Mikä helvetti siinä on ettei nykynaiset osaa imettää?
kuitenkin lapsia on imetetty tuhansia vuosia! Nyt pitäisi olla opettajat ja opastajat jokaiselle että homma toimisi... En tajua!!!
Kommentit (71)
Mummoni, joka on nyt 96 vuotta, on imettänyt naapurin vauvaa, jonka äidillä ei maito riittänyt. Mummo imetti siis isääni samaan aikaan. Tällaista auttamista on ollut koko ihmisen historian ajan.
Tuo ei pidä paikkaansa, että imetys olisi aina entisaikoina onnistunut. Mummoni, joka on nyt 96 vuotta, on imettänyt naapurin vauvaa, jonka äidillä ei maito riittänyt. Mummo imetti siis isääni samaan aikaan. Tällaista auttamista on ollut koko ihmisen historian ajan.
ei suostunut kertomaan, mistä oli päätynyt sellaiseen lopputulokseen, että ennen imetys on aina onnistunut. Sanoohan sen nyt järkikin, että näin ei tietenkään ole ollut.
Ero on siinä, että tuhansien vuosien aikana pienten lasten kuolleisuus oli paljon suurempi.
Ei imetys ole onnistunut aina ennenkään, siksi on maailman sivu keksitty kaikenlaisia korvikkeita ja paremmissa piireissä käytetty imettäjiä.
Jos sinä itse olisit synnyttänyt ja yrittänyt epätoivoisesti imettää, voisit ehkä ymmärtää, että ei siinä ole kyse "osaamisesta".
Entiseen aikaan opettajina saattoivat olla vauvan isoäidit tai muut imettäneet naiset, mutta nykynaisilla ei enää sellaista sosiaalista tukiverkkoa ole. Siksi toisinaan tarvitaan "opettajaa".
Eikös tästä aiheesta juuri ollut joku ketju.
Vaikka äiti saisi kaiken mahdollisen tuen ja laktaatikonsultin ympärivuorokautisen valmennuksen, voi imetys epäonnistua, jos lapsi ei ole kiinnostunut, ei osaa eikä usuttelusta huilimatta opi, tai vaikka nukahtaa aina parin imaisun jälkeen ( >> ei tarpeeksi stimulaatiota maidon nostattamiseksi). Nykyään on monia apukeinoja - imetysapulaitteet, rintakumit, ruiskut, maitopumput yms. jotka saattavat auttaa, mutta aina se ei kovasta yrityksestäkään huolimatta onnistu.
sanon vaan että suksi kuuseen.
Tää on just se syy miks en käy missään perhekerhoissa tai muissa mamma jutuissa. En jaksa kuunnella paskanjauhantaa koko ajan imetyksestä sun muusta. Hohhoijaa.
Onnea sulle jos imetys on toiminut, kaikilla se ei toimi mut se ei mun tietääkseni ole sulta mitenkään pois?
sanon vaan että suksi kuuseen.
Tää on just se syy miks en käy missään perhekerhoissa tai muissa mamma jutuissa. En jaksa kuunnella paskanjauhantaa koko ajan imetyksestä sun muusta. Hohhoijaa.
Onnea sulle jos imetys on toiminut, kaikilla se ei toimi mut se ei mun tietääkseni ole sulta mitenkään pois?
mun imetys meni ihan totaalisesti päin persettä. Mutta tää jatkuva vouhotus siitä hommasta mua ärsyttääkin!
täytti viisi vuotta. On se kumma, kun pitää kaikenmaailman korvikkeilla sotkea luonnon kiertokulkua, ja antaa rääpäleiden elää.
Joillakin vaan on kova tarve pönkittää omaa heikkoa itsetuntoa lyttäämällä muita. Toki varmasti on niitäkin, jotka ihan vilpittömästi eivät ymmärrä. Ihan samoin kuin on niitä, jotka luulevat kaikkien vauvojen nukkuvan tunteja putkeen, sitten syövän ja taas nukkuvan pitkän pätkän. Kun kerran oma oli sellainen. Onpa niitäkin, joiden mielestä koliikki on vaan sitä, ettei äiti osaa olla rauhallinen. :)
Minä imetin, mutta anopppi kertoi jostain kauralimasta, jota lapsilleen on syöttänyt, kun ei maitoa tullut.
Tuosta kauralimasta olen minäkin kuullut. Äidilleni ja hänen siskolleen sitä myös lapsuudessa syötetty kun mummoltani ei vain tullut maito. Ja mummoni oli itse ollut naapurissa imetettävänä, kun äitinsä joutui olemaan töissä (mies kuollut ja 4 lasta mummoni lisäksi), eikä siksi voinut imettää.
Samoin vanhainkodissa töissä ollessani paljon mummojen kanssa juttelin vanhoista asioista. Moni siellä muisteli aikaa jolloin heidän lapsensa olivat pieniä ja ei todellakaan kaikki ollet imettäneet. Osalla oli joku sukulainen tai tuttava joka oli imettänyt heidänkin lapsen tai sitten oli keitelty jos jonkinlaisia korvikkeita.
Ja niinkuin joku tuolla aikaisemmin sanoi, imettäjiä on ollut ihmisillä kautta aikojen. On ollut ihan normaalia että imetetään muidenkin lapsia kuin omia.
sanon vaan että suksi kuuseen. Tää on just se syy miks en käy missään perhekerhoissa tai muissa mamma jutuissa. En jaksa kuunnella paskanjauhantaa koko ajan imetyksestä sun muusta. Hohhoijaa. Onnea sulle jos imetys on toiminut, kaikilla se ei toimi mut se ei mun tietääkseni ole sulta mitenkään pois?
mun imetys meni ihan totaalisesti päin persettä. Mutta tää jatkuva vouhotus siitä hommasta mua ärsyttääkin!
sun tarvetta alottaa koko ketjua jos olet ollut itsekkin kuitenkin se "paska äiti" joka ei ole vain viitsinyt yrittää ja yrittää vaikka imetys ei olekkaan onnistunut. Eiks ne monet väitä et jos yrität tarpeeks kauan ni onnistuu? Ja huomaa paska äiti on lainaismerkeissä.
T. Se ketä käski sun suksia kuuseen :)
että moni on todellisuudessa niin mukavuudenhaluisia ettei oikeasti viitsi. Rasittavaa kun lapsi kiinni rinnassa vähän jatkuvasti. Sen voi antaa pian hoitoonkin kun laittaa vaan pullon maitoa mukaan.
Itsekkyys on päivän sana.
että moni on todellisuudessa niin mukavuudenhaluisia ettei oikeasti viitsi. Rasittavaa kun lapsi kiinni rinnassa vähän jatkuvasti. Sen voi antaa pian hoitoonkin kun laittaa vaan pullon maitoa mukaan.
Itsekkyys on päivän sana.
Mun synnytyskin meni persiilleen ja lapseni ei ollut siitä syystä terve. Enkä kyllä sitten kauheesti jaksanut edes yrittää. Oli muitakin huolia ihan riittävästi. Mutta noin niinkuin periaatteessa uskon että imetys ei vaadi mitään ihme taitoa tai opettelua. Kyllä luonto on sen niin tarkoittanut.
eivät ole lapsena tarpeeksi leikkineet nukeilla ja "imettäneet". Ei siis käsitystä lapsuudesta, kuinka vauvaa hoidetaan ja pidetään sylissä ja "imetetään". Minun lapsuudessani nukkevauvoja hoidettiin koko ala-asteen ajan ja eipä kummemmin nuo lasten hoidot ja imettämisetkään ole tuottaneet ongelmia.
eivät ole lapsena tarpeeksi leikkineet nukeilla ja "imettäneet". Ei siis käsitystä lapsuudesta, kuinka vauvaa hoidetaan ja pidetään sylissä ja "imetetään". Minun lapsuudessani nukkevauvoja hoidettiin koko ala-asteen ajan ja eipä kummemmin nuo lasten hoidot ja imettämisetkään ole tuottaneet ongelmia.
Otapa menneestä selvää (kylän imettäjänaiset...)
Ei, vaikka todellakin olisi kaikkensa tehnyt. Mutta sitä tuntuu joidenkin olevan vaikea käsittää. Ihan kuin kaikkien kropat toimisi samalla tavalla. Mä en esim. saanut lopulta enää maitolaituri itu-äideiltäkään apuja, kun mun tissit ei vaan toimineet siten, kuin ilmeisesti niiden olisi pitänyt. Itse asiassa mulle tuli sellainen olo, että eivät uskoneet mun tekevän kuten neuvoivat. Just.
Mun on edelleen niin vaikea ymmärtää, miksi ei vaan voi olla onnellinen omista onnistuneista imetyksistään ja antaa toisten huolehtia omistaan. Näin se on ennenkin mennyt. Kyllä minunkin suvussa on kauralimoja keitelty ja myöhemmin korviketta annettu.
Ennenhän oli vauraammilla naisilla imettäjät. Miksei meilläkin? Voisi rahdata vaikka kolmansista maista imettäjiä tänne. Rikas länsimaa. Miksi pitäisi omat tissinsä pilata.
samalla hyvää kulttuurikasvatusta kun on tumma "varaäiti"
Johtuu väestön hyvästä koulutustasosta sekä pitkistä äitiyslomista.
että kaikki ei halua pilata rintojaan sillä helkkarin imetyksellä!!! :) mulla ei ainakaan ole tuhatta selitystä miksi en osannut/voinut imettää, en vain halunnut, en voinut sietää sitä tunnetta,kun imee tissiä!!!
Sanottiin, että ei sitä ennekään ole yökausia vauvojen kanssa valvottu ja imetetty, annat illalla vaan kunnon kaurajuomaa ja nukkuu koko yön. Suosittelijoina 55-v. täti ja 75-v. mummoni.