Miten teillä hoidetaan kesälomat töissä? Lomatoiveista kyse...
Tilanne on se, että olen ainut perheellinen...
Suosituin ajankohta on tietenkin heinäkuu, ja mua ottaa päähän jo valmiiksi jos mulle laitetaan loma toukokuulle- tai syyskuulle kun lapset koulussa..en siis hyötyisi lomasta mitenkään. Mies (joutuu) pitämään heinäkuussa ja olisi kiva jos edes viikon tai kaksi sais viettää perheen yhteistä lomaa :/
Meillä vmäinen pomo, joten kaikki on mahdollista vaikka lomatoive olisi mitä. Ensi viikolla lista isketään seinälle ja se on sitten siinä...huoh.
Miten teillä muilla hoidetaan asia?
Kommentit (57)
Mutta eihän sulle ap kelpaa muu kuin heinäkuu? Miksi sitten kyselet kiertävästä systeemistä?
Jos olisit yhden vuoden esimies, vetäisit ranteet auki. Susta ei olisi siihen. Älä hauku pomoasi, sillä jos kaikki olisitte heinäkuussa lomalla, sulla ei olisi kohta töitä, hölmö!
No ei nyt kyse olekaan siitä, että kaikkien pitäisi viettää heinäkuussa lomaa. Kyselin lähinnä sitä, että miten TOISTEN työpaikoilla hoidetaan nämä lomatoiveet? Onko jokin kiertävä systeemi tms? ap
ja kaikkien kesälomat on n. 1.6.-15.8. välisenä aikana. Toimii hyvin.
näin se maailma pyörii.
Sulla on joskus toukokuussa loma joskus heinäkuussa. So what? Ei siihen kuole vaikkei joka kesä saa miehen kanssa samaan aikaan lomailla.
heinäkuussa. Elokuu on paljon parempi lomakuukausi. Ja sitä jatkettiin myös perheenä niin kauan kuin toinen meistä hoiti lapset kotona. Vasta päiväkoti on "pakottanut" meidät lomailemaan sen kaikkien jumaloivan heinäkuun.
Mutta joo, meillä saa loman haluamaansa kohtaan sillä rajoitteella, että vähintään yksi 12 työntekijästä on läpi kesän paikalla. Se ei siis vaadi isoja järjestelyjä tai joustoja keneltäkään.
sekä nykyisessä työpaikassani on onnistunut asioista sopiminen. Toki heinäkuu olisi suosituin, joten jotkut sitä toivoneet ovat joutuneet pitämään lomansa sit joskus muulloin, mutta esim. itse olen toivonut yleensä aina kesäkuuta tai elokuuta, ja se on onnistunut. Olen sanonut pomoille, että muuten ihan sama, kunhan lomani on koulun loma-aikaan. Se onkin aina toteutunut. Muutenkin olen toiveeni laittanut sellaiseen kohtaan, missä ei muilla ole niin paljon toiveita, niin todennäköisemmin onnistuu.
perheelliset itkee kun ei saa olla heinäkuuta lomalla ja olettevat että perheettömät joustaa ja ovat syyskuun lomalla. Älkää nyt naurattako!
mutta fakta on se, että kuinka moni perheellinen HALUAA lomailla toukokuussa/syyskuussa (viettää koko lomansa silloin kun mies töissä, lapset koulussa?!). Eihän tässä nyt ollut kyse siitä, että perheellisen pitää lomailla joka vuosi heinäkuussa, vaan JOUSTOSTA ylipäätään. Tottakai elämäntilanne vaikuttaa lomatoiveisiin, se nyt on selvä. Kyllä mua #ituttaa jos lomista ei voi keskustella, vaan pomo päättää ne..
ap
Miksi sinä et jousta, vaan niiden muiden pitäisi joustaa ja pomon?
kaikki sinun ap niestisi, niin lopputulos on , että muiden kuin sinun pitää joustaa ja sitten sen tylsän pomon pitäisi joustaa...mutta mutta, missä sinun joustosi on. Jos viime kesänä olit heinäkuussa, niin eikö nyt ole sen toukokuun vuoro?
Miksi sinä et jousta, vaan niiden muiden pitäisi joustaa ja pomon?
luulisin että hyvässä työpaikassa voidaan keskustella asioista?!
ap
kaikki sinun ap niestisi, niin lopputulos on , että muiden kuin sinun pitää joustaa ja sitten sen tylsän pomon pitäisi joustaa...mutta mutta, missä sinun joustosi on. Jos viime kesänä olit heinäkuussa, niin eikö nyt ole sen toukokuun vuoro?
Loman tarkoitus (mulle) on viettää yhteistä aikaa perheen kanssa. Sitä se ei ole, jos lapset koulussa ja mies töissä. Mulla on vuorotyö, yhteistä aikaa on muutenkin vähän niin haluan edes lomailla koko perheen kanssa. RIITTÄIS edes viikko tai kaksi. Onko se sun mielestä liikaa vaadittu?
ap
se pomo ei jaksa enää vääntää näistä loma-asioista ja päättää loma-ajankohdat itse,jolloin kaikkia kohdellaan tasapuolisesti ja kaikki työntekijät ovat yhtä arvokkaita työpaikalla loma-asioissa,olipa perhettä tai ei?
se pomo ei jaksa enää vääntää näistä loma-asioista ja päättää loma-ajankohdat itse,jolloin kaikkia kohdellaan tasapuolisesti ja kaikki työntekijät ovat yhtä arvokkaita työpaikalla loma-asioissa,olipa perhettä tai ei?
keskustella asioista työkavereiden kanssa? Se olisi mun mielestä reilua! Nyt en tiedä yhtään, mikä ajankohta mulle lätkäistään lomaa. Mitään matkoja ei voi varata etukäteen, tms sopia menoja. #ittu mikä firma..
ap
eihän kukaan muukaan voi mitään matkoja varailla,ennen kuin lomatoiveet on vahvistettu?? Eihän toiveet ole vielä lupauksia ajankohdasta. Eli aikaa sulla on. Paitsi meillä perheettömillä,joitten loma on taatusti jo toukokuussa. :)
meillä oli hankala esimies joka ei osannut sovitella, joten me työntekijät sovittelimme etukäteen. Pidimme palaverin ja päätimme, milloin "toivomme" omat lomamme. Esimies sitten vaan ihmetteli, miten toiveet menivätkin niin hyvin ristiin. Meidän työntekijöiden keskinäinen solidaarisuus toimi. Meitä oli kahdeksan ja lähtökohta oli se, että jokainen perhe saa myös yhteistä aikaa. Mutta esimiehelle näitä riitoja ei siis viedä.
Sen kesäloma määrättiin syyskuuksi, ainoa työntekijöistä, jolla kouluikäinen lapsi.
KAIKKI muut pitivät lomansa heinäkuussa. Mies ei saanut pitää kesäkuussa eikä elokuussa. Kiva pomo.
Törkeä temppu...huh huh!
meillä oli hankala esimies joka ei osannut sovitella, joten me työntekijät sovittelimme etukäteen. Pidimme palaverin ja päätimme, milloin "toivomme" omat lomamme. Esimies sitten vaan ihmetteli, miten toiveet menivätkin niin hyvin ristiin. Meidän työntekijöiden keskinäinen solidaarisuus toimi. Meitä oli kahdeksan ja lähtökohta oli se, että jokainen perhe saa myös yhteistä aikaa. Mutta esimiehelle näitä riitoja ei siis viedä.
Meilläkin hankala pomo. Luulen että jos olisimme ehtineet sumplia lomia, niin paljon helpommalla pääsisi...
ap
Useimmat meillä eivät voi valita loma-aikaansa täysin vapaasti, vaan ovat sidoksissa asiakkaiden ja jonkun työkaverin aikatauluun.
Monet lomailevat heinäkuussa, mutta meillä on muutama asiakas, joille taataan täysi palvelu myös silloin. Ne, jotka hoitavat näitä asiakkaita, sopivat lomansa keskenään siten, että palvelu pelaa.
Asiaa sotkee hieman se, että pomo on mukana yhden asiakkaan ringissä, mutta katsoo oikeudekseen valita lomansa päältä. Minä olen pitkään ollut pomon oikea käsi tämän asiakkanan suhteen ja näin ollen en ole yli 10 vuoteen voinut pitää lomaa heinäkuussa. Elokuussa taas en voi lomailla koska toisen asiakkaani työt vaativat minut silloin paikalle. Näin ollen minun on ollut pakko lomailla vuodesta toiseen kesäkuussa. Onneksi se on minulle sopinutkin. Heinäkuussa on ihan kiva olla töissä, kun on tavallista hiljaisempaa ja työpäivän jälkeen voi vielä viettää aikaa ulkona.
Tänä vuonna töitä ja asiakkaita on kuitenkin vaihdettu siten, että vuorottelenkin erään toisen kollegan kanssa, en pomon. Loma-aikani määräytyi tämän kollegan ulkomaanmatkan mukaan. Sovimme, että jos työnjako jatkuu tällaisena, ensi kesänä on minun vuoroni valita ensin.
Uskoakseni en ole koskaan lomaillut täysin samaan aikaan kuin mieheni. Yleensä meillä on ollut yhteistä lomaa noin viikko korkeintaan.
perheelliset itkee kun ei saa olla heinäkuuta lomalla ja olettevat että perheettömät joustaa ja ovat syyskuun lomalla. Älkää nyt naurattako!