Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi ...kele noita pääsiäsijuttuja tarhassa, uskonnosta.

Vierailija
15.04.2011 |

Meidän 6 vee eilen esitti kuinka se jeesus sit siihen ristille tapettiin, kun ne naulat hakattiin sen käsistä ja jaloista ja verir roiskui...sit näytti sellasta ristilläoloasentoa ja roikutti päätään. En usko tietty että tarhassa on noilla sanoilla puhuttu, mut jotain tonne päin kuitenkin, mistäs muuten olis tienny!

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsiäisetä kuin lapsi?

Vierailija
22/83 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan kertoa sen sijaan Natsi-Sakasn kidutuksista ja joukkomurhista.

mieltä, että julmuuksista ja kidutuksesta kertominen on tärkeä osa lapsenkasvatusta?

(En ole ap, ihmettelen vain tuota kommenttiasi.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä kukaan ei kuulu kirkkoon mutta lapsen ryhmässä kaikki kuuluvat. Olen antanut suostumukseni sille, että poika lähtee muiden kanssa kirkkoon ym. eikä jää ainoana yksin päiväkodille. Olen toki myös kertonut että ei ole pakko uskoa sitä mitä kerrotaan, saa uskoa tai olla uskomatta. Lapsi ei ole kysynyt toistaiseksi mitään, mutta halusi viedä minut kirkkoon kerran ja lähdimme sitten yhdessä ihmettelemään kuoroharjoituksia :D.

Kun tuo tuosta kasvaa, kerron kyllä todelliset alkuperäiset syyt eri juhlien vietolle.

Vierailija
24/83 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ps. Minun on kuitenkin hyvin vaikea sympatiseerata loukkaantuneita uskovaisia, jos joulun/pääsiäisen/jne. kristillisestä puolesta ei saa puhua koulussa/päiväkodissa. Että jos tällaisia muutoksia tehdään, niin kristittyjä syrjitään tässä. Ymmärrän että saavutetuista eduista on vaikea luopua, mutta miten voitaisiin perustella se, että yksi uskontokunta (olkoonkin valtionkirkko) saa tupata opetuksineen lasten kasvatukseen? Miksei riitä, että sitä tehdään uskontokunnan omissa tiloissa ja jokainen vanhempi saa sitten vapaasti päättää tuoko lasta sinne vai ei. En tosin halua että lapseni päiväkodissa varsinaisesti juhlitaan muidenkaan uskontoryhmien juhlapyhiä. Minulla ei ole mitään vaikka sen suvivirren laulamista vastaan, mutta ei se minusta myöskään ole sama asia kuin jumalanpalveluksessa käyttäminen tai rukoilemisen opettaminen.

Kiitos tästä kirjoituksesta! Itsekin näen asian niin, että saavutetuista eduista on vaikea luopua, vaikka ymmärtäisi, että nykyajan yhteiskuntaan ei sovi yhden uskonnon suosiminen.

Hartauksien, rukoilun opettamisen ja jumalanpalveluksien ei pitäisi kuulua koulu- ja päiväkotipäiviin. Vapaa-aikana ja omatoimisesti jokainen saa niitä harrastaa. (Oppilas saa tietysti koulupäivän aikana myös esim. rukoilla tai veisata virsiä, mutta opettajan ei pidä johtaa koko luokan rukoilua tai virsien veisuuta. Suvivirsi on eri asia. Se on osa suomalaista kulttuuria ja sopii kevätjuhlaan.)

Vierailija
25/83 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi meillä on pääsiäinen. Kai 6 vuotiaalle voi kertoa, miksi pääsiäistä vietetään? Vai ei? Mitä sitten pitäisi ketoa.

"Miksi pääsiäistä vietetään - koska silloin pääsiäispupu munii munia ( yllättävä luonnonilmiö)."

Vierailija
26/83 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi olla olemattakin....

lapseni on silloin vapaapäivällä

Vierailija
27/83 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

seurakunnan kerhon pääsiäistarinoita ja kolmantena päivänä asia purkautui suorana huutona. On se kumma että televisiossa raaka väkivalta sijoitetaan yhdeksän jälkeen ja elokuvissa on ikärajat, mutta kuka suojelisi lasta seurakunnan kerholta?

Vierailija
28/83 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nämä juhlat ovat pakanallisia vuodenkiertoon liittyviä juhlia, mielestäsi niitä ei voisi juhlia kristinuskon juhlina. Kyse on siitä, mihin on opetettu ja mihin on tottunut.

Toisille on vaikeampaa hyväksyä asioiden muuttuminen ja perinteet ovat tärkeitä. Sitäkin pitää kunnioittaa. Toisaalta yhteiskunta, jossa hyväksytään erilaisuus ja pidetään erilaisia näkemyksiä arvokkaina on tavoiteltava. Yhden totuuden aika on ohi. Silti sinä voit juhlia juhlia kristinuskon juhlina. Joku toinen taas viettää pääsiäistä kevään juhlana.

Koulun tulee kunnioittaa uskonnonvapautta eikä ottaa kantaa siihen, mikä uskonto tai katsomus on oikea.

Vaikka joskus ennen muinoin kyseisten juhlien aikana on ollut pakanalliset juhlat, joita on sitten kristyn uskon juhlilla peitelty, niin nykyään mun mielestä pääsiäinen, joulu ja juhannus on kristinuskon juhlia. Eikä niitä mun mielestä voii juhlia minkään mun takia. Hiukan niin kuin synttäreitä ei juhlittaisiinka syntymän vuoksi vaan vaikka nimipäivän takia.

Joko juhlaa pitää juhlia alkuperäisen asian takia tai sitten jättää kokonaan välistä.

Vierailija
29/83 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sen väkivalta tulee teille yllätyksenä?

Vierailija
30/83 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että päiväkodissa kerrottaisiin moisia asioita. Eihän koulussakaan voi mennä uskonnollisia asioita puhumaan, kuin erikseen uskontotunnilla niille, jotka kirkkoon kuuluvat. Ainakin meidän päiväkodissa on varmasti monesta eri uskontokunnasta lapsia.

Vierailija
31/83 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te itse lukeneet Raamattua? Jos sen väkivalta tulee teille yllätyksenä?

kyse ole, että tulee yllätyksenä. Mutta pakkoko noita juttuja on lapsille syöttää?

Vierailija
32/83 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis itse olen uskossa, ei sillä..

silti, ihailen suhtautumistasi!

Meidän perheessä kukaan ei kuulu kirkkoon mutta lapsen ryhmässä kaikki kuuluvat. Olen antanut suostumukseni sille, että poika lähtee muiden kanssa kirkkoon ym. eikä jää ainoana yksin päiväkodille. Olen toki myös kertonut että ei ole pakko uskoa sitä mitä kerrotaan, saa uskoa tai olla uskomatta. Lapsi ei ole kysynyt toistaiseksi mitään, mutta halusi viedä minut kirkkoon kerran ja lähdimme sitten yhdessä ihmettelemään kuoroharjoituksia :D.

Kun tuo tuosta kasvaa, kerron kyllä todelliset alkuperäiset syyt eri juhlien vietolle.

Vierailija
33/83 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen agnostikko ja kai siksi pystyn ottamaan näin "fiksun" asenteen uskonasioissa. Muissa jutuissa onkin sitten vielä treenattavaa..! ;D

t. se kirkossa käynyt

Vierailija
34/83 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulutaan kirkkoon ja lapsi käy seurakunnan kerhossa. Sanoo usein, että siellä puhuttiin taas siitä jeesuksesta. Ei ole tarkemmin kuitenkaan selittänyt mitä on puhuttu. Itseänikin mietityttää miten pääsiäisen asiat siellä selitetään. Meidän lapselle kuolema sinälläänkin on aika vieras asia. Lisäksi on aika herkkä ja empaattinen. Olen miettinyt ensi viikon kerhon väliin jättämistä. Niin ja meidän lapsi on 4-vuotias.

Vierailija
35/83 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt ensi viikon kerhon väliin jättämistä. Niin ja meidän lapsi on 4-vuotias.

Niinkuin tuolla ylhäällä kirjoitin, meidän lapsi oli 4-vuotiaana pääsiäisviikon kerhon jälkeen kaksi päivää ihan vaisu, ja sitten tuli kolmannen päivän aamulla herättyään suoraa huutoa itkemään syliin eikä edes saanut sanottua että mikä painaa. Sitten lopulta kun oli rauhoittunut rupesi asettelemaan käsiään ranteista päällekläin ja mutisi joitain ristiinnautlitsemista.

Vierailija
36/83 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näette kyllä lapsen pahan olon, mutta mielummin suljette lapsen korvat ikäviltä jutuilta kuin keskustelette niistä?? Ei ole tavatonta ettei pieni lapsi osaa vielä nimetä tunteitaan, siksihän aikuinen siinä onkin, auttamassa puhumaan niistä! "Jäikö sinua pelottamaan se kerhossa kerrottu juttu Jeesuksesta?" on hyvä aloituskysymys. Siitä sitten vaan eteenpäin tunnustellen ja rauhoitellen tarpeen mukaan. Jos kaikesta huolimatta tuntuu siltä, ettei lapsi kestä kuunnella pääsiäisjuttuja eikä aikuinenkaan tykkää niistä, voisi ehkä pohtia voiko sanoa itseään kristityksi...ne ikävätkin jutut kuuluvat tähän uskontoon eikä lasten korvien tukkiminen vähennä sitä tosiasiaa, että ensi pääsiäisenä sama juttu on taas edessä...

Vierailija
37/83 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaivaako jokin. En mitenkään osannut arvata että vaisuus johtuisi jostain kerhossa tapahtuneesta saati Jeesus-jutuista. Onneksi sitten lopulta lapsi sai sanottua. Ei tollasista hirveistä järkytyksistä ole helppo puhua, sen tietää jokainen. Ihan jo sanojen löytäminen jollekin nelivuotiaalle. Käsiään laittoi ristiin enkä enää muista mitä sanoi, mutta jotain hyvin 4-vuotiaan tasolla olevaa.

Vierailija
38/83 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sille kertoa että ne ovat satuja

mutta tuo "voi kertoa että ne on satuja" on vähän hölmöä. Osa Jeesus-jutuista on kuitenkin historiallisia faktoja. Kyllä sen voi samantien lapselle kertoa, että tällainen Jeesus on oikeasti ollut, mutta muista asioista sitten ihmiset ovat eri mieltä, toiset ovat sitä mieltä että hän oli Jumala ja toiset että hän oli ihan tavallinen ihminen. On vähän hassua selittää ensin, että satuahan tämä on, ja sitten joitan vuosia myohemmin, että eikun totta :D

Mutta samaa mieltä noista ristiinnaulitsemisjutuista. Todella tulisi muistaa minkä ikäistä kuulijakunta on, itsekin muistan vielä kouluajoiltakin kuinka inhosin sitä, että koulussa käsiteltiin pääsiäistä kun tiesin, että sieltä tulee kamalaa gorea ristiinnaulitsemisesta. Enkä kyllä tykkää yhtään vieläkään :/

Että todellakaan ei tarvitse lapsille yksityiskohtia selostaa! "Tuomittiin" olisi minusta ihan riittävä, jos pakko niin "tuomittiin kuolemaan" tai "teloitettiin"... Ristin merkitystä ehtii avata paaaljon myöhemmin, tuskin sitä päiväkotilapsi sen enempää miettii.

terv. teologi

Vierailija
39/83 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsella on ainakin ihan positiivinen kuva jeesus jutuista. Kun olen kovasti tivannut kerhon juttuja olen saanut lapsesta irti seuraavaa: Jeesus auttaa kaikkia ja voi parantaa. Enkelit on kivoja. Millään ristiinnaulitsemis jutuilla en halua 4-vuotiasta järkyttää. Jätämme siis ensi viikon kerhon väliin.

t. 17

Vierailija
40/83 |
15.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä päiväkodissa pitäisi edes kysyä vanhemmilta lupa ennen kuin rupeavat kidutusjuttuja kertoilemaan. Joulu on mielestäni ihan toinen juttu, se on myönteinen ja kaunis satu, ja se ei ketään vahingoita. Pääsiäisestä voisi aivan hyvin kertoa, että silloin juhlistetaan luonnon heräämistä, "ylösnousemista kuolleesta". Lapsi sisäistää symboliikan, ja myöhemmin jos hänet täytyy kristitkysi indoktrinoida niin hän tajuaa asian laajemmin kuin pelkkänä kauhutarinana.

Meillä asiasta on keskusteltu myöhemmin tieteelliseltä pohjalta, puhuttu mitrakultista ja vähän isomman lapsen kanssa katsottu Brianin elämää, joka lienee kaikkien aikojen paras ja tieteen kanssa yhteenpitävin messiasfilmi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi