Huh mikä kommentti aviomieheltä Meidän Perheessä:
Rakastuin vaimossani siihen, että hän ottaa naisen roolin ja pysyy siinä.
Ei helkkarin persuus! Imarteleeko jotakuta vaimoa tällainen "rakkaudentunnustus"?
Pariskunta oli muutenkin kyllä vähän outo, eivät mm. suudelleet ennen papin aamenta.
Kommentit (33)
kotitöitten tekemistä.
Nainen saa olla nainen omana itsenään, ei miehen jatke tai miehen tarpeitten tyydyttäjä.
Jokaista markkaa ruokaankin saisit anella mieheltäsi, tekisit käsin KAIKEN ja olisit vastuussa ihan kaikesta YKSIN. Et edes ravintolaan pääsisi ilman miestäsi, turha olisi myöskään haaveilla henkevien puhumisesta miehesi kanssa.
t. 50-luku on tälle naistutkijalle kauhistus
mutta ihan omasta kokemuksesta voin kertoa että meidän perheessä on ollut tilanne 2 vuoden ajan että mies toi leivän pöytään, minä en saanut senttiäkään rahaa. Ei mun tarvinnut anella eikä rukoilla ruokarahaa, ei myöskään rahaa omaan käyttöön. Saatoinpa sanoa miehelle että nyt mä lähden kaverin luo viikonlopuksi toiseen kaupunkiin, pärjäilkää heippa. Niin ja yhteinen tili on.
Eilen illalla mies viimeksi laskeskeli että ois paljo kivempi jos minä irtisanoisin itseni työstäni (siis minä), lasten ei tarvitsisi olla hoidossa, eikä minun tehdä työtä mitä inhoan. Hän kyllä toisi leivän pöytään. Veikkaanpa että 50-luvulla on ollut miehiä jotka on olleet samanlaisia.
niin kyllä edelleen monessa perheessä mies tekee ne "vaikeimmat" päätkset, hoitaa vakuutusasiat kuntoon, hankkiin autot, pohtii sijoitukset ja suuret hankinnat jne.
jos teillä on oikeasti tällaisia ystäväperheitä? Olen täysin hämmentynyt. Edes isoäitini ei ole antanut miehen päättää asioita puolestaan. Isot asiat nimenomaan ovat niitä, jotka päätetään yhdessä. Pienemmät voi sitten kumpikin päättää omalta osaltaan.
yksin ottamaan viimeisen vastuun kaikesta jos mies ei siihen kykenisi tasavertaisesti.
Mutta jokainen tavallaan. Olen ihan tyytyväinen siihen, että minun ei naisena tarvitse olla jokaiseen asiaan ottamassa kantaa ja päätöstä yksin. Mies ottaa vastuuta päätöksistä ihan samalla tavalla.
Ihmeellinen on tämä nykyinen ihanne, että paheksutaan jos mies päättää jotain perheessä. Sitten vingutaan kun ollaan väsyneitä siihen kun mies vetäytyy sohvalle kaljapullon kanssa ja nainen yksin päättää kaiken, kantaa vastuun kaikesta ja hoitaa yksin kaiken.
Ei helkkarin persuus! Imarteleeko jotakuta vaimoa tällainen "rakkaudentunnustus"?
Pariskunta oli muutenkin kyllä vähän outo, eivät mm. suudelleet ennen papin aamenta.
Esim juuri kun oltiin Turkissa, niin siellä naiset paapoivat miehiään (pesi jalat esim aina) ja miehet olivat pomoja suhteessa. Naiset tekivät naistenjuttuja. Aika umpimielistä, jos ei pysty käsittämään, että kyllä meitä ihmisiä vaan on niin erilaisia! Ja se nainen ei varmaan sen miehen kanssa oisi, jos sitä haittaisi tuo naisen roolin ottaminen. Muidenko pitäisi olla sellaisessa suhteessa, minkä sinä ajattelet olevan ok?
Esim juuri kun oltiin Turkissa, niin siellä naiset paapoivat miehiään (pesi jalat esim aina) ja miehet olivat pomoja suhteessa. Naiset tekivät naistenjuttuja. Aika umpimielistä, jos ei pysty käsittämään, että kyllä meitä ihmisiä vaan on niin erilaisia! Ja se nainen ei varmaan sen miehen kanssa oisi, jos sitä haittaisi tuo naisen roolin ottaminen. Muidenko pitäisi olla sellaisessa suhteessa, minkä sinä ajattelet olevan ok?
mieltä sä tästä olet?
mieltä sä tästä olet?
Niin on ihan naurettavaa, että täällä se on nyt joku kauhea juttu, jos jotkut ihmiset elää naisen ja miehen rooleissa :)
elämään ja kotia siivoamaan? Miksi ihmeessä? MItes sitten elettäisiin kun 10 kotivuoden jälkeen mies ottaa kupsahtaa tai vaihtaa vaimoa? Ja toisaalta, minä kyllä tarvitsen muutakin tekemistä elämässä kuin vessan siivousta. Sanottakoon nyt vielä, että talous on siinä kunnossa, että kotirouvaksi olisin voinut jäädä, mutta kun se ei vain sovi mun ajatusmaailmaani yhtään.
mieltä sä tästä olet?
Niin on ihan naurettavaa, että täällä se on nyt joku kauhea juttu, jos jotkut ihmiset elää naisen ja miehen rooleissa :)
mieltä sä tästä olet?
Olkaa vajaita ja älkää vaan tajutko mitä yritin sanoa tuolla Turkki vertauksella..... Siis niitä naisten ja miesten rooleja on olemassa monissa kulttuureissa (e r i l a i s i a) ja ne on ihan normaaleja asioita. Suomessa ei sellaisia ole oikeastaan, mutta jos jotkut haluavat elää sen mukaan, niin ei siinä ole mitään pahaa.
Meille tämä sopii ja tuntuu luontevalta. Nautin suunnattomasti avioliitosta ja äitiydestä. Jos se on olosuhteiden puolesta mahdollista, tulen olemaan kotona vielä lasten ollessa teini-ikäisiä. Haluan lasten tuntevan olonsa turvalliseksi ja rakastetuksi ja olla aina lähettyvillä, kutsu-etäisyyden päässä.
Äitini teki saman ratkaisun ja itse asiassa, kaikkien meidän teini-ikä meni ongelmitta ja valmistauduimme pitkän tähtäimen suunnitelmiin, kuten hyvin kouluttautumiseen lukion jälkeen jne. Kukaan meistä ei koskaan sekoillut alkoholin, tupakan, seksin tai huonon koulumenestyksen kanssa. Äiti sanoo, että kiitos tästä menee meille, mutta itse väitän äidin omistautumisen lapsilleen vaikuttaneen hyvin paljon siihen, millaiseksi elämämme ja arvomme muodostuivat.
Kotiäitys on myös asia, mitä mieheni haluaa. Sen lisäksi, että vaimolla on hyvä koulutus ja rakkaus oppimista ja tietoa kohtaan. Jossain vaiheessa todennäköisesti tulen tekemään freelancer-töitä kaikkien lasten ollessa koulussa. Tai iltaisin miehen ollessa kotona.
Ajattelen niin, että mulla on monta roolia elämässä ja kaiken A ja O on oikea ajoitus; en pysty tekemään asioita täysillä samanaikaisesti, joten teen ne sitten peräkkäin tai lomittain. Etusijalla on kuitenkin lapset ja se, että olen tarvittaessa paikalla.
Olemme olleet naimisissa vuosikausia ja liitto on toistaiseksi toiminut hyvin: meillä on samat tavoitteet elämässä ja olemme yksimielisiä tärkeiden asioiden suhteen. Kumpikin saa toteuttaa itseään siten kuin haluaa. Miehellä vaativa, kansainvälinen työ, josta hän nauttii ja vaikka matkoja on paljon ja työpäivät pitkiä, hänen ei tarvitse stressata tai murehtia kotiasioita ja lastenhoitokuvioita.
lasten ollessa pieniä. Oli aina kotiruokaa, leivonnaisia ja siisti koti. Puutarhassa puuhailin mieluusti, oli koiria ja ehti harrastaakin jotain.
Rahasta ei ollut vääntöä.
Työelämään palattuani oli todettava, että huonommaksi meni.
Kotona oleminen oli täysin oikea paikka minulle.