Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylipainoinen tuttavani syöttää lapsensa myös ylipainoisiksi

Vierailija
12.04.2011 |

Lapseni koulukaverin äiti on jonkin verran "pullukka", varmaan lievästi ylipainoinen.

Hänellä on kaksi lasta, 6 ja 8v., jotka molemmat ovat samanmuotoisia äitinsä kanssa, ja selkeästi liikaa painoa molemmilla.

Äidin olen kuullut useamman kerran puhuvan, kuinka poikaansa kiusataan painon vuoksi. Hän on tuohtunut (tottakai, ymmärrän sen), mutta on sitä mieltä, että lapset ovat perinnöllisesti ylipainoisia, eikä siihen voi vaikuttaa.

Poikani kaveri kuitenkin useamman kerran viikossa saa äidiltä rahan, jolla voi hakea koulun jälkeen lähikioskista pizzan, kebabin tai ranskalaiset. Joskus antaa rahaa, että hakee välipalaksi lähikaupasta Saarioisten pizzaa tai pari hampurilaista.

POikani myös ihmettelee joskus ääneen, miksi kaverinsa saa aamulla syödä karkkia tai keksejä aamupalaksi, kun äiti on jo töissä.

Kerran sanoin jotain ruokatottumuksista ja niiden vaikutuksesta jo lapsuusiässä painoon. Äiti otti tästä nokkiinsa, oli pitkän aikaa puhumaton, eikä halunnut olla tekemisissä kanssani.

Aika monen ylipainoisen lapsen kohdalla syy on vanhemmissa, ei perimässä, näin väittäisin!!

Samaa tukee esim. erilaiset englantilaiset ohjelmat, joissa on ylipainoisia tai muuten syömishäiriöisiä lapsia, jotka syövät aivan mitä sattuu ja meinaavat oksentaa, jos saavat lautaselleen palan kasviksia!

haloo, ei ole tervettä.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihavuus on aina vanhempien syy!!!

ellei ole sairas lapsi.

Vierailija
2/25 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka vanhemmat lihottaa. Ja tunnen raivoa sellaisia vanhempia kohtaan. En voi tajuta, että jos vanhemmat ovat itse kärsineet ylipainostaan, niin miten haluaa lapsilleen saman kohtalon. Mitä heidän päässään liikkuu?

Mä ymmärrän sen, että paino on monille aikuisille ongelma, mutta sitä en tajua, että alle teini-ikäiset lapset syötetään lihaviksi. Kyllä lähes kaikki ylipainoiset lapset ovat vain oppineet kotoaan epäterveelliset elämäntavat ja mallin. Ja jotkut lohduttavat ja lahjovat lapsiaan herkuilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei enää kasvu kuluta omaa osaansa energiasta!

Vierailija
4/25 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka vanhemmat lihottaa. Ja tunnen raivoa sellaisia vanhempia kohtaan. En voi tajuta, että jos vanhemmat ovat itse kärsineet ylipainostaan, niin miten haluaa lapsilleen saman kohtalon. Mitä heidän päässään liikkuu?

Mä ymmärrän sen, että paino on monille aikuisille ongelma, mutta sitä en tajua, että alle teini-ikäiset lapset syötetään lihaviksi. Kyllä lähes kaikki ylipainoiset lapset ovat vain oppineet kotoaan epäterveelliset elämäntavat ja mallin. Ja jotkut lohduttavat ja lahjovat lapsiaan herkuilla.

Ja olen itse tosi lihava äiti. Olen saanut itseni monta kertaa kiinni sellaisista lihavaksi syöttämiseen johtavista ajatusvirheistä. Siitä, että aina kun on jotain kivaa, liitetään siihen syöminen. Leffan katseluun, puistokäyntiin, minkä tahansa suorituksen palkinnoksi jne. Ja kun on tylsää, pitäisi vaikka odotella jotain tovi, mitäs jos otettaisiin jäätelöt ajan kuluksi. Tai jos lapsi on surullinen tai pettynyt, ota namu, se lohduttaa...

Nuo on niin tyypillisiä, selkärangasta tulevia juttuja. Miten itsensä kanssa toimii, sen todella helposti siirtää lapsilleen.

Mun lapset on kyllä hoikkia, eivätkä edes erityisemmin herkkujen perään. Ihmettelen sitä kovin, koska itse kärsin koko lapsuuteni aivan ylimitoitetusta makeanhimosta. Mutta ehkä lapseni saavat rakkautta tarpeeksi, ei tarvitse kanavoida sitä kaipuuta sokeriin.

Vierailija
5/25 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lapset ylipainoisia kuten vanhempansakin. Tosi sääli kun koulussa kiusataan(toki kiusata ei saisi mistään syystä)ja muutenkin elinikäinen "piina". Jos perimä jotain vaikuttaa niin eikö sitten kannattaisi erityisesti kiinnittää huomiota terveelliseen ruokavalioon. Laihduttaminen on kuitenkin hankalaa verrattuna siihen että söisi sopivasti ja pysyisi normaalipainossa.

Me olemme normaalipainoisia mutta silti kiinnitän huomiota ruokavalioon. Ja kun herkuttelen, herkuttelen lapsilta salaa kun ovat nukkumassa. Toki meillä lapsetkin joskus saavat herkkuja!

Vierailija
6/25 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää lapsiaan nälässä. Antaa ruokaa, mutta yliterveellistä, lapset jo liian hoikkia.

Vierailija
7/25 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(on lastensuojelun lehti) on väitöstutkimus, missä oli, että mediassa jo mennyt yli lihavien(etenkin lasten) haukkuminen. Lihavien riskejä on liioiteltu jne. Ja luki, että koskaan ennen emme ole eläneet yhtä pitkään ja terveinä, mitä nyt, vaikka lihavuus on kasvussa.

Minä muistuttaisin myös siitä, että anoreksia on lisäänyt. Siitä ei koskaan puhuta. Koska on muotia olla laiha.

Tämä meninyt hieman ohi aiheen, mutta kuitenkin.

Lihavuus-geenin omaava lapsi muuten lihoo, vaikka ruokamäärä olisi sama ja samanlaatuista, mitä verrokkilapsi syö. Lihavuusgeenin omaavan lapsen pitää syödä vähemmän mitä verrokkilapsen ja liikkua runsaasti.

Minä olen itse ollut lihava lapsi, muu perhe hoikka. En syytä vanhempiani, minulla oli hyvä lapsuus. Nykyisin olen hoikka.

Vierailija
8/25 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

harvoin näkee perheitä jossa lapset hoikkia ja vain lapset lihavia. lapset syövät kaapista samat herkut kuin vanhempansa..

Vierailija
9/25 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska koulun vieressä oli kioski, jossa herkuttelin. Koti minulla oli kaikin puolin hyvä, myös ravinto.

Vierailija
10/25 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(on lastensuojelun lehti) on väitöstutkimus, missä oli, että mediassa jo mennyt yli lihavien(etenkin lasten) haukkuminen. Lihavien riskejä on liioiteltu jne. Ja luki, että koskaan ennen emme ole eläneet yhtä pitkään ja terveinä, mitä nyt, vaikka lihavuus on kasvussa.

Minä muistuttaisin myös siitä, että anoreksia on lisäänyt. Siitä ei koskaan puhuta. Koska on muotia olla laiha.

Tämä meninyt hieman ohi aiheen, mutta kuitenkin.

Lihavuus-geenin omaava lapsi muuten lihoo, vaikka ruokamäärä olisi sama ja samanlaatuista, mitä verrokkilapsi syö. Lihavuusgeenin omaavan lapsen pitää syödä vähemmän mitä verrokkilapsen ja liikkua runsaasti.

Minä olen itse ollut lihava lapsi, muu perhe hoikka. En syytä vanhempiani, minulla oli hyvä lapsuus. Nykyisin olen hoikka.

että jos tällä hetkellä lapsuutensa 1900-luvun alkupuolella eläneet tervaskannot elävät pitkään, että nämä tämän päivän lihavat ja liikkumattomat tulevat elämään yhtä pitkään!

Onhan siitä jo sanottu monta kertaa, että elintasosairaudet tulevat jatkossa lyhentämään eliniänodotetta, koska ihmiset elävät niin epäterveellisesti.

Vierailija
11/25 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain puhuta.

Vierailija
12/25 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

harvoin näkee perheitä jossa lapset hoikkia ja vain lapset lihavia. lapset syövät kaapista samat herkut kuin vanhempansa..

Perheitä joissa vanhemmat hoikkia ja vain lapset lihavia - tunnen useampia.

Tai perheitä, joissa aikuiset lihavia, ja lapset hoikkia - tunnen useampia ja meillä myös on näin. Tosin mies on jo hoikistunut, ja enää hänellä on vain vähän mahaa. Minä tulen kovaa vauhtia perässä.

Vierailija
13/25 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylipainoisen äidin, joka kokkaa lapselle eri ruokaa, jos sattuu olemaan sellaista ruokaa perheessä, josta lapsi ei pidä...

En IKINÄ tekisi noin. Jos ei maistu, ei maistu.

En tajua, miksi muutenkin lihavalle lapselle pitää keksimällä keksiä jotain syötävää, että se lapsi varmasti syö. Ei se siitä kuole, jos ruoka jää väliin. Saattaa jopa laihtua.

Mutta jos itse painaa jotain 100 kiloa, sitten ei varmaan huomaa, jos se lapsi on myös lihava:( Näitä äitejä on varmasti pilvin pimein!

Vierailija
14/25 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tutkimustenkin mukaan.

Vierailija
15/25 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain puhuta.

Tunsin jo lapsuudessa lääkäriperheen, jossa ruokaa todella säännösteltiin. Kaikki kolme lasta olivat TODELLA laihoja, ja heistä kaikista tuli melko pieniä ja hinteliä aikuisinakin. Toki voi olla geneettistäkin, mutta sillä ruokavaliolla ei oikesti kyllä päässyt kasvamaankaan.

En tiedä mikä oli tuon äärimmäisen ruoan säännöstelyn taustalla, köyhiä eivät ainakaan olleet.

Vierailija
16/25 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheessä, jossa lapset aivan laihoja, äidin rahat menevät viinaan. Kyllä, perhe on huostaanottouhan alla. On kertonut vain nuo tiedot, joten ei ole rikkonut vaitiolovelvollisuutta, ennen kuin joku älähtää.

Vierailija
17/25 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

elä pidempään, vaan hieman pyöreät. Ts jos on nainen joka on 164 senttiä pitkä niin hänelle joku pulska painon on 58 kiloa, ei 78 kiloa. Ei todellakaan tarkoita sitä, että älytön ylipaino (+10kg) olisi hyväksi.

Vierailija
18/25 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit ymmärrän, mutta miten tuon ikäisellä on "herkkurahaa" mukana koulussa? Jos syö kunnon aamupalan kotona, koulussa lounaan, ja kotona tai koulussa kotoa mukaan otetun välipalan, ei tuon ikäisellä ole mitään tarvetta olla rahaa koulussa herkkuja varten.

t:sama

koska koulun vieressä oli kioski, jossa herkuttelin. Koti minulla oli kaikin puolin hyvä, myös ravinto.

Vierailija
19/25 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

elä pidempään, vaan hieman pyöreät. Ts jos on nainen joka on 164 senttiä pitkä niin hänelle joku pulska painon on 58 kiloa, ei 78 kiloa. Ei todellakaan tarkoita sitä, että älytön ylipaino (+10kg) olisi hyväksi.

Ja siinä jutussa luki, että n. 80 kg mummelit elivät pisimpään. Naisten keskipituus Suomessa on n. 164 cm

Vierailija
20/25 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMI 21,6 kun normaalipaino on 20-25.