Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onneksi emme tehneet kolmatta, vaikka kova vauvakuume olikin

Vierailija
12.04.2011 |

Kahden lapsen päiväkotimaksut lähes 600 euroa kuussa. Harrastusmaksut 735 euroa/lukukausi (varusteita/matkoja ei ole tähän vielä edes laskettu). Ja tähän vielä kolmas? Huhhuh ei ihan normituloilla onnistu.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tosin kolme lasta, mutta tulot riittävät tarjoamaan lapsille meidän mielestä laadukkaan elämän. Siihen kuuluu meillä paljon kotihoitoa kun lapset pieniä (työtulot siis väistämättä vähemmän tällöin), harrastukset joihin tosiaan uppoaa (lasten kiinnostuksenkohteiden mukaan ja kilpaharrastuksina rahaa menee enemmän), sekä normimatkustelu ja kulutus (näkee muutakin, eikä joka asiaa tarvitse jättää välistä).

Eniten kuitenkin laatuna pitäisin vanhempien aikaa lapsille. Kolmen kanssa jo on aika jakautumista, että jokainen saa oman huomionsa. Mitä enemmän lapsia, sitä vähemmän sitä henkilökohtaista huomiota lasta kohti tulee.

Moni vanhempi on täällä sitä mieltä ettei lapsi tarvitse kalliita harrastuksia tai etelänmatkoja, mutta mielenkiintoista olisi kuulla mitä mieltä lapset ovat ja kuinka lapset suhtautuvat perheensä tulotasoon. Jos se on selkeästi huonompi kuin kavereilla, niin voi kyllä syrjäyttää.

Itse siis toisaalta miettisin asiaa lapsenkin näkökulmasta, ei vaan meidän aikuisten.

Vierailija
2/42 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain luuserit hoidattaa OMAT lapsensa vierailla.

onneksi itselläni on sentään kunnon perhe (siis sopivan iso jne)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsia tehdään sen verran, kun itse pystytään elättämään. Se mikä elintaso on riittävä, on subjektiivinen kysymys ja se on perheen oma asia.

Täytyy kuitenkin myöntää, että välillä risoo nämä "köyhä perhe" -jutut mitä mediassakin vähän väliä on.

Muistan viime joulultakin TV-jutun missä vähävarainen perhe oli saanut avustuksia ja äiti selitti kovasti, että ilman näitä heidän saamiaan lahjalahjoituksia heillä ei olisi ollut varaa ostaa lahjoja.

Ja luonnollisesti lapsi oli viisi..... Eli ei sitten ollut esim. kolmen jälkeen tullut mietittyä sitä asiaa, että onko varaa elättää vielä lisää lapsia....

Vierailija
4/42 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olis useanpaankin.

Kotona hoidettuja, hyvin pärjääviä, maailmaa nähneitä lapsia meillä.JA ennenkaikkea onnellisia lapsia.

Esikoinen muutama vuoden päästä lähtee jo yliopistoon, kuopus on vasta muutaman kuukauden ikäinen.

Parhaimpia kouluja ovat käyneet vaikka kotihoidossa ovatkin olleet kouluikään asti.

Kaksi 9 oppilasta yksi 10 oppilas.

Kolmikielisä ovat täysin, vaikka vanhemmat suomenkielisiä.

Saavat harrastaa mitä haluavat, ei tarvi mun totutumattomia unelmia harrastaa. jne.

Vierailija
5/42 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin maksu on nykyään 245e, seuraavasta 229e, eli yhteensä 474e/kk. Meillä tuohon päälle vielä ekaluokkalaisen ilttis-maksut 120e/kk eli mukavasti 600e/kk.

Meillä oli maksimimaksut, 380€/kk kahdesta lapsesta.

Varmaan kukkaroa rasittavin vaihe päivähoitouralla! Ja kyllä ajattelin vielä ensi vuodeksi hakea esikoiselle iltispaikan, aika pieni tuollainen tokaluokkalainenkin on vielä kotona yksin olemaan... Onneksi keskimmäinen menee sentään eskariin ensi vuonna, niin vähän laskee pk-maksut. Ja sitten vielä lisää kun hän menee kouluun.

Mutta kyllä tässä tietysti vähän sitä rahaa vapautuukin kuukaudessa harrastuksiin tms. käytettäviksi.

Vierailija
6/42 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin maksu on nykyään 245e, seuraavasta 229e, eli yhteensä 474e/kk. Meillä tuohon päälle vielä ekaluokkalaisen ilttis-maksut 120e/kk eli mukavasti 600e/kk.

Varmaan kukkaroa rasittavin vaihe päivähoitouralla! Ja kyllä ajattelin vielä ensi vuodeksi hakea esikoiselle iltispaikan, aika pieni tuollainen tokaluokkalainenkin on vielä kotona yksin olemaan... Onneksi keskimmäinen menee sentään eskariin ensi vuonna, niin vähän laskee pk-maksut. Ja sitten vielä lisää kun hän menee kouluun. Mutta kyllä tässä tietysti vähän sitä rahaa vapautuukin kuukaudessa harrastuksiin tms. käytettäviksi.

Vierailija
7/42 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen osa-aikatyössä ja mies työttömänä.

Vanhimmasta menee 29e tarhamaksua ja nuorempi on osa-aikaisena, joten maksua ei mene ollenkaan.

Tulot eivät tosiaan päätä huimaa, mutta otamme kolmosen vastaan (vahinkolapsi).

Vierailija
8/42 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidossa. 2 päiväkodissa kokopäivähoidossa ja 1 eskarissa+iltpäivähoito.

Maksu on yhteensä 513e. Tämä on täysi maksu.

Ihmettelen vaan että mistä saat tuon 600e...

Tuosta komannesta lapsesta ei mene kuin 30e.

Eli ei nyt noiden maksujen takia kannata jättää lasta tekemättä.

Vierailija
9/42 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

entä sitten kun ovat koulussa? Jos siis tekisi mieli vielä vauvaa?

Miksiköhän tämän viestin kirjoitit. Asian toteamiseksiko? Vai vieläkö kuitenkin tekisi mieli, jos mielestäsi varaa olisi?

Minusta lapset ovat ihania vaivannäöstä huolimatta. Rahat voikäyttää kuten itse haluaa

Vierailija
10/42 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytyä hotellia nytkään.

Meilläkin kuumeiltiin kolmatta, muttei saatu.

Ihan hyvä niin. Kyllä sitä vaipparallia ja muuta näinkin sai tarpeeksi.

Vierailija
11/42 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset 6v 5v ja 6kk.

Nyt menee tuosta 5v:stä vajaa 100€ kun osapäiväinen ja osaviikkoinen, eskarista ei mitään kun käy vain eskarissa. Ens syksynä tuo 5v kerhossa jossa maksu 30€/kk.

Kun lähden töihin vanhin jo tokalla ja kakkonen menee eskariin jolloin maksu päivähoidosta alhaisempi oliko 60% ja pienimmästä maksu. Ja kun pienin harrastuiässä niin mäkin olen ehtinyt jo paiskia töitä hyvän aikaa joten varmasti jokainen voi harrastaa =)

Vierailija
12/42 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitten tullaan näihin ikäeroihin, joista itse kärsin kovasti lapsuudessani. Itse olisin siis halunnut lapset mahdollisimman pienellä ikäerolla, onneksi ei näin kuitenkaan tullut tehtyä. Ja harrastusmaksut + muiden hankintojen maksut tuppaavat kasvamaan, mitä isommiksi kasvetaan. (Onneksi meilläkin kohta jo aloitetaan eskarissa).

ap

Vierailija
13/42 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

edullisilta, onko pakko harrastaa kalliita lajeja?

Vierailija
14/42 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
15/42 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska haluan tarjota lapsilleni helpommat lähtökohdat elämään, mitä itse sain (suurperheen lapsena).

Vierailija
16/42 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivähoito maksaa 150 euroa kuussa, kun esikoinen eskarissa. Ja harrastukset 380 euroa puolivuosittain. Kolmonen menee näihin summiin vielä heittämällä.

Vierailija
17/42 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
18/42 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se jotain 20% maksimista tai jotain siihen suuntaan.

Ja todellakin, mikä pakko on harrastaa noin kalliisti.

Vierailija
19/42 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska haluan tarjota lapsilleni helpommat lähtökohdat elämään, mitä itse sain (suurperheen lapsena).

Tämä on ihan valintakysymys. Meillä on 3 lasta ja ihan hienosti tullaan toimeen.

Vierailija
20/42 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on sitten vain valintakysymys...

Esim. Helsingin hoitomaksut.

Kokopäivähoidon maksu on enintään 254 euroa

nuorimmasta ja 189 euroa toiseksi nuorimmasta

päivähoidossa olevasta lapsesta. Muiden lasten

kokopäivähoidosta peritään 20 % nuorimman lapsen

maksusta, joka on enintään 50,80 euroa.

Kahden lapsen päiväkotimaksut lähes 600 euroa kuussa. Harrastusmaksut 735 euroa/lukukausi (varusteita/matkoja ei ole tähän vielä edes laskettu). Ja tähän vielä kolmas? Huhhuh ei ihan normituloilla onnistu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme