Mikä helvetti siinä on ettei nykynaiset osaa imettää?
kuitenkin lapsia on imetetty tuhansia vuosia! Nyt pitäisi olla opettajat ja opastajat jokaiselle että homma toimisi... En tajua!!!
Kommentit (71)
2 tervettä lasta korvikkeilla
Suomi on vapaa maa
on, että joidenkin on vaan niin vaikea ymmärtää toisia. Ootko ollut ns. jalkaa pitämässä joka ikisessä imetystilanteessa homo sapiensin historiasta alkaen, ja onnistunut on, kunnes on tultu nykynaiseen?
Ei KUKAAN voi olla noin tyhmä.
Ennenhän oli vauraammilla naisilla imettäjät. Miksei meilläkin? Voisi rahdata vaikka kolmansista maista imettäjiä tänne. Rikas länsimaa. Miksi pitäisi omat tissinsä pilata.
Mutta suurin syy ongelmiin on imetyskielteinen asenne. Jos epäilee jo valmiiksi, onko imetys hyvä juttu, niin ei takuulla onnistukaan. Ja kyllä sitä tietoa ennenkin jaettiin ja varmasti myös opastettiin. Ei vaan netissä.
Ennen isovanhemmat asui samassa taloudessa ja opastus tuli sitä kautta. Mua opetettiin väärin synnärillä ja sen seurauksena meinasi mennä koko imetys päin helvettiä ja ainoastaan yli-inhimillinen tahdonvoima piti imetyksen käynnissä. Samoin katsoin yksi ilta telkkarista miten tuore äiti tuskaili imetyksen kanssa siinä oli kyseessä aivan umpiselvä tekniikkaongelma. Kukaan ei vaan ollut kertomassa äidille mikä siinä meni pieleen ja äiti sitten vaan itkeskeli epäonnistumistaan. Kunnon imetysopastus olisi ihan oikeasti todella tärkeää.
Minä imetin, mutta anopppi kertoi jostain kauralimasta, jota lapsilleen on syöttänyt, kun ei maitoa tullut.
kun lapsi ei heti tarttunut rintaan. Ja en esikoisen kanssa tiennyt, että siitä voisi olla haittaakin. Oli meinaan vaikeeta ja kivuliasta, imuote ei ollut oikea. En tosin saanut kyllä oikein mitään ohjausta. Kätilö kyllä tuli auttamaan lapsen rinnalle vähän väkisinkin, mutta ei neuvonut, miten itse olisin saanut lapsen siihen hyvin.
Imetin kuitenkin vuoden, josta ensimmäiset 4kk täysimetystä. Sitten kiinteitä ja se oli suosituskin. Nykyään taitaa olla 4-6kk oman harkinnan mukaan? Hankalaahan se imetys oli ensimmäiset kuukaudet, mutta sitten pääsin kuin ihmeen kaupalla eroon rintakumista ja johan helpottui! Olin toki yrittänyt tätä aiemminkin, mutta lapsi ei vaan huolinut paljasta rintaa.
imettäjäidea ei ole huono, tosin ihan normaalisuomalainen palkollinen voisi olla, joka vain homman osaa. Rintojen pilaamisen estäminen ei kuitenkaan olisi hyvä syy ottaa imettäjää vaan ihan jos oma imetys ei onnistu.
imettäjäidea ei ole huono, tosin ihan normaalisuomalainen palkollinen voisi olla, joka vain homman osaa. Rintojen pilaamisen estäminen ei kuitenkaan olisi hyvä syy ottaa imettäjää vaan ihan jos oma imetys ei onnistu.
usein niitä imettäjiä ei otettu, vaan lapset vietiin imettäjille.
oli imettäjät, vanhemmat sukupolvet neuvoivat ja vauvoille syötettiin mitä sattuu, jos imetys ei sittenkään onnistunut. Lapset myös kuolivat ja sairastuivat herkemmin, kun kunnon korvikkeita ei ollut.
Ennen myös naiset tajusivat pysyä nyrkin ja hellan välissä eivätkä juosseen missään kahviloissa tai harrastuksissa. Julkisilla paikoillahan ei sa imettää (paitsi vessassa), jos av-palstaa on uskominen.
Oi vanhat hyvät ajat, tulkaa takaisin!
