Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen 34. Montako lasta ehdin saada?

Vierailija
16.04.2011 |

Realistisesti. Montako lasta ehdin saada jos aloitamme lapsenteon vuoden päästä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiks niin että tahdotkin kaksi?

Vierailija
2/15 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaako tässä iässä tehdä lapsia pienillä ikäeroilla? Ja onko lasten hoitaminen raskaampaa kuin parikymppisenä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen ekan ja vikan, 10 vuoden yrityksen jälkeen, nyt 41 ja ei tullu lisää....

Voi olla ettet saa yhtään.

Vierailija
4/15 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä uskalla ajatella kuinka monta lasta ehdin saada, realistisesti. Tuntuu mahdottomalta ehtiä enää, kun puuttuu se mieskin, enkä ole edes ihastunut neljään vuoteen, saati sitten rakastunut.

Minulla ei siis ole lapsia ja teini-iästä asti suuriin haaveeni on ollut iso perhe. Miten tässä näin kävi?

Vierailija
5/15 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen aina jaksanut ihan hyvin

Vierailija
6/15 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisin 0-2. Jos olisit yhtä hedelmällinen kuin minä, ehtisit saada vielä 5 lasta 40v mennessä, mutta mitä järkeä on tehdä niin paljon lapsia kuin pystyy?

Toinen ekasta aina paksuksi

Vierailija
7/15 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä lapset tekaistaan alle 3-kymppisenä.

Vierailija
8/15 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai onko elämäsi täynnä sääntöjä, minkä mukaan elät? ja toistenkin mielellään pitäis, tietty.

Vierailija
9/15 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiks niin että tahdotkin kaksi?

Meinaan että jos tähdätään kolmeen niin sitten varmaan on kova kiire jo, jos edes onnistuu. Mutta jos tyytyisin yhteen niin sitä vois vielä odotella rauhassa.

ap

Vierailija
10/15 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos heti tärppää. Kolmevitosena jos aloittelet, niin kolmekutosena saat ekan, kolmekasina tokan ja 40-42 -vuotiaana kolmannen

Vierailija
11/15 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä tekis tuon ikäisenä kun yhden lapsen enää, mikäli luoja sitäkään soisi. Hedelmällisyys heikentyy aika rajusti kun nainen täyttää 30v. Itse olen aina halunnut saada lapset alle kolmikymppisenä, nyt tulee 28 täyteen ja kaksi lasta on. Yhden siis vielä tässä ehtisi..

Vierailija
12/15 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvat. mä olen saanut kaikki 5 lasta kertalaakista yli 30-vuotiaana.

Vierailija
13/15 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

realistisesti 5.

Vierailija
14/15 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on nyt aika paljon näitä "Monta ehdin saada" -ketjuja. Ehkä provoja, mutta vastaan silti.

Minun tietojeni mukaan nainen on heldelmällisimmillään siinä 20 - 25-vuotiaana. Yleisesti suositellaan, että lasta yritettäisiin tehdä vuoden ajan, ennen kuin hakeudutaan tutkimuksiin, mutta yli 35-vuotiaiden kannattaa hakeutua hedelmällisyystutkimuksiin jo aikaisemmin (kuin vuoden yrityksen jälkeen), jos ei tärppää. (HS-artikkeli, 12.5.2007.) Eli 34-vuotiaan naisen hedelmällisyys on jo alkanut merkittävästi laskea, mutta tämä on silti vielä siinä rajalla, että saattaa hyvinkin onnistua tulemaan raskaaksi ilman hedelmöityshoitoja.

Suomessa vuonna 2010 kaikkien synnyttäjien keski-ikä oli 30,1 vuotta. Ensisynnyttäjien keski-ikä 28,3 vuotta. (SVT 2011, Syntyneet-verkkojulkaisu.) Keskiarvoisesti on siis aivan yleistä, että suomalaisnainen saa lapsen suhteellisen myöhään. Mistään en kuitenkaan löytänyt tilastotietoa siitä, mikä on kaikkein yleisin ikä synnyttää tai kuinka moni synnyttäjistä on yli 30-vuotias.

http://www.tilastokeskus.fi/til/synt/2010/synt_2010_2011-04-15_tie_001_…

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Ensisynnytt%C3%A4jien+keski-ik%C3%A4…

En nyt tiedä, onko tilastoista mitään apua tähän kysymykseen. Fakta kuitenkin lienee se, että 35. ikävuotta lähestyessä kannattaisi pitää lastenhankinnassa kiirettä. Adoptio on tietysti vaihtoehto. Kotia tarvitsevia lapsia on.

Ja jos mennään omiin kokemuksiin ja mututuntumaan, niin voin kertoa, että oma äitini sai minut 36-vuotiaana ja sen jälkeen vielä yhden lapsen 38-vuotiaana. On se mahdollista. Itse olen reilusti yli kahdenkymmenen, opinnot kesken, ei lapsia, ei tällä hetkellä miestäkään, perhe haaveissa. Vielä ei ole alkanut hirvittää, mutta kai se tuskanhiki sitten kolmenkympin jälkeen pintaan pukkaa.

Vierailija
15/15 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun täti aloitti 40 v ja lopetti 45 v, sai 4 lasta