Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko minulla oikeus saada opettajan virka?

Vierailija
08.04.2011 |

Olen hoitanut samaa viransijaisuutta jo kolme vuotta. Nyt virka on laitettu auki, kun viranhaltija jäi eläkkeelle. Kuuluuko paikka minulle, kun olen sitä hommaa jo monta vuotta hoitanut? Rehtori on vihjaillut, että kannattaa hakea, mutta entä jos ohitseni kiilaa joku toinen?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin hän saa.

Vierailija
2/59 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tietenkin sitä haet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei niin kuka tahansa pätevä menee edellesi...

Vierailija
4/59 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko minulla siis etuoikeus virkaan, kun olen sitä jo hoitanut?

ap

Vierailija
5/59 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siitä on etua

Vierailija
6/59 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos olet ollut työssäsi hyvä niin varmasti ennemmin sinä kuin sika säkissä.

Vierailija
7/59 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se, joka on sitä hoitanut.

Vierailija
8/59 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä lain perusteella?

Vierailija
9/59 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virka on laitettava auki ja noteerattava kaikki hakijat.

Vierailija
10/59 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet pätevä niin mikset jo ole vakinaistettu?

Vierailija
11/59 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sulla ole mitään etuoikeutta. Sitä paitsi valinnan virkaan tekee sivistyslautakunta, ei rehtori. Rehtorin suosittelut tosin voivat olla eduksi.

Vierailija
12/59 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos työhösi on oltu tyytyväisiä. Näin ainakin omassa koulussani on aina käynyt. Tietenkin on etu, että tunnet koulun ja oppilaat. Mutta kuten on jo sanottukin, ei sinulla mitään virallista etuoikeutta virkaan ole.

Vierailija
13/59 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos toinen tasaveroinen hakija

Vierailija
14/59 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet pätevä niin mikset jo ole vakinaistettu?

Vierailija
15/59 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mennä sitten määkymään rehtorille, että kun vauvapalstallakin sanottiin että mulla on oikeus....

Vierailija
16/59 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulla ole mitään oikeutta tai etuoikeuttakaan saada sitä virkaa. Eikä pätevämpi mene välttämättä ohi. Virkoihin valitaan henkilöt, jotka katsotaan siihen tehtävään parhaiten sopivaksi, kunhan vaan pätevyys löytyy. Sinulta löytyy pätevys ja ko. koulun kokemus, joten olet varmaan etulyöntiasemassa, jos vaan olet tehnyt hommasi hyvin. Toisaalta, jos koulussa on esim. pitkäaikainen päätoiminen tuntiopettaja, niin hän voi hyvinkin mennä sinun ohitsesi, vaikka sinä olet tätä nimenomaista virkaa hoitanut.

Mitään sellaista, että virka sinulle kuuluisi ei ole olemassa. Jos esim. jostain toisesta koulusta vähenee tunnit tai siellä ei ole jollekin sopivat työolosuhteet, niin jonkun toisen koulun viranhaltija voidaan siirtää ko. virkaa hoitamaan.

Kai sinulla itselläsi on joku fiilis, että oletko vahvoilla? Minkälaisella äänensävyllä rehtori vihjaili virkaa hakemaan?

Vierailija
17/59 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimeen voidaan valita sopivin

Vierailija
18/59 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

PÄTEVIN, ei sopivinta. Pätevyys pitää kyetä osoittamaan ja siihen voi ko. virkaa hallinoiva lautakunta tehdä joitakin poikkeuksia/vapauksia. Mutta missään tapauksessa pelkästään sopivinta ei voida valita, tai muille hakijoille syntyy valitusperuste. Valitusoikeushan on olemassa ilman muuta.

Vierailija
19/59 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkaan valitaan pätevä ja sopiva. Siis sopiva. Jos rehtorisi kerran vihjasi, että kannattaa hakea, niin todennäköisesti olet vahvoilla. Olin kerran itsekin - ja olen edelleen todella pätevä ja vuosi vuodelta kokeneempikin, mutta en silloiseen haluammani pestiin sopiva. Minun ohitseni meni lyhyemmän työkokemuksen kunnassa tehnyt, mutta rehtoria ja johtoluntaa miellyttänyt henkilö. Ja kyllä sapetti. Ja sapettaa edelleen.

Vierailija
20/59 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin kai otetaan se sopivin?Koska jos virkaan riittää maisteri, ei ole pakko ottaa tohtoria.