Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En uskalla hankkia toista lasta, vaikea synnytys takana.

Vierailija
18.04.2011 |

Synnytin 2,5 vuotta sitten, ja edellen on paikat kipeänä ja pissa lorahtelee, vaikka olen jumpannut. Ja peräsuoli on ärtynyt. Ennen synnytystä ei ollut mitään vaivoja.

Pelkään, että joudun kulkemaan raskausajan vaipoissa, ja pelkään myös synnytystä. Tiedän, että lapsen kannalta alatiesynnytys olisi parempi, mutta kun en ole ekastakaan vielä toipunut, niin miten mahtaisi toinen sujua.

Eka synnytys kesti melkein 40 tuntia ja oli kivulias; lapsi oli virhetarjonnassa ja vedettiin lopulta ulos imukupilla, jolloin repesin pahasti. Itseluottamus synnyttäjänä on pakkasen puolella.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös ekan kauhusynnytyksen jälkeen olla ikinä enää synnyttämättä.

Kappas, hormoonikierukka otti ja petti, tulin raskaaksi, olin varmaan jossain shokissa koko raskausajan, en halunnut synnyttää enkä uskaltautunut aborttiinkaan. Olin vaan, tuijotin nurkkaa ja purin hammasta. Olin varma että kuolen synnytykseen. Kävin lakimiehellä tekemässä testamentin ja valmistelin kaikki asiat jotenkin järkevään pisteeseen huomioiden sen, että kuolen pian.

No sit mä synnytin lähes kai normaalisti ja yläpääkin palautui normitilaan.

Vierailija
2/28 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kaksi pelkosektiota takana ja olen tyytyväinen päätökseeni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärikin ymmärsi, miksi vaadin toisen kohdalla sektiota ja sain sektion.

Nyt odotan kolmatta ja ihan ehdottomasti vaadin sektion.

Se on helppoa kuin heinänsyönti verrattuna alatiesynnytykseen.

Me molemmat olimme paremmassa turvassa ja molempien toipuminen oli nopeampaa sektion jälkeen.

Ja sitäpaitsi saavat sektiossa laittaa piuhani solmuun samalla jos se vain on mahdollista.

Vierailija
4/28 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma kiittää, jos jätät yhteen.

Vierailija
5/28 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselleni tehty 3 kertaa,koska minulla ensimmäinen synnytys oli niin kamala.mutta sun pitää pysyä kovana ja vaatia sitä. munkin lapsi määrä olisi jäänyt yhteen,jos en olisi sitä osannut vaatia.

Vierailija
6/28 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma kiittää, jos jätät yhteen.

Siinä olen sinun kanssasi samaa mieltä, että maailma on liikakansoitettu, mutta mielestäni 2 lasta/perhe ei ole kohtuutonta, kun toiset tekevät 12.

ap

Vierailija
7/28 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektiotakin olen miettinyt, mutta se tuntuu itsekkäältä, kun tiedän, että lapselle alatiesynnytys on parempi.

Ekaa synnytystä ennen mulla ei ollut lainkaan synnytyspelkoa, vaan luotin itseeni. Synnytyksen pitkittyessä ja vauvan sydänäänien heiketessä kuitenkin pyysin, että saisin sektion. Kätilö oli samaa mieltä, ja alkoi valmistella sektiota, mutta sitten vuoro vaihtui ja uusi kätilö oli luomusynnytyksen kannattaja. Hän ilmoitti, että sektiota ei tarvita, ja minä olen turhasta valittaja.

ap

Vierailija
8/28 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että lapsen kannalta alatiesynnytys olisi parempi

Ei sitä ole todistettu (tai edes saatu kovin pitävää näyttöä) että alatiesynnytys hyödyttäisi lasta millään merkittävällä tavalla.Sen sijaan, tutkimusten mukaan SUUNNITELTU sektio on nimen omaan lapselle kaikkein turvallisin tapa syntyä.

Jos yksi synnytystapa maksaa kunnalle 100e ja toinen 600e (siis näin esimerkiksi), niin voisikohan siihen olla jotain ihan taloudellisia syitä, että siihen ensimmäiseen kannustetaan, ja sille ihan keksimällä keksitään perusteita?

Eiköhän sulla ap ole jo ihan riittävät syyt haluta seuraavalla kerralla sektio. Sikäli kuin pelkkä naisen itsemääräämisoikeus ei jo ole syy...

Vierailija
9/28 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että lapsen kannalta alatiesynnytys olisi parempi

Ei sitä ole todistettu (tai edes saatu kovin pitävää näyttöä) että alatiesynnytys hyödyttäisi lasta millään merkittävällä tavalla.Sen sijaan, tutkimusten mukaan SUUNNITELTU sektio on nimen omaan lapselle kaikkein turvallisin tapa syntyä.

Jos yksi synnytystapa maksaa kunnalle 100e ja toinen 600e (siis näin esimerkiksi), niin voisikohan siihen olla jotain ihan taloudellisia syitä, että siihen ensimmäiseen kannustetaan, ja sille ihan keksimällä keksitään perusteita?

Eiköhän sulla ap ole jo ihan riittävät syyt haluta seuraavalla kerralla sektio. Sikäli kuin pelkkä naisen itsemääräämisoikeus ei jo ole syy...

Olen joka paikasta lukenut, miten alatiesynnytys on kaikin tavoin parempi ja turvallisempi lapselle, että sektiossa ei tule oikeita pöpöjä eikä maidontulo ala kunnolla, eikä lapsen ja äidin välinen kiintymys kehity jne...

Kuinka kovasti sitä sektiota sitten pitäisi vaatia? Ja onko se sitten yhdestä ihmisestä kiinni, että jos taas sattuu kohdalle luomusynnytyksen kannattaja, niin ei toivoa?

ap

Vierailija
10/28 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattaa olla seuraava vauva syntyy hienosti,mutta voisit kysellä vaihtoehtona sektiotakin!Kyllä minäkin halusin 2 lasta=)

Vierailija
11/28 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään pakko tehdä enempää muksuja,

Vierailija
12/28 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen prosessiin kuului 2 pakollista käyntiä pelkopolilla, eli keskustelu hoitajan sekä lääkärin kanssa.

Niissä keskusteluissa tein kantani selväksi ja sain sektiopäivän.

Esikoisen synnytys venyi ja hän sai huonot pisteet ja joutui elvytykseen.

Itse repesin oikein urakalla.

Toisen sektio sujui kuin rasvattuna. Vauva sai hyvät pisteet ja kaikki oli ok.

Myös minä toivuin nopeammin.

Kummallakaan lapsella ei ole allergioita ja molemmat ovat perusterveitä.

Esikoinen oli vauvana erittäin vaativa tapaus ja nyt on merkkejä keskittymisvaikeuksista.

Kuopus oli jo vauvana helpompi.

Molempien kohdalla maitoni nousi hyvin, ehkä sektion jälkeen joitakin tunteja myöhemmin.

Kiintymisessä en huomannut mitään eroa.

Valitsen siis seuraavaksikin sektion.

t: 4

Vierailija
13/28 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan hyvin alko maitonousta,eikä lapset ole sen sairaampia tms. olleet kuin tämä alakautta syntynytkään. riippuu paikasta kuinka napakka on pitänyt.jorvissa ei niin kamalan napakka tarvinnut olla,verrattuna päijäthämeen keskussairaalaan. sielä piti olla todella vaativa,vaikka olikin takana ollut jo yksi leikkaus.leikkaava kirurgi sen silloin päätti saanko vai en.

Vierailija
14/28 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus sektiossa maidontuotanto ei käynnisty "oikeaan aikaan", mutta se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että imetys ei onnistuisi ollenkaan (ja niin tärkeää kuin imetys onkin, onko se oikeasti tärkeämpää kuin äidin henkinen ja ehkä fyysinenkin hyvnvointi?).

Kiintymyssuhde-juttu on täyttä puppua. Rakastaisitko esikoistasi vähemmän, jos suhteenne olisi ollut etäisempi ensimmäisen tunnin ajan?

Sektion riskejä liioitellaan. Tilastoissa sektioina näkyvät kaikki sektiot, joista ylivoimainen enemmistä on kiireeellisiä tai hätäsektioita, eli siis epäonnistuneita alatiesynnytyksiä. Jos tilastoissa näkyisivät vain suunnitellut sektiot, riskit olisivat moninkertaisesti pienemmät. Ja toisin päin: jos tietyjä pieleen menneitä alatiesynnytyksiä ei olisi pelastettu tekemällä kiireellinen/hätäsektio, tilastot näyttäisivät aivan erilaisilta alatiesynnytyksen riskien ja äiti- ja lapsikuolleisuuden osalta.

Tsemppiä ap, ei kannata jättää lasta tekemättä alatiesynnytyspelon takia.

Vierailija
15/28 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sektio kannattaa ottaa puheeksi neuvolassa jo aikaisessa vaiheessa. Sektion kyllä saa kun pysyy määrätietoisesti päätöksensä takana. Ei ketään voida pakottaa synnyttämään alateitse.

En voi puhua kuin omasta ja lähipiirini kokemuksesta, mutta ei se sektio ole äidin ja lapsen kiintymyssuhteeseen, lapsen terveyteen, allergioihin tai imetykseen vaikuttanut.

Vierailija
16/28 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se alatiesynnytys ole ihan täysin poissuljettu, mutta nyt pelottaa niin paljon, että tuntuu vaikealta. Eikä siis eniten pelota se synnytys, vaan vaikea toipuminen kuten ekan synnytyksen jälkeen.

Ehkä koetan kysellä neuvolasta apua, on vaan sekin pelottanut kun muistan miten nurjasti ekan synnytyksen kätilökin suhtautui.

ap

Vierailija
17/28 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sektion vaatimalla, mutta järkkymätön pitää olla.

Minulla on molempien sektioiden jälkeen noussut maito vasta viidentenä päivänä, mutta tämän jälkeen imetys on sujunut aivan normaalisti.

-16-

Vierailija
18/28 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus sektiossa maidontuotanto ei käynnisty "oikeaan aikaan", mutta se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että imetys ei onnistuisi ollenkaan (ja niin tärkeää kuin imetys onkin, onko se oikeasti tärkeämpää kuin äidin henkinen ja ehkä fyysinenkin hyvnvointi?).

Kiintymyssuhde-juttu on täyttä puppua. Rakastaisitko esikoistasi vähemmän, jos suhteenne olisi ollut etäisempi ensimmäisen tunnin ajan?

Sektion riskejä liioitellaan. Tilastoissa sektioina näkyvät kaikki sektiot, joista ylivoimainen enemmistä on kiireeellisiä tai hätäsektioita, eli siis epäonnistuneita alatiesynnytyksiä. Jos tilastoissa näkyisivät vain suunnitellut sektiot, riskit olisivat moninkertaisesti pienemmät. Ja toisin päin: jos tietyjä pieleen menneitä alatiesynnytyksiä ei olisi pelastettu tekemällä kiireellinen/hätäsektio, tilastot näyttäisivät aivan erilaisilta alatiesynnytyksen riskien ja äiti- ja lapsikuolleisuuden osalta.

Tsemppiä ap, ei kannata jättää lasta tekemättä alatiesynnytyspelon takia.

Tuosta kiintymyssuhteesta: luulen, että vaikea synnytys itse asiassa vaikeutti sitä vähän. Olin sen jälkeen niin puhkiväsynyt ja kipeä, että kun lapsi nostettiin vihdoin syliini, teki mieli sanoa, että viekää se pois. En vaan olisi jaksanut hoivata ketään.

Vauva huusi synnärillä 24/7, ja hoidin häntä itku kurkussa, kun olin niin huonossa kunnossa, että sängystä nouseminen oli tuskaa.

Luulen siis, ettei sektio voi ainakaan haitata enempää kiintymyssuhdetta kuin vaikea synnytys.

ap

Vierailija
19/28 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simple as that.

Vierailija
20/28 |
18.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sektion vaatimalla, mutta järkkymätön pitää olla.

Minulla on molempien sektioiden jälkeen noussut maito vasta viidentenä päivänä, mutta tämän jälkeen imetys on sujunut aivan normaalisti.

-16-

Osaankohan olla järkkymätön... olen kauhean kiltti. Mutta yritän kerätä sisua :)

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi