Miten teillä hoidetaan kesälomat töissä? Lomatoiveista kyse...
Tilanne on se, että olen ainut perheellinen...
Suosituin ajankohta on tietenkin heinäkuu, ja mua ottaa päähän jo valmiiksi jos mulle laitetaan loma toukokuulle- tai syyskuulle kun lapset koulussa..en siis hyötyisi lomasta mitenkään. Mies (joutuu) pitämään heinäkuussa ja olisi kiva jos edes viikon tai kaksi sais viettää perheen yhteistä lomaa :/
Meillä vmäinen pomo, joten kaikki on mahdollista vaikka lomatoive olisi mitä. Ensi viikolla lista isketään seinälle ja se on sitten siinä...huoh.
Miten teillä muilla hoidetaan asia?
Kommentit (57)
Meidän yksikössä on 12 työntekijää ja lomatoiveet ajoittuu yleensä niin, että aina on joku paikalla. Tänä vuonna toivoin lomaa juhannuksesta eteenpäin 5 viikkoa, mutta sanoin samalla pomolle, että voin tulla heinäkuussa viikoksi töihin jos tarvii ja pitää viikon vielä elokuussa. Sain haluamani loman.
Viikon meillä on heinäkuussa vain kaksi harjoittelijaa paikalla, muuten lomat limittyy niin että joku vakkareista on aina paikalla.
perhetilanteesta riippumatta jokaisella vuorollaan oma vuoronsa... niitä voi vaihtaa päittäin, jos haluaa
Ihan on kohtuullinen tuo toive, että annettaisiin alaisille mahdollisuus sopia keskenään.
Ja vaikka se nyt joitain lapsettomia kirpaiseekin, niin joo: eri elämäntilanteissa ON hiukan erilaiset tarpeet.
Niin kauan, kun mulla ei ollut lapsia ja/tai lapset oli pieniä, oli loman ajankohdalla mulle melko vähän merkitystä. Lomailin yleensä kesäkuun, joskus elokuun.
Mutta kun on koululaisia ja heillä pitkä kesäloma, se vaatii lomittamista miehen kanssa, jonka loma on fiksattu milloin minnekin.
Ja pakko sanoa, että mulle menee kyllä lomatoiveiden perusteluissa paremmin läpi lastenhoitopakot ja tarve saada 1-2 vk yhteistä perhelomaa KUIN jonkun lapsettoman halu ruskettaa itsensä korpuksi. Sori!
-10, 28 ihmisen esimies-
niin sitten niistä keskustellaan. Mutta ei ole tarvinnut keskustella neljän vuoden aikana mitä olen ollut tuolla töissä.
Pyysin ja sain lomani 11.-30.7., yhden viikon säästin syksylle lapsen syysloman ajaksi.
mies on heinäkuun puolesta välistä lomalla. Lapsemme joutuu siis olemaan yli kuukauden yksin!
huolehtii siitä että loma sopii omien töiden tekemisen aikatauluun.
Itse pidän 6 vk itse valitsemani aikana.
Mun henk koht mielipiteeni on että paras pomo on tasapuolinen ja kuuntelee kaikkien toiveita. On varsin kohtuullista että perheellä on yhteistä lomaa, mitenkäs sitä muuten esim matkoillekaan päästään?
Mutta pitää muistaa asettua myös sinkun asemaan. Mitä tekee sinkku esim toukokuun jos koko loma on silloin? Nyhjää yksin kotona kun ilmat ei todellakaan ole kovin kesäiset eikä ehkä ole ketään jonka kanssa reissata minnekään. Tai toisaalta, sinkulla voi olla perheellisiäkin ystäviä joiden kanssa reissata jonnekin.
vaikka itselläni onkin niin onnellinen tilanne, että meidän työpaikassa kaikki ovat lomalla juhannusviikosta alkaen 6 viikkoa. Sen lisäksi ennen ja jälkeen saa pitää ylityövapaita. Viime vuonnakin olin kesälomalla 9 viikkoa.... Mies saa pitää lomat käytännössä silloin, kun haluaa, joten meidän perhe on todella onnekas näissä kesäloma-asioissa. Aina 4 viikkoa yhteistä lomaa vähintään.
Olis ihan kohtuullista, että ihmiset saisivat yrittää neuvotella lomiaan ja vasta sitten, jos neuvottelu ei onnistu, esimies "lätkäisisi" lomat esim. vuorokierron mukaisesti.
Heinäkuussa ollaan pari viikkoa samaan aikaan lomalla kun on hiljaista. Muuten vuorotellaan loman aloittamiskohtaa tuon kahden viikon molemmin puolin.
on huonot puolensa. Aina on joukossa niitä arkoja ja hiljaisia jotka myötäilevät muita eivätkä oikeasti uskalla sanoa omaa mielipidettään. Näinollen kiertävät lomat on tasapuolisempi ratkaisu.
Ihan on kohtuullinen tuo toive, että annettaisiin alaisille mahdollisuus sopia keskenään.
Ja vaikka se nyt joitain lapsettomia kirpaiseekin, niin joo: eri elämäntilanteissa ON hiukan erilaiset tarpeet.
Niin kauan, kun mulla ei ollut lapsia ja/tai lapset oli pieniä, oli loman ajankohdalla mulle melko vähän merkitystä. Lomailin yleensä kesäkuun, joskus elokuun.
Mutta kun on koululaisia ja heillä pitkä kesäloma, se vaatii lomittamista miehen kanssa, jonka loma on fiksattu milloin minnekin.
Ja pakko sanoa, että mulle menee kyllä lomatoiveiden perusteluissa paremmin läpi lastenhoitopakot ja tarve saada 1-2 vk yhteistä perhelomaa KUIN jonkun lapsettoman halu ruskettaa itsensä korpuksi. Sori!
-10, 28 ihmisen esimies-
Luulisi esimiesten ymmärtävän perheellisen tilanteen, mutta valitettavasti näin ei ole (ainakaan omassa työpaikassa). Mitä paremmin työpaikalla joustetaan, sen paremmin siellä viihdytään..näin se vaan menee. Jos joustoa ei löydy, eikä haluta keskustella niin en aio itsekään joustaa..Mun mielestä ei ole liikaa vaadittu, jos haluaa kerran vuodessa viettää yhteistä aikaa perheen kanssa. No,tämä työpaikka on mitä on...ei ole hurraamista muutenkaan.
ap
mulla oli viime vuonna lomaa heinäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin. Tänä vuonna pidän 2 vk lomaa kesäkuussa, jotta saan olla lasten ja miehen kanssa yhtäaikaa kotona ja 3 vk pidän sitten elokuun puolivälistä eteenpäin. Ens vuonna mulla on toukokuun puolivälistä kesäkuun puoliväliin vuoro.
Mä en halua pitää lomaa heinäkuussa, joten olen aina valmis vaihtamaan heinäkuun vuoroni pois. Jos saisin itse päättää olisin aina lomalla elokuussa.
jolloin koko perhe lähdetään reissuun 2,5viikoksi ja lapset ovat pois koulusta tuolloin.
Omalla työpaikalla 7:stä viisi haluaa pitää lomansa kesäkuun puolesta välistä elokuun alkuun olevalla ajankohdalla. Ne on sumplittu niin, että nuo 5 ovat joutuneet joustamaan lomiensa suhteen.
perheelliset itkee kun ei saa olla heinäkuuta lomalla ja olettevat että perheettömät joustaa ja ovat syyskuun lomalla. Älkää nyt naurattako!
mutta fakta on se, että kuinka moni perheellinen HALUAA lomailla toukokuussa/syyskuussa (viettää koko lomansa silloin kun mies töissä, lapset koulussa?!). Eihän tässä nyt ollut kyse siitä, että perheellisen pitää lomailla joka vuosi heinäkuussa, vaan JOUSTOSTA ylipäätään. Tottakai elämäntilanne vaikuttaa lomatoiveisiin, se nyt on selvä. Kyllä mua #ituttaa jos lomista ei voi keskustella, vaan pomo päättää ne.. ap
lomailla touko/syyskuussa?? Se on vaan fakta, että pitäisi TASAPUOLISESTI jakaa lomat KAIKKIEN TYÖNTEKIJÖIDEN KESKEN, riippumatta siitä onko sinulla lapsia/perhettä vai ei. Miksi sinut pitäisi nostaa jakkaralle lastesi/perheesi takia, mutta perheettömät saavat sitten sen mitä jää jäljelle? En ymmärrä. Lapset ovat (useimmiten) oma valinta, eikä niihin voi aina vedota, jotta saa ensimmäisenä tahtonsa läpi. Myös perheettömät saattavat haluta juuri tuo heinäkuun lomaa, ihan vain vaikka mukavuussyistä. Toukokuussa harvoin on kovin kivat kelit verrattuna heinäkuuhun, näin esimerkiksi.
Ja kyllä, minulla itselläni on lapsi, enkä silti ymmärrä tätä eriarvoistamista lapsen varjolla.
Sen kesäloma määrättiin syyskuuksi, ainoa työntekijöistä, jolla kouluikäinen lapsi.
KAIKKI muut pitivät lomansa heinäkuussa. Mies ei saanut pitää kesäkuussa eikä elokuussa. Kiva pomo.
ja päätän lomista, tänä vuonna kävi aika helposti, kun monella oli alle kuukauden loma. Itse joustin ja otin osan lomastani kesäkuun puoleen väliin ja osan heinäkuun loppuun, muut sitten saavat lomailla heinä-elokuussa.
(Oon perheellinen, miehelläni ei juurikaan ole lomaa)
valitsen itselleni ensin kaksi viikkoa ja jaan loput lomaviikot muille tasapuolisesti ja kiertosysteemillä. Kukaan ei pidä neljää viikkoa putkeen vaan jaolla 3 + 1, itseasiassa se on työntekijöiden toive, kaikki haluavat jättää viikon syyskuulle.