Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnärille mukaan... MITÄ???

Vierailija
11.04.2011 |

Moikka!

Eli ongelmani on tämä. Viikkoja on tänään 32+0, ja olen alkanut tässä muutaman viime päivän aikana miettiä, että mitähän sitä pakataan synnärille mukaan? Neuvolakortti ja omat lääkkeet ainakin. Näin on meillä ohjeistus. Mutta mitäs muuta sitten tarvitaankaan? Ensisynnyttäjä siis olen, ja ensimmäistä kertaa kasaan kyeistä kassia. Apua siis todellakin kaipailen! Tietysti, kaikki ovat erilaisia, ja erilaiset tarpeet siis, mutta mitä te muut olette pakanneet, ja mitä olette kokeneet tarpeelliseksi synnärillä?

Kiitoksia vastauksista, ja ihanaa kevään jatkoa kaikille!

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin esikoisen kohdalla puoli kotia mukaan. Voi että harmitti se pakkaaminen kun piti pois lähteä....

Kakkosen kohdalla mulla oli vaihtovaatteet paluumatkaa varten, shampoo-hoitoaine-dödö-pesuneste, hammastahnaa (harjan saa kyllä synnäriltä ja kuuluu siihen hintaan minkä vuodeosastolla olosta muutenkin maksaa, samoin perusvoiteet, jos on atoopikko jne. peruskamat), kamera, neuvolakortti, vesipullo. Kaikki mahtu melko pieneen laukkuun. Synnytyksen aikana en tarvinnu kuin tuota vesipulloa. Ainii! neuvolakortin väliin kannattaa sujauttaa kymppi rahaa siltä varalta, että tulee äkkilähtö (saa taksin maksettua ainakin sen omavastuun) ja muutenkin joku kolikkopussi on kiva, niin isäkin saa eväitä, jos synnytys venähtää ja lompakko jää kotiin tai ei ole kolikoita (sairaaloissa usein voileipäautomaatteja joihin ei pankkikortti kelpaa).

Lukemista saa synnäriltä, vauvanvaatteet oli iskän projekti (valkkasi hyllyltä ihan itse ja vähän jännitin, että tuokohan talvivauvalle tarpeeksi, mutta hyvät vaatteet osas tuoda :D ) Ja liivinsuojia, vaippoja jne. saa synnäriltä (kaikenmaailman näytepaketteja kaikkea).

Nyt meinaan kans ottaa mahdollisimman vähän tavaraa, kun sitten harmittaa, jos joku unohtuu synnärille tai muutenkin kaikki se kamojen roudaaminen pois.

Vierailija
22/49 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut meillä oli kyllä 2hlö huoneessa kolme mammaa ja vauvaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vastuuta isälle kun tulee hakemaan vauvaa :)

Jakorvatulpille olisi ollut käyttöä joka kerta mutta vasta kolmannella kerralla tajusin ottaa mukaan. Kahdessa eri sairaalassa ole synnyttänyt ja moelmmissa oli vähintään toinen mutta pahimmillaan kolme muuta samassa huoneessa.

23

Vierailija
24/49 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa on kaikki kertakäyttöhammasharjoja myöten.

Toiletti/meikkilaukku, lähinnä hammasharja ja hammastahna sekä dödö ja hiusharja. Kotiinlähtövaatteet vauvalle ja turvakaukalo, jos tulette autolla. Itse voi tulla samoissa vaatteissa kuin menikin. Vaihtoalusvaatteet.

Suosittelen nopeaa kotiutumista. Ihmettelen, että hyväkuntoiset äidit viihtyvät päivätolkulla sairaalan karseissa pedeissä. Me lähdimme esikoisen kanssa seuraavana päivänä kotiin.

Vierailija
25/49 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-jotain syömistä ja juomista (mulla synnytysten jälkeen aina hirveän kova nälkä monta päivää)

Sairaalaan ruuan ja juoman raahaaminen on vielä hullumpaa, kuin täällä parjattu laivalle eväiden vieminen. Kyllähän siellä saa syödä ja juoda niin paljon kuin haluaa.

Toki jotkut spesiaalijutut, herkut tms, erikseen

Toki tarjolla oli viisi ruokailua, mutta mitäs sitten kun nälkä iskee siinä välillä. Tai heti synnytyksen jälkeen saa kyllä esim. iltapalan, mutta yksi pieni leipä ei vie nälkää. Omilla eväillä tarkoitin lähinnä esim. pähkinöitä, suklaapatukoita, pillimehuja, kuivattuja hedelmiä jne.

Vierailija
26/49 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa on kaikki kertakäyttöhammasharjoja myöten.

Toiletti/meikkilaukku, lähinnä hammasharja ja hammastahna sekä dödö ja hiusharja. Kotiinlähtövaatteet vauvalle ja turvakaukalo, jos tulette autolla. Itse voi tulla samoissa vaatteissa kuin menikin. Vaihtoalusvaatteet.

Suosittelen nopeaa kotiutumista. Ihmettelen, että hyväkuntoiset äidit viihtyvät päivätolkulla sairaalan karseissa pedeissä. Me lähdimme esikoisen kanssa seuraavana päivänä kotiin.

minkäs teet jos lapsen vointi ei salli kotiuttamista!!! ei siellä kuule kukaan huvikseen makaa eikä siellä turhaan pidetä. t.viikon viettänyt vauvan diagnoosin vuoksi...

Vierailija
27/49 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sapuskat riittäneet alkuunkaan. Toki kävin välipalaa jääkaapista hakemassa, mutta siellä oli vain jugurttia ja hedelmiä, ja sen 2vrk synnytyksen ja syömättömyyden jälkeen nälkä oli järjetön.

Vierailija
28/49 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en taas tarvinnut liivinsuojia vielä sairaalassa, kun maito ei noussu. Mutta nehän ei vie juuri mitään tilaa, joten kannattaa varoiksi ottaa. Minulla oli ristikkolehti (jouduin odottelemaan sairaalassa 2pv ennen synnytyksen alkamista) ja miniläppäri mukana. Sillä oli mukava pitää yhteyttä miehen kanssa (sairaalassa ilmainen nettiyhteys), kun vauva esim nukkui. Meillä pitkä välimatka kotiin ja synnytyksen jälkeen mies tuli vasta kahden päivän päästä hakemaan meitä kotiin!

Itse synnytyksessä minulla oli mukana urheilujuomapullo, jossa oli valmiiksi jauhe pohjalla ja mies sitten täytti sen vedellä synnytyssaliin mentäessä. On hyvä saada jostain lisäenergiaa jos synnytys venyy ja itselleni ei ainakaan mikään syötävä olisi maittanut!

Vierailija
29/49 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan määräys... lukuunottamatta astmalääkkeitä ja insuliineja.

Vierailija
30/49 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitse, mut itsestäni oli mukava pukea vauva jo synnärillä omiin vaatteisiin. Vaatteita oli mukana alunperin vain kotiinlähtöä varten, mutta synnärillä oli silloin niin vähissä vauvanvaatteet, että aloin käyttämään lapsella heti noita kotoa otettuja. Osastolla otetuissa kuvissa on tosi kiva, kun lapsella on kauniit vaatteet, mummon kutomat pikkuruiset sukat ja ihana pitsimyssy. Ne olikin ainoat kerrat, kun kaikkein pienimmät vaatteet edes mahtui päälle - kun pitkä lysyssä ollut lapsi oikaisi itsensä, jäi 56-senttiset samoin tein liian pieniksi.

Vierailija
31/49 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolestani kiitos ap:lle, en muistanut koko synnärikassia, nyt 39+1 joten taitaa olla aika alkaa pakkailemaan. :)

edellinen

Vierailija
32/49 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin tiennyt miten oma synnytykseni menee,olisin todellakin ottanut korvatulpat.

15h ja kiireelliseen sektioon alkuyöstä,vauva lastenteholle ja minä osastolle jossa synnyttäneitä mutta ei vauvoja.Luulin että vihdoin pääsen rättiväsyneenä nukkumaan(klo 1.00 yöllä) niin eikö naapuripedin tupakoiva äiti kuorsaa niin että kattorappaukset putoilee.

Hetken sain unta kun kyseinen äiti haettiin imettämään omaa vauvaansa teholle.Oli todella syvältä..

Nyt kun toukokuun alussa olen menossa kakkosta synnyttämään niin varaudun myös korvatulpin reissuun.

Vierailija
33/49 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän sairaalassa muutenkin suositaan (siis käsitykseni mukaan) sitä, että tuodaan omat lääkkeet mukana. Toki, jos kiire lähtö tulee mistä syystä tahansa saa sitten oman lääkitysensä toki sairaalasta, kun ei välttämättä mukana ole. Mutta muuten on toiveena, että omat lääkkeet tuotaisiin mukaan. Otan ne kyllä tosiaan, koska en luota siihen, että saisin oman lääkitykseni sairaalasta.

Mutta kiitoksia kaikista vastauksista! On ollut valaisevaa, koska esim. korvatulppia en ollut tullut ajatelleeksikaan. Voihan nuo mukaan ottaa, ei niitä välttämättä tarvitse, mutta jos tarvitsee, niin sitten ärsyttää jos ei ole. :)

Vierailija
34/49 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran voin vastata tohon, että osastojen lääkekaapit on aika rajallisen kokoiset, eikä sairaalan apteekki ole 24/7 auki. Osastojen ei myöskään kannata ottaa kaikenlaisia lääkkeitä vain varuilta osaston kaappiin, koska se tulisi kalliiksi, suurimman osan varmasti mennessä vanhaksi odottaessa mahdollista tarvitsijaa. Kaikkia lääkkeitä saa kyllä tilattua, mutta se ehtiikö lääkettä tilaamaan ennen kotiutumista on eri asia.

Eli ei osastolla ole kaikkia mahdollisia lääkkeitä heti saatavilla, joten sen vuoksi omat lääkkeet kannattaa ottaa mukaan.

Haluisin muuten ihan mielenkiinnosta nähdä tuon Kelan määräyksen.

Vierailija
35/49 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys lähenee täälläkin ja laukkua aloitin tänään hieman pakkailemaan, kun törmäsin ongelmaan... mitä hemputtia sille vastasyntyneelle puetaan päälle kotiinlähtiessä näillä huhti-toukokuun keleillä???

Vierailija
36/49 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys lähenee täälläkin ja laukkua aloitin tänään hieman pakkailemaan, kun törmäsin ongelmaan... mitä hemputtia sille vastasyntyneelle puetaan päälle kotiinlähtiessä näillä huhti-toukokuun keleillä???

body,puolpotkarit,ohut hattu ja kevyt villapuku.voit laittaa vaik viltin päälle turaistuimeen jos tuntuu viileält

Vierailija
37/49 |
24.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silloin potilas käyttää omiaan ja ne kirjataan asiallisesti tai lääkkeet pyydetään toisesta yksiköstä, kunnes niitä osastolle saadaan.

"Potilaan tulee hankkia avohoidossa käyttämänsä lääkkeet apteekista. Tällaisista lääkkeistä samoin kuin yksityisessä terveydenhuollossa käytettävistä lääkkeistä potilaalla on oikeus sairausvakuutuslain (1224/2004) mukaiseen korvaukseen. Lain perusteella julkisessa laitoshoidossa olevalle henkilölle ei makseta lääkekorvauksia sairausvakuutuksesta. "

Se, että sairalasta pitäisi antaa lääkkeet perustuu viimeiseen lauseeseen. On ollut tapauksia, että potilas on käyttänyt sairaalassa omia kalliita lääkkeitään ja menettänyt sitten korvaukset niistä.

Vierailija
38/49 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaalan kaavut on tosi käteviä kaiken sen hikoilun ja vuodon keskellä, mutta itselleni tuli niistä pesuaineista ilmeisesti joku allerginen reaktio ja kutisevaa ihottumaa (en ole tietääkseni edes millekään allerginen). Niinpä mies joutui sieltä perhehuoneesta ssuunnistamaan bussilla kotiin hakemaan mulle yöpukuja :/

Aika tujuilla aineilla ne tekstiilit on siellä pakkokin tietysti pestä, mutta allergisten kannattaa huomioida!

Vierailija
39/49 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaalan kaavut on tosi käteviä kaiken sen hikoilun ja vuodon keskellä, mutta itselleni tuli niistä pesuaineista ilmeisesti joku allerginen reaktio ja kutisevaa ihottumaa (en ole tietääkseni edes millekään allerginen). Niinpä mies joutui sieltä perhehuoneesta ssuunnistamaan bussilla kotiin hakemaan mulle yöpukuja :/

Aika tujuilla aineilla ne tekstiilit on siellä pakkokin tietysti pestä, mutta allergisten kannattaa huomioida!

Mä en ole allerginen, mutta koska oon jo vuosia käyttänyt tosi mietoja pesuaineita, saan joskus vahvemmista ihottumaa ja kutinaa. Pitää ottaa varmaan muutama oma vaate varuiksi mukaan, jos näin käy.

Vierailija
40/49 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja rehellisesti: tulet toimeen ilman mitään tavaraakin, kokeiltu on.

Toki voit tavaroita mukaan pakata, mutta paineita ei kannata ottaa: jos unohtui, niin mies voi hakea/ ostaa tai sitten saat sen sairaalasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi