakansavun keskellä. "Vittu, kun sekään ei vittu sitä ja vittu tätä" Vauva itki ja mitään kontaktia se äiskä ei siihen lapseensa ottanut.
Yksi tuttu teini meneee ensikotiin sairaalasta päästyään. Sai vahinkovauvan ja on psyykkisesti sairas. En tiedä, miten tulee sujumaan. Kukaan ei tiedä.
Eiköhän ne vaaleenpunaiset lasit ole mun nokalta viimeistään lapseni isän hautajaisissa poistunut. Kiroilua en harrasta tai tupakointia joten en osaa noita kahta teiniäkään mitenkään kommentoida.
Mutta hei, olettehan te nelikymppisetkin kaikki samasta muotista valettuja ja samanlaisia vanhempia!:)
Onneksi minulla on oma koti ja valmiudet hoitaa lastani itse, ettei tarvitse mennä ensikotiin. Hyvä kuitenkin et sellaisiakin on olemassa, kaikilla meillä ei mene niin hyvin.
"Yhteiskunta on kuules muuttunut raaemmaksi"
hahaha jumalauta yleensähän nää sossunelätit ovat näitä 40vuotiaita vauvatehtailijoita jotka pullauttavat joka vuosi uuden vauvan maailmaan koska 'olen niiiin lapsirakas'. Ja niitähän näkee nykyään todellatodella paljon! Ja mihin ne kaikki (lapsien avulla saadut!) tuet menevät pakollisen vuokranmaksun jälkeen? Yleensä siihen viinaan jota on pakko juoda viikonloppuisin (ja 'vähäisen' arkena) että jaksaa yli kymmenen mukulankaa kotona olla !!! Yleistystäkö? hieman ehkä, mutta niin tekin yleistätte täällä kuinka teini ei voi olla hyvä äiti. Huomatkaa että mm. 19vuotias ei ole enään lapsi! moni 19vuotias on helvetin hyvä äiti, joka jaksaa sen mukulansa kanssa paljon paremmin kuin ne jotka hankkivat lapsensa myöhemmin! moni 19vuotias voi olla jo ammatin itselleen lukenut ja silti monen vuoden työkokemus opiskelun ohella! moni 19vuotias on ehtinyt ryypätä ja rällästää elämässään ihan tarpeeksi ja moni on voinut matkustellakin todella monessa eri maassa! Miksi 19vuotias ei osaisi ottaa vastuuta pienestä lapsesta?
Nykyään tytöt jakavat pillua jo 11 -vuotiaasta asti ja tätä sinä sitten kutsut kypsyneeksi ihmiseksi!
Kun omat vanhemmatkaan eivät jaksaneet vanhempina, niin miten "kaiken nähnyt 19 -vuotias" voi olla valmis äidiksi??
Minäkin tiedän muuten yhden äidin joka sekosi synnytyksen jälkeen niin pahasti, että joutui suljetulle. Nyt päässyt "jo" avo-osastolle.
Nainen 38-vuotias. Sai suunnitellun vauvan ja on psyykkisesti sairas.
En tiedä miten tulee sujumaan. Kukaan ei tiedä.
Onnea vain! Aivan järkyttävät olosuhteet jo ihan alkujaan!
Miehen sisko sai lapsen 19 -vuotiaana ja isä ei ollut kuvioissa. Ei jaksanut sitä lastaan lainkaan ja hoidatti hänet muilla.
Sulla kasvaa vasta vatsassa ja elättelet niitä ihania vaaleanpunaisia kuvitelmia teidän elämästänne! Olet todellakin vasta lapsi.
Onnea vain! Aivan järkyttävät olosuhteet jo ihan alkujaan!
Miehen sisko sai lapsen 19 -vuotiaana ja isä ei ollut kuvioissa. Ei jaksanut sitä lastaan lainkaan ja hoidatti hänet muilla.
Sulla kasvaa vasta vatsassa ja elättelet niitä ihania vaaleanpunaisia kuvitelmia teidän elämästänne! Olet todellakin vasta lapsi.
Tuohon lapseni isään pakko kommentoida vielä että luuletko, että olen jotenkin voinut vaikuttaa siihen, että hän olisi nyt elossa?
Ihmettelen vaan millaisten ihmisten kanssa SINÄ oikein pyörit kun yksi tutuistasi menossa ensikotiin, toinen hoidattanut lapsensa muilla ja ympärilläsi pyörii vauvojensa vieressä röökaavia äitejä joiden joka toinen sana on vittu?
Mutta kiitoksia onnen toivotuksistasi, mä olen todella onnellinen ja se riittää mulle nyt! Miksi murehtisin jo etukäteen kaikenmaailman asioita mitä eteeni vielä tulee/voi tulla..:)
tässä ketjussa teinit peittoavat katkeruudessa rypevät vanhemmat av-mamulit ihan yksi nolla...
Ohis 32-v, ei teiniäiti