Miksi syömäni ruoka tulee vetenä ulos noin 2 h
ruokailun jälkeen? Ensin tulee vatsakipeäksi ja sitten vähän ajan päästä juoksen vessaan. Tätä jatkunut nyt usean päivän ajan.
Kun en syö, ei ole vatsa kipeä eikä tarvi juosta vessaan. Riipumatta ruuasta käy samoin.
Kommentit (31)
lääkäriin jos jo antibioottikuuria aikana alkaa voimakas ripuli. Lääkitys voidaan vaihtaa ja joskus täytyy lopettaa kokonaan.
Loppui päivän-pari sisällä kuurin loppumisesta.
tämä ole kohta viikon kestänyt. Mutta ehkä sitten kuitenkin on... Enpä ole ennen moiseen törmännyt.
ap
ja löytyi keliakia.
ollut nyt vuoden tuota. Kertaakaan ei ole tullut muutakuin ripulia. Jotkut päivät ripuloin kokonaan (välillä myös öisin kymmeniä kertoja). Olen ollut gastrologian erikoislääkärillä. Syynä ihan vaan toiminnallinen vatsavaiva. Kaikki kokeet on tehty ja aina vaan ripuloin. En voisi käydä normaalitöissä. Onneksi voin tehdä kotona töitä ja ripuloida vähän väliä. Kamalaa mut ei kai muutakaan voi. Toivottavasti sinulla menee ohi, itse olen toivoni menettänyt. Usein tulee myös pahoja vatsakipuja ja silloin menen ensiapuun kipupiikille.
ollut nyt vuoden tuota. Kertaakaan ei ole tullut muutakuin ripulia. Jotkut päivät ripuloin kokonaan (välillä myös öisin kymmeniä kertoja). Olen ollut gastrologian erikoislääkärillä. Syynä ihan vaan toiminnallinen vatsavaiva. Kaikki kokeet on tehty ja aina vaan ripuloin. En voisi käydä normaalitöissä. Onneksi voin tehdä kotona töitä ja ripuloida vähän väliä. Kamalaa mut ei kai muutakaan voi. Toivottavasti sinulla menee ohi, itse olen toivoni menettänyt. Usein tulee myös pahoja vatsakipuja ja silloin menen ensiapuun kipupiikille.
koepalat otettu ja paksusuolen yleistilanne kartoitettu,
ulosteviljely, tulehdusarvot ja verenkuva?
Sinuna tutkituttaisin ja aloittaisin itsenäisen tai ravintoterapeutin valvonnassa ruokavalion muutoksen. Kokeilisin varmaan maidotonta ja viljatonta diettiä, sekä vähähiilihydraattista parin kuukauden ajan ja sen jälkeen aloittaisin altistuksen jommalle kummalle.
siksi ehkä hieman turha ehdotella muita diagnooseja.
Kai ole ap kuurin alusta asti syönyt myös maitohappobakteereja? Antibioottikuurit ovat todella kovaa tavaraa mahalle ja suolistolle ja elimistölle kestää pitkän aikaa toipua kuurista. Ripuli, mahakivut ovat juuri tyypillisiä oireita. Jos jostain syystä et ole syönyt maitohappobakteereja niin aloita heti ja syö niitä nyt jonkun aikaa vielä kuurin loppumisen jälkeen, jotta saat mahasi ja suolistosi kuntoon.
Jos plussaa, sitten aika terveyskeskukseen. Mikään päivystysasia tuo ei ole, mutta kannattaa heti arkena laittaa vireille, jos kerran oireita on ja vasta-aineet koholla.
siksi ehkä hieman turha ehdotella muita diagnooseja.
Kai ole ap kuurin alusta asti syönyt myös maitohappobakteereja? Antibioottikuurit ovat todella kovaa tavaraa mahalle ja suolistolle ja elimistölle kestää pitkän aikaa toipua kuurista. Ripuli, mahakivut ovat juuri tyypillisiä oireita. Jos jostain syystä et ole syönyt maitohappobakteereja niin aloita heti ja syö niitä nyt jonkun aikaa vielä kuurin loppumisen jälkeen, jotta saat mahasi ja suolistosi kuntoon.
että pitäisi syödä vuoden tai kaksikin kuurin jälkeen. Suoliston bakteerifloora korjaantuu vastan parin vuoden kuluttua antibioottikuurista. Sen vuoksi niitä ei pitäisi syödä kuin vasta ehdottomaan tarpeeseen. Jokainen infektio pitäisi tutkia ja syy selvittää ennen kuin ottaa kuurin. Vieläkään ei aina näytettä oteta ja lääke määrätään virusinfektioihinkin, mihin se on tietenkin täysin hyödytön. Monet sekabakteeritulehduksetkin käsittääkseni (en ole lääkäri) paranisivat ajan kanssa, mutta se voi viedä viikkoja. Lääkkeitä määrätään nopeuttamaan paranemisprosessia.
Siis älä vaan luule että on kyse perusvatsataudista... Sen on oltava jotakin huomattavasti vakavempaa. Mahasyöpä? Peräsuolensyöpä?
ap