Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinille kuukausirahaa vai silloin kun tarvitsee?

Vierailija
06.04.2011 |

Meidän kohta 14v tyttö on aina saanut rahaa silloin kun on tarvinnut, eli ei ole käytössä ollut mitään viikko/kuukausirahaa. Nyt olen alkanut miettimään, että olisikohan parempi tässä iässä jo siirtyä johonkin kuukausirahasysteemiin, oppisi ehkä paremmin rahankäyttöä. Miten teillä on teinien kanssa, onko käytössä jotain kuukausirahaa vai ei ja miten on toiminut?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta harkinnan mukaan lisärahaa erikoistilanteisiin, esim. johonkin viikonloppumenoon, leirille, bussilippuun jne. Kuukausirahan ja lapsenvahtikeikkojen palkat sain käyttää itse, mutta opettelin myös säästämistä - esim. kolmen viikon kielikurssin hintaan piti säästää itse puolet, vanhemmat maksoivat toisen puolen. Käyttörahatkin luulin joutuvani säästämään itse, mutta lentokentällä isä antoi vielä kuoren, jossa oli kohdemaan valuuttaa ihan kiva nippu. :-)

Vierailija
2/11 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa olla siinä iässä, että sitä rahaa tulee tarvitsemaan koko ajan. Kun koko ajan on pyytelemässä vitosta, niin teillä saattaa yhtäkkiä mennä useampi sata tytölle..

Kuukausirahan ansioista tyttö oppii (tai pitäisi oppia) rahan käyttöä ja säästämistä ja sitä, ettei sitä rahaa aivan tyhjästä revitä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommalle pojalle aloin antaa 50e kuukausirahaa joskus yläasteella. Nuoremmalle tuntuu riittävän kymoinj tai kahden nakkaaminen silloin tällöin. Pyytää erikseen, jos käy ulkona syömässä/ leffassa/ haluaa kolikoita koulun kahviautomaattiin.

Kaikki muu ostetaan ilman muuta, parturit ja vaatteet ja kohtuudella musiikkihankinnat ja kännysaldot ja sen sellaiset.

Isompi muutti opsikelemaan 16-vuotiaana ja on sen jälkeen hoitanut itse rahataloutensa vuokrista ruokiin.

Vierailija
4/11 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii meillä hyvin.

Vierailija
5/11 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

16-v poika saa 100 euroa kk

Vierailija
6/11 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mitä sillä pitää sitten itse kustantaa? Herkut, leffat...?? Missä teillä menee se raja? Esim. jos lähtee vaikka ulkomaille lomalle perheen kanssa niin ostatteko siellä teinille mitä haluaa (vaikka vaatteita, tuliaisia) vai pitääkö nekin laittaa siitä kuukausirahasta? Tai jos menette konserttiin/teini menee niin pitääkö se maksaa siitä kuukasirahasta vai annatteko siihen rahaa? Eli missä se raja menee teillä?

Vierailija
7/11 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 euroa kk.

Tarkoitus on että tyttö ostaa sillä osan vaatteistaan, meikkinsä ym. Isommat ostokset kutenkengät ja ulkovaatteet maksan minä.

Kuvittelin että oppii käyttämään rahaa fiksusti mutta ainakaan vielä ei ole oppinut. suuri osa rahoista menee pieneen turhaan.

Juuri eilen käskin laskemaan paljonko hän on saanut tähän mennesä kuukausirahaa ja mitä näkyvää sillä on tullut. Myönsi itsekin ettei ihan ole onnistunut mutta kertoi alkavansa säästää joka kuukausi 20 euroa.

Vierailija
8/11 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko 10 euroa viikossa vähän 14 v. pojalle, kun vaatteet ja kännyt ym. maksetaan erikseen ja ladataan bussiliput yms.?

Vierailija
9/11 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko 10 euroa viikossa vähän 14 v. pojalle, kun vaatteet ja kännyt ym. maksetaan erikseen ja ladataan bussiliput yms.?

Meillä saa 13-vuotias 5 euroa viikossa (tosin maksettuna satunnaisesti isommissa erissä). Kaikki oikeasti tarpeellinen tietysti maksetaan, lisäksi jonkin verran tarpeetontakin, kuten viikonloppuna karkkia, satunnasiet elokuvaliput jne.

Vierailija
10/11 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

annoin ennen viikkorahaa, mutta kotitöistä luistettiin sujuvasti. Nyt ei tule penniäkään ennenkuin ehdottamani kotityöt on tehty.

Vierailija
11/11 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

annoin ennen viikkorahaa, mutta kotitöistä luistettiin sujuvasti. Nyt ei tule penniäkään ennenkuin ehdottamani kotityöt on tehty.

Meillä tuon vitosen viikkorahan ehtona on kotitöiden sujuminen. Pienemmillä lapsilla myös, heillä sitten kyllä pienemmät viikkorahatkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä