Lähihoitajasta kansanedustajaksi
Kommentit (32)
Jos päätä riittäis ja hoitoala kiinnostaa, niin lukisi sitten sairaanhoitajaksi tai sosionomiksi. Kenen oikea kutsumusammatti on pienipalkkainen, vähän arvostettu lähihoitaja.
No joo, otetaan vähän takaisin, eli olen opiskellut muutamien lähäreiden kanssa ja kyllä sen äo:n huomasi tunneilla, mutta onnistui sieltä korkeakoulusta muutama ihan valmistumaankin ja heillä oli selvä kutsumus alalle.
Sen lisäksi hän on Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja ja monivuotinen kunnanvaltuutettu. Hän on ihan varmasti pätevä kansanedustaja.
Jos päätä riittäis ja hoitoala kiinnostaa, niin lukisi sitten sairaanhoitajaksi tai sosionomiksi. Kenen oikea kutsumusammatti on pienipalkkainen, vähän arvostettu lähihoitaja.
No joo, otetaan vähän takaisin, eli olen opiskellut muutamien lähäreiden kanssa ja kyllä sen äo:n huomasi tunneilla, mutta onnistui sieltä korkeakoulusta muutama ihan valmistumaankin ja heillä oli selvä kutsumus alalle.
En minä ainakaan omaa ammattiani miettiessäni katsonut, kuinka hyvin siinä tienaa tai onko se arvostettu. Minä valitisin kyseisen ammatin, koska halusin tehdä sitä työtä.
Onks mun ihan pakko lukee saikkariks tai sosionomiksi (jälkeenmainitulla ehkä suhteessa vielä paskempi palkka monessa, kun lähärillä...)
Mä olen lähihoitaja, kirjoittanut lukiossa laajan matikan, fysiikan ja kemian ja L:n papereilla etiäpäin... Mut ei sit löytynyt yliopistosta mitään mikä olis kiinnostanut...
olen lähäri, lastenhoitaja siis. mun unelma-ammatti on pph, äo 143. olen vaan älyttömän kunnianhimoton ihminen enkä yhtään rahan perään. anteeksi isojen kirjainten puute, vauva nukkuu toisen käden päällä.
sinne eduskuntaan päässyt ihan omilla ansioillaan. Tuskin kukaan joutavaa ihmistä edes äänestää. Ruvetkaa arvoisat arvostelijat itse ehdokkaaksi seuraavan kerran.
Eduskuntatyö
Lainsäädäntö
Eduskunnan keskeisin tehtävä, lakien säätäminen, tapahtuu täysistunnossa. Lakiehdotus tulee eduskunnan käsiteltäväksi joko hallituksen esityksenä tai kansanedustajan tekemänä lakialoitteena. Lue lisää »
Talousarvio
Budjettivallan käyttäminen on lainsäädäntövallan ohella toinen eduskunnan perustehtävistä. Eduskunta käyttää budjettivaltaansa ennen muuta käsittelemällä valtion talousarvion. Lue lisää »
Hallituksen ja hallinnon valvonta
Eduskunta valvoo hallituksen ja hallinnon toimintaa kahdella tavalla: poliittisesti ja oikeudellisesti. Poliittisen valvonnan tarkoituksena on varmistaa, että hallituksen toiminnalla on eduskunnan enemmistön tuki. Lue lisää »
EU-asiat
Eduskunnalla on vahva rooli Euroopan unionin päätöksenteossa verrattuna moneen muuhun unionin jäsenmaahan. Eduskunta päättää Suomen kannan EU-asioihin, jotka sisältönsä puolesta kuuluvat eduskunnan toimivaltaan.
Lue lisää »
Kansainvälinen toiminta
Kansanedustajat toimivat lukuisissa kansainvälisissä järjestöissä ja osallistuvat parlamenttien väliseen yhteistyöhön. Lue lisää »
Oiskohan niille saatavilla jotain kansainvälistä toimintaa siperiassa? Tajuskohan ne ollenkaan olevansa oikeistopuolueen riveissä?
...todella typerää puhua ihmisten koulutustasosta, ja siitä vetää yhtäläisyysmerkki onko vai ei ko. henkilö riittävän pätevä aloittamaan kansanedustajana.
Historia tuntee paljon esimerkkejä hyvistä ja vähemmän kouluttamattomista edustajista aivan kuin koulutetuista ja surkeista sellaisista.
