Miksi joku antaa lapselleen "fiinin" nimen?
Tulee jotenkin tosi huumorintajuton ja epämiellyttävä kuva. Fiinillä tarkoitan nimiä, kuten Alexander, Alexandra, Nicole, William... etenkin jos kyseessä on ihan suomalainen perhe tyyliin vanhemmat ovat Maija ja Matti Virtanen...
Kommentit (38)
että ne tykkää semmoisista nimistä? Tulitko ajatelleeksi?
Mutta miksi kukaan tykkää tuollaisista nimistä?
ap
Minä pidän pelkästään punaviinistä ;)
Miksi ihmeessä saan tuollaisen ryöpyn jos ihmettelen tuollaisten nimien antajia, kun taas joukolla sitten haukutaan jotain raukkaparkaa lähiömutsia jonka lapset ovat Jannica ja Nico-Marcus. Kaksoisstandardit teillä, armaat tylsimykset.
ap
ap
Oletko kyseisen mielipiteesi ilmaistuasi saanut tämänkaltaista sakinhivutusta? =))
ap
aggressiivisuutta, huumorintajuttomuutta ja tosikkomaisuutta niin että eläminen on heille edes vähän helpompaa LaTisha Takkusensa kanssa. Kun tyttö muuttaa Hollywoodiin ja nai Eminemin niin epä tarvii hävetä.
Miksi joku antaa lapselleen "fiinin" nimen? Tulee jotenkin tosi huumorintajuton ja epämiellyttävä kuva. Fiinillä tarkoitan nimiä, kuten Alexander, Alexandra, Nicole, William... etenkin jos kyseessä on ihan suomalainen perhe tyyliin vanhemmat ovat Maija ja Matti Virtanen...
ap
nimet, jotka edustavat minulle jotain fiinimpää; kultturellimpaa ja akateemisempaa, kuin mitä oikeasti olen ja mistä olen lähtöisin.
nimet ovat hyvin suomalaiset, eivät muiden mielestä ollenkaan fiinit, mutta suomalaisuudessaan ja runollisuudessaa varmaan suurimman osan mielstä ihan kauniit.
jossain Yedissa-Yessica jne piireissä lasteni nimiä pidettäisiiv todennäköisesti "jonain ihme tyhminä mutsien niminä":)
Oli miten oli, niin perhanan tylsiä olette. Miksi ihmeessä saan tuollaisen ryöpyn jos ihmettelen tuollaisten nimien antajia, kun taas joukolla sitten haukutaan jotain raukkaparkaa lähiömutsia jonka lapset ovat Jannica ja Nico-Marcus. Kaksoisstandardit teillä, armaat tylsimykset.
ap
Vain koska sun käsitykses "huumorista" ei naurata? Mun mielestä on perhanan tylsää kuvitella, että omat jutut on niin erinomaisia, että kaikki lämpeää heti.
Ja sä kuulut selvästi niihin AV-mammoihin, jotka märyää aina, miten "täällä" sanotaan sitä ja tätä, aivan kuin täällä ei keskustelisi satoja ihmisiä, joilla on kaikki omanlaisensa mielipiteet. Sä myös tunnut kuuluvan niihin AV-mammoihin, joiden mielestä kaikki mielipiteet kumpuavat omista henkilökohtaisista valinnoista: jos mielestäsi on typerää arvostella ihmistä, joka on valinnut lapselleen nimeksi Alexandra-Adalmiina, omankin lapsesi nimi on Alexandra-Adalmiina.
Mua ei ärsytä Jannicat, Nico-Marcukset eivätkä Williamit tai Alexandrat. Ne eivät vastaa yhtään mun nimimakua, mutta mä ymmärrän, että ihmiset antavat lapsilleen semmoisia nimiä, joista itse tykkäävät. Ei multa tarvitse kysyä mielipidettä siinä asiassa.
huumorintaju liittyy nimivalintoihin? Onko Maijan ja Matin äidillä parempi huumorintaju kuin Alexandran äidillä?
En itse ainakaan nimennyt lapsia sillä perusteella, että nämä nimet ovat hienoja, ne laitan lapsilleni. Valitsin nimet, jotka sopivat hyvin sukunimeen, ovat kansainvälisesti helppoja lausua ja silti suomalaisia, perinteisiä nimiä. Tuskin fiinimpien nimienkään valitsijat ihan sillä perusteella nimiä valitsevat, vaan ne vain sattuvat heitä miellyttämään tai osalla nimet ovat suvun pitkään käytössä olleita nimiä (tällä sukuperinteiden kunnioituksella meillekin olisi tullut Alexander, Anders, Robert jne.joita löytyy useammassa sukupolvessa).
Makuasioita, ei voi aina miellyttää kaikkia vaikka minkä nimen valitsee.
ap
Oletko kyseisen mielipiteesi ilmaistuasi saanut tämänkaltaista sakinhivutusta? =))
ap
johtuu ihan tuosta sun ylimielisestä asenteesta, ei muusta.
Menkääs nyt ylisuojelemaan niitä prinsessojanne ja prinssejänne. Hus!
ap
Menkääs nyt ylisuojelemaan niitä prinsessojanne ja prinssejänne. Hus!
ap
Sä avasit tämän ketjun, jotta suututtaisit ihmisiä, ja nyt kun ne suuttuu, sä märiset? Miksi näin?
Sitähän on annettu suomalaisille jo satoja vuosia.Ensin venäjän vallan alla ja sit ruotsin.Mun äidin isoisä sekä mun isän toinen nimi ja siskoni pojan nimi on alexander eikä varmasti olla ainut suomalainen suku jossa toi nimi kulkee eikä siinä oo mitään fiiniä tai erikoista.Suvussamme on ainakin yli sadan vuoden kulkenut ihan etunimenäkin Elisabeth.Onko sekin ollut fiiniä kun 1919 on tyttövauva nimetty Elisabethiksi.???
Hyvä on annan seuraavan lapseni nimeksi Lauri Juhani tai Anna Maria.Kelpaako?
Nimimakuja on monia, sen nyt luulisi olevan päiväselvää kun AV:ta lueksii.
nimet merkittiin ruotsalaisessa muodossa Alexander vaikka kutsutiin ihan Aleksanteri tai Santtu. Samoin Juhanit on Johaneita, Esteri Ester jne.
Sitähän on annettu suomalaisille jo satoja vuosia.Ensin venäjän vallan alla ja sit ruotsin.Mun äidin isoisä sekä mun isän toinen nimi ja siskoni pojan nimi on alexander eikä varmasti olla ainut suomalainen suku jossa toi nimi kulkee eikä siinä oo mitään fiiniä tai erikoista.Suvussamme on ainakin yli sadan vuoden kulkenut ihan etunimenäkin Elisabeth.Onko sekin ollut fiiniä kun 1919 on tyttövauva nimetty Elisabethiksi.???
Se nimi, mikä on ammoisina aikoina lukenut kirkonkirjoissa, ei välttämättä ole se nimi, jonka vanhemmat ovat tahtoneet lapselleen antaa. Kirjurit olivat usein ruotsinkielisiä, ja kun suomea puhuvat tavikset tulivat heille sanomaan, että tästä lapsesta tulee Liisa, niin kirjuri on ihan hyvin voinut kirjoittaa sen silti muotoon Elisabeth. Samoin esim. Heikistä tuli kirjoihin kirjattuna usein Henrik, Taavetista David jne.
Ennen muinoin ei lisäksi yleensäkään oltu vielä niin ehdottomasti sillä kannalla, että kunkin nimellä olisi vain se yksi oikea kirjoitusasu. Saman ihmisen nimi saatettiin kirjoittaa kirkonkirjoihin tämän elämän aikana useilla eri tavoilla.
Nimiasut alkoivat suomalaistua kirkonkirjoissa 1900-luvun alkupuolella. Ilmiöstä saa lisätietoa Sofia Kotilaisen väitöskirjasta "Suvun nimissä".
ei muuta keksinyt.
Vääntäisitköa, ap, rautalangasta meille, joilla on erilainen huumorintaju kuin sinulla, että mitä hauskaa sinun aloituksessasi oli? Siis siinä, jossa haukuit tiettyjä nimiä ja lokeroit niiden nimien antajat.
Komppaan kaikkia ylempiä: itsekään en lämpene Alexanderille sen enempää kuin Nico-Petterille mutta olen aikuiseksi kasvettuani kuitenkin tajunnut, että ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä ja makuja, eikä ihmisestä oikein kyllä voi vetää kokonaisvaltaisia johtopäätöksiä sen perusteella, pitävätkö he nimestä Aino vai Alexandra enemmän tai juovatko he punaista vai valkoista viiniä.
Minua kummastuttaa, kuten niin monia muitakin, miten joku aikuinen ihminen oikeasti voi ihmetellä sitä, että joku tykkää jostain muusta kuin hän itse. Ja jos se oli tarkoitettu huumoriksi, niin kyllä, ap, taitaa olla niin, että sinun huumorintajusi eroaa valtaosan huumorintajusta, eikä suinkaan niin, että me muut olemme huumorintajuttomia.
Kova on tyttö lokeroimaan!
kuka nyt sitten huumorintajukortin vetikään esiin, taisi olla oikeassa. Kiukkuisia ja tosikoita löytyy.
Ap lähti lärpättämään jostain huumorintajuttomuudesta, kun ei muuta keksinyt.
Vääntäisitköa, ap, rautalangasta meille, joilla on erilainen huumorintaju kuin sinulla, että mitä hauskaa sinun aloituksessasi oli? Siis siinä, jossa haukuit tiettyjä nimiä ja lokeroit niiden nimien antajat.
Komppaan kaikkia ylempiä: itsekään en lämpene Alexanderille sen enempää kuin Nico-Petterille mutta olen aikuiseksi kasvettuani kuitenkin tajunnut, että ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä ja makuja, eikä ihmisestä oikein kyllä voi vetää kokonaisvaltaisia johtopäätöksiä sen perusteella, pitävätkö he nimestä Aino vai Alexandra enemmän tai juovatko he punaista vai valkoista viiniä.
Minua kummastuttaa, kuten niin monia muitakin, miten joku aikuinen ihminen oikeasti voi ihmetellä sitä, että joku tykkää jostain muusta kuin hän itse. Ja jos se oli tarkoitettu huumoriksi, niin kyllä, ap, taitaa olla niin, että sinun huumorintajusi eroaa valtaosan huumorintajusta, eikä suinkaan niin, että me muut olemme huumorintajuttomia.
Kova on tyttö lokeroimaan!
Ja ei, en pidä "fiineejä" nimiä yhtään huonoina, itseasiassa tyttärelläni taitaa olla fiininsorttinen nimi.
Naurattaa vaan kun mammat täällä höyryää toinen toistaan kuumempana jostain nimistä! Voi härrekyyd, tämähän on niin selvä provo, ja mammoja viedään kuin pässiä narussa.
aggressiivisuutta, huumorintajuttomuutta ja tosikkomaisuutta niin että eläminen on heille edes vähän helpompaa LaTisha Takkusensa kanssa. Kun tyttö muuttaa Hollywoodiin ja nai Eminemin niin epä tarvii hävetä.