Vaikka provohan tää oli. Tai harvinaisen typerä aloittaja.
tai ihan vain lehmänmaitoa vähän myöhemmin.
Ite olin päättäny, että tottakai imetän lapsia ja maitoo pakkaseen ja niin pois päin.
Vauva syntyi ja ei vaan maito riittäny. (juu, juu, ei tarttee tähän takertuu)Juttelinpa sitten äitini kanssa ja ekaa kertaa kuulin, että mut ja kaikki mun sisarukset on syötetty kauralimalla ja itteasiassa kukaan mun siskoista ei oo pystyny imettämään. (mua sen verran vanhempia, että en tuotakaan tiennyt)
Eli ei ollut ennakkoasennetta etukäteen siihen, ettei homma pelittäis.
Anoppi puolestaan kertoi, että heidän suvussaan maitoa on tullut ihan liiankin kanssa. Anoppi aikoinaan (yli 40v sitten) antoi maitoa sairaalaan ja hänen äitinsä s. 1910 imetti naapureittenkin lapsia, joiden äideillä ei maito riittänyt.
Iät ajat on toisilla maitoa piisannu ja toisilla syistaä tai toisista imetys ollu mitä on. Ja jos ei ollu imettäjää saatavilla, niin voi, voi..ne lapset joko kuoli tai ruokittiin jollain muulla.
Niin ja lehmilläkin on muuten isoja eroja maidontuotannossa. Jalostuksella ne hyvämaitoiset saa jatkaa geenejään eteenpäin. Ne huonomaitoiset pääty hyvin pian lihoiksi.
pelkkää itsekkyyttä ja laiskuutta.
ja totuus näemmä taas sattuu, puolustelijat.
maitoa vain "loppuu". Just joo..mihinkähän se sieltä tissistä yhdessä yössä katoaa..
Mutta ei sillä, pääasia että vauva saa ruokaa ja vauva ei siitä varmasti elämässään tule kärsimään että on saanut pullosta ruokaa.
maitoa ei tule, kun ei ole "piuhoja" Molempien nännien tuntohermoja ei kyetty säästämään eikä myöskään maitorauhasia. No on mulle jo vouhkattu, että luonto tekee ihmeitä ja jos tahdon voimaa löytyy niin minäkin kuulemma voin imettää : ))
ja yhden olen ehtinyt imettämään ja onnellinen olen siitä kokemuksesta. Ainoa mikä harmittaa, että täysimetys onnistui vain 3 kk ja osittain 8 kk. Sit tulikin ongelmat.
Pelkään vähän sitä, että jos joskus vielä saan lapsen.. niin olen ihan romuna siitä etten voi imettää, kun se jo nyt ahdistaa mletä vaikken tiedä onko lapsen teko edes nyt ylipäätänsä mahdollista enään. Ja kuinka kestän sitten sen vouhkaajien keskellä, jotka luultavasti kyseenalaistavat pullon.. kun en välttämättä halua tuntemoattomille ainakaan kertoa syitä.
Sitä vaan miettii mitä ois voinut tehdöä toisin, että ne piuhat olis tallella.
`nykynainen imettäis? on korvikkeet ja vastikkeet. Mä en ymmärrä tota syylistämistä imetyksistä,pitäis ja pitäis....
Mun lapset 23v.,ja20v.,ja imetetty kumpaakin noin 3kk., toista ehkä vähän vähemmän. Suht normeilta noi näyttää....tosin jälkimmäisestä tulossa armeijan `sotahullu`, ai joo.......en ole imettänyt;0)
kuitenkin vauvoja on tehty ihmiskunnan alusta asti! Nyt pitäisi olla hormonihoidot ja koeputkihedelmöitykset etä homma toimisi... En tajua!!!
Molemmilla kerroilla samalle naapuristossa asuneelle naiselle. Se ei itse pystynyt imettämään. Eka kertaa heillä oli suht samanikäiset , toisella kerralla isotätini vauva oli jo melkein puoli vuotta vanha. Naapurit oli ikikiitollisia, mutten silloin 30-luvulla olis voinut kuolo lapset korjata. Silloin lapset vain kuoli heikkouteen, jos ei imetys onnistunut kunnolla ja muu maito ei auttanut. ( ellei sitten löytynyt apua toiselta äidiltä)
nettikirjoitteluista?