Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS:n lukijat kertovat, miten naisia painostetaan käyttämään hormonaalista ehkäisyä

Vierailija
10.11.2025 |

Mulla vastaava kokemus. Lääkäri yritti painostaa hormoniehkäisyyn kun oli lääkitys, jonka aikana ei saa tulla raskaaksi. Jouduin jankkaamalla jankkaamaan ettei mulla ole sukupuolielämää, enkä siten tarvitse ehkäisyäkään. Olin kuitenkin jo 35 v enkä mikään teini. 

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/15 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itselläni ei ollut muuta vaihtoehtoa... Kyllähän lääkäri siihen "painosti" kun mulla on endometrioosi mutta itse kieltäydyin monta kertaa. Mutta s itten jouduin leikkaussaliin aina. Parisuhteessa en ole kokenut painostusta, mies suostunut käyttämään kondomia silloinkun en ole halunnut käyttää hormoneja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ole ikinä painostettu. Parikymppisenä käytin ehkäisyrengasta pari vuotta ihan omasta tahdosta, mutta muuten on menty ihan luonnollisesti kiertoa seuraamalla. Olen ollut raskaana 2 kertaa, kummallakin kerralla ihan toivotusti. 

Vierailija
4/15 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lääkäri painostanut. Minulla on erittäin vilkas seksielämä ja hormonikierukan kanssa ei ole menkkoja:)

Vierailija
5/15 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkitarkastuksessa väkisin kirjoitettiin pilleriresepti vaikka sanoin että toinen lapsi on toiveissa enkä aio pillereitä aloittaa vaan mennään muutama kuukausi kondomeilla (eikä ollut tuolloin edes kuukautiset alkaneet, alkoivat vasta puoli vuotta myöhemmin kun täysimetys oli loppunut). 

Vierailija
6/15 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole lääkäri painostanut. Minulla on erittäin vilkas seksielämä ja hormonikierukan kanssa ei ole menkkoja:)

Toivottavasti vilkkaus viittaa vain kertojen määrään eikä kumppanien... 

Vierailija
7/15 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti vilkkaus viittaa vain kertojen määrään eikä kumppanien... 

No sitä saat sitten jäädä miettimään kumpaa tarkoitin:) 

Vierailija
8/15 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Hesariin vuodetaan jatkuvalla syötöllä vuodesta toiseen yksittäisen kansalaisen yksittäisiä yksityiselämäm tietoja? Jokin sairas pakkomielle, intohimorikos?

Vierailija
9/15 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka se kuulostaakin aika karulta, uskon, että koska tämä on naisia koskeva asia (liittyy usein kuukautisiin tai "naisten vaivoihin") on sen takia niin vaikea saada mitään sen kummempaa hoitoa. Hormoneja tyrkytetään helppona ratkaisuna siihen ja tähän ja tuohon. Itsellekin se oli ainoa, mitä ehdotettiin, kun kävin valittamassa kuukautisiin liittyviä ongelmia. Ei tutkimuksia, ei muita hoitovaihtoehtoja, vain kierukka. "Se on ainoa ja paras ja ainoa. Ota se. Ota!"

Vierailija
10/15 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kokeillut useampaa hormonaalista ehkäisyä eri syistä (ehkäisyrenkaat, hormonikierukka, ehkäisykapseli). Aina kun on edellisen ongelmista terveydenhuollossa puhuttu, niin vaihtoehdoksi on tarjottu jotain toista hormonaalista ehkäisyä. Pahin oli varmaan hormonikierukka, joka aiheutti vatsakipuja ja yhdyntäkipuja, sain sinnitellä sen kanssa lähes vuoden ennen poistoa. Sen poiston yhteydessä sain ehkäisykapselin. Lopulta totesin kapselia käyttäessä apean mielialan vuoksi, että haluan jättää hormonit kokonaan pois. Kapselin poistaja kirjoitti varalta reseptin uudestaan ehkäisyrenkaille. En hakenut niitä koskaan, vaan pärjäsin vakisuhteessa varmoilla päivillä viitisen vuotta, kunnes päätettiin alkaa yrittää lasta. Tulin raskaaksi ensimmäisestä yrityksestä.

Synnytys meni sitten niin, että jouduin keisarinleikkaukseen. Sen yhteydessä minulla todettiin endometrioosi, näkivät sitä kudosta kohdun ulkopuolella. Mulla ei koskaan ole ollut mitään oireita endometrioosista, ei kivuliaita kuukautisia eikä vaikeuksia tulla raskaaksi. Leikkauksen jälkeen suositeltiin taas kerran hormonaalista ehkäisyä, koska endometrioosi voi kuulemma alkaa oireilla jossain vaiheessa. Yritin kysyä, että kuinka paljon on tutkittu tällaista ns. oireetonta endometrioosia, eli aiheuttaako se esim. lapsettomuutta myös oireettomilla potilailla, vai onko tutkittu vain oireilevia. Eivät osanneet sanoa.

Jälkitarkastuksessa sain paitsi minipillerireseptin, myös paketillisen niitä mukaan vastaanotolta. En oo vielä aloittanut niitä, mutta kaipa ne pitää nyt sit testata kunhan kuukautiset alkaa.

Vierailija
11/15 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonaalinen ehkäisy on paras keino välttää endometrioosin aiheuttamat tuhot. Muuta oikeasti auttavaa lääkitystä ei ole, joka vielä auttaisi lisääntymiskykyä säilymään.

Vierailija
12/15 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä, endometrioosi voi haitata lisääntymistä vaikka kipuja ei olisi.

Vierailija
13/15 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itselläni ei ollut muuta vaihtoehtoa... Kyllähän lääkäri siihen "painosti" kun mulla on endometrioosi mutta itse kieltäydyin monta kertaa. Mutta s itten jouduin leikkaussaliin aina. Parisuhteessa en ole kokenut painostusta, mies suostunut käyttämään kondomia silloinkun en ole halunnut käyttää hormoneja.

Miksi kieltäydyit ainoasta endometrioosia hidastavasta lääkityksestä, jota on olemassa?

Vierailija
14/15 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksen jälkeen sanoin haluavani kuparikierukan. Ihan viimeisille hetkille asti yritettiin että vaihtaisin hormonikierukkaan ja lääkäri jopa selitti että hormonit jäävät vaan kohtuun. En ole lääkäri mutten pysty uskomaan tuohon.

Vierailija
15/15 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytyksen jälkeen sanoin haluavani kuparikierukan. Ihan viimeisille hetkille asti yritettiin että vaihtaisin hormonikierukkaan ja lääkäri jopa selitti että hormonit jäävät vaan kohtuun. En ole lääkäri mutten pysty uskomaan tuohon.

Kuparikierukka pettää huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä kuin hormonikierukka. Lisäksi kuparikierukka perustuu paikalliseen myrkytystilaan (kupari on myrkyllistä soluille) mikä lisää kuukautisvuotoja -> anemian ja raudanpuutteen riski. Kupari kierukka on huonompi ja heikompitehoinen tuote kuin hormonikierukka. 

Lääkärilläsi ei ole erityistä syytä valehdella sinulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi