Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iranilainen ihailija tuntuu uhkaavalta, mitä tehdä?

Vierailija
20.04.2011 |

Hän on saanut päähänsä että on rakastunut minuun. En oikeastaan tunne häntä sen kummemmin, kuin että lähettelee rakkaudentunnustuksiaan harva se päivä. En ole reagoinut niihin muuten kuin kertomalla tiukan asiallisesti faktat, että olen perheellinen enkä millään muotoa kiinnostunut.

No, kuvittelenko, olenko vainoharhainen, kun minusta viestehin on hiipinyt jotenkin uhkaileva sävy. Hän kirjoittaa: "en halua satuttaa sinua jos satutan sinua se sattuu minun sieluun."

Minusta tässä lauserakenteessa on tavallaan jo uhkaus: hän VOISI periaatteessa satuttaa minua. En pidä siitä yhtään. Samassa viestissä hän kirjoitti myös että toivottavasti lapseni ovat turvassa.

En ole rasisti, en halua ketjuuni mitään mamuhuutelijoita riehumaan, kysyn vain olenko mielestänne nyt vainoharhainen ja liioittelenko kun tunnen jonkinlaista uhan tuntua? Mitä minun pitäisi tehdä tämän asian kanssa? Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta? Poliisin puheille meneminen tuntuisi jotenkin liioittelulta kun eihän mitään ole varsinaisesti tapahtunut. Vai olisiko lähestymiskielto ratkaisi, myönnetäänkö sitä näin heppoisissa tapauksissa?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänellä on äkkiä toinen. Hänellä on ainakin 4 eri profiilia josta on tullut viestejä.

profiiliasi niin ettei sitä löydä haulla?? Näin minullakin on vaikka en mitään turhia viestejä ole saanutkaan.

Vierailija
22/44 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tunnet tämän miehen. Voisitko vältää tapaamasta häntä? Vai onko hän esim. samassa työpaikassa.

Vastaisin ehkä tuohon viestiin, että en pidä uhkailusta ja enkä halua enää saada viestejäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänellä on äkkiä toinen. Hänellä on ainakin 4 eri profiilia josta on tullut viestejä.

profiiliasi niin ettei sitä löydä haulla?? Näin minullakin on vaikka en mitään turhia viestejä ole saanutkaan.

Vierailija
24/44 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en vastaisi enää mitään, vaan sanoisin, että mieheni on hyvin mustasukkainen eikä anna enää pitää yhteyttä.

Vierailija
25/44 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä vastaa hänen viesteihinsä.

Vierailija
26/44 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas, jos joku nettihäirikkö häiritsee niin ensin estä sitä! Kuten tuossa on sanottu, facebookissa pystyy helposti estämään roskapostin tuntemattomilta. Vai onko sinulla se tarkoituksella seuranhakuun?

Vierailija
27/44 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain etsi nimeni perusteella minut facebookista, sen tietää työyhteyksien kautta. Mies on pakolainen ja asuu vastaanottokeskuksessa eikä siis kai työssä missään, vaan aika epätoivoiselta tuntuu hänen elämänsä, sopeutuminen kesken ym. En tapaakaan häntä koskaan, kerran käynyt minun työpaikkallani siis.

En halua täysin suljettua facebook-profiilia, haluan kommunikoida muidenkin ihmisten kanssa.

Vierailija
28/44 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua täysin suljettua facebook-profiilia, haluan kommunikoida muidenkin ihmisten kanssa.

ettei sinua löydä haulla kuka tahansa tai tuntemattomat eivät voi lähettää sinulle viestejä, mutta jos tuokin on sinulle ongelma, niin totu siihen, että netti on täynnä sekopäitä joista monet ovat oikeasti hulluja.

Vierailija
29/44 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdalle tuli iranilainen "ihailija", oikein sympaattinen ihminen, mutta aloin tuntea oloni hieman tukalaksi.

Tapasin tuon ihmisen arkisessa tilanteessa, asioidessani.

Mutta miten olet tullut antaneeksi puhelinnumerosikin?! Varsinkin jos olet perheellinen ja et edes aikonutkaan aloittaa seurustelua? Kuinka hyvin tunnet tuon ihmisen kulttuuritaustaa - otitko sen huomioon lainkaan? Iranilaiselle tavalliselle ihmiselle ei todellakaan naisten kanssa seurustelu (vaalean ja ulkomaalaisen, ei-muslimin!) ole sama kuin kaverin kanssa seurustelu.

Rajat toki ovat veteen piirretyt, mutten koettelisi onneani. Itse lopetin asioimisen paikassa, jossa olisin joutunut kohtaamistilanteisiin - kohtelu alkoi olla liian tuttavallista, halailu tuntui erikoiselta ja ei huomioinut puolisoani lainkaan. Minulle riitti varoitukseksi tuo.

Kuitenkin oli kysymys oikein sympaattisen oloisesta kaverista, mutta itselle tulivat rajat vastaan.

Kannattaa olla realisti. VIrhetulkintoja syntyy kulttuurien kohdatessa, jotkut asiat toimivat, toiset ei.

Miten tosiaan annoitkin sen numerosi? Et osannut varoa tai olla tarkkana?

Vierailija
30/44 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi voi arvioida, onko vaaraa. Minusta nuo jutut kuulostavat sen verran oudoilta ja uhkaavilta, että ottaisin tilanteen tosissani.

Ja joka tapauksessa jos olet selvästi sanonut, ettet halua olla yhteydessä, päivittäinen viestipommitus on häiriköintiä.

Vierailija
31/44 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siis mies on vasta vähän aikaa ollut suomessa niin ihmeen hyvin kyllä osaa suomen kieltä jo.

Vierailija
32/44 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita salattu profiili ja estot ystäväpyynnöille hetkeksi. Pyydät itse ystäväksesi sitten ihmisiä.

Vierailija
33/44 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita salattu profiili ja estot ystäväpyynnöille hetkeksi. Pyydät itse ystäväksesi sitten ihmisiä.

Vierailija
34/44 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdalle tuli iranilainen "ihailija", oikein sympaattinen ihminen, mutta aloin tuntea oloni hieman tukalaksi. Tapasin tuon ihmisen arkisessa tilanteessa, asioidessani. Mutta miten olet tullut antaneeksi puhelinnumerosikin?!

ei puhelimitse. Ja oli itse etsinyt ap:n sieltä FB:stä.

Vierailija
35/44 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin tuon tarkoittavan, että hän ei halua sinulle mitään pahaa henkisellä tasolla. Ei hän varmasti kirjoittaisi suoranaista fyysistä uhkausta facebookissa, kun voisit ottaa printtikopion ja näyttää poliisille. Mutta uskoisin, että olisit ottanut poliisiin yhteyttä aiemmin, jos olisit kokenut itsesi todella fyysisesti uhattuna.

Mustasukkaisuus on toki osa monien Välimeren maiden ja arabimaiden miesten käyttäytymistä, mutta tämä näkyisi kyllä enemmänkin seurustelusuhteessa, eikä "iskuvaiheessa".

Jos et miestä halua, niin parasta laittaa ihan viesti tyyliin: "en halua olla kanssasi romattisessa mielessä missään tekemisissä ja valitettavasti jos jatkat vastaavaa yhteydenottoa, joudun ottamaan yhteyytä viranomasiin".

on kerran baarissa iskenyt ihan suomalainen mies jolla mustasukkaisuus kuului jo tuossa vaiheessa käyttäytymiseen.

En ollut koskaan aiemmin tavannut miestä, tuli juttusille kun seisoin kaverini kanssa tanssilattian reunalla. Tarjosi juomat ja juteltiin parin tunnin ajan. Lähti sitten käymään vessassa ja takaisin tullessaan yksi tuttavamies (joka ei ole kiinnostunut minusta) oli juttusillani. Eiköhän tämä vastatapaamani jannu tullut siihen ja (mustasukkaisen kuuloisena) sanoi tutulle ääntä korottaen että "KUKAS SE SINÄ OLETKAAN". Tuttavamies tästä vähän säikähti ja lähti kävelemään, baarituttavuus sen sijaan hermoili minulle että kuka tuo mies oli. Siihen asti olin ollut kiinnostunut ko. miehestä (oli pitkä ja komea) mutta kyllä silloin kiinnostus lopahti. Mielestäni oli niin selvä varoitusmerkki että on sairaalloisen mustasukkainen. Ja mukanani ollut ystävä oli samaa mieltä. Tuttavamiestä näin parin päivän kuluttua ja hänkin sanoi että onpa mulla mustasukkainen uusi mies. siihen täytyi jo korjata että ei ole mies, eikä tule olemaankaan.

Eli kyllä kyllin sairas ihminen voi olla jo ensitapaamisella mustasukkainen.

Vierailija
36/44 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siis mies on vasta vähän aikaa ollut suomessa niin ihmeen hyvin kyllä osaa suomen kieltä jo.

Epäilen myös että tämä pelkkä tylsistyneen mamman päiväunisatu. Ei tässä jutussa ole mitään logiikkaa.

Vierailija
37/44 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uhkailunsa esittää englanniksi? Ehkä ap on niin fiksu, että osaa englantia? Tai peräti Miehen äidinkieltä? Ehkä ap vain laittoi uhkaukset tänne suomeksi, kun kaikki palstalaiset ainakin viestien laadusta päätellen ei osaa englantia??

Mutta asiaan. Iranissa naiset on miehen omaisuutta ja naisia pidetään ala-arvoisessa asemassa, siis länsimaisesta näkökulmasta, joten tuskin ihailijasi uskoo sinua. Ja ottaisin kyllä nuo uhkailut tosissani, kuulostaa hieman omituiselta tapaukselta tuo mies. Ei nyt vielä kannata varmaan hysteeriseksi ruveta, mutta jotain pitää tehdä ennen kuin tilanne pahenee. Ehkä hän epätoivoisesti etsii itselleen vaimoa, jotta saa suomen kansalaisuuden? jos vaan olette ex- miehesi kanssa väleissä, pyydä häneltä apua, jospa lastenne tähden hän kävisi puhuttelemassa tuota miestä? Eihän sille tarvitse kertoa, että olette eroamassa. Tai joku sukulaismiehesi? Mieluummin vähän vanhempi, tuollapäin ymmärtääkseni kunnioitetaan vanhempia miehiä? Poliisi ei sinua vielä voi auttaa, etkä varmaan saa lähestymiskieltoa, koska mitään konkreettista pahaa ei (vielä) ole tapahtunut.

Vierailija
38/44 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdalle tuli iranilainen "ihailija", oikein sympaattinen ihminen, mutta aloin tuntea oloni hieman tukalaksi. Tapasin tuon ihmisen arkisessa tilanteessa, asioidessani. Mutta miten olet tullut antaneeksi puhelinnumerosikin?!

Kiitos korjauksesta. Eli iranilainen mies sai ap:n nimen vastaanottokeskuksen kautta. Toivotaan parasta. Uhkailut tietenkin kannattaa ilmoittaa poliisille.

Vierailija
39/44 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[i

[/quote]

Ap mainitsi aloituksessaan vain "viestit". Mutta kannattaa varmaan saattaa uhkaavat viestit jokatapauksessa poliisin tietoon, ihan varmuuden vuoksi.

Vierailija
40/44 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en vastaisi enää mitään, vaan sanoisin, että mieheni on hyvin mustasukkainen eikä anna enää pitää yhteyttä.

Iranilainen ihailija tekee jotain ap:n miehelle kun kuvittelee pelastavansa ap:n siten??

Hyvä ap, sinä et ole velvollinen selittämään miksi et halua olla tekemisissä ihailijasi kanssa. Ei kannata selittää mitään miehestä, parisuhteesta tai muustakaan. Yksinkertaisesti laita viesti: En halua olla kanssasi missään tekemisissä, älä soita, älä laita viestiä, älä tule puhumaan minulle tai otan yhteyttä poliisiin ja teen häirinnästä rikosilmoituksen.

Äläkä missään tapauksessa anna ymmärtää että normaali ystävyys on ok välillänne. Ihailijasi on jo osoittanut ettei välitä kielloistasi, ei tule kykenemään normaaliin ystävyyteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi