Jos verikokeiden perusteella tauti ei ole angiinaa
mutta kurkku ja kielen juuri on rakkuloiden peitossa, mitä muuta se voisi olla?
crp 13 ja valkosolut 13.3.
10- vuotias tyttö, jolla kolme päivää kestänyt korkea kuume ja hyvin kipeä kurkku. Ei pysty syömään mitään kiinteää, juominen vaikeaa ja jopa syljen mieluummin sylkäisee lavuaariin kuin nielaisee.
Diagnoosi?
Kommentit (31)
Mutta jos se on negatiivinen, se ei silti tarkoita, etteikö kyseessä voisi olla angiina. Näin ainakin meidän päivystyksessä toimitaan, eli melko rutiinisti otetaan se laajempikin viljely ja lääkäri harkintansa mukaan voi aloittaa antibiootin jo kliinisen kuvankin perusteella, tai sitten jäädään odottamaan sitä nieluviljelyn tulosta.
monotestin perusteella ei olisi angiina, niin se tarkoittanee sitä, että monotesti oli positiivinen, eli lapsellasi on pusutauti.
Ärsyttää tuollaiset kollegat, jotka ei varmista että soittaja ymmärtää saamansa vastaukset puhelimessa.
enemmänkin sellainen henkilö, joka ei osaa selvästi sanoa diagnoosia potilaalle
monotestin perusteella ei olisi angiina, niin se tarkoittanee sitä, että monotesti oli positiivinen, eli lapsellasi on pusutauti.
Ärsyttää tuollaiset kollegat, jotka ei varmista että soittaja ymmärtää saamansa vastaukset puhelimessa.
enemmänkin sellainen henkilö, joka ei osaa selvästi sanoa diagnoosia potilaalle
Jos on annettu soittoaika vastauksista, niin sitten kerrotaan millaiset ne vastaukset oli ja mitä se tarkoittaa, mitä jatkotoimia ne edellyttää jne. Ja se väännetään rautalangasta ja varmistetaan että potilas on ymmärtänyt kanssa.
Sama ongelma rikä ollut edes tulehdut arvot koholla
Minulla bakteeriperäinen angiina nosti CRP:n 180 (!!!)
Mikään verikoe ei kerro, onko angiina, vaan pitää tehdä nieluviljely, jos se verikoe näyttää, että olisi bakteeritulehdus, mutta jos se näyttää, että olisi virustulehdus, niin viljelyä ei kannata tehdä.
Mahd enerovirus tai joku muu vastaava. muutkin virukset voivat niitä rakkuloita tehdä.
Angiinas selviä vaaleita peitteitä nielussa.
t.lab.hoitaja
[quote author="Vierailija" time="19.04.2011 klo 20:20"]
vaatii nieluviljelyn
Outoa, että verikokeella on koetettu selvittää.
Jos crp on reilusti koholla, niin silloin kyseessä on bakteeri. Crp-vastauksen saa paljon nopeammin kuin nieluviljelyn. Tosin olisi kyllä fiksua ottaa se nieluviljelykin jos kerran suussa ja nielussa noin paljon oiretta on. Näin saisi sitten sen antibioottiherkkyydenkin määritettyä samalla kertaa.
CRP ei kohoa hyvin paikallisissa bakteeritulehduksissa
t. lab.hoitaja
vaikka tämä on vanha ketju, niin pakko vastata. Crp ei todellakaan aina nouse jos kyseessä angiina. Näin esim. itselläni, vaikka aiheuttaja streptokokki A. Ja mulla myös korvatulehdus samaan aikaan. Eli väärää tietoa tuo. Bakteeritulehdus on mulla vain paikallinen. Mulla crp 5...
tai enterorokko eli virustauti on kyseessä