Juoksukoulu 1. viikko (18-24.4)
Porin juoksukoulun ensimmäinen viikko lähti eilen liikkeelle. Yhdessä tsempaten eteenpäin!
Joka viikko uusi ketju ja uuden ketjun osallistujalistalle pääsee jos vähintään kerta viikkoon käy edistymistään kommentoimassa, muuten tippuu pois listoilta, ettei turhaan roikuteta nimimerkkejä listoilla, jotka jättävät leikin kesken.
Osallistujat:
plösö
kakkonen
pimu
Bob
Sibelius
Kille
Paksujalka
NN
Wanaha
Mirri
Gabriel
Vendi
Piippa
Kompura
Annika
Linkki edelliseen ketjuun:
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viesti/1373634/loytyisko_taalta_…
Kommentit (44)
Eilen eka lenkki juostuna. Juoksu kulki hyvin, mutta allergia meinaa vaivata. Täytynee hoitaa äkkiä lääkitys kuntoon että uskaltaa jatkaa lenkkeilyä siitepölyn lisääntyessä.
Hyvä idea laittaa otsikkoon nimimerkki.
Menen lenkille vasta illalla samalla kun menen yövuoroon töihin. Kuljen yleensä työmatkani autolla ja pyörällä, mutta nyt into päällä ja päätin kävellä.
Aamulla saattaa vähän harmittaa kävellä takas kotiin, mutta luulis sit ainakin unen maistuvan. PAkko kävellä huomen aamulla, vaikka onkin lepopäivä. :)
Iines ilmoittautuu mukaan.
Aloitin toissatalvena tammikuussa, aivan järkkyjen pakkasten aikaan ja jäädyin viikolle 3...
Jäin tuumaamaan, että voikohan vaikka noita kävelylenkkipäiviä korvata zumballa? Mulla kun on hirveä into siihen päällä, kun hommasin kinectiin zumba-pelin :)
Katsotaan mille viikolle tällä rupeamalla päästään.. ;)
Kävin kuitenkin tänään juoksemassa sen 2 x 2 min,aamuisen 35 minuutin koiralenkin lisäksi.Huomenna sit lepopäivä.
Jaksan just ja just tuon verran juosta...
Joku puhui aiemmin siitä, ettei matkaa kerry tarpeeksi juostuun aikaan verrattuna ja aikoi kiristää tahtia tällä kertaa. Itse en omalla kokemuksella suosittele tätä. Juoksee vaikka sitten pidemmän aikaa mieluummin kuin että lujempaa. Jos juoksee kuntoonsa nähden liian lujaa niin sykkeet nousee niin korkealla, että juoksemisesta tulee ihan kamalan raskasta.
Kannattaa siis muistaa pystyn puhumaan puuskuttamatta -sääntö juostessa niin vauhti on suht sopiva oli se sitten kuinka hidas tahansa.
Viime kerralla jollakin kertaa juoksin liian kovaa ja happi yksinkertaisesti loppui kesken, enkä voinut jatkaa loppuun asti, mutta nyt on sekin läksy opittu.
Aloitin tämän juoksukoulun maanantaina ja löysin juuri tämän ketjun etsiessäni vertaistukea netistä. Siispä hyppään mukaan.
Taustatietoina sen verran, että olen melko lailla sohvaperuna. Harvassa ovat ne liikuntamuodot, joista tykkäisin. Kävelylenkkejä sentään teen, mutta siihen se onkin sitten jäänyt. Hiihtämisestä tykkäisin, mutta olen viime vuosina ollut liian laiska lähtemään. Viime kuukausina olen käynyt uimassa kerran viikossa ja siitä olen ylpeä. Jostain syystä tämä juokseminen alkoi kiinnostaa, ja nyt yritän selvitä tämän juoksukoulun ensimmäisistä kuudesta viikosta.
Haluaisin oppia juoksemaan ja saavuttaa jotain, josta voisin olla ylpeä. Haluaisin parantaa kuntoani ja ehkä myös pudottaa painoa pari kiloa; sitä myötä todennäköisesti myös olisin yleisesti energisempi ja jaksaisin paremmin. Tuntuu, että nyt olisi jonkinlaisen elämäntaparemontin ja suunnanmuutoksen aika.
Ensimmäisellä lenkillä maanantaina pidin ehkä turhan kovaa vauhtia, metriäkään enempää en olisi jaksanut juosta. Juokseminen ei silti tuntunut pahalta. Tänään otin rauhallisemman tahdin ja lisäksi venyttelin ennen ja jälkeen lenkin. Tämä ensimmäinen viikko tuntuu aika helpolta, mutta seuraavaa viikkoa odotan kauhulla, kun pitäisikin jaksaa juosta pidempi aika.
Tänään tehty 30 min kävelylenkki yhdessä koiran kanssa. Hyvältä tuntui! Aamulla oli pikkuisen lihakset kipeänä eilisestä, mutta päivän mittaan helpotti.
30 minuuttia täälläkin kävelty, lapsi rattaissa mukana.
mua alkaa kanssa iltaisin laiskottaa, joten pyrin myös mahdollisuuksien mukaan tekemään lenkit päivemmällä. vaan eipä noitten lasten kanssa kovin mielellään juoksemaan lähde, kävely vielä menettelee.
35min. iltalenkin kävin kävelemässä.
Sykkeetkin pysyi kurissa ja rasvaa
paloi, kiva.
3,2km eteni matka
Viikon kolmas ja viimeinen lenkki suoritettu aamutuimaan, 20 min kevyttä hölkkää ja 5 minuuttia kävelyä. Jaksoin hyvin, mutta alavatsan pistos oli tosi kova - minulla todella yleinen vaiva lenkkeillessä :/
Teettekö muut tämän juoksukoulun ohella lihaskuntotreeniä? Minä yritän tehdä yhtä monta kertaa viikossa kuin lenkkejä on ohjelmassa, kevyen kuntopiirin jotta kroppa pysyisi mukana kunnon kehityksessä ja vartalossa voimat tukisivat sitä että juoksu kehittyisi.
Tänään viikon 4.lenkki,nyt 2x3 minuuttia.Jaksoin ihmeen hyvin,ensin ajattelin juosta vain 2x2,mutta sit päätin kokeilla,onnistuisiko tuo 3minuuttia:)
lenkkeilty on. Olin ihan väsyksissä, sekoilin juoksuajat miten sattuu, mutta lopulta vaaditut määrät ja vähän enemmänkin tuli rämmittyä. Vihjeenä muille, kannattaa pukeutua sään mukaan eikä vanhasta tottumuksesta laittaa kaikkea kaapista löytyvää päälle ;)
Menettekö mummojen rollaattorivauhtista pienen pientä hölkkää vaiko ihan ripeää juoksua?
mun hölkkä on liki saman tempoista ku kaverin rivakka kävely. Pikkusen vaan menen nopeempaa. Liian luja vauhti tässä vaiheessa tappaa mut. ;)
Sibelius sairastaa ja koittaa ensi viikolla päästä mukaan :)
Lenkki käyty. sujui paremmin kuin se ensimmäinen lenkki, tosin krooniset vaivani tuntuivat hiukan häiritsevän.
sunnuntaina 10 kilsaa ja aika oli 57 min
sitten saman päivänä 7 kilsan kävely lenkki
tiistaina 5 kilsaa 40 minuuttia
keskiviikkona 10 kilsaa rennosti, eli 1h14 min
ja torstai aamuna 5 kilsaa 34 minuuttia
kävely 5 min, juoksu 3 min ja kävely 12 min. 3 minuutin juoksu otti jo aika koville. Ennen seuraavaa lenkkiä pitää lääkitä astmaa, hapetuksen kanssa oli hankaluuksia. Taas oli myös liikaa vaatetta päällä.
Mutta aivan ihana tapa aloittaa päivä. Liikennettä ei ollut nimeksikään, ainoa näkemäni ihminen oli aamutakissaan lehteä hakeva naapuri, aurinko paistoi ja linnut lauloi...
Nyt kuppi teetä omassa rauhassa. Parhautta.
Viides päivä. Ohjelmassa käskettiin juosta 2-3 minuuttia, ja olin iloisesti yllättynyt, kun jaksoin juosta sen 3 minuuttia. Vauhtiakin oli vähän enemmän kuin eilen, mutta hidastahan se toki edelleen oli. Missään vaiheessa ei tuntunut pahalta, ja olisinpa jopa voinut jatkaa vielä vähän pidempäänkin. Tässähän alkaa pian uskoa siihen, että 4 minuuttia ensi viikolla saattaisi vaikka onnistuakin.
Eli tein koirien kanssa 35 minuutin,aika reippaan lenkin yhdeksältä aamulla.Hieman hidastusta tulee puitten yms. kohdalla:D
Tekis kyllä mieli liikkua enemmän eli tänäänkin se 2x2,mitä eilen,mutta pitää malttaa...kait ne lepopäivät on ihan tarkoituksella.
Gabriel