Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huh mikä kommentti aviomieheltä Meidän Perheessä:

Vierailija
21.04.2011 |

Rakastuin vaimossani siihen, että hän ottaa naisen roolin ja pysyy siinä.

Ei helkkarin persuus! Imarteleeko jotakuta vaimoa tällainen "rakkaudentunnustus"?

Pariskunta oli muutenkin kyllä vähän outo, eivät mm. suudelleet ennen papin aamenta.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selailin lehteä kaverillani, mutta en lukenut koko juttua. Ihmettelin vaan vähän niitten mielipiteitä ja edesottamuksia.

Vierailija
2/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainittuun "naisen rooliin" liittyi mm. se, että mies ei huomaa kodin sotkuja, koska on mies. Nainen huomaa ne, eli naisen rooliin kuuluu hoitaa siivous.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

naisen rooli on Justiina kaulin kädessä.

Vierailija
4/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen, että mies ottaa miehen roolin ja pysyy siinä. Eli sopivat varmaan toisilleen.

Vierailija
5/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen, että mies ottaa miehen roolin ja pysyy siinä. Eli sopivat varmaan toisilleen.

Ainakin vaimo totesi, että on ihanaa kun mies on perheen pää eli vaimon ei tarvitse kantaa asioista lopullista vastuuta.

Tämä on minulle niin käsittämätön ajattelutapa, ettei mitään rajaa.

Vierailija
6/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö naisen sitten vielä olla mieskin??

Ihan hyvä että pysyy naisena :D

Kyllä mua ainakin tänäpäivänä ahdistaa se että naisen ja miehen pitää pystyä kaikkeen.

Palaisin niin takaisin siihen vanhaan kun nainen sai hoitaa kotia ja lapsia ja mies toi leivän pöytään.

Vierailija
7/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtava liitto ;).

Vierailija
8/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaista markkaa ruokaankin saisit anella mieheltäsi, tekisit käsin KAIKEN ja olisit vastuussa ihan kaikesta YKSIN. Et edes ravintolaan pääsisi ilman miestäsi, turha olisi myöskään haaveilla henkevien puhumisesta miehesi kanssa.

t. 50-luku on tälle naistutkijalle kauhistus

Vierailija
9/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos toinen heistä luopuisi uskostaan, niin se kyllä luultavasti johtaisi avioeroon ?

No, mä kyllä luulen ettei tollaista touhua voisi ollakaan muuta kuin siinä tapauksessa, että kumpikin on tasan yhtä hihhuleita :D

Vierailija
10/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua ainakin tänäpäivänä ahdistaa se että naisen ja miehen pitää pystyä kaikkeen.

Palaisin niin takaisin siihen vanhaan kun nainen sai hoitaa kotia ja lapsia ja mies toi leivän pöytään.

Suomessa ei ole juurikaan ollut sellaista kotirouvakulttuuria, jota monet tuntuvat haikailevan. Suurin osa kansasta on ollut köyhää ja kaikki, niin miehet kuin naisetkin ovat tehneet raskasta työtä sekä kotona että kodin ulkopuolella, esim. taksvärkkejä. Ei näillä leveysasteilla ole ollut kuin hyvin häviävän pieni vähemmistö sellaisia kotirouvia, jotka ovat vain leikkineet kotia ja leiponeet pullaa sillä aikaa kun mies on tuonut leipää pöytään.

Vierailija
11/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mies (isäni) hoiti talousasiat (äitini ei siis saanut ikinä päättää mitään rahankäyttöön liityvää asiaa itse, vaan piti olla isäni lupa), kävi töissä

Äitini oli kotiäiti, joka hoiti samalla lapsia sivutyönään (perhepäivähoitajana), hoiti lapset, siivosi, pyykkäsi, ja laittoi ruokaa yksin, isäni ei koskaan auttanut missään, ei edes jos äiti oli sairastunut.

Lopputulos: äitini oli erittäin väsynyt aina, koska aina oli siivottavaa isossa perheessä,lisäksi ja kaikesta piti saada lupa isältäni, Vaikka raatoi kuin orja, ei saanut ostaa mitään, kaikesta päätti isäni. Isä otti äitini ansaitsemat rahat haltuunsa, ja päätti niidenkin käytöstä. Päätin jo kymmenen vuotiaana lapsena, että en ikinä, milloinkaan, koskaan, tule menemään naimisiin sellaisen miehen kanssa kuin oma isäni on. Päätin siis jo lapsena, että haluan tasa-arvoisen, ei sukupuolirajoitteisen parisuhteen, ja ja sellaisen sain! Mieheni on todella tasa-arvoinen, ja minulla on omat rahat käytössäni, enkä kysele mieheni mielipidettä jos tarvitsen uuden kesätakin, kiitos isän jättämän trauman.

Vierailija
12/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se ihanteellista, samanlaista kuin hoitovapaalla ollessa.

Eikös teillä kaikilla ole kuitenkin yhteiset tilit ja rahat nykyään?

Nainen hoitaa kotia,e tarvitse tapella kotitöistä molempien raskaiden pitkien työpäivien jälkeen, lapset saa huomiota, ei pitkiä hoitopäiviä vieraiden hoidossa.

Miksi ei?

Kyllä itsekin mielummin sisustan, laitan puutarhaa, olen lasten kanssa ja teen ruokaa alusta asti itse kiireettömästi.

Jos miehen palkka riittäisi, voisin kuvitella hyvinkin olevani "kotirouva" vielä monta vuotta.

Varmasti kaikki voisivat silloin paljon paremmin.

i

Vierailija
13/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole juurikaan ollut sellaista kotirouvakulttuuria, jota monet tuntuvat haikailevan. Suurin osa kansasta on ollut köyhää ja kaikki, niin miehet kuin naisetkin ovat tehneet raskasta työtä sekä kotona että kodin ulkopuolella, esim. taksvärkkejä. Ei näillä leveysasteilla ole ollut kuin hyvin häviävän pieni vähemmistö sellaisia kotirouvia, jotka ovat vain leikkineet kotia ja leiponeet pullaa sillä aikaa kun mies on tuonut leipää pöytään.

Ne työt on olleet sitten kotona, mutta ne on olleet muuta kuin pelkkää ruoatekoa ja lastenhoitoa.

On pitänyt hoitaa karjaa, muita kotieläimiä, pyykit on pesty käsin, lipeällä. Talvella jopa avannossa.

Kasvikset ja juurekset on täytynyt kasvattaa itse ja säilöä. Keväällä naisetkin ovat osallistuneet kylvötöihin ja syksyllä sadonkorjuuseen.

Vähemmillä töillä ovat ehkä päässeet vain todella rikkaat, joilla on ollut varaa pitää paljon palvelusväkeä.

Tavallisten naisten päivät on olleet täynnä työtä, siihen aikaan kun sellaisetkin kuten voi ja perunajauhotkin on tehty itse. Ruoista puhumattakaan.

Mä olen kyllä kuunnellut mummojeni juttuja, minkälaista elämä oli heidän lapsuudessaan, nuoruudessaan ja silloin kun heillä oli lapset pieniä. He olivat syntyneet v. 1917 kumpikin.

Vierailija
14/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kyllä edelleen monessa perheessä mies tekee ne "vaikeimmat" päätkset, hoitaa vakuutusasiat kuntoon, hankkiin autot, pohtii sijoitukset ja suuret hankinnat jne.

Vierailija
15/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naisen pitäisi olla jossain muussa kuin naisen roolissa?

Vierailija
16/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki handlaan sen, kun olen ainoa aikuinen perheessämme, mutta jos perheessämme olisi mies, en ole ensinkään varma, että tuntisin oloni luontevaksi, jos hän ottaisi haltuunsa pyöränkumin paikkaamiset, lumityöt, yms. satunnaishommat ja minä tekisin edelleen ne jokapäiväiset kotityöt.

Vierailija
17/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja arvostan miestä, jonka kanssa saan olla nainen ja mies on mies.

Mitä pahaa siinä on?

Vierailija
18/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tarkoitti "naisen roolilla" just sitä että nainen tekee ns. "naisten työt" ja mies "miesten työt"? Jos molemmat tekee roolinsa mukaiset työt sen takia että että tykkäävät siitä, mitä pahaa siinä on?

Esim. mun vanhemmat on sellaisia että äiti tekee ne naisten työt ja isä miesten työt ja heillä parisuhde toimii loistavasti. Kumpikin kokee että elämä on loistavaa just niin. Mulla ja miehelläni taas on niin, että molemmat tekee kaikkia asioita (esim. mies siivoaa ja mä vaihdan autosta renkaat) mutta hyvin usein minä jätän päätöksenteon monessa asiassa miehelle. Ja ihan siksi että mulla ei kiinnosta, ei suinkaan siksi että mies on alistanut mut.

Vierailija
19/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin siihen kuuluu meillä kaikenlaista kummallista kuten töissäkäyminen, vastuu kodin elektroniikasta ja tietokoneista, taito ja halu käyttää moottorisahaa ja omituinen alttius avata viemäreitä ja huolehtia kodinkoneista.

Mutta olen se perheen nainen, täysillä. Itsenäinen ja itsepäinen. Naisellinen iskuporakoneineni.

Vierailija
20/33 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, itse olen kummastellut tätä myös. Parhaassa (tai pahimmassa) tapauksessa mies ei käy kaupassa eikä laita ruoka tai pese pyykkiä, mutta mies valitsee jääkaapin/uunin ja pesukoneen. Ikinä, ikinä en suostuisi moiseen. En kyllä siihenkään, että mies ei hoitaisi mitään noista hommista.

Sinällään se, että sovitaan, että toinen hoitaa rahan kotiin ja toinen hoitaa kodin, on ok jos se on molemmille ok. Mutta se, että toisella on yksin kaikki päätösvalta ei todellakaan ole.