Miten reagoisit tähän opettajan sanomiseen?
Opettaja oli sanonut lapsellemme "Pää kiinni". Mielestäni todella epäammattimaista. Mietin jos veisin asian eteenpäin rehtorille?
Kuinka te toimisitte?
Lapseni ei ollut tehnyt siinä tilanteessa mitään pahaa. Puhunut vain väärässä paikassa. Tilanne tapahtui ns. vapaammalla tunnilla eli ei esim. matikan tunnilla, kun muut tekevät tehtäviä.
Kommentit (75)
Pelottaa ihan oikeasti. Olen fiksu, haluan olla hyvä opettaja, mutta miten ihmeessä näiden nykyvanhempien kanssa selviää...? Musta "pää kiinni" on ihan railakas kommentti ja joskus jopa paikallaan. Kyse on kuitenkin jo melkein murkkuikäisistä lapsista.
Uskaltaako tuolle alalle edes hakeutua enää? Mitä aseita opettajalla on enää jäljellä, kun vanhemmat ei tue opettajan työtä, suuttua ei saa ja jokaista lausetta analysoidaan viimeiseen pilkkuun asti? Suuttuminen on mun mittapuulla keino kasvattaa. Ei suuttuminen tarkoita mitään hillitöntä ja hallitsematonta kohtausta vaan voimakkaampaa tapaa vetää lapsille rajat. Sama kuin kotona sanon uhmurille kovalla äänellä "ja nyt loppu tää touhu". Pieni säikähdyshän sillä tarkoitetaankin saada aikaiseksi. Lapsi ymmärtää, että nyt meni rajan yli.
ei arvosta opettajien työtä himpun vertaa, vaikka juuri he huolehtivat meidän lapsista kun olemme töissä ja opettavat heille asioita mitä 95% meistä ei jaksaisi omille lapsilleen opettaa.
Moni meistä vanhemmista huutaa lapsilleen väsyneenä pää kiinni, turpa kiinni, häivy siitä, kirotaan yms. Mutta opettajilta, ihmisiltä jotka lapsiamme kasvattavat monta tuntia päivässä ja opettavat arvokkaita asioita emme jostain syystä voi hyväksya heidän hermojensa katkeamista. Kuinka tehopyhiä me vanhemmat olemmekaan.
Me olemme todella kiitollisia opettajille, itselläni ei kärsivällisyys kestäisi opettaa uusia asioita kerta toisensa jälkeen. Ajatelkaa, opettaja opetti poikamme lukemaan!! Itse en saanut oppimaan en millään, mutta tuo ihana ihminen opetti hänelle tuon arvokkaan taidon.
Jos opettaja joutuisi sanomaan pojalleni pää kiinni, niin todennäköisesti hän olisi sen ansainnut. Tiedän hänen olevan villi ja spontaani tekemisissään ja kun vauhtiin pääsee, niin tarvitsee kovan vastustajan!
En kuitenkaan hyväksyisi opettajan nälvivän lapsia tai esittäisi lasten olevan tyhmiä. Minä olen opettajan taholta koulukiusattu lapsi ja tiedän mitä on joutua kokemaan nöyryytystä ja ihmisarvon menetystä. Minä en tiedä mitä minussa oli vikana, olin vähän ujo ja koulutunneilla varautunut sekä suht hiljainen. Tiedän etten ole hänen ainoa uhrinsa, mutta luultavasti olen sieltä pahemmista päästä.
yläkouluun seuraamaan oppitunteja... Suurimassa osassa luokista opettajan ajasta 80% menee siihen, että saa olla hyssyttelemässä joitakin tiettyjä kakaroita olemaan edes sen verran hiljaa, että kiinnostuneet oppilaat kuulevat opetusta. Meno on aivan mahdotonta. Jos tuossa joskus opelta lipsahtaa "turpa kiinni", kun ensin on samoille naamoille sanonut sata kertaa kauniisti, on se mielestäni inhimillistä. Ja joo, olen viime syksyn aikana seurannut noin neljääkymmentä oppituntia sivusta.
peesi tälle. Ei röyhkeitä ja itsekkäitä ja hemmoteltuja kakaroita kukaan koulutettu pian opeta. Ne työt ulkoistetaan mamuille ja lähihoitajille. Toviottavasti lelliperseiden vanhemmat ovat sitten tyytyväisiä.
Lapseni ei ollut tehnyt siinä tilanteessa mitään pahaa. Puhunut vain väärässä paikassa. Tilanne tapahtui ns. vapaammalla tunnilla eli ei esim. matikan tunnilla, kun muut tekevät tehtäviä.
Ai että "vapaammalla tunnilla" ei tarvitse kuunnella jos opettaja antaa ohjeita? Saa pulista ja sitten itketään kun komennetaan? Ei oo todellista... sulta on ap vanhemmuus pahasti hukassa. Todella pahasti, jos näet lapsesi käyttäytymisen noin.
jeremikael on katsos hoidossa koulussa, on se kiva äidin makoilla töissä, kun ei tarvitse kasvattaa kersaa tavoille. saa vaan valittaa jälkikäteen opettajien tekemistä virheistä, kun eivät ymmärrä jerepossulin erityisyyttä, tottakai hänellä on omaa tärkeää asiaa, jonka kaikkien ptiää kuunnella, ku opettaja selittää miten päärmättään. ja samoin nillä 15 muulla äidin kullanmurulla on asiaa, sellaista, että "saako mennä syömään". "monelta tunti loppuu", "tänään pitää päästä ajoissa koska eilen meni minuutin pidempään"...
Lapsesi tei erittäin pahasti. Hän häiriköi ja estää toisten oppimisen. Hänen pitäisi pyytää anteeksi kaikilta sitä, että häntä ei ole kasvatettu kunnioittamaan muita ihmisiä ja heidän koskemattomuuttaan. Heidän ei tarvitse kuunnella nikopetterin raakkumista. He ovat koulussa oppiakseen, ja nikopetteri ptiää päänsä kiinni, jos opettaja puhuu.
Jos minun lapseni opettaja joutuisi huutamaan lapselleni "pää kiinni", olisi TODELLA huolissani kuinka lapseni käyttäytyy! Puhuttelisin lapseni hyvin, ja jos vaikuttaisi siltä, ettei lapseni kykene olemaan asiallisesti koulussa, hankkisin hänelle apua. Minun lapselleni saa varmasti huutaa "pää kiinni" tai vaikka "turpa kiinni", jos lapsi ei pysy hiljaa koulussa. Olen todella huolissani sinusta ap, jos olet ensimmäisenä huolissasi opettajan epäammattimaisuudesta tuollaisessa tilanteessa. Voimia kaikille opettajille!
mun aikana vuonna 91 opettaja suuttui niin että löi karttakepin pulpettiin suuttumuksensa merkiksi.
Keppi hajosi kahteen osaan ja hän vielä opetti sillä tyngällä lopun kuudennen luokan.
Pari häirikköä koetteli opettajan hermoja. Pelottelulla saa oppilaat hiljaiseksi, mutta ei se tarkoita sitä että opiskeluun saisi motivaatiota.
Oppilaat ovat paskapäitä. Se on lähtökohta.
Heille ei saa antaa ylivoimaa tai etumatkaa. Moni aikuinen aliarvoioi lapsia. Lapset eivät ole vielä täyspäisiä, mutta kykenevät moneen ja monimutkaiseen ajatteluun. Parhaimmillaan lapsi omaksuu peruskoulutaidot täydellisesti ja sitä ei moni tule koskaan osaamaan. Edes opettajatkaan.
Näsäviisas oppilas on häiriöksi muiden oppimiselle, mutta opettajan kannattaisi silti miettiä tarkkaan haluaako kaksintaistelua lapsen kanssa. Lapsi kykenee kyllä sanallisesti näpäyttämään ja alistamaan aikuisen, muttei fyysisesti ja lopussa kaksintaistelu menee aina fyysiseksi.
On tärkeää tietää rajansa. Viisas vaikenee vaikka vastassa olisifiksumpi pentu. Aina tulee olemaan fiksumpia ja vahvempia. Se ei silti vie teiltä leipäänne.
Tiedon jako ei ole taistelua.
ja näyttää oppilaille niiden paikka. Oppilaan paikka on alhaalla. Kunnes koulu on ohi tai ollaan samalla tasolla koulutuksessa. Sama pätee myös työpaikalla. Pomo on kuningas ja muut pitää päänsä kiinni, vaikka pomo olisikin väärässä, pää pitää pysyä kiinni ja kunnioitus pomossa. Katse pysyy aina maassa ylempää kohtaan. Silmiin tuijotus otetaan hyökkäyksenä ja siitä tulee ongelmia. Näin ainakin meillä 70-luvulla peruskoulussa. Opettaja joka oli myös toiselta arvoltaan korkea-arvoinen upseeri.
Tätä filosofiaa olen elämässäni menestyksekkäästi käyttänyt ja se toimii. Nuorten on tärkeä ymmärtää arvoasteikko ja pyrkiä siinä mahdollisimman pitkälle, jotta kunnioitus on taattu.
onko opettaja todella sanonut näin ja puhuisin muutenkin opettajan kanssa. Eihän tuo ole millään muotoa hyvien tapojen mukaisesti toimittu...
vaikka on totta, että tuo on epäammattimaista ja olisi sitä, vaikka tuossa olisikin vain ooman lapsesi yksipuolinen kertomus asiasta. Opettajan ei vaan sovi käyttää tuollaista kieltä, vaikka se lapsi tekisi mitä.
Silti sen lapsen on opittava olemaan hiljaakin. Ehkä te voisitte puhua kotona siitä.
Mistä olet saanut tietoosi, että opettaja on käyttänyt juuri noita sanoja? Lapsilla on usein tapana värittää tilanteita, jolloin neutraalikin tapahtuma voi kuulostaa aika hurjalle. Etköhän nyt vain ylireagoi?
mut ei silti mennä kiljumaan päätä kiinni...sen saman asian kun voi ilmaista tiukasti sivistyneesti toisellakin tapaa.
jos opettaa sivistyneitä lapsia. Näille av-mammojen nicopettereille vaan mikään sivistynyt puhe ei mene perille.
Ope on luokan johtaja ja jos ope pyytää hiljaisuutta, niin kaikkien on syytä olla hiljaa. Myös minun (siis tässä tapauksessa sinun) lapseni.
En ole opettaja enkä koulussa töissä. Kyllästyttää, kun vanhemmat uskovat aina kullannuppustensa olevan oikeassa eivätkä omalta osaltaan tue sitä, että opettaja voisi menestyksekkäästi opettaa. Siis tehdä sitä työtä, mihin on kouluttautunut ja pestautunut.
Saa tapahtua paljon ja monenlaista ennen kuin alan epäillä opettajan arviointikykyä kulloisessakin tilanteessa.
"Pää kiinni" ei ole mikään kohtelias ilmaus, muttei mielestäni hirveän roisi tai alatyylinenkään. Ihan hyvin voisin kuvitella sellaisen hieman rempseämmän ja lunkimman opettajan toteavan lepposen tosissaan että "Nassu umpeen ja pää kiinni, annetaan muille opiskelurauha" ilman, että tuo nyt kovin kurjalta kuulostaisi. Eri asia sitten on, jos opettaja on totaalisesti menettänyt itsehillintänsä, saanut raivokohtauksen ja kiljunut hysteerisenä: "Pää kiinni, pää kiini!" Ja eri asia olisi myös se, jos opettaja alkaisi nimitellä oppilaita vaikka kusipäiksi. Sellainen ei tietenkään ole hyväksyttävää. Mulle "pää kiinni" on sellanen joko humoristinen tai sitten kuivakkaan kyllästynyt tokaisu, jonka voi sanoa myös ei-loukkaavaan sävyyn.
T: Toinen yläkoulun ope
P.S. Huomioikaapa curling-mammat erityisesti pari viimeistä lausetta. Kyllä, se voi olla myös sinun lapsesi.