Mikä avuksi, 4,5kk vauva ei viihdy vatsallaan?
Moi!
Meillä vauva 4,5kk. Persoonaltaan tuntuu olevan kovin rauhallinen ja tyytyväinen lapsi. On täysin erilainen kuin vaativainen esikoinen, joka oli hyvin sähäkkä persoona synnäriltä saakka.
esikoinen kääntyi vatsalleen 3kk iässä, 6kk ikäisenä ryömi jo vinhaa vauhtia. Kamala hinku oli päästä tutkimaan maailmaa.
Tämä nuorempi onkin sitten han toista maata. Ei tee elettäkään kääntyäkseen. Kyljilleen kyllä kääntyy, mutta siinä missä esikoisella oli kamala punkeaminen ja yrittäminen mahalleen, tämä ihan vastustaa jos yrittää kääntymisessä avittaa.
Vatsalleen jos laittaa, viihtyy siinä max. 10 sekuntia, ja alkaa sitten raivota. Olemme yrittäneet pitää pyyherullaa kainaloiden alla, kantaa vatsamakuulla ym, mutta siitä huolimatta tuo mahallaan viihtyminen ei ole parantunut yhtään. Neuvolassa sanottiin, että jollei vielä 5kk neuvolassakaan viihdy vatsallaan, on mentävä fysioterapeutille.
Mitä me voisimme vielä tehdä? Onko teillä muilla ollut vauvoja jotka inhoavat vatsallaan oloa?
Kommentit (23)
Koitti ennemminkin nousta istumaan. Teki ikään kuin vatsalihasliikkeitä :-) Ei veläkään, nyt 5-v, koskaan esim. lueskele mahallaan. Ihan normaalisti lähti liikkeelle ja oli jäntevä jne. Vähän normaalia nuorempana varmaan istui.
että ei liene hyvä jos sekä ryömiminen että konttausvaihe jäisi välistä. Kun nehän kehittää aivoissa niitä jotain "ristikkäisliikejuttuja" jotka on yhteyksissä myöhemmin mm. lukemisen oppimiseen ym. Eli olen jo alkanut pelätä sitä (tosi fiksua joo, kun lapsi tosiaan 4,5kk) ettei lapsi suostu mahallaan olemaan ja näin ollen opi ryömimään.. Ja siitä sitten nouseekin jaloilleen joilla jo nyt liiankin hyvin viihtyy, ja lähtee kävelemään sivuuttaen tyystin nuo tärkeät kehitysvaiheet.. :-/
Ap
Ja on jo 11 kuukautta. Jos vahingossa mahalleen joutuu alkaa ihan armoton itku. Eikä vielä itse istumaan nouse vaan jos laitetaan niin istuu. Ei konttaa vaan on peppukiitäjä. Aika hauskan näköistä kun pepullaan itseään hilaa eteenpäin. Kävelee tukien. En ole itse ainakaan huolissaan ettei vatsallaan ole ikinä viihtynyt.
Mulla ihmetyttää kuopuksen kans (4 kk) ku ei meinaa kiinnostaa sitten millään kääntyminen. Käsiään hakkaa itteään vasteen ja jaloilla potkii ja kaikkee muuta ikäisekseen "sopivaa" tekee, ja iso jötkäle. Ei viihdy vatsallaankaan yhtään. Esikoinen jätti konttauksen kokonaan ja ryömiminenki oli omanlaista, kävelyn oppi kerrasta mutta nyt 5-vuotiaana on tullut ongelmia kun vasara pysyy paremmin kädessä kuin kynä; toisinsanoen poika ei osaa piirtää, ei kirjoittaa ja muutenkin kärsii keskittymishäiriöstä, ainakin omasta mielestäni. Joten uskon tähän teoriaan täysillä!
ei meilläkään siitä tykätty yhtään eikä kyse ollut mistään rakenteellisesta viasta tai muusta. Vatsallaan kun ei pystynyt tekemään mitään. Selällään pystyi enemmän heiluttelemaan jalkoja ja käsiä ja näki ympärilleen hyvin.
Mahallaan ei tykännyt olla, mutta kun sinnikkäästi sitä harjoitimme vaikka sen hetkosen kerrallaan. Oppi sitten pyörimään oman akselinsa ympäri ja alkoi viihtyä enemmän...
Mutta ei voi tosiaan sanoa, etteikö teillä voisi muustakin olla kyse.