Annetaan nyt uusien edustajien aloittaa työnsä ihan rauhassa. Ja hei, tiedoksi, ettei yksittäisen kansanedustajan työ nyt ole vielä ihan "valtion johtamista", kuten tuossa yksi kirjoitti. Ministerin työ on sitten erikseen, jossa tosin siinäkin on melkoista vipeltäjää näkynyt ihan alkaen viime hallituksen muutamista sankareista/sankarittarista.
Ja tämä ei nyt ota kantaa Persujen edustajiin vaan on ihan yleinen kommentti. (Ja ei, en todellakaan äänestänyt Persuja!)
vai suuhygienisti?
Haluatko, että suomessa korkeinta lainsäädäntövaltaa käyttää lähihoitaja vai maisteri?
...todella typerää puhua ihmisten koulutustasosta, ja siitä vetää yhtäläisyysmerkki onko vai ei ko. henkilö riittävän pätevä aloittamaan kansanedustajana.
Historia tuntee paljon esimerkkejä hyvistä ja vähemmän kouluttamattomista edustajista aivan kuin koulutetuista ja surkeista sellaisista.
Annetaan nyt uusien edustajien aloittaa työnsä ihan rauhassa. Ja hei, tiedoksi, ettei yksittäisen kansanedustajan työ nyt ole vielä ihan "valtion johtamista", kuten tuossa yksi kirjoitti. Ministerin työ on sitten erikseen, jossa tosin siinäkin on melkoista vipeltäjää näkynyt ihan alkaen viime hallituksen muutamista sankareista/sankarittarista.
Ja tämä ei nyt ota kantaa Persujen edustajiin vaan on ihan yleinen kommentti. (Ja ei, en todellakaan äänestänyt Persuja!)
Aika harvat duunariedustajat siellä enää nykhypäivänä pärjäävät.
että eduskunnassa on ns. taviksia. Esim. Stub ei tiedä yhtään mitään mistään tavallisen ihmisen arjesta, joku kunnallisen puolen lähihoitaja tietää PALJON enemmän asiasta.
Eduskunnan pitäisi olla "Suomi minikoossa", ja niinhän ei ole ollut. Kansanedustajat ovat olleet keskimääräistä varakkaampia, koulutetumpia ja vanhempia mitä suomalaiset, ja naisia on aina ollut (ja on edelleen) vähemmän mitä miehiä. Kun elää tiettyä elämää niin on norsunluutornissa ja ei enää ymmärrä tavallisen ihmisen arkea. Muutenkin rajaisin kansanedustajien kaudet max kahteen perättäiseen, ja sitten yksi kausi pois ja sen jälkeen voisi taas pyrkiä takaisin eduskuntaan.
Ja eduskunnalla on käytettävissään eri alojen ammattilaisia, ei heidän tarvitse itse kaikkea oppia ja osata. Iso joukko virkamiehiä valmistelee asioita ja ottaa tarvittaessa selvää niistä, samoin voidaan käyttää eri alojen ammattilaisia jotka esitelmöivät esim. jostakin ajankohtaisesta asiasta ammattilaisina.
Ja jos kansanedustaja X haluaa tietää paljonko ehkä säästetään jo luovutaan subjetiivisesta päivähoidosta, niin ei hänen itse sitä tarvitse räknätä budjettikirjan kanssa, vaan sen joku virkamies hänelle "laskee". Ja monissa asioissa on tietenkin hyvä kysyä useammaltakin ihmiseltä asiasta (vaikka siltä joka laskee rahalliset jutut, siltä joka edustaa lasten vanhempia, ja siltä joka edustaa päiväkotien henkilökuntaa, ja siltä joka edustaa kuntia jotka tarjoavat ko. palvelut jne.) ja siitä sitten päättää se mikä on KAIKEN KAIKKIAAN paras vaihtoehto.
Tokihan tietysti haluan, että on politiikasta kokemusta (kunnallispolitiikasta esim.) mutta en näe mitään estettä sille, etteikö duunari voisi olla kansanedustaja ja pätevä sellainen. Kunhan vain tosiaan on edes hieman kokemusta ja intoa niin mikä ettei.
Tässä taas näkee sen stereotypian, että duunarit ovat tyhmiä kun eivät ole edes korkeasti koulutettuja. Noh, jonkun unelmaduuni tosiaan saattaa olla putkimies eikä siinä ammatissa maisterin papereita tarvita.