Miksi Pikku Kakkosessa käsketään lapsia joogaamaan?!
Söpöt pikku hahmot leijuvat meditaatiomusiikin tahtiin kristallien kimalteessa ja käskevät lapsia tekemään perässä joogaliikkeitä.
Vähänkö järkytyin. Olin luullut, ettei Suomen johtava lastenohjelma tuputtaisi lapsille huuhaata.
Kommentit (71)
ihan mihin tahansa asiaan, mikä vähänkin sivuaa uskonnollisuutta ja etenkin kristinuskoa. Heti huudetaan ja hermostutaan ja vaaditaan uskontoneutraalia maailmaa. Miksi me uskovaiset emme saisi hermostua siitä, että jotain tiettyä ajattelumallia pakkosyötetään lapsille!
tällaisiin asioihin. Ilmeisesti oma uskonto koetaan niin hirvittävän heikoksi että jopa voimisteluliikkeet uhkaa sitä.
Minunkin puolestani jokainen aikuinen tai lapsi saa ihan rauhassa joogata tai vaikka kumarrella Ukko Ylijumalaa, mutta tehtäköön se muualla kuin Yleisradion lähettämässä koko kansan lastenohjelmassa.
t. 20
Pikku Kakkosen jooga ei ole pelkkää liikuntaa, kuten aamujumppatäti itse kirjoittaa.
Ja rentoutuminen mikä on joogassa keskeistä on ylipäänsä ihmiselle hirveän tärkeää ja on totaalisen naurettavaa, että uskovaiset saa heti hepulikohtauksen koska hindut on keksineet sen ensin!
hoidossa ja lastenohjelmissa. Ja sitähän jooga ei missään tapauksessa ole! En antaisi lapseni osallistua joogaan tai katsoa sitä televisiosta. Taustalla on paljon omasta mielestäni kyseenalaisia taustauskomuksia.
Mutta meillä tehdään kotona vaikeita joogaliikkeitä, 7-ja 9-vuotiaat ovat aivan intona tasapainoilemassa ja seisovat päällään.
Söpöt pikku hahmot leijuvat meditaatiomusiikin tahtiin kristallien kimalteessa ja käskevät lapsia tekemään perässä joogaliikkeitä. Vähänkö järkytyin. Olin luullut, ettei Suomen johtava lastenohjelma tuputtaisi lapsille huuhaata.
huuhaata vaan erinomaista liikuntaa ja hengitysharjoituksia jotka parantavat esim. astan oireita, helpottavat stressiä yms. En tiedä yhtään joogaharrastajaa ystäväpiiristäni joka olis jotenkin huuhaahurahtanut tai että hakisi jotakin syvällisempiä merkityksiä. Jooga on yks osa bodybalancelajeja, joilla on paljon terveyttä edistäviä vaikutuksia.
mun ongelmaista raajaa yhtä hyvässä kunnossa.
saa esim. pilateksesta. Suosittelen!
olen harrastanut monia itämailta kotoisin olevia lajeja ja myös pilatesta. Jooga on eri luokkaa hengitysharjoitusten kanssa kuin pilates. Ja monia lajeja sanovana, en ole koskaan ajatellut lajien taakse mitään muuta kuin hyvinvoinnistaan huolehtimisen- kehonhuollon, hengityksen, stressiä poistavan ja kehotietoisuutta lisäävän liikuntamuodon- joka teksi todella hyvää ihan kaikille. IHminen joka näkee joogassa ensimmäiseksi jonkun aivopesutason, vois katsoa peiliin, missä sitä häikkää itsellä on. Kaikesta ei tarvitse tykätä, mut kyllä jooga suomessa tänä päivänä on ymmärrettävissä ihan puhtaasti liikuntamuodoksikin. Ja vainoharhoja löytää vaikka mistä jos haluaa.
Musiikki, tuoksut, kynttilät, hankalat asennot jne. Pahimmillaan seinällä loistaa joku moniraajaisen jumalattaren kuva.
Vielä enemmän inhottaa se tausta-ajatus, mistä tässäkin ketjussa on puhuttu. Jooga perustuu hindulaisuuteen, joka on luotaantyöntävin uskonto ikinä. Karman laki, kylpemisen paskaisessa joessa jne. Sellaisestako muka haluaisin olla osallinen?!
Mutta kukin tyylillään - itse rentoudun mieluummin suomalaisessa havumetsässä.
suomalaisessa havumetsässä yhtä syvällisesti kuin joogaharjoituksessa, jossa käydään keho läpi lihas lihakselta ja rentoutetaan kurkunpäät ja päänahat jne. Muurahaiset ja hirvikärpäset vaan kävelee palsta mamman vaatetuksen sisällä ja kivet painaa persustaa kun palsta mamma rentoutuu suomalaisessa havumetsässä :D.
joogassa saavutettavaan rentoutumistilaan kertoo ettei kyseinen ihminen tiedä rentoutumisesta mitään. Ja se on sääli.
Sitä ei kuitenkaan ole pakko harrastaa, vaikka Pikku Kakkosessa käskettäisiin.
mut mun miehen helluntailaissukulainen kilahti, kun kuuli, että meillä on piikkimatto.
Jooga ja muut "uskomushoidot" ei kuulu lastenohjelmaan. Tai jos kuuluu, niin asian pitää käydä selvästi ilmi ohjelmatiedoista.
Musiikki, tuoksut, kynttilät, hankalat asennot jne. Pahimmillaan seinällä loistaa joku moniraajaisen jumalattaren kuva. Vielä enemmän inhottaa se tausta-ajatus, mistä tässäkin ketjussa on puhuttu. Jooga perustuu hindulaisuuteen, joka on luotaantyöntävin uskonto ikinä. Karman laki, kylpemisen paskaisessa joessa jne. Sellaisestako muka haluaisin olla osallinen?! Mutta kukin tyylillään - itse rentoudun mieluummin suomalaisessa havumetsässä.
Olen joogannut aina silloin tällöin, eikä koskaan ole mielessä käyneet sen paremmpin hindulaisuus kuin kylpeminen paskaisessa joessakaan. Jooga on "ihmelääke" moneen vaivaan- siinä missä suuri osa suomalaisista marisee särky-ja muiden kroonikkolääkkeidensä kanssa, joogaamalla voi auttaa itseään todella paljon. Valintakysymys todellakin, onko aktiivisen kiinnostunut hyvinvoinnistaan vai luottaako siihen et aina on joku lääkäri ja pilleripurkki auttamassa ja itse voi vain maata ja valittaa. Ja se jooga mitä olen tehnyt perustuu ihan kehon toimintaan ja fysiologisiin tosiasioihin. Mua ei hindulaisuus kiinnosta ollenkaan, eikä se joogatunneilla ole mitenkään esillä. MInäkin kuljen metsässä, mut ei sillä tosiaan ole mitään tekemistä joogan kanssa. Joogaakin on eri lajeja, ei tarvitse ryhtyä päällään seisomaan. MInusta on vähintäänkin tyhmää leimata hyviä asioita omien ennakkoluulojen vuoksi. Et selvästikään ole joogannut, etkä tiedä sen hyvistä puolista. Ennakkoluuloisuus ei tee kenellekään hyvää. Jooga jossain muodossa tekee melkein kaikille.
Minusta jooga on jotenkin tosi vastenmielistä. Musiikki, tuoksut, kynttilät, hankalat asennot jne. Pahimmillaan seinällä loistaa joku moniraajaisen jumalattaren kuva.
Vielä enemmän inhottaa se tausta-ajatus, mistä tässäkin ketjussa on puhuttu. Jooga perustuu hindulaisuuteen, joka on luotaantyöntävin uskonto ikinä. Karman laki, kylpemisen paskaisessa joessa jne. Sellaisestako muka haluaisin olla osallinen?!
Mikä musiikki, mitkä tuoksut, mitkä kynttilät? Ei joogaan kuulu musiikki eikä tuoksut. Kynttilöitä joku saattaa polttaa, koska pehmeä valonlähde voi olla ihan hyvä. Niillä "hankalilla asennoilla" haetaan joogamuodosta riippuen esim. liikkuvuutta ja voimaa.
Mä joogaan ihan kotosalla, eikä täällä mitään monikätisen jumalattaren kuvia ole näkynyt.
Tosi kummat asenteet. Et taida oikein tuntea asiaa, josta puhut.
Bodybalancing on joogan ja venyttelyliikkeiden yhdistelmä ja oikeasti sopii sekä aikuiselle että lapselle. Kokeillut ryhmätunnilla ja 5-v tyttö dvd:n parissa. Suosittelen! Rauhoittaa sekä mieltä että lihaksia. Miettikää kuinka paljon 5-v päiväkodissa kulkevat ja ulkona leikivät lapset liikkuu. Kyllä lapsellekin tekee joskus hyvää rauhoittua ja rentoutua raskaan päivän jälkeen.
Joogassa tosiaan on uskonnollisia elementtejä. On ristiriitaista, että joogaa esitellään lastenohjelmassa, jossa taatusti kaikki muu uskonnollinen on pannassa.
Kristinuskon Jumalan rukoileminen rentouttaa ja Koraanin lukeminen parantaa keskittymiskykyä.
Miksei näitä "kikkakolmosia" opeteta lapsille Pikku Kakkosessa?
Joogassa tosiaan on uskonnollisia elementtejä.
Kuten minä teen. Hiljentymistä ja keskittymistä en sentään koe uskonnolliseksi.
jos haluat mainostaa palstalla, osta mainoksesi. Keskustelupalstan sääntöjen mukaan täällä ei saa mainostaa.
nro 11, ilmoitus asiattomasta viestistä tehty
Ihan naurettavaa - eihän asioista voi siis edes puhua, kun kaikki on "mainostamista" - ja jos nimeä ei mainitse, mutta antaa suoria viitteitä tuotteeseen - niin syyetäänkö täällä sitten piilomainonnasta?
Tollaset " ilmoittelut" on niin perseestä, ettei mitään rajaa; tollasta ihme kyttäävää persumeinikiä. HYI HYI!
että kuinka toinen naapuri hänelle valehteli olevansa uskossa! Ja kuitenkin harrastaa meditaatiota! Että kuinka kehtasi hänelle valehdella niin. Hymyilytti vain. Mitä lie sanoisi jos tietäisi meidän kaapeissa lymyävistä hindujumalien kuvista - mieheni kun on hindu. :D