Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnärille mukaan... MITÄ???

Vierailija
11.04.2011 |

Moikka!

Eli ongelmani on tämä. Viikkoja on tänään 32+0, ja olen alkanut tässä muutaman viime päivän aikana miettiä, että mitähän sitä pakataan synnärille mukaan? Neuvolakortti ja omat lääkkeet ainakin. Näin on meillä ohjeistus. Mutta mitäs muuta sitten tarvitaankaan? Ensisynnyttäjä siis olen, ja ensimmäistä kertaa kasaan kyeistä kassia. Apua siis todellakin kaipailen! Tietysti, kaikki ovat erilaisia, ja erilaiset tarpeet siis, mutta mitä te muut olette pakanneet, ja mitä olette kokeneet tarpeelliseksi synnärillä?

Kiitoksia vastauksista, ja ihanaa kevään jatkoa kaikille!

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen toista lasta synnyttäessäni joutunut jäämään lääkärikäynniltä suoraan sairaalaan ja mukana ei ollut edes neuvolakorttia. Mies toi sitten kameran, puhdistusaineet ja vaihtovaatteita sekä tietenkin lapselle vaatteet. Hyvin sujui niinkin.

Esikoisesta muistan sen, että jos vaihtaa synnyttämään mennessä puhtaat vaatteet, niin kyllä niillä samoilla voi mennä kotiinkin ellei satu lapsivedet menemään menomatkalla. Mä ainakin vaihdoin vaatteet heti sairaalassa, joten ne omat ei olleet tuntiakaan päällä. Alusvaatteita toki on hyvä ottaa varulta mukaan.

Mä ottaisin jotain musiikkia, joko kännystä tai MP3-soittimesta.

Mistä sairaalasta ei saa riittävästi ruokaa? Mä olen ainakin saanut ihan sen kun olen pyytänyt jos ei ole ruoka-aika.

Jos puoliso joutuu joka tapauksessa käymään kotona sairaalaolon aikana (ei perhehuonetta, vanhempia lapsia, lemmikkejä tms.), niin sitä tavaraa saa kuitenkin lisää.

Meille tuli nimittäin yllättävän paljon tavaraa sinne sairaalaan, kun ihmiset toivat kukkia ja vauvalahjoja. Meistä on ollut kivempi ottaa vastaan vieraita jo sairaalassa.

Vierailija
42/49 |
25.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä siis ummetuslääke, ja tämä on paras kaikista. Itse kärsin aikanaan (ei synnytykseen liittyvästä) ERITTÄIN pahasta ummetuksesta. Kokeilin KAIKKI mahdolliset keinot ja lääkkeet, kunnes lääkäri vinkkasi tämän lääkkeen ja ah...

Ei aiheuta sellaista "syöksyreaktiota" vaan laittaa vatsan toimimaan normaalisti, tai ehkä vähän normaalia pehmeämmin.

Tämä siis muillekin mammoille vinkkinä, aika yleinen vaiva tuntuu olevan.

Onnea synnytykseen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan määräys... lukuunottamatta astmalääkkeitä ja insuliineja.

Kyllä meillä on selkeä ohjeistus ottaa omat lääkkeet mukaan synnärille.

"Muista ottaa mukaan omat säännöllisessä käytössä olevat lääkkeesi ja henkilökohtaiset hygieniatarvikkeet."

Näin sanotaan oman synnärin nettisivuilla. Että kyllä tuo mielestäni tarkoittaa muutakin kuin pelkästään inhalaattoreita ja insuliineja. Itselläni siis ihan muitakin lääkkeitä käytössä, joten kyllä nuo mukaan varmuudeksi otan. Käytän sitten sairaalan tarjoamia, JOS tarjoavat. :) En sitten tiedä miten muualla Suomessa.

Ap

Vierailija
44/49 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastailin tossa aikasemmin jo ettei kannata ottaa hirveesti tavaraa mukaan, mut tuli viel yks juttu mieleen! Nimittäin kannattaa panostaa siihen, et synnytyksen jälkeen kaikki tarvittava TOIPUMISEEN löytyy kotoa. Siis tottakai on mahdollista, että olet elämäsi vireessä etkä tarvitse mitään erikoista lapsivuodeaikana, mutta siltä varalta, jos et kuitenkaan olekaan priimakunnossa...

Mulle tuli aivan yllätyksenä se, että mieheni ei osannut ostaa siteitä :D Siis käytettiin ennen raskaaksi tuloa kierukkaa enkä ollut vuosiin käyttänyt menkkasuojia, kun ei ollut menkkojakaan. Sitten synnäriltä kotiuduttua pyysin miestä hakemaan siteitä ja hän toi tavallisia pikkuhousunsuojia (niitä paperinohuita pieniä valkovuotosuojia). Mä olin aika suu auki, et mitä hel.. Mut toinen ei vaan kertakaikkiaan osannut :D Ja oli vielä pitkään hyllyjen luona kuulemma miettinyt muttei kehdannut pyytää myyjältä apua...

Tämän lisäksi olisi hyvä olla kipulääkettä (tarpeeksi!), keittosuolatippoja (meidän vauvan silmien tosi kovaa rähmimistä hoidettiin keittosuolalla. Se sopii myös nuhaan jne. Yksittäispakattuna säilyykin aika pitkään ja käyttöä löytyy joskus kuitenkin), septidiniä navan puhdistukseen, käsihuuhdetta. Vessa ja talouspaperia, pyykinpesuainetta, puhtaita lakanoita (osta lisää, jos ei kotona ole hirveästi, sillä niitä saa vaihtaa useita kertoja päivässäkin ainakin alkuajat), juotavaa (tai juomapullo, jota voi pitää sängyn vieressä, kun imettää. Minulla kurkku oli kuin sahara imetyksestä johtuen ja join varmaan kymmenen litraa päivässä. Heräsin välillä öisinkin siihen, kun kurkkua kuivasi niin paljon etten meinannut saada henkeä), rinnansuojuksia ja aventin pumppu on tosi hyvä (helpottaa rintakipuun). Pumpulia, pumpulitikkuja... Rautatabletit auttaa, kun hemoglobiini laskee vuodosta johtuen ja olo on vetämätön.

Kirjoja, elokuvia, kaikenlaista helppoa tekemistä. Kannattaa siis varautua siihen, että istuu kuukauden kolmen seinän sisällä (vaikkei tämä toteutuisikaan, ihan siltä varalta, jos tuleekin hätäsektio tms. niin kaikki tarpeellinen odottaa jo kotona eikä ainakaan lopu kesken). Ruokaakin voi tehdä tai hamstrata pizzerioiden yhteystietoja... Valmisruokaakin kannattaa laittaa pakkaseen hätävaraksi.

Itse kiinnittäisin huomiota juuri tuohon toipilas/ lapsivuodeaikaan. Siellä synnärillä olet vain muutaman päivän ja heidän kuuluu tarjota sulle kaikki henkilökohtaiseen hygieniaan ja elämiseen tarvittava siellä, vaikka tulisit sinne ex temporena kesken kauppareissun: saat siis vaatteet, pesuaineet, ruuat synnäriltäkin. Neuvolakortti on oikeastaan ainoa mitä olisi hyvä pitää jatkuvasti mukana, jos pelkää joutuvansa äkkilähdöllä synnyttämään (ensisynnyttäjänä tosin aika epätodennäköistä. Mulla ainakin supistuksia tuli päiväkausia säännöllisesti ja olisi ehtinyt pakata vaikka koko kämpän synnärille mukaan supistusten alettua :D )

Mutta varaudu siis siihen lapsivuodeaikaankin!

Vierailija
45/49 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai missään joudu toisen kanssa samaan huoneeseen? Itse olen synnyttänyt neljässä eri sairaalassa ja aina ollut yksin huoneessa. sairaalat kas, koks, tammisaari ja kättäri.

ja molemmilla kerroilla oli kahden hengen huone. Toisella kertaa sattui vielä viereiseen petiin somalirouva jolla oli melko äänekkäitä heimosisaria paikalla aamusta iltaan. Kyllä siinä oli korvatulpat kovalla käytöllä...

Vierailija
46/49 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen itkuun kyllä herää ne korvissakin, mutta huonetoverin kuorsaukselta on kiva saada nukuttua.

Vierailija
47/49 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-neuvolakortti

-sisäkengät

-hammasharja ja -tahna

-shamppoo

-imetysliivit

-kännykkä + laturi

-kamera

Taysissa ainakin sai ruokaa niin ettei nälkä päässyt yllättämään, iltapalakin jätettiin koko yöksi saataville niin pääsin synnytyksen jälkeen syömään vatsan täyteen. Ja olisihan ne omat vaatteet varmaan olleet mukavat mutta kun siinä hikisenä sängyssä pyöri pari päivää niin mukavampi se oli niin sairaalakaapuja vaihtaa vähän väliä.

Kuten joku jo yllä sanoikin niin ehdottomasti kannattaa panostaa siihen että kotoa löytyy sitten niitä tarvittavia kuten isoja siteitä, tissirasvaa (lansinohlia?), särkylääkkeitä, rintapumppu, liivinsuojuksia, RUOKAA, jnejne :)

Vierailija
48/49 |
11.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakemassa asioita? Vaan pitää hamstrata ku maailma loppuis;)..

Ei taitas onnistua istua neljän seinän sisällä vauvan kanssa jos on muita lapsiakaan vaikka vähän kolottais:D

Vierailija
49/49 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan määräys... lukuunottamatta astmalääkkeitä ja insuliineja.

Kyllä meillä on selkeä ohjeistus ottaa omat lääkkeet mukaan synnärille.

"Muista ottaa mukaan omat säännöllisessä käytössä olevat lääkkeesi ja henkilökohtaiset hygieniatarvikkeet."

Näin sanotaan oman synnärin nettisivuilla. Että kyllä tuo mielestäni tarkoittaa muutakin kuin pelkästään inhalaattoreita ja insuliineja. Itselläni siis ihan muitakin lääkkeitä käytössä, joten kyllä nuo mukaan varmuudeksi otan. Käytän sitten sairaalan tarjoamia, JOS tarjoavat. :) En sitten tiedä miten muualla Suomessa.

Ap

jotka kyllä koskevat joka sairaalaa. Lähtökohtaisesti heidän pitää tarjota lääkkeet ja jos eivät niitä mistään saa, niin kirjata ylös omien lääkkeiden erä ja viimeinen käyttöpäivä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme