Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko työnantaja yksipuolisesti pilkkoa viiden viikon

Vierailija
09.04.2011 |

kesäloman kolmeen eri pätkään? Tietääkö kukaan? Olen itse ollut ylityövapailla ja työkaveri soitti, että kesälomalistat on tulleet ja siellä joidenkin lomat pilkottu miten sattuu, mm. mun. Tes-kirjasta koitin katsoa, mutta siellä sanotaan vain että työnantaja määrää loman ajankohdan. Luottamusmiestä meillä ei tällä hetkellä työpaikalla ole, kun hän on pitkällä sairaslomalla enkä jaksa odottaa että voin maanantaina soittaa liittoon.

Onko siis kenelläkään kokemusta?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYÖNANTAJA PÄÄTTÄÄ LOMAN AJANKOHDAN.

Yksinkertaista. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?

Vierailija
2/7 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYÖNANTAJA PÄÄTTÄÄ LOMAN AJANKOHDAN.

Yksinkertaista. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?

Se tarkoittaa että viiden viikon loma voitaisiin pätkiä vaikka niin että on viikko lomaa, viikko töitä, viikko lomaa, viikko töitä, viikko lomaa jne. läpi kesän. Jos se olisi mahdollista kuten ylempänä mainitaan, niin niinhän tekisi jokainen työnantaja koska silloin ei tarvittaisi sellaista määrää sijaisia kuin nyt tarvitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun muistaakseni lomissa oli sellainen juttu että vähintään kaksi viikkoa piti olla putkeen sitä kesälomaa. Eli ainakin yhden pätkän on oltava vähintään kaksi viikkoa pitkä.

Vierailija
4/7 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on oikeus jos tessissä niin sanotaan. Luuletko että ne tekstit on siellä ihan huvikseen?

Lain mukaan kaksi viikkoa pitää olla yhteen putkeen, lopun voi pilkkoa miten vaan.

Vierailija
5/7 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun muistaakseni lomissa oli sellainen juttu että vähintään kaksi viikkoa piti olla putkeen sitä kesälomaa. Eli ainakin yhden pätkän on oltava vähintään kaksi viikkoa pitkä.

Vierailija
6/7 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosilomasta 24 arkipäivää on sijoitettava lomakaudelle (kesäloma). Muu osa lomasta (talviloma) on annettava viimeistään seuraavan lomakauden alkuun mennessä. Kesäloma ja talviloma on annettava yhdenjaksoisena, jollei työn käynnissä pitämiseksi ole välttämätöntä jakaa sitä osaa kesälomasta, joka ylittää 12 arkipäivää, pidettäväksi yhdessä tai useammassa osassa.

Jos loman antaminen lomakaudella aiheuttaa kausiluonteisessa työssä olennaisia vaikeuksia työnantajan toiminnalle, kesäloma voidaan antaa lomakauden ulkopuolella saman kalenterivuoden aikana.

Työnantaja ja työntekijä saavat sopia, että työntekijä pitää 12 arkipäivää ylittävän loman osan yhdessä tai useammassa jaksossa.

Työnantaja ja työntekijä saavat sopia vuosiloman sijoittamisesta ajanjaksolle, joka alkaa sen kalenterivuoden alusta, jolle lomakausi sijoittuu, ja joka päättyy seuraavana vuonna ennen lomakauden alkua. Lisäksi saadaan sopia 12 arkipäivää ylittävän lomanosan pitämisestä viimeistään vuoden kuluessa lomakauden päättymisestä.

Ennen loman ajankohdan määräämistä työnantajan on varattava työntekijälle tilaisuus esittää mielipiteensä loman ajankohdasta. Työnantajan on mahdollisuuksien mukaan otettava huomioon työntekijöiden esitykset ja noudatettava tasapuolisuutta lomien sijoittamisessa.

Kolme päivää tai sitä lyhyempää loman osaa ei saa ilman työntekijän suostumusta antaa niin, että lomapäivä sattuisi työntekijän työvuoroluettelon mukaiseksi vapaapäiväksi.

Vierailija
7/7 |
09.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän se kivaa ole mutta sen lauluja laulat kenen leipää syöt. Työnantajalla on valtaa enemmän.

Kannattaa lukea tuo finlexin sisältö