Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väkivaltainen vauva -äitiä sattuu joka päivä

Vierailija
08.04.2011 |

enpä olisi tätäkään osannut odottaa. Miten voi alle vuoden ikäinen olla noin voimakas ja kovakourainen. Kasvojen kokeilu eli raapiminen ja repiminen on ihan mielihommaa, samoin imettäessä pitää saada nipistellä tissiä ja vähintään mun kättä koko ajan. Vaippaa vaihdettaessa potkitaan rytmikkäästi rintakehää ja vatsaa, ulkovaatteita pukiessa väännellään koko vartalon voimalla niin että vauvan pää lyö mua kasvoihin taukoamatta. Hampaita pestessä hammasharjalla tuikitaan mua silmään, samoin lusikalla, jos sen syöttäessä saa käteensä.

Olen ihan hajalla, kirjaimellisesti.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaiken muunkin varmaan opit estämään, ettei tee noin... Ja erittäin ikävästi sanottu, väkivaltainen vauva, sitä se ei kyllä ole...

Vierailija
2/40 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää saada estettyä. Siis konkreettisesti estät vauvaa vahingoittamasta sinua. Imetystilanteissa laitat kädet vaikka pyyhkeen sisään napakasti. Kielto ja pysäytys kun yrittää raapia kasvoja. Pian olette tilanteessa, jossa tekee noin myös muille lapsille ja aikuisille.

Kyllä vauva oppii. Muista, kärsivällisesti ja kauniisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaan osa tempperamenttia olla noin liikkeessä koko ajan, mutta oppii toki ettei raavita tai lyödä.

Vierailija
4/40 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei sen pitäis olla kokoaikaista. Voit jo ihan hyvin kertoa lapsellesi ettei tuollainen ole sallittua; jos raapii kasvoista, lasket lapsen heti lattialle, vaipan voit vaihtaa kun laitat lapsen seisomaan selkä sinua vasten jne. Tuo vaihe menee ohi, mut sitä odotellessa sun pitää puolustaa itseäsikin, koska et muuten kyllä jaksa. Meillä kaksivuotiaalla on ekaa kertaa elämässään tuo vaihe, ja lujana saa olla. Yhden kerran hän on tehnyt tuotakin, että veti yhtäkkiä päätään taaksepäin kuin puin häntä ja mulla osui huuli niin pahasti alahampaisiin että verta tuli ihan kunnolla. Mä raivostuin aivan täysin ja puin lapsen kuitenkin loppuun (rauhallisesit), vaikka sitä verta oli joka paikassa. Lapsi -reppana sai siitä niin hirveät traumat ettei ole toista kertaa yrittänyt. Tosaalta, enpä minäkään enää ota rimpuilevaa lasta syliiin vaan puen hänet lattialla.

Vierailija
5/40 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ärähdän lapselle ihan kunnolla jos satuttaa, ja saatan myös esim. liikahtaa äkkinäisesti, että lapsikin säpsähtää, ja vähän pelästyy. En siis satuta lasta tms. mutta osoitan eleilläni ja äänelläni, että en ole ollenkaan tyytyväinen lapsen toimintaan.

Meillä myös joutuu heti pois sylistä, jos tahallaan satuttaa.

Suurempi ongelma meillä oli vielä jokin aika sitten se, kun kuopus oli melkoisen VÄKIVALTAINEN isompia veljiään kohtaan. Siis ihan tahallaan esim hyökkäsi ilman paitaa olevan kimppuun ja otti kunnolla kiinni selkänahasta ja väänsi. Nyt kukkahatut palstalla kauhistuu, mutta mä sanoin isommille että tekevät takaisin tai tönäisevät pienimmän kunnolla pois jne. Kyllä se pikkuhiljaa siitä sitten loppui. Me myös jouduttiin kääntämään tuo kuopus kasvot menosuuntaan autossa reilun vuoden ikäisenä, kun potki jatkuvasti vieressä istuvaa naamaan tai tarrasi kädellä kiinni mistä parhaiten sai.

Jotkut vaan on sellaisia luonnoltaan lähtökohtaisesti. Se energia ja fyysinen kokeileminen mitä tuollaiset lapset tekee pitää vaan kanavoida järkevämpiin suuntiin. Meillä kuopus täyttää kohta 3 ja on on tätä nykyä melkoisen ihana ja hellä tapaus.

Vierailija
6/40 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se kun tyyppi on vasta 10 kk eikä tajua tekosiaan. Kyllä sille on alusta asti sanottu ei ja kerrottu että nyt sattui, mutta minkäs teet. Tuntuu nyt vastustavan ihan kaikkea mistä ei pidä. On mullekin neuvottu tuota susiemotaktiikkaa, eli esim kun lapsi puree, ottaa häntä myös hampailla kevyesti kiinni. Imettäessä kun puree ja kiljun, niin lapsi vaan nauraa. Ja imetys ei tosiaan ole mun oma valinta, vaan monenkin syyn pakko, en jaksa nyt niitä tässä todistella.

Vierailija
7/40 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tällä hetkellä sitä kiinnostaa mielettömästi mun hiukset. Yrittää välillä repiä. kerran sai ohimosta pienellä kourallaan kiinni ja vetäs pienen tukollisen multa hiuksia päästä...arvatkaa vaan kirpaisiko? Korvikset mun piti ottaa pois, kun niitä yritti repiä. En tiedä onko tuo kasvojen repiminen ja huitominen sitten ohimenevä vaihe? Meillä tyttö huitoi kans kasvoja kohti, mut se on nyt vähentynyt.

Vierailija
8/40 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko sä muutenkin vähän yliherkkä ihminen?

Oletko sä, kommentoija, ihan normaalielämässäkin vähän ilkeä ja epäempaattinen ihminen?

Vierailija
9/40 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sä, kommentoija, ihan normaalielämässäkin vähän ilkeä ja epäempaattinen ihminen?

voiko aikuista ihmistä sattua vauvan potkut? Eihän niistä jää edes mustelmaa.

Vierailija
10/40 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurempi ongelma meillä oli vielä jokin aika sitten se, kun kuopus oli melkoisen VÄKIVALTAINEN isompia veljiään kohtaan. Siis ihan tahallaan esim hyökkäsi ilman paitaa olevan kimppuun ja otti kunnolla kiinni selkänahasta ja väänsi. Nyt kukkahatut palstalla kauhistuu, mutta mä sanoin isommille että tekevät takaisin tai tönäisevät pienimmän kunnolla pois jne.

meillä oli samaa 4-vuotiaan uhmaiän aikaan. Pikkuveli kävi isomman (6 v) kimppuun ilman mitään sääliä. aiemmin on opetettu isommalle ettei pienempää saa satuttaa millään taavlla missään olosuhteissa. Tilanne kehittyi jossain määrin isommalle sietämättömäksi joten muutaman kerran minä ja vaimo annettiin vanhemmalle lupa puolustaa itseään.

Tilanne korjaantui alle viikossa kun nuorempi oppi kirjaimellisesti että sitä saa mitä tilaa.

ensimmäinen kerta oli liene järkytys 4-vuotiaalle kun itku-raivo-potku-lyönti-kohtauksen jälkeen löysi itsensä valoakin nopeemmin isoveljen alta selälltään asennosta missä ei voinut tehdä yhtään mitään ja isompi käski pienempää "LOPETA LYÖMINEN!".

Vierailija
11/40 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim kerran vauva potkaisi miestä kurkkuun vaipan vaihdossa. Eli pääsi ilmeisesti lataamaan aika voimalla. Mieheltä valui vedet silmistä ja yski pitkään. Kai se ei sitten oo mikään tosi mies :) Vauvan raapimisista jää verta tihkuvia naarmuja kasvoihin, kaulaan ja rintoihin eli kaikkeen missä iho on ohutta. Päällään kun "lyö" esim alahuuleen, niin tulee ihan verta. On jo ylä- ja alahampaat ja ehkä uskot, että voi sattua kun nykäisee nännistä niin pitkälle kun kaula antaa taipua taakse päin. Kipu on tietty yksilöllinen kokemus.

ap

Vierailija
12/40 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole koskaan ajatellut että vauvani olisi väkivaltainen :( Ei vauva ole koskaan väkivaltainen, ei sillä ole mitään tarkoitusta satuttaa, saati ymmärrystä että hänen toimintansa satuttaisi.

Pitää vain estää vauvaa tekemästä noin. Käsistä kiinni vaikka.

Vierailija
13/40 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoita, että vauva olisi sillä tavalla väkivaltainen, että sille pitäisi saada syyte pahoinpitelystä. Juurikin kirjoitin, ettei se ymmärrä eikä sitä kovasti voi vielä edes kieltää tai torua. On vaan raskasta olla "koko ajan" purtavana, raavittavana, potkittavana ja muksittavana. Kunhan nyt toivoin vähän vinkkejä ja tukeakin ja otsikko tuli vähän provosoivaksi. T. Ap

Vierailija
14/40 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

dementiaosastolla. Vaippa vaihdettava, kun mummot seisoo selin, suihkutettava takaa, varottava, etteivät raavi kasvoja ja käsiä, sylje silmille jne.

Näille sentään voi antaa Opamoxia.

Mutta aiheeseen. Minulla oli hoidettavana vuoden vanha tyttö, joka repi kasvoja, oli liikkeessä jatkuvasti ,vastusteli. Puuttui joku lapsen ilosuus koko tytöstä. Olikohan sairas jo silloin, en tiedä.

Sairastui isompana anoreksiaan ja pakko-oireisiin. Osastohoitojakin tarvinnut muutaman kerran.

Omista muksuista joku puri kerran rintaa ja lopetin imetyksen hetkeksi siihen. En anna satuttaa itseäni, eikä kolme lasta ole minua muuten kiusanneetkaan kuin tuo pureminen vain.

En ymmärrä, miten jotkut vanhemmat antavat lastensa lyödä itseään, kuten sukulaismies antoi poikansa läimiä päähän ja kasvoihin. Poika oli 4v.

Ota kiiruusti yhteys neuvolaan, et sinä ole olemassa sitä varten, että huonosti kohdellaan. Ei edes lapsen taholta.

Vierailija
15/40 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ap:n vauva on siis 10 kk, ihan eri asia kun jo esim 1,5 vuotias komentamisen suhteen.

En ymmärrä, miten jotkut vanhemmat antavat lastensa lyödä itseään, kuten sukulaismies antoi poikansa läimiä päähän ja kasvoihin. Poika oli 4v.

Ota kiiruusti yhteys neuvolaan, et sinä ole olemassa sitä varten, että huonosti kohdellaan. Ei edes lapsen taholta.

Vierailija
16/40 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Lopeta imetys. Pärjää jo muulla ravinnolla.

2. Hoitotoimissa kääri ylävartalo pyyhkeeseen, jottei pääse raapimaan vaikkapa vaippaa vaihdettaessa.

3. Pidä paljon sylissä, mutta selkä itseesi päin niin kauan kuin loppuu raapimiset. Kääri peittoon silloin, kun haluat katsekontaktin, sillä katsettahan vauva hakee ja tarvitsee.

4. Päällä paiskomisen saa vauvalta loppumaan, kun kannattelet vauvaa itseäsi vasten tukevasti tai pidät siinä kääreessä.

5. Pidä lapaset vauvalla, kunnes raapiminen loppuu.

6. Potkimisen voi hyvin estää, kun pidät vaan jaloista kiinni. Hoida vauvaa lattialla patjalla.

7. Älä koskaan naura, kun vauva satuttaa sinua, vaan näytä vihainen ilmeesi ja vaikkapa karjaise kunnolla.

8. Ota tilanne puheeksi neuvolassa.

9. Sovi miehesi kanssa yhteiset käytännöt.

10. Pidä huoli itsestäsi, hanki lapselle hoitaja pari kertaa viikossa ja nauti elämästä.

Vierailija
17/40 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ap:n vauva on siis 10 kk, ihan eri asia kun jo esim 1,5 vuotias komentamisen suhteen.

Eipä ole omat pojat satuttaneet minua. Keskenään kyllä nahistelevat joskus, mutta se kuuluu asiaan.

Vierailija
18/40 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pahaa teki lukea ap-kirjoitusta.

Vierailija
19/40 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut kieltää vauvaasi? Ihan siis kädestä pitäen. Otat käsistä kiinni ja sanot tiukasti "ei saa", ilmoitat myös että se sattuu. Kyllä hän siitä sitten ajan kanssa oppii kun teet näin AINA.

Vierailija
20/40 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko aikuista ihmistä sattua vauvan potkut? Eihän niistä jää edes mustelmaa.

Kyllä vauvan potkuista voi tulla mustelmia, vauvan huitaisusta voi alkaa tulla verta nenästä, huuli voi osua hampaisiin ja vuotaa verta jne... Kyllä vauvan potku voi sattua. Riippuu mihin se osuu. Kaverin vauva potki kaveria silmään, kun kaveri vaihtoi vauvalleen vaippaa. Just kumartui ottamaan pyyhettä, niin se vauva potkaisi kaveria silmäkulmaan, tuli mustelma ja silmäkin oli kipeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi