Mikä helvetti siinä on ettei nykynaiset osaa imettää?
kuitenkin lapsia on imetetty tuhansia vuosia! Nyt pitäisi olla opettajat ja opastajat jokaiselle että homma toimisi... En tajua!!!
Kommentit (71)
hankkia lapsia, jos ei halua imettää, ettei rinnat mene pilalle. Kasvakoot ensin itse aikuiseksi.
että kaikki ei halua pilata rintojaan sillä helkkarin imetyksellä!!! :) mulla ei ainakaan ole tuhatta selitystä miksi en osannut/voinut imettää, en vain halunnut, en voinut sietää sitä tunnetta,kun imee tissiä!!!
eikös ne rinnat mene pilalle raskaudesta, ei imetyksestä?
kaikesta mikä liittyy tisseihin. Yleensä ne on haukuttu jo ala-asteella. Ja sitten niistä pitäisi vielä imettää?
Aika traumaattista ja lapsellista...
maitoa vain "loppuu". Just joo..mihinkähän se sieltä tissistä yhdessä yössä katoaa..
Mutta ei sillä, pääasia että vauva saa ruokaa ja vauva ei siitä varmasti elämässään tule kärsimään että on saanut pullosta ruokaa.
Ei kai kukaan ole väittänytkään, että se jotenkin 'katoaisi' tai yhtäkkiä loppuisi. Joillakin sitä maitoa ei vain tule, voi tulla rintatulehduksia, nännit menevät niin rikki, etä vauva saa enemmän verta kuin maitoa...
Sitä voi sattua paljon muutakin kuin että "ei osaa".
ikinä haukkunut, ja itse olen aina ollut hyvin sinut niiden kanssa, eikä ne ainakaan raskausaikana muuttuneet miksikään. minkäs minä sille voin etten nyt vain sattunut sietää ajatusta tissistä roikkuvasta vauvasta, se tunne oli jotain ylitsepääsemätöntä joten teimme yhdessä ratkaisun mieheni kanssa etten imetä, emmekä päivääkään ole katuneet. lapsi kasvaa hyvin ja on terve kuin pukki ja on varmasti saaanut läheisyyttä enemmän kuin tarpeekseen ja rakkautta myös. tämä sopi meille, minun puolesta muut saavat imettää vaikka 10 vuotta jos haluaa tai olla imettämättä.
rintani ovat minulle seksuaalisuuteen vahvasti liittyvä juttu ja tuntui aavistus myös härskiltä että vauva niitä lutkuttaa. ehkä olen toooodellaaa outo. :D
imetyksen lopettaminen alkutekijöihinsä ei ole ollut mitenkään lapseltamme pois, hän on hyvin,hyyvin rakastettu ja toivottu ja yli vuoden yritetty.
Varsinkin "nykynaisia" edeltävä sukupolvi ei "osannut" imettää, jos seurasi silloisia suosituksia. Ne kun tekivät imetyksen liki mahdottomaksi.
ja hyvin on lapseni korvikkeella kasvaneet ja minua tämä imettämättömyys ei ole ikinä tippaakaan haitannut, eikä lapsiani. Joitakin kanssaeläjiä senkin edestä.
Anopillani (85 v) kuoli kolme vanhempaa sisarusta vatsavaivoihin. Vatsavaivojen tarkempaa syytä ei ole selvillä, mutta anoppi arveli mahdolliseksi syyksi sen, että imetys ei onnistunut (tämä on siis tiedosssa), ja äidinmaidon sijaan annettu lehmänmaito ei sopinut vauvojen vatsoille.
Anoppi oli perheen neljästä lapsesta ainoa, joka eli yli puolivuotiaaksi.
ennen oli kaikki paremmin... ainiin, mun isoäitihän ei ole imettänyt yhtäkään 7 lapsestaan ja hengissä nuo on kaikki edelleen.
kuulostaa kyllä tosi erikoiselta että ensin yritetään ja toivotaan vuosi lasta, jonka terveyttä ja hyvinvointia ei sitten kuitenkaan priorisoida oman seksuaalisuuteen ja mielihaluihin liittyvien seikkojen edelle.
Tai voihan tässäkin tapauksessa kiistää kaikki tutkimukset siitä, miten äidinmaito on vauvalle parasta ravintoa, sanomalla esim että mun serkkukin kasvoi korvikkeella tosi hyvin eikä oo yhtään korvatulehdusta sairastanu!
Korvike on loistava juttu, sillä sen avulla nekin vauvat, joiden äidit eivät pysty imettämään, saavat sopivaa ravintoa. Korvike ei kuitenkaan ole yhtä hyvä vaihtoehto kuin rintaruokinta, ja minusta kyllä jokaisen äidin tulisi tarjota vauvalleen parasta, mitä hänellä on tarjota.
rintani ovat minulle seksuaalisuuteen vahvasti liittyvä juttu ja tuntui aavistus myös härskiltä että vauva niitä lutkuttaa. ehkä olen toooodellaaa outo. :D
Joo, kyllä olet.
lapsemme on täysin terve ja onnellinen lapsi, ilman imetystä. samoin ovat vanhemmat, lapsestaan ja siitä ettei väkisin yritetty sitä mikä ei hyvälle tuntunut meistä :)
kuukauden verran sai rintamaitoa ja siitä sen hyvät aineet silloin, tuskimpa se rintamaito enää viiden vuoden päästä kuitenkaan pelastaa miltään vaikka olisi kuinka kauan imettäny vauvana. eikä minun tarvitse vedota "serkkuni hyvin kasvamiseen" vaan ihan oman lapseni hyvään kasvamiseen ja terveyteen.
se outo #42
Minä olin täysin varma ennen ekan lapsen syntymää, että imetyksessä ei ole mitään ihmeellistä ja tottakai se onnistuu. No niinhän se menikin, heti alkoi sujumaan, ja maitoa tuli niin että olis voinu muillekkin jakaa. Mutta kappas, kun vauva täytti 6kk, niin rintatulehdus tuli toiseen tissiin lähes päivän välein, eli kun edellinen oli loppunut, niin seuraava jo alkoi. Syynä oli nänniin kertynyt piimäpaakku, jota en yksinkertaisesti saanut puristettua pois, vaikka yritin välillä niin, että verta ihan valui. Lääkäri tai neuvolantäti ei osannut auttaa. Jouduin siis lopettamaan imetyksen. Paakun sain puristettua nännistä vuosi sen jälkeen, kun olin imetyksen lopettanut. Saa nyt nähdä miten käy kakkosen kohdalla.
sitä sopii miettiä, kukin tyylillään.
Niin ja lehmilläkin on muuten isoja eroja maidontuotannossa. Jalostuksella ne hyvämaitoiset saa jatkaa geenejään eteenpäin. Ne huonomaitoiset pääty hyvin pian lihoiksi.
[/quote]
Niin ja jos iso jalostettu ay ja suomalainen kyyttö jälkeläisiä saavat, niin synnytysvaikeuksia tulee, kun jalostetut niin paljon isompia. Sit niitä vedetään kaksin käsin ulos -vasikoita nimittäin :D
Vähän niin ku ihmiselläkii
Miksi ei-imettäjät aina luulee, että imettäneillä kaikki on mennyt ongelmitta imetyksen suhteen ja siksi on helppo puhua imetyksen puolesta?
Minulla ainakin on ollut jos jonkinlaista ongelmaa imettämisen kanssa (matalat rinnanpäät, veriset nännit, kipu, alkava rintatulehdus, tiheän imun kaudet, rintaraivarit), mutta koska olin onnekseni lukenut asioista ja aktiivisesti hain tietoa selvisin näistäkin luovuttamatta.
Usein monilla on myös kiire laihduttaa raskauskilot pois. Se jos mikä tuhoaa hyvinkin alkaneen imetyksen.
eikä tunnusta olevansa teiniäiti eikä myöskään heikossa asemassa sosiaalisesti. reilusti keskiluokkaan väitän kuuluvamme. :)
eikös ne rinnat mene pilalle raskaudesta, ei imetyksestä?