Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä repäistä palkkatoive, kun palkkaus alalla vaihtelee paljon?

Vierailija
13.04.2011 |

Olen hakemassa projektipäällikön työtä alalta, jolla olen ennenkin työskennellyt mutta toisessa maassa. Silloinen palkkani ei siis ole missään mielessä vertailukelpoinen Suomen-palkkoihin, eikä minulla ole mitään käsitystä siitä, mitä alalla Suomessa maksetaan. Yritin googlata, mutta sain hyvin monenlaisia lukuja.

Yhteen paikkaan laitoin palkkatoiveeksi 3000 € summamutikassa, en päässyt haastatteluun, oli kuulemma liikaa. Seuraavaan hakemukseen laitoin sitten 2500 €, mutta mistä tiedän, alihinnoittelenko itseni täysin?

Yliopistotutkinto ja työkokemusta on, joskin vain muutaman vuoden ajalta.

Ärsyttää tuollaiset palkkatoivepyynnöt, kun rekrytoijalla on kuitenkin se palkkahaarukka ennakkoon määritelty. Miksei sitä voida ilmoittaa suoraan?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muulle kuin opetushenkilöstölle. Palkkaus perustuu tehtäväkohtaiseen palkanosaan ja suoritumisen perusteella maksettavaan lisäosaan. Toki pitää ensin tietää työn vaativuus, tämä taulukon rivi koskee perusmaisteria. Projektipäälliköllä voisi hyvinkin olla lähtökohtaisesti 300 enemmän ja vaikka 4000 euroon saakka.

Se joka kirjoitti nuo palkat

ainakin amk-puolella opetushlöstön palkat tuntuvat olevan paremmat. Liekö siellä myös paremmat palkat projektihommissa? T. se aiempi

Vierailija
2/23 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää kokemuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nuo mainitsemani palkat olivat siis MUUN kuin opetushenkilöstön, johon kuuluu myös projektipäälliköitä.

Vierailija
4/23 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan muuhun henkilöstöön.

- edellinen

Vierailija
5/23 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulisin mielelläni kuulemaan lisää työstä ja siihen liittyvistä vastuista ja velvoitteista jotta ymmärtäisin paremmin palkan perusteet.

Näin pääset kuulemaan työnanatjan käsityksen palkasta ja vastuusta.

Vierailija
6/23 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten palkkatoiveen kohtaan ei voi selitellä mitään. Mutta jos siis erillinen hakemus, niin laitan myös jotain ympäripyöreää.

Vierailija
7/23 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi palkkatoive määritellä?

Apuaaaaa en todella osaa ja olen varmaankin tehnyt alihintaisesti duunia tähän asti...kokemusta on toistakymmentä vuotta, laajasti. Ylempi kk-tutkinto, melkein kaksi.

Mistä mä repäisen palkkatoiveen?

Puhutaan asiantuntijatason-päällikkötason hommista, ymmärtääkseni pk-seudulla, matkustelua jonkin verran.

Paikka ei ole vielä julkisesti auki, mutta sain vinkin että voisin lähettää hakemuksen. Mutta mitään kytkyjä ei sitten olekaan kysyä palkkasuunnista talossa...

Osaisiko joku projektijohtajan/johtavan esimiehen/päällikön/ylemmän virkamiehen/virkamiehen hommia julkisella/yksityisellä tehnyt kertoa JOTAIN omista palkoista/toiveista/kohtuuksista?

Veikkaan että liikutaan 3000-4000 maastossa, missä vaiheessa yli ja miten paljon tai onko tuo alakanttiin?

Jos vastaat, mainitsethan vielä alankin kiitos...

Vierailija
8/23 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liiton tms tilastoja josta näkisit keskiansioita. Omalla alallani löytyy ihan netistä liitolta semmoisia joissa on käyrät keskivertotuloista pk-seudulla tai muualla suomessa kokemusvuosien mukaan. Jos ei ole mitään erityisosaamista mistä voi perustellusti laskuttaa niin sitten voi laittaa siitä keskimääräisen kohdalta toiveen.

Mutta paskat palkat on kyllä alalla jos projektipäällikölle 3000 on liikaa. Mä en kääntäisi kolmellatonnilla kuussa edes kylkeä ja olen sentään perus-asiantuntija en mikään päällikkö. IT-alalla siis olen.

Vierailija
9/23 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa rekrytoivista laittaa hakemuksen suoraan roskakoriin, jos hakija ei osaa edes hinnoitella itseään.

Vierailija
10/23 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oo tilastoja...

monen alan osaamista edellytetään, menee ristiin eri alojen tilastojen kanssa eli siis ei selvää yhtä alaa tyyliin injenjör

Vierailija
11/23 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

It-alalla aloitteleva projektipäällikkö saisi sen 3000 euroa, muutama vuosi hyviä näyttöjä niin 4000. Kokenut seniori 5000. Projektijohtaja, jolla projektisalkkuvastuu ehkä 6000-8000. Projektipäälliköiden esimies 5000-7000. Pienissä firmoissa paremmat, isoissa huonommat.

Vierailija
12/23 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tämä viesti auttoi sen määrittelyssä... miten?

Onneksi et turhaa viestiä kirjoittanut.

Itsehän en osaa auttaa, tienaan vain 2700:/

sekin tsägällä

Vierailija
13/23 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tämä viesti auttoi sen määrittelyssä... miten?

Onneksi et turhaa viestiä kirjoittanut.

Itsehän en osaa auttaa, tienaan vain 2700:/

sekin tsägällä

vastasin siis kuutosen viestiin t. se joka ei osannut määritella tai auttaa

Vierailija
14/23 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

It-alalla aloitteleva projektipäällikkö saisi sen 3000 euroa, muutama vuosi hyviä näyttöjä niin 4000. Kokenut seniori 5000. Projektijohtaja, jolla projektisalkkuvastuu ehkä 6000-8000. Projektipäälliköiden esimies 5000-7000. Pienissä firmoissa paremmat, isoissa huonommat.

Millainen vastuu on aloittelevalla projektipäälliköllä, osaatko yhtään määritellä? Onko alaisia, määräaikainen vai vakituinen sopimus, muita etuja?

Vierailija
15/23 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun eivät ole edes ottaneet haastatteluun. Ei liian kova palkkatoive meinaan haastatteluun pääsyä estä jos työnantajaa tyyppi oikeasti muuten kiinnostaa mutta palkkatoive on vähän kova. Silloin kutsutaan haastatteluun mutta siellä sitten neuvotellaan palkasta, tehdään pienempää vastatarjousta ja katsotaan tuleeko diiliä.

Tietysti jos on hyvin aloitteleva urallaan eikä ole mitään erityisosaamista mikä CV:ssä kiinnostaisi niin sitten voi olla pakko myydä itseään lähinnä alhaisella hinnalla jo palkkatoiveessa, koska ei ole mitään muuta syytä miksi työnantaja hakemuspinosta juuri tästä ihmisestä kiinnostuisi.

Jos taas on haluttua osaamista ja kokemusta niin voi toimia toisinkin. Itse laitan yleensä erittäin suolaisen palkkapyynnön ja joskus on sanottukin että kutsuivat haastatteluun ihan katsoakseen millaisella tyypillä on pokkaa pyytää tuollaista palkkaa. En minä ihan sitä pyytämääni toki saanut mutta alan keskiarvoa merkittävästi paremman palkan kumminkin.

Vierailija
16/23 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

It-alalla tyypillisesti projektipäälliköillä ei ole suoria alaisia, vaan heillä on vastuu projektin suunnittelusta ja toteutuksesta sovitun budjetin, aikataulun ja laajuuden mukaisesti. Projektipäälliköillä voi olla joskus myös joku asiantuntija- tai myynnin avustava rooli.

Kyllä poikkeuksia on, mutta yleensä projekti- ja linjaorganisaatiot on erikseen, johtuen tietenkin siitä että projektit alkaa ja päättyy ja niiden miehitys vaihtelee.

Vierailija
17/23 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiantuntijana pyydetty palkka 2800 oli liikaa...

varmaan vähän riippuu alasta ja yrityksestä (tämä ei hkissä)

Vierailija
18/23 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei peruskoodaritkaan millään kolmella tonnilla duuniin tule yksityispuolella ellei just koulunpenkiltä ole. Että sitten päällikkö saisi vähemmän? Mä oon senior software engineer siis tavis it toteuttaja pitkällä kokemuksella ja 4,5 K€ tästä maksetaan kuussa isossa pörssifirmassa.

Vierailija
19/23 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja palkat vaihtelee valtiolla, kunnilla, yliopistolla...

Muutamia vuosia työkokemusta omaavalle maisterille palkka voisi olla n. 2800, vastavalmistuneelle 2300-2500. Vähän kokeneemmalle, hyvin hommansa hoitavalle ilman esimiesvastuuta 3000, seniorille 3300-3500.

Kyllä minusta pitäisi voida laittaa toiveeksi 3000, jos sinulla kuitenkin on työkokemusta, ja jos voi, niin lause: Olen valmis keskustelemaan palkastani.

Vierailija
20/23 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun eivät ole edes ottaneet haastatteluun. Ei liian kova palkkatoive meinaan haastatteluun pääsyä estä jos työnantajaa tyyppi oikeasti muuten kiinnostaa mutta palkkatoive on vähän kova. Silloin kutsutaan haastatteluun mutta siellä sitten neuvotellaan palkasta, tehdään pienempää vastatarjousta ja katsotaan tuleeko diiliä.

Tietysti jos on hyvin aloitteleva urallaan eikä ole mitään erityisosaamista mikä CV:ssä kiinnostaisi niin sitten voi olla pakko myydä itseään lähinnä alhaisella hinnalla jo palkkatoiveessa, koska ei ole mitään muuta syytä miksi työnantaja hakemuspinosta juuri tästä ihmisestä kiinnostuisi.

Jos taas on haluttua osaamista ja kokemusta niin voi toimia toisinkin. Itse laitan yleensä erittäin suolaisen palkkapyynnön ja joskus on sanottukin että kutsuivat haastatteluun ihan katsoakseen millaisella tyypillä on pokkaa pyytää tuollaista palkkaa. En minä ihan sitä pyytämääni toki saanut mutta alan keskiarvoa merkittävästi paremman palkan kumminkin.

voi urpo missä sisälukutaito?!? Luitko edes aloitusta, aphan oli vasta saanut tiedon että paikka OLI TULOSSA HAKUUN

...lähdenkin tästä salille purkautumaan, unohdin taas millaisia idiootteja täällä usein pyörii ja sitten vielä pädetään niin että!tsemit aplle

ps. pyydä5400:)kai ne neuvottelee jos ei käy!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi