Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ujostuttaako imetys?

26.10.2005 |

Esikoisen kohdalla vielä kaikki on uutta ja yhtä opettelua. Kiinnostaisi tietää miten muut suhtautuvat imettämiseen esim. julkisella paikalla tai vaikka kotona miehen kavereiden ollessa kylässä. Ujosteletteko, miten hoidatte tilanteen? Vai vetäisettekö rohkeasti rinnan esiin aikaan, paikkaan ja seuralaisiin katsomatta? Miten muut paikallaolijat tällöin ovat suhtautuneet?

Itse en periaatteessa ole kovin kaino, mutta kieltämättä juuri miehen kavereiden läsnäollessa pakenen makuuhuoneeseen ja julkisella paikalla imettäminen arveluttaa. Sairaalassa ja neuvolassa mikä jottei, siellä se on kuitenkin niin jokapäiväistä. Ja anopin, äitin sekä naispuolisten ystävien seurassa homma tuntuu ihan luontevalta. Mutta miten sitten kyläillessä jossain miesten keskellä, olisiko neuvoja?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
27.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etukäteen aattelin, että menisin aina eri huoneeseen imettämään vieraiden aikana, mutta loppujen lopuksi imetyksestä tuli semoinen automaatio, ettei sitä edes huomannut kun jo oli napsauttanut rintsikan auki ja keikauttanut pojan rinnalle. Sitähän olisi joutunut viettämään suuren osan visiitistä yksin toisesa huoneessa, kun imetti niin usein ainakin alussa. Joskus kyllä kysyin miespuoliselta vieraalta, haittaako, jos imetän, varsinkin jos ko. tyyppi oli hiukan vieraampi tai itse lapseton. Kahvilassa tms. imetys sujui yhtä luontevasti, mutta kyllä silloin yritin peittää näkymiä liinalla, huivilla tms. Semmoinen poncho on muuten myös hyvä " imetyspeitto" ! Muistan synnärillä jo ajatelleeni, kuinka nopeasti rinnat muuttuivat ei-seksuaalisiksi - hyvä kun tajusin peittää tissit kun naapurivuoteen rouvan mies tuli häntä katsomaan.

Sitten kun vauva oli isompi, olikin tylsempi imettää julkisesti, kun vauvan pää pyöri välillä kuin tutkan antenni ja rinta jäikin yllättäen paljaaksi.

Vierailija
22/34 |
27.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pumppaa maitoa valmiiksi pulloon kun esim lähtee kaupungille vauvan kanssa eikä halua imettää niin eikö se maito mene pahaksi pullossa normaalissa lämpötilassa jossa se pahimmassa tapauksessa on parikin tuntia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyksen alkutaival oli vaikea ja lapsi piti kunnolla " auttaa" rinnalle. Mietin jo etukäteen, ennen synnytystä jo, että kuinka minä pystyn imettämään julkisesti, APUA... No, aluksi arastelin kavereiden (joita siis laukkasi lähes päivittäin katsomassa vauvaa) edessä imettämistä ja vähän " häpeillen" totesin että nyt tarttis antaa vauvalle safkaa. Miespuolinen ystävä sanoi ihanasti, että samaa nahkaa se on kuin nenässäkin, kun rupesin imetyspaitaa raottamaan ja selkää sohvalla vähän kääntämään. Sen jälkeen olen rauhallisin mielin imettänyt lastani missä hänellä on nälkä tullutkin. Huomaamattomasti hyvien imetyspaitojen suojista, muita kanssaeläjiä kunnioittaen. Koko tissiä ei tarvinnut nostaa esille vaan pikkasen paitaa raottamalla asia hoitui. Vessaan en ole mennyt imettämään kuin joskus tosi harvoin. Kukahan meistäkään vessassa suostuisi syömään...? Pullolle ja varsinkaan korvikkeelle en halunnut missään nimessä vauvaa opettaa, ettei vaivalla alkuun saatu imetys siitä kärsisi. Eikä kärsinytkään, kun vauva sai rintaa aina halutessaan, ajasta ja paikasta riippumatta.

Luonnollinen asia, kyllä se siitä lähtee sujumaan! Suosittelen imetyspaitojen hankkimista todella lämpimästi! Tsemppiä paljon!

Vierailija
24/34 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylässä, vieraiden läsnäollessa, yleisellä paikalla ym. ei kyllä ujostuta. Ainoa paikka missä tälläinen on päätäni vaivannut on työpaikkani (miesvaltainen ja jotenkin todella erillinen äiti-identiteetistani). Tosin yli vuoden ikäistä imettäessäni olen sitten vetäytynyt rauhalliseen nurkkaan imettämään (jotenkin kun lapsi jo käveli ja puhui, niin juhlissa tuli mieleen muiden ajatukset imetyksestä). Muuten en itse ole ollut mitenkään vaivautunut imettämisestä. Muut tutut suhtautuvat yleensä siihen luontevasti, mutta enoni lähtee aina huoneesta kun aloitan imettämään (tästä yleensä vitsailen). Sitten useat isommat lapset saattavat tulla lähelle viereen ihmettelemään ja kyselemään.

Vierailija
25/34 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

pullo ei ole missään vaiheessa kuopukselle kelvannutkaan, mutta muutenkin rinta on oiva keino ruokkia ja rauhoittaa lapsi. Esikoisen syntyessä mieheni kainosteli ja ohjasi minua syrjään imettämään, mutta muutimme kuukauden ikäisen vauvan kanssa Hollantiin, jossa kaikkialla näkyi imettäviä äitejä, eikä mennyt montaa viikkoa kun mies jo haki kahviloista pöytää kadun vierestä, mistä on mukava katsella ihmisiä.

Vierailija
26/34 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen imettänyt kahvilan ulkopöydässäkin, joka oli oikeastaan kadulla.

Se on totta, mitä joku aikaisempi kirjoittaja sanoi, aika pian synnytyksen jälkeen rinnoista tuli vähemmän seksuaaliset.

Ei minua haittaa imettää muiden läsnäollessa. Julkisella paikalla käännyn toki hieman sivuttain ja suojaan vauvaa liinalla, ettei tilanne muita hämmentäisi liiaksi.

Eri asia sitten, kun vauva tulee ikään, jossa kaikki mahdollinen ympärillä tapahtuva häiritsee imetystä, silloin menen suosiolla toiseen huoneeseen.

Imetys on minulle täysin luonnollinen tapahtuma, siksi en ujostele sitä. Ja suihkutissit löytyy täältäkin :)

Vierailija
27/34 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pumppaa maitoa valmiiksi pulloon kun esim lähtee kaupungille vauvan kanssa eikä halua imettää niin eikö se maito mene pahaksi pullossa normaalissa lämpötilassa jossa se pahimmassa tapauksessa on parikin tuntia?

Osaako joku viisaampi vastata?

Vierailija
28/34 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli en huomaa huomioida muita.

Appiukko on ainoa, jonka läsnäollessa tuppaan olemaan häveliäämpi, sillä alitajuisesti pelkään hänen katsovan minua turhan seksuaalisesti. Siis hän on ukko, joka puhuu seksistä vähän väliä, mm. tyttäremme harjoitellessa konttaamista, lapsi ukon mielestä harjoitteli " sitä" . Silloin kyllä suutuin aika hiton kovasti.

Vierailija
29/34 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin että säilyy juomakelpoisena korkeintaan sen tunnin mitä korvikettakin voi lämpimänä säilyttää. Voisihan sen laittaa kylmäpatruunoiden väliin, jolloin säilyvyys ehkä parempaa.

Itse en imetä julkisilla paikoilla ja olen todella kateellinen niille jotka siihen pystyy. Poika on tosi huono pitämään rinnasta kiinni ja imetys onnistuu vain makuulta. Näitä makuupaikkoja on kaupungilta vähän vaikea löytää. Aina täytyy menot ajoittaa niin että ollaan ruoka-aikaan kotona tai sitten on hätäkorvikkeet mukana. Suljettu korvike pakkaus kun säilyy hyvin huoneenlämmössä. Paljon helpompaa olisi jos istualteen imetys onnistuisi ilman hirveää taistelua. Helpotusta elämään on kuitenkin tuonut se, että poika nyt ylipäätään suostuu rinnalle ja pumppaaminen ja pullojen pesu on jäänyt pois.

Vierailija
30/34 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut tutuksi bussit, metrot, junat, bussipysäkit, hiekkalaatikon reunat, katukiveykset, puiden kannot, kauppakeskusten penkit,kahvilat, ravintolat jne.

Onpa tullut imetettyä henkkamaukassa seisoeltaankin, kun ei vaihtoehtoa juuri ollut. Enemmän siinä on hämillään varsinkin mieshenkilöt. Enemmän taitaa vilkkua monen tissit avaroissa kaula-aukoissa, vaikkei lapsista olisi tietoakaan.

Vierailija
31/34 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapsia vannoin että minähän en sitten julkisesti imetä. No, esikoista ei julkisesti juuri tullutkaan imetettyä sillä tuolloin imetys meni pahasti puihin, mutta nyt kuopus on kyllä saanut tissiä vaikka kuinka julkisissa tiloissa. Enää " julkinen" imetys ei kuitenkaan oikein onnistu, sillä kun ikää on jo 9kk niin kaikki muu kiinnostaa enemmän kuin imetys. Eli nykyisin siirrymme rauhallisempaan tilaan syömään, mutta vain lapsen syömisen rauhoittamiseksi.

Ja tuosta äidinmaidon säilyvyydestä sen verran, että ainakin minun sairaalassa saamissani lapuissa lukee että äidinmaito säilyy huoneenlämmössä 6h heti lysyn jälkeen ja tätä olen noudattanut. Eli jos lypsää ennen kaupungille lähtöä niin eiköhän tuo6h yhteen kaupunkireissuun riitä :-)

Vierailija
32/34 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis julkisesti, kauppakeskuksissa ja kahviloissa. Vieraspaikoissa sen sijaan pystyin vaikka olkkarin nurkassa miestenkin kesken imettämään. Mutta vauva ei tykännyt yhtään ympäristön hälinästä, ja söi sitten vaan makuultaan alun jälkeen... oltiin kotona aina niin hiljaisessa tilassa ja makuullaan, joten ei ihme ja suihkutissit ei oo hyvä juttu myöskään julkisesti...

Nyt olen toista kertaa imettämässä ja ei ujostuta siinä määrin mutta ujostuttaa kuitenkin. Koitan katsoa rauhallisemman paikan, mutta voin silti ihmishälinässä imettää (imetyspaidat ja muut sopivat vaatteet sitä varten aina ulkoillessa) ja vauvakin on tottunut kovaan hälinään, sekä tietoisesti olen koittanut opetella imettämään melussa ja istuallaan ja vaikka kävellen ja kotihommia samalla tehden... suihkutissit ei ole muuksi muuttuneet silti.

Kyllä katson yhä, että en imetä epäsoveliaassa paikassa silti, jos on lähellä esim. jotain juoppoja kahvilassa tai jotain muita sellaisia, jotka saattaa alkaa kommentoida jotain typerää. ja mieluummin käyn imettämässä vaipanvaihtohuoneessa.

Vierailija
33/34 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koettanut olla itsevarma ja voittaa ujouteni tässä asiassa, mutta vetäydyn kyllä mieluiten vaavin kanssa omiin oloihimme imetämään. Ei ole ollut vaikeeta sekään. Pulloruokaa on tarpeen varalta mukana aina.

Vierailija
34/34 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen imettänyt julkisilla paikoilla ja kotona vieraiden läsnäollessa. Joskus on iskenyt sellainen häveliäisyyden puuska, että olen mennyt jemmaan imettämään. Nykyään on imettäminen mennyt ihan paljasteluhommaksi, kun 9kk tyttären pää heiluu joka suuntaan ja muutenkin möyrii koko ajan syödessään. Pidän paidanhelman asemissa niin, että saan vähän rintaa piiloon kun tarkkailupuuska yllättää Hiirulaisen ja irroittaa otteensa rinnasta. Aviomiehen nuorempien veljien silmien alla en ole imettänyt (ikää 17 ja 18), kun ajattelin heidän tästä hommasta hämmentyvän;)