Minkä ikäisenä aloitte syöttämään kiinteitä ja...
millä aloititte? Perunalla ja porkkanalla vai jollakin muulla? Oletko kokeillut sormiruokailua? Miten sujui?
Kommentit (8)
ja soseutin aluksi perunaa ja porkkanaa. Myöhemmin otimme maissin ja parsan valikoimaan. En ole kokeillut sormiruokailua ennen vuoden ikää. On niin hidasta ja sotkuista hommaa.
Sitten porkkana, maissi, bataatti... Maissi oli eka, jota söi mielellään ja sen jälkeen suostui syömään perunaa ja porkkanaakin, kunhan soseesta oli ainakin puolet maissia. Bataatti meni sitten pelkälläänkin.
Peruna/porkkanaa ja sit kaurapuuro..
jos vauva ei istu syöttötuolissa tai tukevasti sylissä. Jos vauva on kallellaan esim sitterissä, voi palaset humpsahtaa kurkkuun ja aiheuttaa tukehtumisvaaran. Vain selkä suorassa pystyasennossa vauvalla on mahdollista pyörittää paloja suussaan.
Meillä tyttö alkoi himpun alle 6kk syömään kiinteitä. Olen antanut sosetta sekä sormiruokaa. Molempia syö, sormiruoka kiinnostaa enemmän. Soseena aloitin bataatilla, sitten perunaa, porkkanaa jne. Sormiruoaksi keitin alkuun porkkanatikkuja, sitten myös muita kasviksia ja myöskin lihaa olen antanut sormiruokana. Maistuu paremmin kuin soseena.
toisella musitaakseni ekana oli peruna, toisella porkkana. Söivät kaikkea mahdollista ja mielellään, nuorempi siirtyi omatoimiruokailuun 1v2kk iässä, jolloin kelpasi vain itselusikoituna. Kaikkeahan voi antaa sormiruokana, jos lapsi siten syö paremmin.
Muistaakseni luumulla aloitettiin molempien kanssa kun vatsa menee helposti kiinteistä kovalle. Sitten tuli peruna ja porkkana, päärynä, joku vilja jne. Esikoinen söi heti reippaasti, kuopus pani hanttiin 11kk ikään asti, jolloin vasta syömään enemmän kuin puolikkaan lusikallisen kerralla. Silloinkin halusi itse syödä eli sormiruualla mentiin. Sotkuista oli, mutta kun ei huolinut lusikkaa niin ei huolinut.