Pahimmat repeämät synnytyksessä
Haen tässä vähän perspektiiviä omille repeämilleni, niistä kun ei kaveripiirissä pahemmin puhuta. Kerro siis millaisia repeämiä sinulle tuli synnytyksessä? Eniten revenneelle papukaijamerkki.
Minulla repesi koko väliliha, sulkijalihakset poikki ja peräsuoli 5cm matkalta. Kohdunkaula repesi myös. Tikkejä niin paljon ettei laskettu.
Kommentit (172)
Tämä ketju...
Olin kahden vaiheilla mikäli suostun miehen halukkuuteen yhdestä lapsesta mutta nämä kommentit ovat saaneet minun sinetöimään päätökseni.
Lähtekööt äijä kävelemään mielummin mikäli muksuja halajaa.
Kiitos kun jaatte tätä tietoa mitä yritetään pimittää. Tiedän olla koskaan synnyttämättä.
Tsemppiä kaikille tähän ketjuun repeämistä kirjoittaneille. Kehtaan nyt kysyä asiaa, mitä olen tässä synnytykseni jälkeen kovin miettinyt. Jos tulee sulkijalihakseen repeämiä ja jää pidätyskyvyttömyyttä, niin miten pystyy enää normaalisti olemaan työelämässä? Esim. opettaja, joka ei pysty pidättämään ilmaa tai ulostetta ja oppilaat nauraa? Tai lääkäri, joka kesken vastaanoton joutuu päästämään omiin housuihinsa? Tai kokki?
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä kaikille tähän ketjuun repeämistä kirjoittaneille. Kehtaan nyt kysyä asiaa, mitä olen tässä synnytykseni jälkeen kovin miettinyt. Jos tulee sulkijalihakseen repeämiä ja jää pidätyskyvyttömyyttä, niin miten pystyy enää normaalisti olemaan työelämässä? Esim. opettaja, joka ei pysty pidättämään ilmaa tai ulostetta ja oppilaat nauraa? Tai lääkäri, joka kesken vastaanoton joutuu päästämään omiin housuihinsa? Tai kokki?
Olen miettinyt ihan samaa. Ja myös sitä, saako potilasvakuutuskeskukselta jotakin korvausta silloin, kun esim. pieleen menneen synnytyksen myötä menettää kyvyn nauttia seksistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt ihan samaa. Ja myös sitä, saako potilasvakuutuskeskukselta jotakin korvausta silloin, kun esim. pieleen menneen synnytyksen myötä menettää kyvyn nauttia seksistä?
En usko, koska seksikyvylle ei ole Suomessa määritelty rahallista arvoa. Työkyvylle sen sijaan on. Joutuuko / pääseekö työkyvyttömyyseläkkeelle, jos ei ole pidätyskykyä? Ulosteen haju ei vaippaan jää ja kamala ajatus, että olisi vaikka joku kosmetologi kakkavaipoissa ja asiakkaat ihmettelisi.
Kamalan ahdistava ketju. Jouduin sektioon istukan sijainnin takia, joten en revennyt alapäästä, mutta vatsalihasten erkauma on massiivisen paha (kaksosraskaus ja minun kudostyyppi syynä), vain leikkauksella voisi yrittää korjata mutta kuulemma ei saa kuntoon silläkään.
Mielenkiintoista, kun jotkut kertoo julkisuudessa vatsalihasten erkaumasta, mutta kukaan ei väljähtäneestä emättimestä. Samoin hyvinvointivalmentajat paasaavat lantiopohjalihaksista kuin se olisi tie onneen, mutta unohtavat mainita, ettei niitten jumppaaminen auta, jos on käynyt täystuho.
Vierailija kirjoitti:
Tämän minäkin haluaisin tietää! Hajun perusteella en ole ainakaan koskaan törmännyt työelämässä tai asiakkaana revenneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän minäkin haluaisin tietää! Hajun perusteella en ole ainakaan koskaan törmännyt työelämässä tai asiakkaana revenneeseen.
Ehkä sitä on monenasteista. Ennakoidaan suolentoimintaa?
Minulla oli sektio. Leikkaushaava tulehtui ja haavaan tuli kuolio. Kuukausi letkuissa ja haavassa alipainepumppu vetämässä kuoliota pois. 6 korjausleikkausta ennen kuin kuolio saatiin pois. Nyt leikkausarpi lonkasta lonkkaan.
Repeämiseen en paljon osaa sanoa kun olen selvinnyt omat neljä alatiesynnytystä pienillä naarmuilla ja yksittäisillä tikeillä.
Ulosteinkontinenssista ja sen hoidosta taas tiedän sairaanhoitajana jotain:
- jos suolistossa (ohutsuoli ja paksusuoli) ei ole vikaa, ulostetta tulee peräsuoleen yleensä enintään kolme-neljä kertaa päivässä.
- suoliston (paksusuolen) matamisliike työntää ulosteen peräsuoleen josta se yleensä ulostetaan ponnistamalla. Tyypillisesti ulostemassa on melko kiinteää, toisilla suorastaan kovaa joten se pääsääntöisesti ei valu ulos ihan holtittomasti mutta pieni määrä saattaa tulla housuun jos peräsuolen sulkijalihas ei toimi.
-ulosteinkontinenssin hoidossa pyritään pitämään uloste sopivan kiinteänä kuitulisän avulla ja sitten pyritään säännölliseen, tiettynä kellonaikana tapahtuvaan ulostamiseen esim säännöllisten suolihuuhteluiden avulla. Näin vähennetään ulostevahinkojen määrää. Potilas opetetaan tunnistamaan ulostamisen tarve ajoissa jotta osaa hakeutua WC:hen ennen kuin iso hätä yllättää. Synnytysrepeämä ei vaikuta suolen toimintaan, mutta toki esim vatsataudin sattuessa voi tilanne olla tosi hankala.
Hyi että.. Miten jaksatte elää hyvää elämää jos alapää on hajonnut ja kyky nauttia seksistä mennyt? Mitenhän uskovaiset äidit, joilla suurempi riski tällaisiin kun useampia synnytyksiä..
Tätä ketjua lukiessa taputan itseäni olalle. Onneksi tuli kummallakin kertaa taisteltua sektio <3
Englannissa on ainakin tapaus, jossa naisella tuli ulosteinkontinessi synnytyksessä tehtyjen virheiden takia.
Se nainen oli sijoituspankkiiri, eli todella kovatuloinen. Se sai korvauksia oikeuden kautta työkyvyttömyyden takia.
Eli siitä tuli oikeudenkäynti ja siitä naisesta tuli tosiaan työkyvytön, suomessa ei varmaan olisi mitään oikeudenkäyntejä, mutta työkyvyttömyys voi tapahtua pahan repeämisen takia.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 10:51"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 16:57"]Mutta miten entisaikojen naiset perimätiedon mukaan mukamas menivät heinäpellolle tai navettaan heti lapsen synnytettyään töitään jatkamaan? En usko tuota ollenkaan.
No ne ehkä menivät, joiden synnytys sattui sujumaan hyvin. Ne taas, jotka kuolivat synnytykseensä, eivät menneet enää minnekään. Nämä pahoin revenneet, jotka täällä kirjoittelevat, eivät varmaankaan olisi kirjoittelemassa ilman nykyaikaista hoitoa. (Silti olen sitä mieltä, että Suomessa ei tehdä lähimainkaan kaikkea mitä voitaisiin näiden vaurioiden ehkäisemiseksi!)
Oma äidinäitini on joutunut synnyttämään noin... 9 lasta kaiken kaikkiaan. Kaikki synnytyksistä eivät olleet todellakaan helppoja, esim. ensimmäisestä jäi jo pysyvä ulosteenpidätyskyvyttömyys. Mutta hän sanoo, ettei naisten vaivoista siihen aikaan välitetty, ei ainakaan jonkun tavallisen pirtin akan vaivoista.
Ja tuo töihin heti ryhtyminen oli pakko, koska mies ei "naisten töihin" koskenut ja asuivat syrjäisellä maatilalla, kaukana muista ihmisistä joista olisi voinut olla avuksi. Roisia touhua kyllä ollut, muistran aina kun isoäitini kertoi kun mies oli töiden takia muualla kun eräs lapsista syntyi, joten hän pisti jonkun vanhemmista lapsista katsomaan muiden perään, sanoi lapsille että hän menee halkoja tekemään, ja kävi synnytttämässä lapsen saunassa, sitten palasi takaisin nyytin kanssa arjen töihin...
Papukaijamerkki ehdottomasti isoäidillesi
Synnytin alakautta, jotain sisäisiä repeämiä tuli (kukaan ei koskaan käynyt kanssani läpi synnytyskertomusta, joten en tiedä tarkalleen, että millaisia) ja menetin melkein 2 litraa verta. Repeämät korjattiin heti leikkauksessa ja verta sain useamman pussin, myös. Vähän ihmetyttää kun osaa on suunnilleen pidetty kädestä osastolla pienemmänkin verimäärän menetyksestä, minulta ei kukaan kysynyt mitään tai edes yrittänyt auttaa esim. vessaan. Jossen olisi itse päässyt, olisin varmaan sitten pissannut housuuni. :/ Lakanat ym. piti vaihtaa itse ja ruoka hakea samoin. Näin Kättärilä 2013. Ai niin juu, ja antibioottitippa piti muistaa välillä itse pyytää koska kätilöt/hoitajat/whatever eivät muistaneet sitä tuoda ajoillaan...
Pyörrytti ja heikko hapensaanti oli kyllä ekoina päivinä, mutta olen onneksi kestävää tekoa, ja selvisin ihan ok. Eniten ärsytti kun kukaan "ei ehtinyt" puhumaan kanssani synnytyksestä, oireistani jne. vaikka lupailtiin että ne käydään kyllä sitten myöhemmin läpi.
Onko kenelläkään kokemusta hermovauriosta synnytyskomplikaationa? Häpyhermovauriota?
Kohtu repesi kolmesta kohtaa ja rakko repesi myös. Ommeltiin 2h kasaan.
Tämän takia en halua ikinä lapsia.
Tai vain sektiolla.