Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ihan normaalia, kun naapurin 65 mamma hoitaa tyttärensä lasta?

Vierailija
16.04.2011 |

Eli naapurissani asuu 65-vuotias eläkeläismamma, jonka luona asuu 7-vuotias poika. Tämä poika on mamman tyttären lapsi. Tytär on ihan normaali töissä käyvä ihminen, mutta ei vaan saa sovitettua lasta omaan elämäänsä. Tyttärellä on siis mies mutta ei muita lapsia.

Nyt olen alkanut olemaan vähän huolissani tuosta pojasta, kun hänellä ei ole kavereita. Leikkii pihalla koulupäivän jälkeen aina yksin ja on muutenkin vähän suoraan sanottuna reppanan oloinen.

Onko tällainen ihan yleistä ja pitäisikö tästä oikeasti ilmoittaa johonkin?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin jos lapsi tosiaan on jatkuvasti mummollaan?

Ihmettelen että miten tuo mummo oikeasti jaksaa tuon ikäisen pojan kanssa..

Vierailija
2/22 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekisin ilmoituksen lastensuojeluun.. Ei kuulosta ihan hyvälle järjestelylle pojan kehitystä ajatellen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mistä pitäisi ilmoittaa? Poika on isoäidillään liikaa hoidossa? Pojalla ei ole kavereita? Mihin meinasit asiasta ilmoittaa?

Vierailija
4/22 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastensuojeluilmoituksen? Minusta on outoa, että lapsi pitäisi saada perhepiiristä pois sen vuoksi, jos äiti ei kykene lapsesta huolehtimaan.

Vierailija
5/22 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaisin asian vissiin huonosti.

On n. kerran kuussa vklopun omalla äidillään. Muun ajan on siis koko ajan mummollaan. Eli voi minusta sanoa että lapsi asuu mummolla ja mummo kasvattaa lasta.

Ja siis äiti on ihan normaali ihminen, tai sen käsityksen olen saanut.

Eniten minua vaan huolestuttaa että voiko tuon ikäinen mummo vielä oikeasti toimia kasvattajana eka luokkalaiselle pojalle..?

En tiedä muita tällaisia tapauksia, onko tällainen yleistäkin?

t. ap

Vierailija
6/22 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastensuojeluilmoituksen? Minusta on outoa, että lapsi pitäisi saada perhepiiristä pois sen vuoksi, jos äiti ei kykene lapsesta huolehtimaan.

että asiasta on sovittu esim. lastenvalvojan kanssa. Meilläkin on tuttavapiirissä tällainen tapaus ja syynä on äidin mielenterveysongelmat. Siis päälle päin ihan normaali ihminen, käy töissä jne. mutta ei kykene ihna täysin pitämään huolta lapsesta ongelmien vuoksi.

Vierailija
7/22 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun äiti on just tuollainen 65 vuotias leski-rouva. En kyllä voisi kuvitella että hän enää oikeasti jaksaisi kasvattaa lastani, jos minulle jotain vaikka kävisi..

Vierailija
8/22 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastensuojelun kautta sijoitettuna mummolleen, mikäli äiti on sellainen, että ei pysty lapsesta arkisin huolehtimaan. Tuollainen järjestely, että lapsi asuu mummollaan ei ole millään tavalla lapsen kehitykselle haitallinen, mikäli mummo pystyy turvaamaan lapselle tämä ikä- ja kehitystason mukaisen kasvatuksen.

Vierailija
9/22 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaisin asian vissiin huonosti.

On n. kerran kuussa vklopun omalla äidillään. Muun ajan on siis koko ajan mummollaan. Eli voi minusta sanoa että lapsi asuu mummolla ja mummo kasvattaa lasta.

Ja siis äiti on ihan normaali ihminen, tai sen käsityksen olen saanut.

Eniten minua vaan huolestuttaa että voiko tuon ikäinen mummo vielä oikeasti toimia kasvattajana eka luokkalaiselle pojalle..?

En tiedä muita tällaisia tapauksia, onko tällainen yleistäkin?

t. ap

Kaikki sairaudet eivät näy päällepäin eikä niistä ole velvollisuutta raportoida naapureille, ei vaikka naapuria kuinka kiinnostaisi. Eli äidillä saattaa olla syy, miksei voi huolehtia lapsesta, lapsi saattaa olla vaikka sijoitettuna isoäidilleen. Hyväkuntoinen 65- vuotias jaksaa mainiosti hoitaa koululaista.

Näillä tiedoilla en siis lähtisi tekemään ls- ilmoitusta.

Vierailija
10/22 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisaalta voi olla ihan hyvä. Kyllähän 65 vuotiaskin voi olla ihan hyvää vanhempi, jos on terve jne.

Mutta toisaalta ap:n mukaan poika leikkii vain yksinään pihalla joka kyllä vähän vaikuttaisi että poika ei ihan elä täysipainoista lapsen elämää.

Jos minun naapurissa tuollainen perhe eläisi, niin kyllä tarkkailisin tilannetta.

Vierailija
11/22 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun äiti on just tuollainen 65 vuotias leski-rouva. En kyllä voisi kuvitella että hän enää oikeasti jaksaisi kasvattaa lastani, jos minulle jotain vaikka kävisi..

Minun äitini on 63- vuotias, jäämässä eläkkeelle kesällä. Urheilee, harrastaa ja hoitaa mun lapsia (8 ja 12- vuotiaat reippaat pojat) säännöllisesti. Ei tuon ikäinen ole vanha, varsinkin jos on fyysisesti hyvässä kunnossa. Ja paljon helpompihan on "hoitaa" koululaista kuin taaperoikäistä.

Vierailija
12/22 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä minä sitten vähän ylireagoin, kun tuo minusta kuulostaa ja vaikuttaa vähän poikkeukselliselta järjestelyltä.

En nyt siis ihan tosissani ollut sitä ilmoitusta tekemässä mihinkään, mutta kyllä minua käy tuo poika vähän sääliksi. Vaikuttaa niin yksinäiseltä lapselta.

Vierailija
13/22 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta satunnaisesti hoitaa, mutta pikkaisen epäilen että ei ehkä niin hyvin jaksa joka päiväisesti olla lapsen kanssa.. Tietty poikkeuksiakin on!

Kyllä minua myös tuo asumisjärjestely hieman epäilyttää..

Vierailija
14/22 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä minä sitten vähän ylireagoin, kun tuo minusta kuulostaa ja vaikuttaa vähän poikkeukselliselta järjestelyltä. En nyt siis ihan tosissani ollut sitä ilmoitusta tekemässä mihinkään, mutta kyllä minua käy tuo poika vähän sääliksi. Vaikuttaa niin yksinäiseltä lapselta.

Voihan olla että pihapiirissä ei asu muita lapsia, joiden kanssa poika leikkisi. Varmasti hän on kuitenkin muiden lasten kanssa tekemisissä jos kerran koulussakin käy.

Vierailija
15/22 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä minä sitten vähän ylireagoin, kun tuo minusta kuulostaa ja vaikuttaa vähän poikkeukselliselta järjestelyltä.

En nyt siis ihan tosissani ollut sitä ilmoitusta tekemässä mihinkään, mutta kyllä minua käy tuo poika vähän sääliksi. Vaikuttaa niin yksinäiseltä lapselta.

Onko pihassa muita lapsia, jätetäänkö poika siis yksin? Vai onko niin huono juttu, ettei pihapiirissä vain asu samanikäisiä? Onko tuo ihan päivittäistä, kauanko olet asiaa seurannut?

Vierailija
16/22 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta satunnaisesti hoitaa, mutta pikkaisen epäilen että ei ehkä niin hyvin jaksa joka päiväisesti olla lapsen kanssa.. Tietty poikkeuksiakin on! Kyllä minua myös tuo asumisjärjestely hieman epäilyttää..

niin eiköhän lastensuojeluviranomaiset ole arvioineet mamman kyvyn hoitaa lapsenlastaan. Niin av-mamman ei tarvitse vaivata pikku päätään..

Vierailija
17/22 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävi joskus äidillään puolen kilometrin pääässä. Tai kävi paljonkin, yötä ei ollut suunnilleen koskaan. Äitinsä oli saanut lapsen nuorena ja käynyt koulut vanhempiensa luota, jolloin mummu ja vaari hoitivat lasta. "aikuistuttuaan" muutti omaan, niin lapsi jäikin isovanhemmille. Ongelma oli lähinnä siinä, että isovanhemmat on liian pehmeitä kasvattajia ja tytöllä ei ollut mitään rajoja, vaikka rakkaudella hoitivatkin.

Vierailija
18/22 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 64-vuotias hoitaa 3v ja 8v ihan työkseen, kyllä se nyt vaan on ihmisestä kiinni, mitä jaksaa.

Vierailija
19/22 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan tosissaanko täällä harkitaan ls-ilmon tekoa vain sen perusteella, että 7-v poika leikkii yksin pihalla?! Tai että asuu 65-vuotiaan mummonsa kanssa?! Uskomatonta, ei voi taas muuta todeta...

Jos arvoisa ap ei kerta näköjään tiedä mitään kyseisen tapauksen taustoista, niin en ihan noin hepposin meiningein lähtis mihinkään ilmottelemaan.

65-vuotias ei ole ikäloppu. Ap ei tiedä kuinka hyvää huolta mummo mahdollisesti osaakaan pitää pojastaan. Se että poika leikkii yksin ulkona ei kerro MITÄÄN mummon kyvystä olla pojan huoltaja. Vai onko ap kenties ollut sisätiloisa katsomassa saako poika ruokaa, puhdasta vaatetta ja rakkautta?

Vaikka pojan äiti vaikuttaisi kuinka normaalilta, niin ei todellakaan voi tietää onko hänellä ongelmia. Eikö tällöin paras paikka kuitenkin ole mummo jos äiti on sen tyyppinen ettei osaa, ja kenties mikä pahempaa HALUA, huolehtia pojastaan.

Tuttavapiirissäni on nimittäin tapaus, jossa ihan normaali pariskunta sai lapsen ja kun lapsi oli 3-vuotias he antoivat pojan isovanhemmille kasvettaviksi. Perusteena oli se, että "ei olisi ikinä pitänyt lasta tehdä. Ei meistä ole vanhemmiksi". Ja aivan taatusti lapsella on paremmat olot isovanhemmilla, sillä siellä pojasta välitetään. Kyllä lapsi sai näennäisesti hoivaa kotona ollessaankin mutta ei todellakaan tunnetasolla. Sehän se karmaisevinta olikin kun perheen koirakin tuntui olevan tärkeämpi kuin lapsi. Ja kyseinen pariskunta ei käytä alkoa, huumeita, ei todettuja mielenterveysongelmia, molemmat hyvissä töissä jne.

Vierailija
20/22 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ikä on vaan numeroita ja kannustetaan 48- vuotiaita vauvakuumeilijoita lastentekoon, miksei siis tuo isoäiti jaksaisi koululaista hoitaa?

Maailmallahan tuon ikäiset tekee vielä lahjamunasoluilla omia vauvoja!