Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppilaat maksaa open matkan?

Vierailija
19.04.2011 |

Olen kerännyt rahaa oppilaiden kanssa muutaman vuoden ulkomaanmatkaa varten. Osa vanhemmista on sitä mieltä, että yhteisesti kerätyistä rahoista maksetaan vain oppilaiden matka ja että ope maksaa oman matkansa. Rehtorin mukaan koulu ei osallistu open kuluihin. Jätänkö siis matkan väliin ja jaan rahat vanhemmille vai maksanko oman matkani?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole opelle koskaan huvimatkoja. Yöunet jäävät vähille, kun pitää seurailla niitä vilkkaimpia, ja päivälläkin on jatkuvasti iso vastuu.

Ope on matkalla töissä, ja se on opelle raskasta työtä. Opet yleensä pääsevät matkustelemaan ihan riittävästi ilmankin oppilaita. Ja jos sen matkan joka tapauksessa maksaa itse, niin tottakai ope lähtee mieluummin yksin.

Vähän kunnioitusta opettajan työlle!

Vierailija
22/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oppilaiden oma reissu niin ei. Jos taas on oppilaiden oma reissu, niin miksi opettaja olisi ylipäätään mukana keräämässä rahaa siihen???

Jos mennään Lontooseen ja aiheena on brittienglannin oppiminen ja mukana englanninope, niin minusta oppilaat maksavat. Jos taas mennään Roomaan ihan vain siksi, että halutaan sinne, ei ryhmän tarvitse maksaa biologianopettaja-luokanvalvojan matkoja.

Yleensä nuo sovitaan jo ihan alussa eli onko kyseessä työtyömatka vai työhuvimatka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla olisin vastuussa penskalaumasta ja vielä maksaisin itse! Ei todellakaan.

opettaja

Vierailija
24/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta riippuu matkan luonteesta. Jos on leirikoulumatka tai muu sellaiseksi luonnehdittava, niin ei kai nyt oppilaiden oman osallistumisensa lisäksi tarvitse opettajankin matkaa maksaa...?

Jos on ihan vaan hauskan pitoa, eikä sisällä opetusta tai muuta sellaista, niin tokihan valvojien matkatkin maksetaan yhteisesti kerätyistä rahoista. Oli sitten opettaja tai joku muu.

Vierailija
25/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän se nyt herran tähden ole mitään HUVIA opettajalle vaan rankkaa työtä. Ja mitä ihmeen merkitystä sillä on minkä aineen opettaja kyseessä, opettajahan on valvontavastuussa tuollaisella reissulla, se vastuu siellä rankinta on.

Vierailija
26/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

openko pitäisi maksaa itse matkansa??? En lähde mielelläni oman ajan reissuille muutenkaan. Missään tapauksessa en lähtisi, jos joutuisin vielä työstäni maksamaankin. Voivathan vanhemmat järjestä oppilaille vapaa-ajan matkan vapaa-ajalla ja silloinhan he voivat itse lähteä valvomaan.

Vierailija
27/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa-ajan matkat on sitten erikseen. LLeirikoulut ilmoitetaan koulun vuosisuunnitelmaan, niille tehdän pedagogisia tavoitteita jne. Ne ovat ihan täyttä työtä ja vielä paljon enemmän kluin normaalit koulupäivät.

Minusta riippuu matkan luonteesta. Jos on leirikoulumatka tai muu sellaiseksi luonnehdittava, niin ei kai nyt oppilaiden oman osallistumisensa lisäksi tarvitse opettajankin matkaa maksaa...?

Jos on ihan vaan hauskan pitoa, eikä sisällä opetusta tai muuta sellaista, niin tokihan valvojien matkatkin maksetaan yhteisesti kerätyistä rahoista. Oli sitten opettaja tai joku muu.

Vierailija
28/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me todellakin maksamme itse matkamme, vaikka työtehtävissä olemmekin. Eikä se todellakaan mitään lomaa ole, vastuu on suuri. Kaikenlaista on sattunut, mutta kaikesta on selvitty.

Ja nyt te varmaan putoatte tuoliltanne, kun kerron, että me emme pelkästään maksa omia matkojamme, vaan me myös matkustamme loma-ajallamme eli nämä meidän reissut tehdään aina elokuussa ennen koulun alkua tai syysloman aikana :)

Nämä matkat on aina suuria elämyksiä myös opettajille, mutta ennen kaikkea opiskelijoille, joista osa on ensimmäistä kertaa ulkomailla.

Meillä on pieni koulu ja vielä ns. piiloluokallinen lukio eli tutustumme opiskelijoihin tosi hyvin lukion aikana. Nämä reissut tapahtuu sitten ennen abivuoden alkua. Kaikki tyylillään, tämä sopii meille :)

3

Vierailija
29/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 2 x leirikoulussa ollut ope

Vierailija
30/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aina on ollut itsestään selvää, että sekä opettajan että mukaan apuvalvojiksi lähtevien vanhempien matka maksetaan yhteisestä kassasta. Matka/leirikouluhan on opettajalle normaalia rankempaa työtä. Olisi aivan järjetöntä, että opettajan pitää maksaa siitä, että hän pääsee tekemään työtä. Samoin mukaan lähteävät vanhemmat uhrautuvat jo siinä, että käyttävät lomapäiviään yhteiseksi hyväksi.

Vierailija
31/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetöntä vaatia työntekijän maksamaan itse työmatkan kulut.

Vierailija
32/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetöntä vaatia työntekijän maksamaan itse työmatkan kulut.

meinasin kysyä. Jos meidän firmassa vaikka koko konsernin yhteinen palaverireissu pitäisi maksaa itse, niin taitaisi olla aika vähän osallistujia.

Vierailija
33/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä työmatka. Eihän opettaja ole vastussa oppilaistaa loman aikana, joten oppilaata ovat noilla matkoilla käytännössä itse vastuussa itsestään.

Me todellakin maksamme itse matkamme, vaikka työtehtävissä olemmekin. Eikä se todellakaan mitään lomaa ole, vastuu on suuri. Kaikenlaista on sattunut, mutta kaikesta on selvitty.

Ja nyt te varmaan putoatte tuoliltanne, kun kerron, että me emme pelkästään maksa omia matkojamme, vaan me myös matkustamme loma-ajallamme eli nämä meidän reissut tehdään aina elokuussa ennen koulun alkua tai syysloman aikana :)

Nämä matkat on aina suuria elämyksiä myös opettajille, mutta ennen kaikkea opiskelijoille, joista osa on ensimmäistä kertaa ulkomailla.

Meillä on pieni koulu ja vielä ns. piiloluokallinen lukio eli tutustumme opiskelijoihin tosi hyvin lukion aikana. Nämä reissut tapahtuu sitten ennen abivuoden alkua. Kaikki tyylillään, tämä sopii meille :)

3

Vierailija
34/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös valvottavien suhteen. Abeista moni on jopa täysi-ikäinen.

3

Vierailija
35/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan ymmärrettävää että maksatte itse matkat. Tehän olette vapaa-ajan matkalla... Leirikoulut, luokkaretket ym toteutetaan kouluajalla, oppilaat ovat vakuutettuja koulun puolesta ja luonnollisestikin opettajan kulut maksetaan.

3

Vierailija
36/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä työmatka. Eihän opettaja ole vastussa oppilaistaa loman aikana, joten oppilaata ovat noilla matkoilla käytännössä itse vastuussa itsestään.

3

mutta nämäkin matkat on koulun vuosisuunnitelmassa, eli siinä mielessä on kai työmatka. Osa opiskelijoista on täysi-ikäisiä, osa ei.

Vierailija
37/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluva matka? Esim. luokkaretki, joka jo syksyllä on kirjattu koulun tämän vuoden toiminnaksi? Jos on näin, koulu maksaa opettajan matkan. Jos kyseessä taas on ihan vapaaehtoinen reissu vapaa-ajalla, asia olisi pitänyt sopia vanhempien kanssa kirjallisesti jo silloin, kun matka oli vasta suunnitteluasteella. Toivottavasti me muut opettajat muistamme tämän ja otamme asiat huomioon jo etukäteen.

Mutta miksi ihmeessä ap. olet ryhtynyt edes moiseen ruljanssiin? Vanhemmat ovat todella vaikeita näissä asioissa. Muistan omasta koulustani esimerkin, jossa opettaja vei luokan ulkomaille ja oppilaat ja perheet allekirjoittivat noudattavansa yhdessä sovittuja sääntöjä. Niin kuitenkin vain kävi, että kun yksi lapsi piti pistää tulemaan kesken reissun huonon käytöksen ja sääntörikkomusten takia kotiin, vanhemmat eivät huolehtineet ylimääräisistä kustannuksista. Kunta maksoi ne, eikä nostanut juttua perhettä vastaan, koska kyseessä sen verran pienehkö summa. Päätin silloin, että minähän en tuollaisiin ongelmiin itseäni koskaan laita.

Vierailija
38/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

väärin, kun joutuvat maksamaan isänikin matkan Ruotsiin. Isä oli kuulemma sanonut teineille ihan suoraan, että "kuulkaas, jos mä lähden omasta pussista huvireissulle, niin te ette sillä reissulla ole mukana" Oli siis luokanvalvoja.

Kuinka kenellekään voi tulla mieleen, että opettajan pitäisi maksaa matkaansa, kun lähtee ipanalauman kanssa reissuun? Ihan sama, vaikka ovat lukioikäisiäkin, niin ei ne huvireissuja ole alaikäisiä ulkomailla vahtia.

Vierailija
39/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseessä on opetussuunitelmaan kuuluva matka, kouluaikana, nuoret yläkoululaisia ja matka liittyy opettamaani aineeseen. Rahat kerätty tekemällä kaupassa inventaariota, pitämällä koulukahvilaa+ kahvituksia erlaisissa tilaisuuksissa, myymällä erilaisia tuotteita. Ope ollut kaikessa mukana, monesti jopa viikonloppuisin. Olisi kyllä pitänyt sopia etukäteen, mutta eipä tullut mieleenkään tällainen tilanne. Kiitos neuvoista. Otan tästä opikseni, jaan rahat vanhemmille ja lähden mieheni kanssa Pariisiin!

Vierailija
40/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta yleinen käytäntö kyllä on että oppilaat maksaa aina myös opettajan matkan. Ei kukaan opettaja lähde kakaralauman kanssa ulkomaille ja menetä omaa vapaa-aikaansa, ja vielä maksa siitä.

näin se menee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän