Pitäisi tehdä valitus alle 16v vammaistuen päätökseen
Antakaas hyvät valitus viritelmät/lauselmat, kun nuppi lyö tyhjää
Kommentit (4)
että kannattaa mieluummin laittaa uutta hakemusta putkeen (eli tuen tarkistus), koska valituksen käsittelyssä saattaa mennä parikin vuotta, eikä sinä aikana ymmärtääkseni voi tehdä uutta hakemusta. Meillä "tärppäsi" kolmannen hakemuksen kanssa. Ja puoli vuotta voi hakea takautuvasti.
soita kelaan edellisen hakemuksen käsitelleelle virkailijalle (puhno on päätöksessä) ja kysy, mistä on kiikastanut. Selitä jo siinä puhelun aikana, miksi tuki teille olisi tärkeää ja miksi mielestäsi olette oikeutettuja siihen. Vastaa virkailjijan esittämiin hylkäyssyihin. Mutta pysy asiallisena, äläkä ole hyökkäävä. Älä mene siihen halpaan, että syytät kelan virkailijaa tai lääkäriä mistään, vaan lähde siitä, että sinä et ole osannut kirjoittaa sellaista hakemusta, mistä oleelliset asiat tulevat esiin.
kun olet keskutellut kelan virkailijan kanssa, tee uusi hakemus, jossa selität (kaiken muun ja edellisen lisäksi) nimenomaan näistä hylkäyksen syistä, että miksi kuitenkin kaikesta huolimatta a) asiat ovat toisin kuin edellisestä hakemuksesta virheellisesti näytti ja b) teille kuuluu se vammaistuki.
Mitään vakiolaudetta ja viritelmää ei ole. Ja tosiaan, muista kaikki jokapäiväisetkin ongelmat lapsen kanssa. Älä kaunistele mitään.
Hakemuksessa kannattaa joka käänteessä verrata normaaliin/terveeseen lapseen ja korostaa kuinka paljon raskaampaa elämä on vammaisen/sairaan kanssa (tietysti riippuu vammasta/sairaudesta). Itse käytin paljon fraasia "se ja se aiheuttaa päivittäin huomattavaa rasitusta verrattuna samanikäiseen normaaliin/terveeseen lapseen". Kannattaa käydä katsomassa KELAn sivuilta päätösperusteita ja sieltä perusteluista suoraan käyttää samoja lausemuotoja... Rautalangasta pitää valitettavasti vääntää KELAn kanssa...
että lasta on kunnolla vähäteltävä ja "mollattava".
Ei saa sanallakaan puhua edistymisestä tai osaamisesta :-(