Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saan kelalta 2600e/kk nettona

Vierailija
20.04.2011 |

enkä todellakaan ymmärrä miten joku voi väittää, että suomi ei olisi hyvinvointivaltio...?

Saan kelalta siis

-sairauspäivärahaa elokuun loppuun asti

-lapsilisäX2

-yhdestä lapsesta korotetun vammaistuen

Ja mielestäni koen saavani hyvin rahaa, vaikka olenkin sairaslomalla, enkä kykene tällä hetkellä töihin. Voin vain todeta, että suomessa valtio tukee hyvin ihmistä. :)

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä todellakaan ymmärrä miten joku voi väittää, että suomi ei olisi hyvinvointivaltio...?

Saan kelalta siis

-lapsilisäX2

Ja mielestäni koen saavani hyvin rahaa, vaikka olenkin sairaslomalla, enkä kykene tällä hetkellä töihin. Voin vain todeta, että suomessa valtio tukee hyvin ihmistä. :)

Sitä yritin sanoa tuolla toisessa ketjussa.

Vierailija
2/21 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan kelalta siis

-lapsilisäX2

Kun mä olin sairaslomalla vuoden sain 440e plus asumistukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan törkeän summat saa tukiaisia, loinen. Puolet saisi kyllä tippua. Ei ole oikein että saat paljon enemmän kuin meidän perheen työssä käyvät.

Vierailija
4/21 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tukia, vai mitä?

Vierailija
5/21 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan kelalta siis

-lapsilisäX2

Työnteosta palkitaan, kuten kuuluukin olla.

Vierailija
6/21 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja paskat. Veljeni oli töissä, joutui saikulle. Parin kuukauden päästä tippui Kelan sairaspäivärahalle ja saa käteen 450 euroa...

Vierailija
7/21 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja paskat. Veljeni oli töissä, joutui saikulle. Parin kuukauden päästä tippui Kelan sairaspäivärahalle ja saa käteen 450 euroa...

pituus riippuu työsuhteen pituudesta? Kaikki on siis mennyt aivan oikein. Veljesihän sai palkallista saikkua pari kuukautta, eikö niin?

Ap:llä voi olla toinen tilanne ja esim. toisenlainen tes. Asiat riippuvat siitäkin. Ei aina ole kyse pahojen sossutätien tai työkkärin salaliitosta.

Vierailija
8/21 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan kelalta siis

-lapsilisäX2

Halusin vain hieman laajentaa ap:n perspektiiviä. Kaikki eivät saa läheskään yhtä paljon. Nyt saisin itsekin huomattavsti enemmän sairauspäivärahaa, tuolloin 18-vuotiaana en saanut.

Vierailija
9/21 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pituus riippuu työsuhteen pituudesta? Kaikki on siis mennyt aivan oikein. Veljesihän sai palkallista saikkua pari kuukautta, eikö niin?

Ap:llä voi olla toinen tilanne ja esim. toisenlainen tes. Asiat riippuvat siitäkin. Ei aina ole kyse pahojen sossutätien tai työkkärin salaliitosta.

Oli vuosia töissä joten tuo sun kommenttisi "työnteosta palkitaan" ei ole oikein.

Vierailija
10/21 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kertoa maksaako liitto ansiosidonnaisen kokonaan vai osan? Saako AP kelalta niin "paljon" juuri siitä syystä et liitto korvaa osan?

Vierailija
11/21 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli vuosia töissä joten tuo sun kommenttisi "työnteosta palkitaan" ei ole oikein.

sossu ei maksa ja työnantaja potkii päähän

Vierailija
12/21 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kertoa maksaako liitto ansiosidonnaisen kokonaan vai osan? Saako AP kelalta niin "paljon" juuri siitä syystä et liitto korvaa osan?

Yksinkertaista.

Ja uskokaa tai älkää, 99,9 prossaa isopalkkaisista on tehnyt paljon työtä ison palkkansa eteen. Se ei ole tullut uunin pankolla maatessa...

Vierailija
13/21 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni meistä pienituloisemmistakin on tehnyt helvetisti töitä koulutuksen eteen ja pärjätäkseen työelämässä tehden työn laadukkaasti. Ja silti esim. oma bruttoni + 3 lapsen lapsilisät on vähemmän kuin ap: n Kelasta saama netto.

t. sh

Yksinkertaista.

Ja uskokaa tai älkää, 99,9 prossaa isopalkkaisista on tehnyt paljon työtä ison palkkansa eteen. Se ei ole tullut uunin pankolla maatessa...

Vierailija
14/21 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tosiaan jo 40 vuotias ja sain nyt ekaa kertaa tietää et noi rahat on sidoksissa omiin tuloihin eli kaikki ei saakaan aina sitä samaa.Mä oon tehnyt töitä melkein 20 vuotta tauotta enkä ole koskaan ollut enempää kuin sen 3 päivää pois joten en ole tiennyt noista tuista.Kaiken oppii kun vanhaksi elää.=)

Vierailija
15/21 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan en ole sossuun alentunut, ei myöskään veljeni mutta katsos kun vakava sairaus voi koskettaa ketä vaan niin kyllä se vituttaa kuukauden jälkeen tippua Kelan sairaspäivärahalle ja saada 450 euroa käteen vaikka on niitä TÖITÄ tehnyt vuosia.

Vierailija
16/21 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauspäivärahan määrä lasketaan yleensä verotuksessa vahvistettujen työtulojen mukaan. Vuonna 2011 alkavan työkyvyttömyyden perusteella maksettava päiväraha lasketaan vuoden 2009 verotettujen työtulojen mukaan, jotka tarkistetaan palkkakertoimella (esim. 31.12.2010 alkavan työkyvyttömyyden perusteella maksettava päiväraha lasketaan vuoden 2008 vahvistetun verotuksen mukaan ja 1.1.2011 alkavan työkyvyttömyyden perusteella maksettava päiväraha taas vuoden 2009 vahvistetun verotuksen mukaan). Työtuloa ovat mm. palkkatulot ja eräät ansiotulot. Työtuloksi ei katsota mm. tekijänoikeuskorvauksia tai työsuhdeoptioita.

Vähimmäispäiväraha

Päivärahan määrään vaikuttaa myös se, oletko työntekijä tai yrittäjä tai ammatinharjoittaja.. Lisäksi määrään voi vaikuttaa se, oletko esim. ollut kuntoutuksessa, opiskellut, ollut sairaana tai työttömänä. Määrään vaikuttavat myös tulojen vaihtelut.

Voit saada sairauspäivärahaa myös, vaikkei sinulla olisi lainkaan työtuloja. Tällöin päivärahaa maksetaan vähintään 22,04 (1.3. alkaen 22,13 euroa) euroa arkipäivältä sen jälkeen, kun työkyvyttömyys on kestänyt yhtäjaksoisesti yli 55 kalenteripäivää.

Arkipäiviin lasketaan päivät maanantaista lauantaihin poislukien sunnuntait ja arkipyhät.

Oman sairauspäivärahan määrän voit arvioida laskurilla. Voit laskea myös sairauspäivärahakauden pituuden eli kauanko sitä maksetaan.

Sairauspäivärahan laskemisessa käytetään seuraavaa laskukaavaa

Vuosityötulo

euroa / vuosi Päivärahan

laskentakaavat

euroa / arkipäivä

enintään 1 285 ei päivärahaa

1 286 - 33 479 0,7 x vuosityötulo : 300

33 480 - 51 510 78,12 + 0,4 x (vuosityötulo - 33 479) : 300

yli 51 510 102,16 + 0,25 x (vuosityötulo - 51 510) : 300

Laskentakaavat ovat samat työntekijällä ja yrittäjällä, YEL- tai MYEL-vakuutetulla yrittäjällä vuosityötulo vastaa eläkevakuutuksen (YEL- tai MYEL-vakutuuksen) vuosityötuloa. Palkan mukaan lasketun päivärahan työtulosta tehdään ennen laskentaa tulonhankkimisvähennys sekä 3,67 %:n vakuutusmaksuvähennys. YEL- ja MYEL-työtulosta ei tehdä vähennyksiä.

Vierailija
17/21 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

töitä samassa työpaikassa 19 vuotta ja ikinä ennen tätä en ole ollut 3 päivää pidempään saikulla. Ja sairauspäiväraha lasketaan verotulojen perusteella ja palkkani on kohtuullisen hyvä. siksi saan noin hyvin sairauspäivärahaa. :)

Tietysti olisi parempi jos lapseni olisi terve, mutta hänellä on synnynnäinen vamma, jonka vuoksi on oikeutettu vammaistukeen. Ja mielummin olisin itsekin töissä kuin saikulla, mutta yllättävän tapaturman vuoksi en ole työkykyinen. toivottavasti toivun elokuuhun mennessä ja pääsen töihin. :)

Mutta olen äärinmäisen kiitollinen siitä, että valtio tukee ihmistä sairauden yllättäessä ja mielestäni suomi on hyvinvointi yhteiskunta isolla H:lla. :)

ap

Vierailija
18/21 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no minä saan mieheltäni 2000e kuussa rahaa käytettäväksi lapsien menoihin ja omiini.

Mies maksaa asumismenot ja ruokamenot.

Ja asutaan ja eletään siis yhdessä.

Meillä nyt vaan on niin että minä olen kotiäiti ja mies käy töissä.

Vierailija
19/21 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan en ole sossuun alentunut, ei myöskään veljeni mutta katsos kun vakava sairaus voi koskettaa ketä vaan niin kyllä se vituttaa kuukauden jälkeen tippua Kelan sairaspäivärahalle ja saada 450 euroa käteen vaikka on niitä TÖITÄ tehnyt vuosia.

Työsuhteen pituus määrää palkallisen sairasloman pituuden, kuten ylempänä jo todettiin. Ei siis uran pituus eivätkä työelämässä ollut vuodet.

Vierailija
20/21 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Repikääs siitä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi