Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö juuri kukaan osaa nykyään imettää??

Vierailija
11.04.2011 |

Tuntuu tosi kummalliselta...itse laitoin vaan tissin lapsen suuhun, ei se sen vaikeampaa ole. Tämä ei kuitenkaan tunnu olevan hyväksyttävää, vaan kaikissa kerhoissa ja mammaryhmissä melskataan siitä, kenen imetys oli vaikein ja kesti vähiten aikaa. Monet eivät edes yritä, kun on paljon helpompaa lykätä vauva mummolle/sitteriin pullon kanssa.

Imetyksen "epäonnistuminen" on nykyään sosiaalisesti hyväksyttävämpää kuin imettäminen. Imettäviä karsastetaan ja 3kk:n ikäisten äideille heitellään ivallisia kommentteja tyyliin "aiotko imettää vielä kun se menee kouluun?".

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kulkevat tutti suussa ja vaipoissa lähes 4-vuotiaiksi, ja tätä pidetään "luonnollisena, pitkänä lapsuutena".

Vierailija
2/15 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun siitä lähtien lasketaan mun lähipiirin imettävät äidit, niin niitä ei montaa ole. Ei se imetyksen aloittaminen ole mulle ainakaan ollut kertaakaan helppoa. Maidon nousemiseen meni aikaa ja siihen, että sitä tuli tarpeeksi. Nännit olivat veressä ja sairaaaaan kipeät. Lopputulos on joka kerta ollut hyvä, suihkutissit. Mä ymmärrän se, että osa ei pysty imettämään, mutta niitä on oikeasti harvassa. Monikaan ei viitsi vain yrittää ja pääsevät muutenkin helpommalla pulloruokinnalla, kun sen voi hoitaa isäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällähän kaikki äidit imettävät min 4 v

Vierailija
4/15 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys on paljon helpompaa, kun ei tule tiskiä eikä tarvitse yöllä nousta edes sängystä.

Ja selvä enemmistö 3 kk:n ikäisten äideistä imettää joten älä viitti puhua paskaa.

Vierailija
5/15 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä joskus vauvastakin kiinni, itse jouduin opettaan kolmannen imeen tissiä (kaks aiempaa osas jo heti) kärsivällinen täytyy olla ja halu imettää...

Vierailija
6/15 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tissi siis ois pitäny asetella vauvan suuhun? Nythän mä sen hokasin. Kyllä NYT osaisin, kun tuon sain selville. Harmi, että on liian myöhäistä...

Vierailija
7/15 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"itse laitoin vaan tissin lapsen suuhun, ei se sen vaikeampaa ole."

Ei se sen vaikeampaa olekaan, jos kaikki sujuu hyvin. Mulla meni myös eka imetys juuri noin. Vauva syntyi hieman yliaikaisena ja tissi vain suuhun ja menoksi. Maito nousi hienosti ja riitti pitkään, imetin yli vuoden ajan. Tosin tissit meni tukkoon lähes päivittäin ja rintatulehduksiakin oli, joten ei ollut hirveän helppoa silti ja mammakerhoissa varmaan tästä valittelinkin.

Toinen syntyi etuajassa ja oli aluksi keskoskaapissa, maidot meni nenämahaletkuun ja sitten pullosta. Oppi pullolle ja yritin kyllä todella kovasti imettää, mutta vauvan suu oli hyvin pieni ja oli tosiaan oppinut sen pullo-otteen. Kävin imetysohjaajallakin ja koitin kaikki konstit, yritin 3kk, mutta en saanut imetystä onnistumaan. Joten joillakin, melko monillakin, se ei vaan onnistu, yrittämisestä huolimatta.

Vierailija
8/15 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetys tai lapsi mummolle/sitteriin pullon kanssa? JUST, muuta vaihtoehtoa ei sitten ole?? Esim. sylissä tuttipullosta syöttäminen..

Mutta toi sun "vinkkis" oli loistava, tissi lapsen suuhun. Jumalauta kun olisin tiennyt, mä kun yritin perseeseen imettää.

Vierailija
9/15 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut mitenkään erityisen hankala imetyksen alku, mutta silti oli aika takkuamista monta viikkoa. Ei ihan mennyt vain niin, että tissi suuhun ja se on siinä.

Lopulta imetin lapsen kaksivuotiaaksi, joten ei ollut siitä kiinni, että en olisi viitsinyt yrittää. Mutta joillakin on vielä takkuisempaa alku ja ei onnistu vaikka kuinka haluaisi.

Vierailija
10/15 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin ajattelin aikoinaan, että mitä vaikeaa siinä imettämisessä muka on. Esikoinen oli oikein helppo imetettävä, tissi suuhun ja muksu söi kiltisti.

Kunnes sitten sain toisen lapseni jolle tissin kelpaaminen ei olenkaan ollut niin itsetään selvää. Ensin raivottiin ja sitten syötiin 5min, en yhtään tiennyt oliko se 5min tarpeeksi. Aina piti tyrkyttää tissiä, ei itse ollut siitä yhtään kiinnostunut. Lypsin välillä pulloa maitoon ja pullosta joi tosi hyvin.

Esikoisen aikana rinnat tuntui täyteläisiltä ja maitoa herui hyvin. Toisen kanssa tissit tuntui aina tyhjiltä ja meni aikaa ennenkuin maito alkoi herua. Sekin varmaan lisäsi tytön hermostumista. Ostin mammateetä ja kaikkea.

Kun tyttö oli 8kk luovutin ja siirryttiin suosiolla tutteliin ja tuttipulloruokintaan. Onneksi noinkin kauan jaksoin imettää :)

Vierailija
11/15 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

Vierailija
12/15 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tissi vaan vauvan suuhun ja siinä se. Mulla ei ainakaan mennyt niin. Myönnän, luovutin varmaan liian aikaisin, lakkasin yrittämästä. Lapsi itki, minä itkin, maitoa ei missään vaiheessa alkanut tulla kunnolla koska lapsi ei imenyt kunnolla. Synnärillä pyysin kätilöä apuun joka kerta kun piti imettää, ei auttanut. Neuvolasta koitin saada apua, ei onnistunut. Kokeilin rintakumit, imetystyynyt, kaikki mahdolliset eri imetysasennot. Mulla on matalat rinnanpäät ja se oli varmasti yksi syy miksi imetys oli niin vaikeaa. Lapsi imi rintaa korkeintaan minuutin kerrallaan ja aina sen jälkeen oli taas taisteltava että lapsi saisi rinnasta kunnon otteen. Lapsi ei saanut rinnasta kunnolla maitoa joten ei viitsinyt sitten imeäkään. Ja koska lapsi ei imenyt niin maitoa ei alkanut tulla kunnolla, inhottava noidankehä. Ikinä en ole karsastanut imettäviä äitejä enkä ihmetellyt miten pitkään joku lastansa imettää.

Vierailija
13/15 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas näitä imetysprovoja. En vaivaudu edes kommentoimaan mitään. Älkää provosoituko muutkaan.

Vierailija
14/15 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihan imetyskin on sujunut!!! ajatella!

meillä ei sujunut, ja kahden kuukauden yrittämisen jälkeen lopetin, enpä muutenkaan ollut aikonut imettää kun max 4kk, ja myönnän kyllä että itsekkäistä syistä! en halunnut rintojeni lerpahtavan ja halusimme että isäkin voi osallistua kaikkeen, (ja että äitikin saa välillä nukkua jopa kokonaisia öitä) tästäpä syystä lapsella näyttäisi olevan aivan samanlainen kiintymys suhde niin isään kuin äitiin, eikä ole pienintäkään ongelmaa siinä, kumpi hoitaa vauvaa, on yhtä paljon molempien perään!! kaikista pahin osuus : pystyn käydä JOPA ruokakaupassakin ilman vauvaa ja huolta hänestä,jääpi hyvillä mielin isin kanssa, eikä ole mikään hitonmoinen tissitakiainen :)

Vierailija
15/15 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyksestä ja myös sen ongelmista puhuminen on nykyään sallittua eikä naisen tarvitse hävetä, vaikka imetys ei sujuisikaan. Myös lapsi pärjää Suomen olosuhteissa mainiosti ilman rintamaitoa.

Imetys, silloin kun se onnistuu hyvin, on todella helppoa ja vaivatonta. Pulloruokinta on paljon vaivalloisempaa. En usko, että kukaan jättää imettämättä siksi, että pullosta olisi jotenkin helpompi ruokkia vauvaa.

Se on tietysti totta, että täysimetetyn vauvan hoito ei välttämättä suju kovin hyvin muilta, koska aina pullo ei maistu tällaiselle vauvalle.

Itselleni imetys oli esikoisen kanssa todella helppoa. Ymmärrän kyllä, että aina ei ole näin. Mielestäni muiden moittiminen nettikeskusteluissa imetyksen vaikeudesta ei anna kovin fiksua kuvaa kirjoittajasta.