Tytöllä korvatulehdus, lääkkeeksi Pronaxen - onko muita?
Tosiaan eka korvatulehdus meidän perheessä joten asia oli mulle ihan uusi. Vasta myöhemmin luin jostain että korvatulehdusta hoidetaan yleensä antibiootein. Onko täällä muita joilla on käytetty vain tuota Pronaxenia? Kuinkahan kauan jatkan tuon lääkkeen antamista? Tunnen itseni tosi tyhmäksi kun en älynnyt kysyä näitä lääkäriltä... Kontrollikäynti määrättiin kolmen viikon päähän.
Kommentit (16)
Se on joku yleisantibiootti jota myös oma poikani söi lukuisiin korvatulehduksiin, sit kun se ei enää tehonnut vaihdettiin välillä toiseen.
Yleensä syödään viikko siis 7pv/ 2 x päivässä tai sit 10 päivää
ei antibiootti. Meilläkin aina saatu joku antibiootti tulehdukseen, ja Pronaxenia tarvittaessa kipuun.
meillä hoidettu aina antibiootein tulehdukset
t.4
kun usein korvatulehdukset paranevat itsekseen eikä antibioottia tarvita. Hassua, jos ei ole tätä teille kertonut. Oma lääkärimme kysyi kokeillaanko alkuun pelkällä kipulääkkeellä jos tulehdus lähtisi paranemaan ilman ab:a, mutta itsekäs äiti ei jaksanut valvoa kolmatta yötä putkeen ja tahdoin siis antibiootin.
vain poistaa kipua. Korvatulehdus voi olla myös viruksen aiheuttama, eikä sitä tautia voida parantraa vaan paranee itsekseen. Nyt kannattaa kipulääkitä tarpeen mukaan ja jos ei ala helpottaa, niin uudelleen lääkäriin ja antibioottikuuri.
ja lisäksi Pronaxenia kipuun.
Arvelikohan lääkäri tulehduksen olevan jo voiton puolella? Muuten kyllä vähän arveluttavalta kuulostaa. Jos tulehdus pitkittyy liikaa, niin voi olla jo vaikeampi taltuttaa. Jos lapsi vaikuttaa vielä kipeältä, niin veisin jo parin päivän päästä uudelleen lääkäriin, eri lääkärille! Ja tällaisessa tapauksessa mieluummin korvalääkärille kuin lastenlääkärille.
Nyt olen vielä enemmän ymmälläni. ;) Huoh... Kuumeeseen tuo lääke auttoi heti. Tyttö nukkuu nyt vähän paremmin mutta vieläkin levottomasti, enkä tiedä valvottaako kova yskä ja nuha vai sattuuko korvaan. Tyttö vielä niin pieni ettei osaa itse sanoa. No, täytyy seurailla...
ap
pronaxen on tosiaan tehokas kipulääke. Useimmiten lasten korvatulehdukset paranevat ilman antibioottia, vaikka kyseessä olisikin bakteerin aiheuttama tulehdus. On hyvä että turhia antibioottikuureja vältetään, siksi on hyvä että lääkärit nykyään määräävät vain kipulääkkeen.
t. lasten sh
Olen lääkäri, mutten hoida somaattisia potilaita enää ja voin siis olla vähän etäällä tästä asiasta. Käsitykseni mukaan tulisi kuitenkin toimia niin, että jos päädytään seuraamaan korvatulehdusta ilman antibioottia, katsotaan korvat taajaan (jopa seuraavana päivänä) ja arvioidaan tilanne uudelleen, siis mahd. ab-hoidon tarve. Mikäli korvatulehdus hoidetaan antibiootin, on tapana tarkistaa korvat 3 - 4 viikon kuluttua.
Jos olet epäilevä ja hämmentynyt, soita lääkärillesi huomenna ja kysy tarkennusta toimintaohjeisiin. Mikäli lapsi oireilee vaan, pitää lääkärissä käydä ilman muuta.
Olet aikaasi jäljessä. Lasten korvatulehduksia ei rutiinisti hoideta enää ab:lla. Eikä sinne korviin tarvitse jatkuvasti kurkkia, mihin se tulehdus siitä päivässä muka olisi muuttunut. Jatka sinä vaan psyykepotilaiden hoitamista, tai päivitä tietosi.
sh
Oli taannoin Duodecimissa tapausselostus, jossa lapsen korvatulehdukseen liittyi kasvohermohalvaus... Korvatulehdukseen voi joskus liittyä hankalia kompikaatioita, ja niistä on onneksi lääkärikoulutuksessa aika hyvin perustietoa.
Suosittelisin, että luet Käypä hoito -suosituksen esim. Terveysportista. Se on tosin jo vuodelta -04, mutta myös Lääkärin käsikirjassa 2006 on ohjeena seuraavaa: " Koska yksilöllisesti sovellettavia antibioottihoidon tarvetta ennustavia tekijöitä ei toistaiseksi tunneta, akuutti otiitti suositellaan pääsääntöisetsi hoidettavaksi antibiootilla." Näytön aste tosin on vain D. Käypä hoito - suosituksessa oli tuo maininta uusintatarkastuksesta 1 - 2 päivän kuluttua.
Tuoreempia lähteitä minulla ei ole kotona käytössäni, mutta töissä pääsemme varmaan molemmat niihin käsiksi. Voimme ehkä molemmat tarkistaa tuoreimmat tiedot sieltä!
Koulutukseltani olen yleislääketieteen erikoislääkäri. En tiedä, mistä tuon psykiatrian keksit. Lääkäri kun voi tehdä muutakin kuin somatiikkaa tai psykiatriaa.
jolla hoidetaan myös korvatulehduksisia lapsia. Nykyään ei todellakaan jokaiseen korvatulehdukseen määrätä antibioottia, vaan sen tarpeen arvioi lääkäri (kokenut). Usein epävarmat määräilevätkin antibioottia aina "varmuudeksi". Luulen että meillä tuolla osastolla on se uusin tieto kuitenkin. Ei Käypä Hoito ole mikään raamattu, jos niin olet luullut.
sh
En suinkaan kuvittele, että Käypä hoito on tarkoitettu ainoaksi totuudeksi. Se on kuitenkin eräänlainen asiantuntijoiden laatima yhteenveto siitä, mitä kustakin aiheesta tiedetään, ja esim. yleislääkärien paljon seuraama työn apuväline.
Uskoisin, että näkökulmasi lasten korvatulehdukseen on siinä mielessä merkittävästi eri kuin minun, että työskentelet melko suojatussa ympäristössä: kun lapsi on osastolla, hän on jatkuvan seurannan alla ja uusintastatus on helppo tehdä. Avoterveydenhuollossa kuitenkin hoitokäytäntöihin vaikuttaa moni muukin asia, esim. mahdollisuus päästä uudelleen vastaanotolle.
Olen kanssasi aivan samaa mieltä siinä, että antibioottien käyttöä tulisi tarkoin harkita. Suomessa niiden käyttöhän on melko erilaista kuin esim. muissa Pohjoismaissa.
Lähden nyt pois koneelta. Pohdin kuitenkin vielä, miksi kirjoitustesi sävy on noin aggressiivinen. Olen itse tottunut asialliseen keskusteluun ainakin, kun on kyse jostain niin arkipäiväisestä kuin korvatulehdukset. Joka tapauksessa hyvää jatkoa sinulle.
pronaxen on tosiaan tehokas kipulääke. Useimmiten lasten korvatulehdukset paranevat ilman antibioottia, vaikka kyseessä olisikin bakteerin aiheuttama tulehdus. On hyvä että turhia antibioottikuureja vältetään, siksi on hyvä että lääkärit nykyään määräävät vain kipulääkkeen.
t. lasten sh
...Korvalääkärin mukaan tilannetta on tosiaan seurattava tiuhaan, jos yritetään hoitaa korvatulehdusta ilman antibiootteja.
Pronaxenin lisäksi ap:lle suosittelen myös panadolia, jos lapsi kovin kipeä.
sh minäkin
Olisko vähän pätemisentarvetta vai mikä kiukuttaa?
Annat vaikka pari pv:ää, jos kipu hellittää sillä niin hyvä niin, ei turhia antibiootteja kantsi ottaa. Usein menevät ohi just kyseisellä lääkkeellä