Olen opiskelija, ja opintotuki riittää elämiseeni. Kysykää mitä vain.
Opintotuki + asumislisä riittää minulla sellaisenaan Jyväskylässä. Koko opintolainan voin siis sijoittaa. Kysykää mitä vain.
Kommentit (30)
Missä saat pidettyä telttapaikkaa ympäri vuoden?
Asumislisä on osa opintotukea. Olet siis ottanut lainankin?
Jaa oma lapseni tulee kesäksi minun luo, kun ei saanut töitä. Maksan hänen vuokran ja elelee minun kanssa kunnes sas syyskuussa taas tuet. Ei sillä opintorahalla ja asumislisällä elä. Hänelle jää vuokran maksun jälkee 142e elämiseen kuukaudessa. Autan tietysti enkä toivo hänen nostavan lainaa.
Kuinka paljon vanhempasi kustantavat elämistäsi?
Vierailija kirjoitti:
Menot?
Vuokra 370e yksiöstä.
Ruokaan menee noin 40e/kk, syön vain itse tehtyä ruokaa. (Aamupuuro, 1 lämmin ruoka, iltapala)
Kotinetti kuuluu vuokraan
Puhelinliittymä 13e/kk
Kotivakuutus 12e/kk
Sähköön n. 9e/kk
Vierailija kirjoitti:
Eivät ollenkaan. Erittelin kuluni toisessa kommentissa. Elämähän on siis tällä tavalla erittäin köyhää, mutta opintotuella silti voi selviytyä.
Ap
Ilmeisesti siis muutkin kuin tyttäreni pärjäävät ilman lainaa. Alan töitä on tehnyt kesät ja joulut. Minä maksan vuokran ja jotain laskuja ja tytär on sijoittanut omiaan. Ei opintolainaa.
Nyt on taas täällä kotipaikkakunnalla äidin lihapatojen ääressä, tienaamassa kesätöistä. Ihanaa kun saa taas muutaman kuukauden hyysätä.
Äitee
Vierailija kirjoitti:
Asumislisä on osa opintotukea. Olet siis ottanut lainankin?
Olen ottanut lainankin, täysin sijoitettavaksi. Tosin jos joku kesä en saakaan kesätöitä, voi osan lainasta joutua käyttämään kesästä selviytymiseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menot?
Vuokra 370e yksiöstä.
Ruokaan menee noin 40e/kk, syön vain itse tehtyä ruokaa. (Aamupuuro, 1 lämmin ruoka, iltapala)
Puhelinliittymä 13e/kk
Kotivakuutus 12e/kk
Sähköön n. 9e/kk
Mistä noin halpa yksiö?
Vierailija kirjoitti:
Jaa oma lapseni tulee kesäksi minun luo, kun ei saanut töitä. Maksan hänen vuokran ja elelee minun kanssa kunnes sas syyskuussa taas tuet. Ei sillä opintorahalla ja asumislisällä elä. Hänelle jää vuokran maksun jälkee 142e elämiseen kuukaudessa. Autan tietysti enkä toivo hänen nostavan lainaa.
Opintotuella ei toki elä kesällä, kun sitä ei saa. Tukikuukausina tosin tuolla 142 eurolla tulee tarvittaessa toimeen.
Jos sinä valehteleva idioottivajakki olisi oikeasti opiskelija, niin sinä tietäisit, että opintotuki muodostuu kolmesta osasta, opintorahasta, asumislisästä ja opintolainasta valtiontakauksen kautta. Jos siis puhut opintotuesta, se sisältää lainan.
Hyvä yritys siis haiseva persväli, mutta pelkkää valetta aloituksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menot?
Vuokra 370e yksiöstä.
Puhelinliittymä 13e/kk
Kotivakuutus 12e/kk
Sähköön n. 9e/kk
Törkeän kallis kotivakuutus! Kannattaa kilpailuttaa se (mulla kaksiossa 6 euroa kuukaudessa Turvasta).
Ei tämä niin paha ole, niinkö?
Säälin sua.
Tapa ittes jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menot?
Vuokra 370e yksiöstä.
Puhelinliittymä 13e/kk
Kotivakuutus 12e/kk
Sähköön n. 9e/kk
Mistä noin halpa yksiö?
Jyväskylän Puistolassa. Toki kämppä on jostain 60-luvulta ja sitä ei ole remontoitu varmaan moniin vuosikymmeniin. Ei ole mitään luksuselämistä, mutta opiskelijana ei juuri ole varaa valittaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ollenkaan. Erittelin kuluni toisessa kommentissa. Elämähän on siis tällä tavalla erittäin köyhää, mutta opintotuella silti voi selviytyä.
Ap
Et siis käy koskaan vanhemmillasi ja kesätkin olet asunnossasi? Mites opiskelumateriaali? Vesilasku? Peseytymistarvikkeet? Puhelut?
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä valehteleva idioottivajakki olisi oikeasti opiskelija, niin sinä tietäisit, että opintotuki muodostuu kolmesta osasta, opintorahasta, asumislisästä ja opintolainasta valtiontakauksen kautta. Jos siis puhut opintotuesta, se sisältää lainan.
Hyvä yritys siis haiseva persväli, mutta pelkkää valetta aloituksesi.
Ihan oikeasti olen opiskelija. Opintotukihakemuksen lähettämisestä on jo useampi vuosi enkä tähän liittyvää termistöä ole sen jälkeen juuri kerrannut. Voin siis korjata, että opintoraha ja asumislisä riittävät minun kohdallani elämiseen.
Ap
Menot?