Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lukekaa tämä ennen vaaliuurnille menoanne..

Vierailija
14.04.2011 |

Tässä on minun keskustelustani pätkä erään kokookuslaisen kanssa.. Tai sanotaanko oma osuuteni. Musta tässä on turha Soinista tehdä syntipukkia. Itse entisenä kokoomuslaisena, haluan asioihin muutoksen ja siksi äänestän toisin.

Jos minä olisin kovapalkkainen ja en pyöriskelisi näiden pinnalla (ihan oman maan perselllään olevat asiat) olevien asioiden kanssa päivittäin, en välttämättä jaksaisi seurata ja etsiä tietoa ehdokkaista/puolueista, kuten nyt olen tehnyt. ...Olen lukenut melkein jokaisen puolueen vaaliohjelmat sekä myös lupaukset viime kaudelle ja sen perusteella tehnyt valintani, javoin rehellisesti sanoa, että en halua pelkkää salkkujen vaihtoa kahden edellisen valtapuolueen välillä vaan aivan uuden meinigin.. Ketkä istuivat 90-luvulla hallituksessa kun koimme edellisen pankkikriisin/laman.. Ettei ois vaan nuo kaksi K:lla alkavaa puoluetta.. ;) En ole finanssinero, mutta tällä menolla mun käytettävissä oleva raha vähenee entisestään..

Miksi me sitten äänestetään, jos lopputulos on sama? Itse uskon, että nyt äänestää paljon sellasia, jotka ei oo ennen jaksanut ahteriaan sohvalta liikauttaa ja osa sitten jättää äänestämättä just ton pelleilyn takia, kun mikään ei kuiteskaa...n muutu. Nostaisin sille edustajalle hattua, joka vaikka lahjoittaisi oman kk-palkkansa Hurstin leipäjonossa seisovalle ja kitkuttelisi itse peruspäivärahalla taikka vaan ihan sairaanhoitajan palkalla. Sitä nyt vaan ei tapahdu, mutta voisin mielelläni vaihtaa kuukaudeksi paikkaa jonkun kanssa ja saisi maistaa tätä elämää. :) Harvalla siellä oikeasti on todellista käsitystä tavallisen ihmisen elämästä.

Eräs kokoomuslainen käytti reilut 60 000euroa SÄÄSTÖJÄÄN päästäkseen viime kaudella Arkadianmäelle. Itse seurasin mielenkiinnolla asiaa, koska satuin tuntemaan ko.ihmisen lasten kautta.. Kuinka minulla lastentarhaopettajalla oisi tuommoisia... säästöjä, kun se on jo reilun parin vuoden palkkakin?? No hyvä, että jollain mennyt putkeen nuo ammatinvalintajutut aikanaan, että pystyy irroittamaan tuommoisen summan epävarmaan asiaan.. Mä oon onnellinen, jos saan 100e säästöön. :D

Suomen ongelmat edellisessä talouskriisissä eli surullisen kuuluisassa lamassa juonsi juurensa rahoitusmarkkinoiden ylikuumenemisesta ja rahoitusmarkkinoiden sääntelyn vapautumisesta. Talousliberalismi on itsea...siassa yksi oikeistoohallituksen kantavista teemoista. Tästä oli kyse myös silloin, kun Esko Aho ja Iiro Viinanen (kesk ja Kok.) intoilivat Suomen johdossa.Turha väittää, etteikö keskustalais-kokoomuslais hallituksen talouspoliittiset linjanvedot olisi Suomea suistaneet pankkikriisiin.. Voin väittää sinisin silmin, että jos Suomessa olisi ollut vasemmistovetoinen hallitus, niin tätä ei oisi käynnyt. Valtion talouspolitiikalla on suuri merkitys siihen, miten rahamarkkinat käyttäytyy. Silloin ylikuumentuneen talouden jarrumieheksi olisi tarvittu nimenomaan vasemmistolähtöistä talouspolitiikkaa.

Mitä sitten on vasemmistolähtöinen talouspolitiikka. Tässä yhteydessä voidaan vetää yhtäläisyysmerkki valtion sääntelyyn ja valtion vastuuseen, sekä pohjoismaiseen hyvinvointivaltiomalliin. Vasemmistovetoisen talouspolitiikan lähtökohta on ...jakaa yhteiskunnassa tuotettua hyvää (taloudellista voittoa) koko yhteiskunnan kesken niin, että parempi osaisten vastuulla on osittain myös yhteiskunnassa huonommin pärjäävien hyvinvointi. (tämä on varmaan se Kokoomuksen mainostama paremminvointivaltio). Valtion vastuulla on estää valtavien tuloerojen synty. Tätä toteutetaan mm.veroprogressiolla, mitä kokoomus vastustaa. Toinen keskeinen tehtävä vasemmistovetoisessa talouspolitiikassa on valtiollisen säätelymekanismin ylläpitäminen, mikä estää aiemmin nähdyt talouden ylikuumenemiset ja sitä seuraavat lamat. Nyt on pitkävaikutteisen linjanvedon paikka. Haluammeko vapaan markkinatalouden ohjaavan maamme kehitystä vai haluammeko edelleen ylläpitää suhteellisen tasa-arvoistahyvinvointiyhteiskuntaa, mitä ylläpidetään tulonsiirroin (=verotus ja sosiaalietuudet). Tiedämme mihin liberaali talouspolitiikka johtaa. Jopa maailman talouden moottori USA kärsii talouden yltiöliberalismista. Siellä tilanne mennyt niin pitkälle, että jopa keskiluokka on alkanut kärsiä talouden polarisoitumisesta. Minä en ainakaan usko, että vapaat markkinat automaattisesti luovat hyvän ja tasa-arvoisen yhteiskunnan..

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo on tod.näköisesti fb-keskustelu ap´n osalta ja hän on sen pastennut tänne. Musta loppu on asiaa ja muutosta tarvitaan.

Vierailija
22/39 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkakohan moni, joka ei jaksa lukea, äänestää Kokoomusta. "Tätähän me ollaan aina äänestetty"

mikäli sitä ei lue? Minä kommentoin, etten lukenut. En myöskään ole koskaan elämäni aikana äänestänyt Kokoomusta enkä koskaan tule äänestämään. Olenko siis kuitenkin Kokoomuslainen, kun en kirjoitusta lukenut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkakohan moni, joka ei jaksa lukea, äänestää Kokoomusta. "Tätähän me ollaan aina äänestetty"

Vierailija
24/39 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

halua lukea faktoja???

Ja siksi äänestääkin Kokoomusta.

Vierailija
25/39 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei viitsi siihen aikaansa tuhlata. Ekat rivit luin ja siihen loppui. Teksti pitää jakaa kappaleisiin ja lauseissa tulee olla oikea rakenne. Tuollainen sekamelska ei tee kuin vihaiseksi.

Kannattaisi jaksaa! Tämä on suomalaisen yhteiskunnan parhaaksi. t. 6 (muistaakseni)

mäkin yritin lukea mutten jaksanut

Vierailija
26/39 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muttei myöskään kokoomus eikä keskustalainenkaan.

Eikö muita puolueita ole? ;)

AP

Vierailija
27/39 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kokoomuslaiset halua lukea faktoja???

Vierailija
28/39 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvästä kirjoituksestasi. itse aion äänestää perussuomalaisia ja olen ennen äänestänyt kokoomusta. Tällä hetkellä todella tuntuu että kokoomus ajaa suomen todella syvään lamaan. En vain ymmärrä miksi ihmiä ei kiinnosta oma tulevaisuus ja miksi äänestysprosentti on niin pieni...

Vierailija
29/39 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekstiä mitään puoluetta kohden.

Todella tässä on osa omasta keskustelustani, jonka kävin sosiaalisessa mediassa tuttavani kanssa ja meidän mielipiteet erosivat täysin.

Eli ei tää ole sen enempää persuille, vihreille taikka kokoomuslaisillekaan suunnattu.

Uusi ilmiö on se, että keskustelu on voimakasta ja oikeasti ihmiset haluaa muutoksen. Pinnat on joka toisella kireenä, puoletta katsomatta. Jokainen puolustaa omaa asemaansa. :)

Vierailija
30/39 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

halua lukea faktoja???

Kokoomuslainen tietää ne faktat. Ja siksi äänestääkin Kokoomusta.

"Ei kukaan tässä talouden tilanteessa tiedä, miten Euroopalle tulee käymään ja mitä on edessä"

Vastauksena siihen, tuleeko meille jatkossa uusiakin tukipaketin tarvitsijoita, ja kuinka pitkään suomalaisten veronmaksajien tarkalleen ottaen tulee maksella ulkomaisten sijoittajien aiheuttamia velkoja Portugalissa ja Kreikassa.

Silti pitäisi olla etunenässä maksamassa toisten aiheuttamia sotkuja (laittomasti EU:n omia perustuslakisääntöjä, jos katsotaan!).

Siinä sulle faktoja.

Vaalitentti MTV3 eilen iltana.

Vierailija
31/39 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyvää Kataisen huulet ja Stubbin hampaat on saaneet Suomen politiikassa aikaan? Ne kummatkin liittyvät paskapuheisiin ja ihmisten kusettamiseen vain ja nyt tuli niiden änkytyksille ja hölinöille loppu justiinsa. ;)

Vierailija
32/39 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes lukemaan tekstiä taikka antamaan perusteluitaan valinnalleen. Osa taas perustelee hyvin.

Musta 2000euroa tienaava ei voi maksaa saman verran veroja kuin 3000e tienaava.

Poliitikotkin maksaisivat sitten pienituloisten kustannuksella vähemmän veroja, ja pienituloisilla jäisi entistä vähemmän käteen..

Vierailija
33/39 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes lukemaan tekstiä taikka antamaan perusteluitaan valinnalleen

Niinpä. Usein juurikin Kokoomuksen äänestäjät ovat tälläisiä.

Osa taas perustelee hyvin. Musta 2000euroa tienaava ei voi maksaa saman verran veroja kuin 3000e tienaava. Poliitikotkin maksaisivat sitten pienituloisten kustannuksella vähemmän veroja, ja pienituloisilla jäisi entistä vähemmän käteen..

Ei minunkaan mielestäni. Tasaveromalli on Kokoomuksen märkä uni, vaikka näin vaalien alla ollaan (puheissa) myös sen pienituloisen ja hyvinvointivaltion puolella.

Vierailija
34/39 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkeni, jotta mahdollisimman moni tajuaisi faktat.

Miehenikin oli äänestämässä toista puoluetta, kunnes sanoin, että jos sitä äänestää, voisi mieluummin olematta äänestämättä. Löin faktat pöytään eri puolueiden vaaliohjelmista ja hiljaiseksi meni.. Ja äänesti, muttei kokoomusta, kuten aluksi kivenkovaan väitti. :)

Vierailija
35/39 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soini, että yksi puolue saa ihmiset liikkeelle, tekee sen puheenjohtajasta sylkulupin, jolle ei suoda samoja oikeuksia muiden puheenjohtajien kanssa.

Katainen, selittelee ja pelottelee ja koko Suomen kovatuloiset virkamiehet tekee kaikkensa, jotta tasaverotus hyväksyttäisiin.

Kiviniemi, ei niin kuin mitään sanottavaa ja eiköhän keskusta jo oo mokaillut tarpeeksi - Aho, Jäätteenmäki, Vanhanen ym...

Urpilainen, tekee minusta erittäin hyvää vaalityötä. Esim. soitto eläkevakuutusista. Kyseenalaistaa hallitustoiminnan..

Räsänen, fiksu nainen, tosin hieman on jyrkät mielipiteet. Hieman lepsummalla linjauksella saisi osan persujen äänistä.

Arhimäki, en muista nimeä.. Jotenkin Suvi-Anne Siimeksen jälkeen puolue näkymätön vaikkakin osa arvoista lähellä persuja, kristillisiä ja jopa sdptä.

Sinnemäki, koko olemus laittaa karvat pystyyn. Minusta Suomen ei tarvitse olla niin edelläkävijä. Vähempikin riittäisi, liikaa hörhötystä..

Nämä vain pikaseen omasta mielestä heitettyjä juttuja..

Kokoomus ja keskusta varmasti suurimpia häviäjiä ja ihan syystäkin. Kristilliset voi olla persujen ohella yllättäjiä. Moni myös miettii sdp´tä noiden kahden rinnalla, joten vaalitulos voi olla voittoisa myös sdp´lle. Mielenkiintoista..

Vierailija
36/39 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva hallitus koostuu persuista, demareista, kristtilisitä, vasemmistosta ja kai sinne ois rkp´nkin mentävä..

noi demarit, kristilliset, vasemmisto ja rkp jäisivät pois seuraavasta hallituksesta...kokoomuksesta ja keskustasta puhumattakaan..

Vierailija
37/39 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lastentarhan ope yrittää päteä talouspolitiikalla. Ihan alkajaisiksi voisi perehtyä 90-luvun laman syihin ja siihen, miten sieltä noustiin.

Vierailija
38/39 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole sellaista puoluett, joka oisi muokattu kaikkien mieleen..

:DDDDDDDD

Vierailija
39/39 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaalikarja jaksoi lukea.

Äänestin jo persuja kuitenkin.