Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppilaat maksaa open matkan?

Vierailija
19.04.2011 |

Olen kerännyt rahaa oppilaiden kanssa muutaman vuoden ulkomaanmatkaa varten. Osa vanhemmista on sitä mieltä, että yhteisesti kerätyistä rahoista maksetaan vain oppilaiden matka ja että ope maksaa oman matkansa. Rehtorin mukaan koulu ei osallistu open kuluihin. Jätänkö siis matkan väliin ja jaan rahat vanhemmille vai maksanko oman matkani?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta yleinen käytäntö kyllä on että oppilaat maksaa aina myös opettajan matkan. Ei kukaan opettaja lähde kakaralauman kanssa ulkomaille ja menetä omaa vapaa-aikaansa, ja vielä maksa siitä.

Vierailija
2/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerännyt rahaa oppilaiden kanssa muutaman vuoden ulkomaanmatkaa varten. Osa vanhemmista on sitä mieltä, että yhteisesti kerätyistä rahoista maksetaan vain oppilaiden matka ja että ope maksaa oman matkansa. Rehtorin mukaan koulu ei osallistu open kuluihin. Jätänkö siis matkan väliin ja jaan rahat vanhemmille vai maksanko oman matkani?

Tässä lienee erilaisia käytäntöjä kouluasteestakin riippuen. Itse olen lukion opena ollut muutamilla reissuilla opiskelijoiden kanssa ja aina olen itse maksanut matkan. Koulu eli kunta on kyllä maksanut päivärahan ja koska olen ollut työtehtävissä, olen saanut vähentää matkan kulut verotuksessa (tulonhankkimiskuluissa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opella tosiaankaan ole mitään velvoitetta maksaa omista pennosistaan valvontamatkaa. Useimmiten opettaja auttaa rahankeruussa monin tavoin ja tsemppaa luokkaansa muutenkin luokkaretkiprojektissa.

Vierailija
4/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidin selvänä, että openkin matka maksetaan ja siksi ei tullut mieleenikään sopia asiasta.

Vierailija
5/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

peruskoulussa on aina katettu myös open matka.. Ei siinä mun mielestä mitään reilua olisi että opettaja itse joutuisi maksamaan matkansa.

Vierailija
6/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukion opettaja. Olen maksanut kahdeksan kertaa matkan itse, mutta viime vuonna sain tarpeekseni ja lopetin matkat.

Vierailija
7/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että opettaja itse joutuisi maksamaan matkansa. Vanhemmille voi tosiaan sanoa, että he varmaan sitten lähtee sinne valvomaan lapsiaan.

Vierailija
8/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos matkakin pitäisi itse maksaa. Rahan keruu ja kaikki valmistelut tuottavat niin paljon työtä. Vastuu isosta lapsilaumasta on myös suuri. Kyseessä ei todellakaan ole mikään loma.

Vierailija
9/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

openkin matka maksetaan samasta kassasta? Onhan ope ollut keräämässä ja organisoimassa keräystä oppilaiden kanssa.

Aika pöyristyttäviä vanhempia, jos vaativat opea maksamaan oman matkan. Eihän se matka ole opelle todellakaan mikään lomamatka.

Jätä matka väliin, kaipa joku vanhemmista lähtee puolestasi riemuiten kaitsemaan lapsilaumaa ulkomaille.

Vierailija
10/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ota sitä matkaa. Et siis lähde töihin sinne. Et myöskään enää osallistu rahankeruuseen. Kun kerran ei kuulu koulutyöhön, niin et osallistu oppilaiden vapaa-ajan viettoon. Vapaa-ajan viettäminen viettäminen oppilaiden kanssa _ei ole ammatillista_ . Jos teidän on ollut tarkoitus tehdä opetussuunnitelmaan kuuluva leirikoulu yms tuolla rahalla, niin teette sen sijaan jonkin halpaakin halvemman leirikoulun: koulun lähialueeseen tutustumista ja yöksi koteihin.

Vierailija
11/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös open matkan, ei kai kukaan uhraa omaa rahaa oppilaiden kanssa matkustamiseen. Kai sitä sitten mieluummin lähtisi omien kavereiden kanssa. Itse en lähtisi oppilaiden kanssa, vaikka saisin ilmaisen matkan, palkan ja päivärahat, siinä on kova vastuu.

Vierailija
12/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku raja siinä, minkälaisena heittopussina opettajaa pidetään, ja miten paljon meidän työtä halveksitaan. Retken valvonta on raskasta työtä, ja kun työnantaja ei sitä tue mitenkään, niin ei opettajan sentään tarvitse maksaa siitä ilosta, että tekee vapaa-ajallaan ylimääräistä työtä.'

Tässä pitäisi opettajilla olla yhteinen linja, opettajalle työmatkoista päivärahat ja tietysti matkakulut jonkun muun kuin itsensä maksettavaksi.

Vierailija
13/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat niiltä päiviltä kuitenkin palkkaa, vaikka oppilaasi olisivat matkalla ja sinä koululla tyhjänpanttina. Mutta kukas niitä lapsia valvoisi matkalla ja ottaisi vastuun jos sinä et ole mukana ... hmm, ei siis niin yksiselitteisen selvää kuka maksaa ja mitä.

Oletko henk.koht. nähnyt vaivaa rahankeruun eteen? Vai ovatko vanhemmat ja oppilaat hoitaneet homman? Jos olet joutunut satsaamaan henk.koht. aikaasi niin olisi reilua, että vanhemmat suovat osuuden rahoista sinullekin.

Ammatillisissa opinnoissa ollessani luokkani teki viikon matkan ulkomaille. Maksoimme luokanvalvojamme matkan, pidimme sitä itsestäänselvyytenä. Tosin olimme saaneet kerättyä matkaa varten niin paljon, että meille jäi vielä jakaa käyttörahaakin jokaiselle.

Vierailija
14/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai lähtevät ilman opea

Vierailija
15/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan itsestäänselvää, että luokka maksaa opettajansa matkan.

Vierailija
16/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mennään Lontooseen ja aiheena on brittienglannin oppiminen ja mukana englanninope, niin minusta oppilaat maksavat. Jos taas mennään Roomaan ihan vain siksi, että halutaan sinne, ei ryhmän tarvitse maksaa biologianopettaja-luokanvalvojan matkoja.

Yleensä nuo sovitaan jo ihan alussa eli onko kyseessä työtyömatka vai työhuvimatka

Vierailija
17/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai open matka maksetaan! Eikai kukaan nyt maksaisi itse siitä, että lähtee apinalaumaa kaitsemaan ulkomaille!

Vierailija
18/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuun oppilaista ottaa tietenkin vanhemmat, jos opettaja ei ole matkalla mukana. Jos taas opettajan edellytetään olevan ammattinsa puolesta matkalla mukana, niin silloin hänelle ei pitäisi tulla mitään kuluja itselleen. Päinvastoin, päivärahat ja matkakorvaukset sekä matkavakuutuksetkin pitäisi maksaa hänelle.

Saat niiltä päiviltä kuitenkin palkkaa, vaikka oppilaasi olisivat matkalla ja sinä koululla tyhjänpanttina. Mutta kukas niitä lapsia valvoisi matkalla ja ottaisi vastuun jos sinä et ole mukana ... hmm, ei siis niin yksiselitteisen selvää kuka maksaa ja mitä.

Oletko henk.koht. nähnyt vaivaa rahankeruun eteen? Vai ovatko vanhemmat ja oppilaat hoitaneet homman? Jos olet joutunut satsaamaan henk.koht. aikaasi niin olisi reilua, että vanhemmat suovat osuuden rahoista sinullekin.

Ammatillisissa opinnoissa ollessani luokkani teki viikon matkan ulkomaille. Maksoimme luokanvalvojamme matkan, pidimme sitä itsestäänselvyytenä. Tosin olimme saaneet kerättyä matkaa varten niin paljon, että meille jäi vielä jakaa käyttörahaakin jokaiselle.

Vierailija
19/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

missään koululla opettaja ole tyhjänpanttina, jos oppilaat eivät ole koululla. Meillä opettajat toimivat sijaisina, antavat tukiopetusta tai toimivat samanaikaisopettajina jossain toisessa luokassa.

Vierailija
20/56 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta riippuu matkan luonteesta. Jos on leirikoulumatka tai muu sellaiseksi luonnehdittava, niin ei kai nyt oppilaiden oman osallistumisensa lisäksi tarvitse opettajankin matkaa maksaa...?

Jos on ihan vaan hauskan pitoa, eikä sisällä opetusta tai muuta sellaista, niin tokihan valvojien matkatkin maksetaan yhteisesti kerätyistä rahoista. Oli sitten opettaja tai joku muu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi