Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mä olen sitä mieltä, että jos tulee teininä raskaaksi

Vierailija
21.04.2011 |

siis vaikka yli 17 -vuotiaana, se lapsi kannattaa pitää, koska elämää ei voi aina suunnitella. Myöhemmin ei ehkä tarjoudukaan mahdollisuutta tulla äidiksi. Koskee siis elämänsä kanssa suht tasapainossa olevia teinejä, joilla olisi edes pienet mahdollisuudet kasvaa vanhemmaksi.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkäpä mä halusin olla sen lapsen kanssa sairaalassa, koska se on kuitenkin se tärkein asia mun elämässä. ja Joo olisin saanut kirjoittaa siellä, mutta en sitten kirjoittanut.. Kirjoitin sen tänä keväänä ja se lähti E:nä , jos kiinnostaa.. ihmettelen, että miksi ihmisten tarvii nyt ruveta nussiin pilkkua ja että onko se nyt joltain pois jos en kirjoittanutkaan sitä sillon syksyllä.?? O.o

kun melkein onnistuisi ja sitten siirtää se syy lapselle. Tuskin edes yo-kirjoituksissa oli nyt keväällä, kunhan vanhaa unelmaansa yrittää pitää hengissä.

Vierailija
42/93 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[

Lähinnä minua säälittää 30v ensisynnyttäjät jotka ovat niin sitä itseään ja niin tottuneet olemaan "villinä ja vapaana", rutinoitunut omaan elämäänsä jne, että sitten kun se toivottu lapsi syntyy niin he juoksevat tänne itkemään, kuinka ihmeen rankkaa se onkaan ja voitteko uskoa...ne vauvat valvottaakin, sitten ollaan ihan burn out.

Itsellänikin on lähipiiristä omakohtaisia kokemuksia nimenomaan näistä vanhemmista äideistä, joilla kaikki on ollut suht valmista, siivooja käy kotona jne. ja silti vingutaan, miten rankkaa kaikki oli. Minusta tuntuu, että nuoruudessa se kyky, ettei tavallaan osaa ajatella vielä pidemmälle tai pelätä, on joskus jopa etukin, kunhan nyt vastuun lapsesta pystyy kantamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni haluaa edes jättää lapsensa yksin sairaalaan?

Vierailija - 23.04.11 02:30 (ID 12540251)

eli olisit ihan hyvin päässyt sieltä kirjoituksiin mukaan. Ilmoitusasia. Olisit saanut kirjoittaa sairaalassa jopa, joten vähän on nyt tekosyyn mallia ilmassa.

ja äiti olisi esim. viereisessä huoneessa tehnyt ne yo-kokeet. Hoitajat olisivat katsoneet lapsen perään joka tapauksessa.

Ja jos tuo kirjoittaja olisi lähtenyt sieltä sairaalasta muutamaksi tunniksi pois, niin ei se valohoidossa oleva lapsi olisi sitä edes tiennyt.

Mutta kun kaikki pitää tehdä vaikeimman kautta, sitä se teiniäitiys on!

Aivan, nuoret äidit taitavat ajatella asioita siltä kantilta että ne muut ehtii tehdäkin myöhemmin :) Esim. tällaisessa tapauksessa, ei ole niin justiinsa kirjoittaako just silloin kun on vauvan kanssa sairaalassa vai siirtääkö myöhemmäksi :) Itselle ainakin olisi itsestään selvää, siirtäisin myöhemmäksi. Joka tapauksessa olen lasten kanssa äitiysvapaan viettänyt rennosti. Joten eipä olisi kirjoitusten siirto tuntunut missään :)

Vanhemmilla äideillä tämä ei ilmeisesti tulisi kysymykseenkään?

Vierailija
44/93 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on omat murheensa ja on naurettavaa lokeroida kaikki teiniäidit tietyntyyppisiksi tai alkaa säälimään 30-kymppisiä ensisynnyttäjiä tms mitä tässä ketjussa nyt teiniäidit ja vähän vanhemmat äidit harrastavat..

Me kaikki valitaan ITSE tiemme mitä haluamme kulkea ja toivottavasti yritämme parhaamme mitä ikinä valitsemmekin!:)

Terv.11 eli se teiniäiti vaaleenpunaiset lasit nokalla

Vierailija
45/93 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylläpä ootte hauskoja :D

Joo siis kyllä olin kirjottamassa.. ja menen vielä ens syksynä kirjottaan lisää :) on se hauska kun muut ihmiset tekee mun tavasta hoitaa asiat hirveen ongelman.. Joo olisin voinu kirjottaa sillon, mutta päätin siirtää sen myöhemmäksi.. miksi en olis saanu niin tehdä.??

Ei se oo hei teiltä pois jos käyn koulua ja hoidan vauvaa ja teen töitä.. eikä sekään oo teiltä pois jos pärjään elämässä enkä tee pikkuasioista ittelleni ongelmaa, vaan hoidan ne sillai miten parhaaks näen..

Eikä se oo multa pois jos haluatte ajatella negatiivisesti ja puuttua pikkuasioihin, iteppähän teette elämästänne hankalaa..

Ja mun alkuperäisen kirjoituksen pointtina oli lähinnä se, että ei kaikki teiniäidit jää makaan kotiin ja kertoo ihmisille että ei se oo vaikeeta tehdä töitä ja opiskella lastenhoidon ohella, vaan se on ihan omasta motivaatiosta kiinni.

Vierailija
46/93 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä siis yksi teiniäiti (tai tuleva sellainen).

Kerkesin onneksi käydä lukion loppuun ennen kuin lapsi syntyy (la heinäkuussa).

Olen 15-vuotiaasta asti ollut kesät ja lomat töissä sekä satunnaisesti iltoja ja viikonloppuja. Kirjoitusten jälkeen menin heti töihin ja olen töissä äitiysloman alkuun saakka. Jos siis mitään ongelmia nyt loppuraskaudessa ei tule.

Jos en saa jatko-opiskelupaikkaa nyt, niin menen äitiysloman jälkeen taas töihin niin kauaksi aikaa kunnes pääsen opiskelemaan paikkaan johon haluan.

En osaa pitää itseäni yhteiskunnan elättinä ja luuserina josta ei koskaan tule mitään, vaikka av-mammojen mukaan automaattisesti olen sellainen, olenhan TEINIÄITI. Kaikenlisäksi yksinhuoltaja.

Niin ja asun eri paikkakunnalla kuin vanhempani joten ihan itse joudun ja haluan hoitaa lapseni. Onhan hän minun lapseni ja itse olen päättänyt hänet pitää.

Voin myöntää, että aborttiaikakin oli tilattu kun raskaaksi tulin, mutta en sinne pystynyt menemään.

Aloin miettimään juuri tuota et mitä JOS olenkin kolmikymppisenä siinä tilanteessa, että lasta ei yrityksistä huolimatta kuulu ja sit tulisin katumaan aborttia. Aloin myös miettimään mitä kaikkea ihanaa elämääni tulee lapsen myötä ja se rakkaus mitä lapsen myötä tulee. Lopulta tajusin, että olen tekemässä aborttia MUIDEN takia en itseni tai lapseni, vaan muiden mielipiteiden takia. Kun tein päätöksen, että jatkan raskautta ja pidän lapsen, olin niin helpottunut että en ikinä ole ollut niin helpottunut kuin silloin.

Oli ihanaa saada "luvan" kanssa rakastaa vatsassani kasvavaa elämän alkua ja suunnitella minun ja lapseni tulevaisuutta. Päivääkään en ole katunut päätöstäni jatkaa raskautta.

Tiedän, että opiskeluvuodet pienen lapsen kanssa tulee olemaan rankkoja henkisesti ja rahallisesti, mutta tiedän että selviämme ja tiedän, että kykenen tasapainoiseen ja riittävän hyvään vanhemmuuteen.

Saatte olla mitä mieltä haluatte, ettehän te minusta ja elämästäni muuta tiedä kuin tämän pienen kirjoituksen, mutta halusin kertoa oman tarinani ja oikaista tätä "absoluuttista totuutta" jota av:lla julistetaan eli teiniäidit ovat sossun elättejä ja tulevat ikuisesti sitä olemaan plus heidän lapsensa ovat häirikköjä. :)

Ihan kaikki ei välttämättä ole aina niin mustavalkoista, onneksi! :)

Vierailija
47/93 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylläpä ootte hauskoja :D Joo siis kyllä olin kirjottamassa.. ja menen vielä ens syksynä kirjottaan lisää :) on se hauska kun muut ihmiset tekee mun tavasta hoitaa asiat hirveen ongelman.. Joo olisin voinu kirjottaa sillon, mutta päätin siirtää sen myöhemmäksi.. miksi en olis saanu niin tehdä.?? Ei se oo hei teiltä pois jos käyn koulua ja hoidan vauvaa ja teen töitä.. eikä sekään oo teiltä pois jos pärjään elämässä enkä tee pikkuasioista ittelleni ongelmaa, vaan hoidan ne sillai miten parhaaks näen.. Eikä se oo multa pois jos haluatte ajatella negatiivisesti ja puuttua pikkuasioihin, iteppähän teette elämästänne hankalaa.. Ja mun alkuperäisen kirjoituksen pointtina oli lähinnä se, että ei kaikki teiniäidit jää makaan kotiin ja kertoo ihmisille että ei se oo vaikeeta tehdä töitä ja opiskella lastenhoidon ohella, vaan se on ihan omasta motivaatiosta kiinni.

eli olet mainio esimerkki siitä, miten teiniäitinä oikein mikään ei onnistu. Kaikki jää vähän kesken. Se lapsikin mukana baarissa, kun olet töissä - ihme ettei siihen kukaan puutu (sinä kun kirjoitit itse hoitavasi lapsen työnteon ohessa!)

Vierailija
48/93 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etten sitä syksyllä kirjottanu.. jos oltais päästy kotiin aikasemmin niin olisin saanu paremmin levättyä ja niistä olis voinu tulla jtn, mutta kaikki varmaan tietää että sairaalassa ei oo hirveen hyvä nukkua, joten siirsin ne sen takia että halusin levätä.. kamalaa..

Vierailija
49/93 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten pitää saada ensin itse elää ja alkaa sitten vasta äideksi kun varmasti tietävät mitä ovat tekemässä. Lapsi tarvitsee asioita ymmärtävän ja kokeneen vanhemman eikä mitään keskenkasvuista teiniä.

Jos ei myöhemmin voi saada lapsia niin sitten ei voi, kyllä sitä voi elää ihan onnellisena ilmankin.

Vierailija
50/93 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätän sen narikkaan aina odotteleen ja otan sen mukaan sit kun pääsen töistä, jos siis muistan.. kerran hukkasin narikkalapun ja jouduin sit ootteleen niin kauan että muut ihmiset on ottanu omat tavaransa sieltä, ja sit vast sain sen mukaani.. oon pari kertaa kokeillu että pärjäiskö sen rintarepussa menossa mukana, mut sit se haisee viinalle töitten jälkeen niin paljon, kun aina vähän läikkyy.. ja nyt kun se on alkanu laittaa kaikkee suuhun, niin tulee hirveesti hukkia jos se vetää jonkun viinapullon siitä, niin se narikka on parasvaihtoehto.

Vierailija
51/93 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli olet mainio esimerkki siitä, miten teiniäitinä oikein mikään ei onnistu. Kaikki jää vähän kesken. Se lapsikin mukana baarissa, kun olet töissä - ihme ettei siihen kukaan puutu (sinä kun kirjoitit itse hoitavasi lapsen työnteon ohessa!)

Ei itseasiassa edes ole TEINIäiti! Lukisit koko ketjun kunnolla ennenkuin alat kommentoimaan ja tuomitsemaan toisen valintoja. Tämä kirjoittaja joka kertoi olevansa viikonloppuisin baarissa töissä kertoi myös ensimmäisessa viestissä olevansa 23-vuotias.

Kuinka pitkälle teini-ikä on nykyään venytetty ja kuinka vanhana vasta pitää alkaa ottamaan aikuisen vastuu elämästään jos 23v on vielä mielestäsi teini??

Minusta on aika huolestuttavaa jos nykyäidit kasvattavat lapsensa uskomaan, että 23-vuotiaskin on vielä teini eikä kykene ottamaan vastuuta esimerkiksi nyt pienestä lapsesta tai olemaan tarpeeksi hyvä äiti.

Vierailija
52/93 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä välitä...

Tällä palstalla ihmiset ei oikein osaa sisäistää niitten lukemaa tekstiä, vaan kaikki halutaan ymmärtää väärin.. O.o

Vierailija
53/93 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten pitää saada ensin itse elää ja alkaa sitten vasta äideksi kun varmasti tietävät mitä ovat tekemässä. Lapsi tarvitsee asioita ymmärtävän ja kokeneen vanhemman eikä mitään keskenkasvuista teiniä.

Jos ei myöhemmin voi saada lapsia niin sitten ei voi, kyllä sitä voi elää ihan onnellisena ilmankin.

kuin joillakin nelikymppisillä?

Meillä jokaisella on erilaiset elämät ja jokainen koetaan asiat erillä tavalla. Ei voi noin mustavalkoisesti rajata iän perusteella ihmistä epäkypsäksi ja lapseksi.

Vierailija
54/93 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut lapsen 17-vuotiaana. Mun elämä on onnistunut, lapsesta huolimatta tai lapsen takia, en tiedä.

Mutta mun elämässä oli ja on lapsen isä, me ollaan yhdessä tää 19 vuotta taisteltu ja selvitty. Yksin tai toisenlaisen miehen kanssa mun elämästä ei ois tullu mitään.

Olen nähny toisenlaisiakin kohtaloita. Enemmän niitä toisenlaisia. Abortti on oikeasti paras ratkaisu.

Vierailija
55/93 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahahan se on teinin arvioida tulevaa.

Vierailija
56/93 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

ihmisestä, joka on kasvanut isoksi, mutta ei aikuistunut ja kypsynyt huolimatta siitä, että on saanut lapsia. Sääliksi käy lapsiasi, toivottavasti pidätkin huolen siitä, ettei heistä vain tulisi äitejä liian nuorena- se kun ei olekaan itsestäsi kiinni :D

Vierailija
57/93 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sinunkin olisi pitänyt tehdä abortti?

Kauheaa, jos lapsesi lukee vastauksesi! Kun kuitenkin väität selvinneene ja eläneesi onnistunutta elämää.

Vierailija
58/93 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan sama mitä sille sanoo, tarkoitus on vaan provosoida ja aukoa päätä. Jätä sen jutut omaan arvoonsa.

kylläpä ootte hauskoja :D Joo siis kyllä olin kirjottamassa.. ja menen vielä ens syksynä kirjottaan lisää :) on se hauska kun muut ihmiset tekee mun tavasta hoitaa asiat hirveen ongelman.. Joo olisin voinu kirjottaa sillon, mutta päätin siirtää sen myöhemmäksi.. miksi en olis saanu niin tehdä.?? Ei se oo hei teiltä pois jos käyn koulua ja hoidan vauvaa ja teen töitä.. eikä sekään oo teiltä pois jos pärjään elämässä enkä tee pikkuasioista ittelleni ongelmaa, vaan hoidan ne sillai miten parhaaks näen.. Eikä se oo multa pois jos haluatte ajatella negatiivisesti ja puuttua pikkuasioihin, iteppähän teette elämästänne hankalaa.. Ja mun alkuperäisen kirjoituksen pointtina oli lähinnä se, että ei kaikki teiniäidit jää makaan kotiin ja kertoo ihmisille että ei se oo vaikeeta tehdä töitä ja opiskella lastenhoidon ohella, vaan se on ihan omasta motivaatiosta kiinni.

Vierailija
59/93 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toisen 19v. Edelleenkin nyt 35v:nä en voi kuvitella että olisin elänyt toisin, olen tyytyväinen ratkaisuihini joita olen elämässäni tehnyt.

Vierailija
60/93 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei itseasiassa edes ole TEINIäiti! Lukisit koko ketjun kunnolla ennenkuin alat kommentoimaan ja tuomitsemaan toisen valintoja. Tämä kirjoittaja joka kertoi olevansa viikonloppuisin baarissa töissä kertoi myös ensimmäisessa viestissä olevansa 23-vuotias. Kuinka pitkälle teini-ikä on nykyään venytetty ja kuinka vanhana vasta pitää alkaa ottamaan aikuisen vastuu elämästään jos 23v on vielä mielestäsi teini?? Minusta on aika huolestuttavaa jos nykyäidit kasvattavat lapsensa uskomaan, että 23-vuotiaskin on vielä teini eikä kykene ottamaan vastuuta esimerkiksi nyt pienestä lapsesta tai olemaan tarpeeksi hyvä äiti.

ne lapsettomat valmistuu tuossa vaiheessa jo AMK:sta tai yliopistosta, mutta tämä typykkä se siirtelee kirjoituksia vuodelta toiselle.