Onneksi emme tehneet kolmatta, vaikka kova vauvakuume olikin
Kahden lapsen päiväkotimaksut lähes 600 euroa kuussa. Harrastusmaksut 735 euroa/lukukausi (varusteita/matkoja ei ole tähän vielä edes laskettu). Ja tähän vielä kolmas? Huhhuh ei ihan normituloilla onnistu.
Kommentit (42)
ja paras tilanne ei lapsia ollenkaan! voi satsata kaiken rahan itseensä ja matkusteluun.
Me vuorottelimme töissä, lapset saivat olla kotona ja ovat sen seurauksena kypsiä, sosiaalisia, rauhallisia ja fiksuja. Heillä kaikilla kolmella on intoa ja aikaa harrastaa, kun heitä ei ole uuvutettu pienestä pitäen raskailla päivillä. Edelleen, vaikka kaikki kolme ovat nyt ala-asteikäisiä, olemme paljon päivisin kotona lasten kanssa, ja se jos joku on panostusta lapsen tulevaisuuteen!
on meidän yksityinen päiväkoti. Siellä ei tunneta sisaralennuksia ja kesäkuukausistakin maksetaan täysi hinta, vaikka oltaisiin koko kesä poissa (jos haluaa pitää päiväkotipaikkansa). Lto:den palkka on maksettava kuitenkin samansuuruisena, vaikka lapset lomailisivat tai olisivat sisaruksia keskenään. Eikä kaupunki näitä palkkoja maksa ja suoraan päiväkodille maksettavan yksityisen hoidon tuenkin osuus on samansuuruinen, vaikka oltaisiin sisaruksia.
JOS haluaa maksaa päivähoidosta noin paljon, niin mikäs siinä. JOS lapsella on pakko olla noin kalliita harrastuksia..niin, sekin on kyllä oma valinta.
Oikeasti, jos haluaa kolmannen lapsen niin noilla seikoilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
Mä olen onnellinen kolmen lapsen äiti, meillä saa harrastaa ja lapsilla on kaikki mitä ne tarvitsee.
Tulee mieleen, että miksi pitää selitellä noin paljon miksei kolmatta tule?! Haaveilee kuitenkin siitä kolmannesta?! En ole koskaan kuullut, että kukaan olisi katunut kolmannen lapsen hankkimista.
ja tosiaan tämähän on vain valintakysymys. Ja edelleen olen sitä mieltä, että helpommat eväät elämään lapsi saa laadukkaan päivähoidon (väsyneet vanhemmat, jotka hoitavat lastaan kotona oto:na, onko oikeasti laadukasta?) ja laadukkaiden harrastusten kautta.
Siskoni hoiti miehensä kanssa lapsiaan kotona ja kävivät samalla töissä (vuorotyö, niin onnistui hyvin), mutta ei mennyt ihan kohdilleen tämä järjestely ainakaan heiltä.
Komppaan ap:tä. Mieluummin yksi tai kaksi lasta ja heille LAADUKAS elämä kuin että monta lasta ja heillä kaikilla laaduton elämä.
Jos tiedän, etten pysty monelle lapselle tarjoamaan tasoksta elämää, niin en tee enempää lapsia kuin on vara laadukkaasti elättää. Tämä siksi, että itse sain kärsiä lapsena siitä, etten saanut harrastaa missään maksullisissa. En päässyt soittotunneille, en päässyt urheilukerhoihin... :( Niin ja sisarustenkin kanssa minulla oli ikäeroa niin paljon, ettei meistä hirveästi ollut toisillemme seuraa.
laadukkuus ja laatu... kaikilla on varmaan eri merkitys ja kriteerit laadukkaalle elämälle. meillä laatua on perheen yhdessäolo, hauskan pito, yhteisiä vapaita ja hyvää ruokaa, sekä oma koti, jossa viihdytään. Onnellisuus on meidän laadukkaan perhe-elämän perusta. ja 4 lasta on. en laske rahassa tämmösiä.
ed vastaa. toki täytyy olla rahaa elättää perhe jne. mutta ei rahan varaan voi kaikkea laittaa.
Kuumeilin myös kovasti kolmatta ja tein lähes kaksi vuotta surutyötä päästäkseni irti vauvahaaveesta.
Nyt olen tyytyväisempi kuin koskaan, että meillä on "vain" kaksi lasta: Lapsista on paljon seuraa toisilleen, lomailu on helppoa ja meillä on varaa tarjota lapsille juuri sellaisia harrastuksia, mitä he toivovat.
Päivähoitomaksuthan määräytyy tulojen mukaan. Jos teillä on tuon verran maksut, niin täytyy sitä tuloakin sitten olla. Itse olen opiskelija ja mies käy töissä, meillä yhden lapsen päivähoito maksaa 78€/kk. Ihan kohtuullista mielestäni. Kyllä sen voi itse valita mihin ne rahansa laittaa.
Päivähoitomaksuthan määräytyy tulojen mukaan. Jos teillä on tuon verran maksut, niin täytyy sitä tuloakin sitten olla. Itse olen opiskelija ja mies käy töissä, meillä yhden lapsen päivähoito maksaa 78€/kk. Ihan kohtuullista mielestäni. Kyllä sen voi itse valita mihin ne rahansa laittaa.
Meilläkin lapsi siis yksityisessä päiväkodissa, jolta kaupunki ostaa palvelua.
isoja tuloja. Jotta pääsee alennettuun maksuluokkaan tai jopa nollaluokkaan (mahdollista myös yksityisissä päiväkodeissa), täytyy toisen vanhemmista käytännössä olla opiskelija, työtön tai sitten työeläkkeella. Emme ole suurituloisia, mutta käymme kumpikin töissä, joten maksualennuksia emme tule saamaan ellei sitten toinen meistä jää työttömäksi. Täyspäiväiseksi opiskelijaksi ryhtymiseen meillä ei olisi varaa.
Kova vauvakuume on ollut. Nyt olen onnellinen etten tullut raskaaksi. Lapsilla on nykyisin aika paljon harrastuksia, ne vaan maksaa. Ja haluan ett lapsilla on noita harrastuksia, ne antaa niin paljon iloa.
Sit matkustaminen. Esim kesällä lähdetään etelään, nytkin on aivan hilkulla onko siihen varaa, Jos ois kolmas lapsi niin ei ois.
Lisäks täytys ostaa isompi asunto, musta lapsen tarvii omat huoneet!
Komppaan ap:tä. Mieluummin yksi tai kaksi lasta ja heille LAADUKAS elämä kuin että monta lasta ja heillä kaikilla laaduton elämä.
Jos tiedän, etten pysty monelle lapselle tarjoamaan tasoksta elämää, niin en tee enempää lapsia kuin on vara laadukkaasti elättää. Tämä siksi, että itse sain kärsiä lapsena siitä, etten saanut harrastaa missään maksullisissa. En päässyt soittotunneille, en päässyt urheilukerhoihin... :( Niin ja sisarustenkin kanssa minulla oli ikäeroa niin paljon, ettei meistä hirveästi ollut toisillemme seuraa.
Kuulostaa oudolta..! Ei lapset tarvitse miljoonaa eri harrastusta, muutama harrastus riittää. Ja jos ei ole varaa vaikkapa ratsastukseen, niin sitten ei ole. Ei mun mielestä lapsille tarvitse tarjota ihan KAIKKEA kuitenkaan. Itse ymmärrän laadukkaan elämän eri tavalla.
T. kolmen äiti, en nyt muista mun nroa...
Kova vauvakuume on ollut. Nyt olen onnellinen etten tullut raskaaksi. Lapsilla on nykyisin aika paljon harrastuksia, ne vaan maksaa. Ja haluan ett lapsilla on noita harrastuksia, ne antaa niin paljon iloa.
Sit matkustaminen. Esim kesällä lähdetään etelään, nytkin on aivan hilkulla onko siihen varaa, Jos ois kolmas lapsi niin ei ois.
Lisäks täytys ostaa isompi asunto, musta lapsen tarvii omat huoneet!
Ei tarvitse selitellä;)
Koitan antaa näille kahdelle parhaani. Ja olla heistä kiitollinen.
Kuulostaa oudolta..! Ei lapset tarvitse miljoonaa eri harrastusta, muutama harrastus riittää. Ja jos ei ole varaa vaikkapa ratsastukseen, niin sitten ei ole. Ei mun mielestä lapsille tarvitse tarjota ihan KAIKKEA kuitenkaan. Itse ymmärrän laadukkaan elämän eri tavalla.
T. kolmen äiti, en nyt muista mun nroa...
Kolmen lapsen perheessä kasvaneena mulla ei ollut edes sitä yhtä harrastusta ja en tosiaan olisi halunnut mitään kallista ratsastusta... En halua omilleni samaa kohtaloa. Koulussa kateellisena kuuntelin, kun toiset kävi harrastuksissa. Kyse ei tosiaan ole siitä, että kaikkea pitäisi tarjota, mutta täällä palstalla pyörii sellaisia ääripäästä toiseen meneviä, jotka ei näe mitään siltä väliltä.
päivähoitomaksulaskuria käyttämässä. Kun perheen kaikki yhteiset tulot veroja vähentämättä (eli bruttona) ovat yli 3400 euroa alkavat päivähoitomaksut laskea. Mielestäni 1700 euroa kuussa bruttona tienaava ei ole suurituloinen :). (Tätä sanaa et tosin käyttänyt, mutta tämän käsityksen sain kirjoituksestasi).
tarjoamaan, eikä kaikkea voi edes saada. Haluan kuitenkin tarjota lapsilleni niin laadukkaan elämän, kun se on meidän tuloilla mahdollista. Tuon päiväkodin kautta lapseni myös pääsevät parempaan kouluun ja päiväkoti on lisäksi erikoistunut erääseen taitoon, jonka näen olevan suureksi hyödyksi lapsilleni työelämässä ja elämässä yleensäkin tulevaisuudessa.
Harrastukset (pienemmällä tällä hetkellä yksi ja isommalla kaksi) ovat harkiten valittuja. Kallein harrastus on isomman soitinharrastus, mutta josta myös uskon olevan (harrastuspuolella) eniten hyötyä tulevaisuudessa. Opitaan tekemään työtä onnistumisen eteen ja opitaan keskittymiskykyä. Ja myönnän, että soitinharrastuksen aloituksessa taustalla on klassinen "tätä olisin itse halunnut harrastaa lapsuudessani, mutta kun meillä ei ollut varaa..." -trauma lapsuudesta. Tämän mahdollisuuden (mitä itse en saanut) haluan omille lapsilleni tarjota.
Jossain oli tutkimuskin, jonka mukaan "soittajalapset" pärjäävät keskimääräistä paremmin koulussa. No mene ja tiedä, mutta ainakin koen antavani lapsilleni paremmat lähtökohdat elämään, mitä voisin antaa, jos meidän perheen lasten lukumäärä olisi isompi.