Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ne, joilla kokemusta MANIASTA! Voiko sitä olla eri tasoisina?

Vierailija
20.04.2011 |

Mulla siis diagnosoitu toistuva masennus, josta oon kärsiny lapsesta asti. Siihen liittyen olen normaalisti aloitekyvytön ja esim. kotihommien teko ollut aina, myös hyvinä kausina tosi vaikeaa ja hidasta. Joskus reilu kk sitten mulla kumminkin oli parin viikon mittainen jakso, että sain aikaiseksi ihan uskomattoman paljon lyhyessä ajassa. Koti oli putsplank, lasten kanssa ulkoilin ja touhusin paljon ja musta tuntui, että aikaa jäi silti vaikka mihin! Ajattelin onnellisena, että nyt on joku juttu mun aivoissani napsahtanut kohdalleen, ja sydämestäni toivoin että sama jatkuisi. Perhetyöstä kyselivät, ettei vain kyseessä olisi mania, mutta kun sain kuitenkin nukuttua ja maltoin ottaa rennostikin, esim. lukea ja rehellisesti laiskoteltuakin, joten ajateltiin sitten että ehkä asiat nyt vaan on muuttunu niin paljon paremmaksi.

Nyt kuitenkin olen yhtäkkiä taas entiselläni. En ole erityisen väsynyt tai masentunut, pikemminkin sangen onnellinen, mutta homma ei vaan toimi. Yritän kovasti tehdä kotitöitä, mutta oikein mitään en saa aikaiseksi. En ehdi siivota kotia riittävästi ja pyykkivuoret (puhtaan ja likaisen) valtaa taas sohvia ja kodarin lattiaa. En silti istu todellakaan sen enempää koneella tai kirjan parissa, päin vastoin tuntuu etten ehdi sinnekään. Tähän tulin varta vasten tätä viestiä kirjoittamaan.

Näin ollen mietin, olisiko se hyvä jakso voinut kuitenkin olla maniaa, vaikka nukuin täyspitkät unet eikä koko ajan ollut sisäistä pakkoa touhuamiseen. Nukkumiseen tokikin auttaa se, että mun antipsykootit antaa mulle normaalistikin poikkeuksellisen syvän ja hyvän yöunen. Mulla ei ole siis koskaan aiemmin ollut maniaa, vaikkakin lääkärit on joskus kyselleet sitä nimenomaan siksi, että masennusjaksoissani on kuulemma jonkinlaista yhteneväisyyttä kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön.

Onko siis syytä ottaa yhteys lääkäriin tämän asian tiimoilta?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt kerkeä selostamaan juurtajaksain, mutta googlaapa "kaksisuuntainen mielialahäiriö" "hypomania" ja "mania"

Voi olla että sulla oli pieni hypomaaninen jakso.

Vierailija
2/4 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo lueskelin hypomaniasta ja kuulosti kyllä ihan just siltä millainen kokemus oli. Taidan sitten soitella lääkärille ja kysyä miten pitäis toimia... En tiennyt tällaisesta "välimuodosta". Mulle toki passaisi vallan hyvin, että tuollainen hypomania jatkuisi vaikka vuosia, kunhan se ei menisi sitten liian pitkälle. ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla se vain usein kääntyy agressioksi ja levottomuudeksi :(

Vierailija
4/4 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mania ei välttämättä aina vaadi unettomuutta, toki pahan mania päällä ollessa näin yleensä käy. Sulla oli ehkä lievä versio?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan