Äitiyspakkaus 2011
Mitä mieltä olette uudesta äitiyspakkauksesta, jonka Kela on tänään julkistanut?
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/100502155308EH
Kommentit (138)
Samoin keltainen puku, eikä se melkein neonvihreäkään oikein miellyttänyt.
Muuten kaikki ok. Kelpaisi tänne!
Joku ihmitteli, että käyttääkö kukaan potkupukuja. Meillä oli kovassa käytössä, kun lapsella oli kutiseva iho, niin sai nilkat ym. kätevästi piiloon.
3. luokkalaisen poikani luokkakuvassa on yhdellä pojalla vaalenpunainen paita ja toisenkin samanikäisen olen nähnyt käyttävän vaaleanpunaista t-paitaa, samoin mieheni käyttää
Jos mulla jäisi tytöltä käyttämättä ruskeat housut, niin yhtälailla joku voi jättää pojallaan käyttämättä vaaleanpunaiset housut.
Älkää ottako näitä myrkkyjä sisältäviä pakkaksia vastaan
Vaikka eihän se minua poikien äitinä harmita. :)
Yksi syy värien lisäksi siihen, miksi en ottaisi, on se, että pidän mieluiten bodya ja puolipotkareita eli mulle olisi turhaa enää tulla lisää potkuhousuja. Yhden raitaisen ilman teriä ostin tytölleni, mutta siinä on myös nepparit jalkovälissä. Mielestäni body ja puolipotkarit on kätevä yhdistelmä ja potkuhousut hankalampi eikä niin tule käytettyä.
Itse haluan käyttää vaaleita vaatteita vauvalla, minusta nuo sopivat niin pojalle kuin tytölle. Värit ovat kohdallaan, jos haluaa räiskyvämpää, niin siitä vain yhdistelemään kaupasta ostettua mukaan. Monet suomalaiset lapset ovat lisäksi aika värittömiä, joten kirjavat vaatteet saavat näyttämään vähän sairaalta. Varsinkin talvella, kun lapsi on aivan kalpea ja saattaa olla näppyläinen yms kasvoista, kuten pienet usein ovatkin ne ensimmäiset kuukaudet. Toki on makuasia. Pidän kyllä väreistäkin, mutta en niin, että jokainen päällä oleva vaatekappale on voimakkaan värinen.
Vanhemmissa pakkauksissa en pitänyt ollenkaan niistä minttu-turkoosi-vaaleankeltainen pastellisävyistä, en myöskään pitänyt siitä, että terällisiä, hihattomia puuvillapotkupukuja oli niin monta pakkauksessa. Meillä käytetään paljon puolipotkareita.
Hepenet ovat ihania, mutta meillä kun vauvat ovat kasvaneet hitaasti, äp-vaatteet ovat menneet vuoden ikään asti. Niissä ei ole harmittaneet ryömiessä ja kontatessa tulleet kulumat, eikä mustikka-porkkana-tomaatti-banaanitahrat yhtä paljon kuin jossain "hienommassa", mahdollisesti kalliissa, kaupasta ostetussa vaatteessa.
Erityiset kiitokset pakkauksessa menee napakalle haalarille, oloasulle ja vanupuvulle. Sakset - todennäköisesti samat kuin ennenkin - ovat hyvät ja terävät. Ruokalappu nopeasti huuhdottu vesihanan alla ja ripustettu kuivumaan. Kylpymittaria olen käyttänyt aina ekat pari kuukautta veden lämmön mittaamiseen. Myöhemmin sen paikka on voinut olla päiväunilla vaunuissa, erityisesti kesällä.
Kauttaaltaan pakkaus on tosiaan minusta aika onnistunut. Ymmärrän kyllä sen, että vaatteet saattavat olla esteettisessä mielessä melko "tavallisia", mutta sievien yksityiskohtien ompelu tekee vaatteesta kalliimman. Lisäksi usein myös jossain määrin aremman käyttää.
Olkaa nyt kuitenkin onnellisia että suomessa on mahdollisuus saada kyseinen pakkaus.
Ikinä ei voi miellyttää kaikkia, joten neutraalit värit paras vaihtoehto.
Jännityksellä äsken katsoin, mitä paketissa nyt on, ja sitten pitikin tulla katsomaan, että jokos täällä aiheesta jo keskustellaan. :)
Itsellä nyt eka lapsi tulossa, mutta en ota pakettia, koska haluan käyttää mahdollisimman paljon luomua. Olenkin jo aika kivasti kirppareilta luomuvaatevaraston ostellut. Toisaalta kyllä haluaisin ottaa paketin, koska se rahasumma on melko mitättömän pieni. Ja siis olisi kiva saada paketillinen kerralla hypisteltävää. :D
Kiva kyllä, että paketissa on tutoa luomuuttakin vähän huomioitu. Ehkä 10 vuoden päästä ollaan päästy jo siihen (jos pakettia yhä jaetaan), että on itsestään selvää, että koko paketti on myrkytöntä.
Itselleni tuli ainakin nettikysely vuoden 2009 pakkauksesta. Pakkaukseen valitaan ensisijaisesti hinnan ja laadun, toissijaisesti eettisen valmistustavan perusteella. Tuotteista voitte katsoa vaatimukset vaikka julkisista hankinnoista, dokumentti ei ole salainen.
Raati valitsee puvut ja asut sen mukaan, miten kilpailuun on osallistuttu. Jonkin verran ulkomaista osallistumista karsii se, että kilpailuun ei voi osallistua kuin suomen kielellä.
Olisi vaikka puna-sini-valkoinen, niin kävisi tytölle ja pojalle yhtä hyvin. Kuka noita suunnittelee? Voisi vaikka gallupeilla kysyä millaisista suurin osa äideistä tykkää. Olleet aika samanlaisia 10-20 vuotta, pikkaisen sellaista 80-luvun tyyliä.
Et ole tainnut paria vuotta vanhempia edes nähdä kun moista päästele:)
Potkuhousut käyttääkö joku niitä?
Onko vuoden 2010 pakkauksessa villahaalaria?
Löytyyköhän sitä 2010 pakkauksen erittelyä enää mistään??
Itselleni on tulossa poika kesällä ja mietinkin että laittaisiko hakemuksen menemään jo nyt, että tulisi tuo vuoden 2010 pakkaus vai odottaisi vielä jonkun aikaa jotta saisi (ehkä) sen uusimman..
Mutta kamalan vaikea päättää :)
Tuntuu että vuoden 2010 pakkauksessa olisi enemmän tavaraa.. mm. siteet ja liukuvoiteet(?) ym.. ei sillä etteikö niitä olisi varaa ostaa kaupasta, mutta kumminkin :D
+ kaikki esitteet.
Musta tää äityspakkaus ei ole sen ihmeellisempi kuin edellisetkään. Aina näistä poru syntyy.
Itse olen pitänyt eniten vuoden 2009 makuupussista ja vuoden 2010 haalarista. Tässä pakkauksessa suuri plussa on vaalea ja nätti villahaalari. Omassa vuoden 2010 pakkauksessa tuo haalari oli semmoinen kamala harmaa. Miehen jääkiekkohikipuku on samanlainen :D hirveä. Mutta silti meillä tuo villahaalarikin menee käyttöön ensi syksynä, koska on käytännöllinen eikä se näy sieltä toppiksen alta minnekään!
Tämän vuoden pakkauksessa ihmettelen että toppahaalariin on yhdistetty samanlainen myssy kuin oli v.2010 pakkauksessa. Nyt haalarissa on nalle, mutta myssyssä norsu...onko myssyjä jäänyt yli viime vuoden pakkauksesta?
Pesulappu on muuten ehkä turha...no, itse käyttäisin sitä ehkä rättinä :D Ja musta oli kivoja ne esitteet ja vihkoset. Oli kiva lueskella niitä silloin raskausaikana. Mutta toisaalta sillä että ne on jätetty pois, on tilalle saatu enemmän vaatetta. Iso plussa on myös 50 senttiset vaatteet. Musta toi lilaraitanen setti on ihana!!
mä tyhmänä otin 2010vuoden pakkauksen ja harmittaa jälkeenpäin todella paljon!
Haalari on aivan kamala,en pukisi sitä tytölle mihinkään julkiselle paikalle..se on ollut auton peräkontissa hätävarahaalarina jos auto jää talvella tielle, niin hieno haalari se on.
Ainut mitä käytin, oli hyvä valkoinen välihaalari, vihreät potkuhousut, huppupyyhe, ruskeat colleget, kaikki muut jäi käyttämättä.
kuinka paljon sillä olisi saanut ihania ja kauniimman värisiä vaatteita kaupasta.
No, olen viisampi, että toisen lapsen kohdalla en ota.
...jos pakkauksen ottaa rahana, saa puolet tuosta rahasta laittaa jo kunnolliseen vauvan peittoon, joka pakkauksessa tulee mukana ja lopulla rahalla saa ostaa lämpömittarin, kynsisakset, perusvoidetta, liivinsuojia, harsoja jne jne...
Eli vaikka ne vaatteet jakaa mielipiteitä, niin tulee pakkauksessa yhä paljon varsinkin esikoisen kanssa välttämätöntä tavaraa.
-116
Kahden tytön äitinä sanoisin, että en ottaisi. En tykkää pinkeistä prinsessaväreistä, mutta neutraaleista kyllä tykkäisin! Tuossa pakkauksessa on jälleen kerran niin selkeät poikavärit, että otan tuon kohta loukkauksena tyttöjä kohtaan!
Sinänsä kyllä hienoa, että kotiovelle saa ilmaiseksi noin ison laatikollisen hyödyllistä tavaraa, mutta jos on jo etukäteen jotain hankittuna, en tuota pakkausta tytölle ottaisi.
...jos pakkauksen ottaa rahana, saa puolet tuosta rahasta laittaa jo kunnolliseen vauvan peittoon, joka pakkauksessa tulee mukana ja lopulla rahalla saa ostaa lämpömittarin, kynsisakset, perusvoidetta, liivinsuojia, harsoja jne jne...
Eli vaikka ne vaatteet jakaa mielipiteitä, niin tulee pakkauksessa yhä paljon varsinkin esikoisen kanssa välttämätöntä tavaraa.
-116
tykkäsin, parempi kuin pari edellistä. Materiaalit ja kuosit kivoja ja hyvä, että vaatteita on monta eri kokoa. Itse sain pakkauksen muutama vuosi sitten ja harmittavan vähän vaatteita oli ihan pienelle vauvalle, nyt on jopa 50cm kokoisia.
Vain potkuhousujen määrää ihmettelen edelleen, monet äidit eivät halua potkuhousuja enää käyttää lapsillaan, koska puolipotkarit ovat paljon kätevämmät pukea ja riisua.
Haalarissa nalle vielä menee, mutta makuupussin ja pussilakanan nallekuosit ovat aivan hirveitä. Suoraan yhdeksänkymmentäluvulta! Ja se, jos mikä on ollut tyylitön vuosikymmen.
Kirkkaita perusvärejä kaipailisin, kun eivät nuo vaatteet ihan vastasyntyneen vaatteita kuitenkaan ole. Tuo beige värimaailman on jotenkin niin pliisu ja ysäri.
Meillä oli vuoden -09 äitiyspakkaus, jonka makuupussi oli kiva sydänkuosinen ja oloasu kamalan persikan värinen (juuri tätä ysäriä, jota tässäkin pakkauksessa on). Jos olisin ensikertalainen, ottaisin pakkauksen. Tokalle en.
Suurena puutteena pakkauksessa on imetysoppaan puuttuminen. Itse koin sen hyvin hyödylliseksi. Mieluummin sitä luki makuullaan imettäessä kuin netistä...